Onks täällä ketään, joka olis alottanu juoksuharrastuksen ihan nollista?
Kuheesti kiinnostas alottaa lenkkeily (esim. puolimaraton mielessä), mutta en tiedä miten aloittaa! Ihan tosi. Jotenkin vaan hävettää lähtee tosta kotiovelta lönköttelee, kun en tideä jaksanko ees 200m juosta .... Vinkkejä tai hyviä sivustoja?
Kommentit (12)
Nuo kengät pitäis kyllä hommata ja millainen asu olis hyvä näin syksyllä? Mulla skilan ulkoilupuku, mutta se on ihan liian hiostava.
Aloitin juoksun ihan nollilta pari vuotta sitten, harjoittelin vajaan vuoden ja juoksin puolimaratonin, nyt on ensi kesälle tavoitteena maraton.
Aloita harjoittelu kävelyllä, eli kävele pitkähköjä 30-60 minuutin lenkkejä reippaasti. Pikkuhiljaa voit sinne väliin laittaa muutamia juoksupyrähdyksiä, eli kävele vaikkapa 1km ja juokse 500 m, kävele ja juokse.... Sitten lisäilet vaan sitä juoksun osuutta pikkuhiljaa, ja eräs päivä sitten jaksat koko lenkin juosta. Siinä vaiheessa kun jaksat juosta n. 30 minuuttia, voit aloittaa varsinaisen treenin tuolle puolimaratonille. Osta/lainaa kirja, jossa on valmiita ohjelmia laadittu erikuntoisille ihmisille! Älä suoraan yritä lähteä juoksemaan, turhaudut vaan, kun et jaksa pitkään juosta, ja se juoksu on niin tuskaa, että menetät vaan motivaation. Hanki sykemittari, siitä on oiva apu harjoittelussa! Nyt vaan liikkeelle, kyllä se siitä pikkuhiljaa lähtee menemään, älä edes odota mitään supernopeita tuloksia, juokseminen on sellaista, että siinä pitää tehdä pitkäjänteistä työtä, että tuloksia tulee. Mutta kyllä ne sieltä tulee :-).
Suosittelen että hankit heti alkuun sykemittarin ja kun teet lenkkejä, pidät huolta että syke pysyy alle 160. Heti kun menee yli, kävelet hetken ja sitten taas juokset kunnes syke menee rajan yli. Kävin lenkillä joka toinen päivä ja kuukauden päästä juoksin 5 kilsaa yhteen pötköön. Hyvän juoksutason saavuttaminen riippuu paljon pohjakunnosta. Jos olet hyvässä kunnossa, löydät juoksukunnon nopeasti, jos taas aloitat kunnon rakentamisen ihan rapakunnosta, kestää kehitys kauemmin. Malttia mukaan ja juoksuvauhti alkuun reipasta kävelyvauhtia vaikka kuinka nolottaisi että mummotkin kipittävät ohi. Kiihdytä sitten kunnon kasvaessa.
Ihan rapakunto ei ole ja ylipainoakaan ei (vaan alipainoa), mutta tosiaan ongelma on se miten lähden liikkeelle niin, ettei homma tunnu liian rankalta.
t ap
Itse juoksin alkuun miehen tuulipuvunhousuissa ja -takissa, kun en halunnut tuhlata rahaa kun en tiennyt että kestääkö innostus. Sitten kun asiasta on innostunut niin on helpompi valita vaatetustakin. Silti juoksin 30 euron juoksuasussa itse ja juoksen varmasti edelleenkin kun pääsen jatkamaan.
En ole kyllä yhtään välineurheilija :)
2
Siinä vaiheessa kun oikeasti jo ihan juoksee viikottain kymmeniä kilometrejä, vaatetuksellakin on merkitystä, mutta ei vielä tuossa vaiheessa
Itse aloitin näin ja hyvin onnistui:
1. Alkuun hölkkää hyvin hitaasti, niin että pystyt puhumaan (kävelyvauhtia oikeastaan). Tee 20-30 min lenkki tällä etanavauhdilla. Jos alkaa väsyttää, hölkkäät liian kovaa joten hiljennä vauhtia. Tärkeintä on löytää se tempo, jota jaksat pitää yllä 20 minuutin ajan. Tee tällaisia lenkkejä 2-3 viikossa.
2. Voit halutessasi ottaa " spurtteja" siinä vaiheessa kun tuntuu, että jaksat pitää tämän hölkkävauhdin yllä tasaisena. Eli juokse muutaman sekunnin ajan lujaa, sitten taas hiljaista menoa.
3. Älä unohda lepoa (välipäivät ehdottomia alussa!) tai kunnollista venyttelyä!
Itseäni auttoi sykemittari paljon. Siihen kannattaa sijoittaa ehdottomasti. Polarilla hyviä ja toimivia. Hyvät kengät myös tärkeä. Suosittelen myös musiikkia, ei tule tylsää :)
mahdoton ajatus, että se päällä juoksisin, kun tulee jo kauhee hiki siinä vaikka seisos vaan hiekkiksen laidalla) ja minä en yleensä juuri hikoile edes saunassa! Ja mies kun on 20cm pidempi ja 30 kg painavampi, niin ei todella sen vaatteetkaan käy. Eli jotain jodun kyllä ostamaan :( Ja halvimmat sykemittarit mitä olen nähnyt on n.69e.
Minä aloitin juoksemalla minuutin ja kävelemällä 5 minuuttia. Nyt jaksan juosta 1½h.
Kunnon lenkkareihin ja urheilurintaliiveihin kannattaa satsata muu on aloittelijalle turhaa. Näin syksyllä juoksen lyhythihaisessa t-paidassa ja verkkareissa. ihan lähtiessä käytän fleesetakkia jonka otan pois kun on lämmintä.
Tai sitten joku ohut pitkähihainen.
Lähetin ei pätki, kuten monessa kalliimmassa vehkeessä ja toimintojakin on ihan tarpeeksi.
Aloitin juoksemalla vaikka yhden puhelinpylväiden välin, sitten pidensin kahteen. Lopulta jaksoin juosta joku 3 km putkeen (noin puoli vuotta harjoittelua). Sen jälkeen tulin raskaaksi ja juoksu alkoi tuntua pahalta, ja nyt se on harrastuksena jäänyt (toinen raskaus menossa). Tämän lapsen synnyttyä aion aloittaa taas nollasta :)
Paras vinkki taitaa olla se että tarkkaile hengitystä ja osta kunnon kengät. Vaikeuttaa juoksemista, jos on huonot kengät ja nilkkoihin sattuu, tai jos hengität väärissä paikoissa. Minä oon hengittänyt miehen opastamana niin että otan esim. neljä askelta sisäänhengityksellä ja neljä uloshengityksellä. Mulla on tosi huono rytmiikka joten se oli aluksi vaikeaa.
Tsemppiä!