Hoitoalalla työskentelevä! Kuinka paljon joudut tekemään töitä vapaa-ajallasi?
Kuinka paljon hoitoalalla (sosiaali/terveysala) joutuu työskentelemään kotoa käsin tai käyttämään vapaa-aikaa työntekoon? Harkitsen työpaikan vaihtoa, kun nykyisessä työssä työn ja vapaan raja on niin hirveän häilyvä, että meinaan ihan uupua. Mietin vain, että onko tämä joku nykytrendi vai vain sattumaa minun työpaikkaani koskien. Olin monia vuosia hoitovapailla ennen työelämään siirtymistä ja töihin palattuani olen ihmetellyt sitä, että työaika ei riitä työn hoitamiseen tai se ei ole edes mahdollista työajalla.
Kommentit (36)
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 19:39"]
Vapaa-ajalla töitä??? No, en tee yhtään. Työt loppuu siihen kun lähden osastolta ja alkaa kun palaa. Mitä ihmettä te oikein höpisette?
[/quote]
Kuule, nykyään tämäkin on ihan arkipäivää tietyillä osa-alueilla hoitoalalla.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 19:59"]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 19:39"]
Vapaa-ajalla töitä??? No, en tee yhtään. Työt loppuu siihen kun lähden osastolta ja alkaa kun palaa. Mitä ihmettä te oikein höpisette?
[/quote]
Kuule, nykyään tämäkin on ihan arkipäivää tietyillä osa-alueilla hoitoalalla.
[/quote]Se EI OLE arkipäivää, ellette itse tee siitä arkipäivää. Olette tyhmiä kun suostutte tuollaiseen vedättämiseen! Työt työajalla ja jos työaika ei riitä, se on työantajan ongelma, mutta kotiin töitä ei kuulu viedä millään alalla ellei työtä ole sovittu erikseen tehtäväksi etätyönä, mutta se ja johtotehtävät ovat eri asioita. Niitä ei kysytty nyt tässä.
Työskentelen vastaavana hoitajana yksityisellä sektorilla ja työaika ei mitenkään riitä työasioiden hoitoon. Kotoa käsin teen mm. työvuorolistoja ja hankin sijaisia. Vastaan työpuheluihin ja tekstiviesteihin vapaa-ajalla ja joskus jopa lomalla joutuu ottamaan vastaan yhteydenottoja, koska vastaan yhden kokonaisen ison yksikön toiminnasta. Työajaksi nuo pistän kylläkin, joten sikäli se ei ole mitään vapaaehtoistyötä tai ns. hyväksikäyttöä kuten joku tuossa jo ehti kommentoimaan muiden työn tekoa vapaa-ajalla. Toki koskaan en voi tietää etukäteen onko vapaapäivä oikeasti vapaapäivä vai tuleeko jotain työasioita eteen tehtäväksi. Lasten syntymien myötä tämä on vähän käynyt raskaaksi. Työyhteisö on mukava, mutta joskus itselläkin käy mielessä, että ihan julkisen sektorin sairaalassa tällainen ei tulisi kuuloonkaan ja olisi ihanaa, kun vapaapäivä olisi oikeasti vapaapäivä.
Kyllä teen töitä vapaa-ajalla. Soittelen mm. yhteistyökumppaneille, varailen lääkäriaikoja asiakkaille, soitan asiakkaiden omaisille jne. En ole esimiestehtävissä.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 17:03"]
Kyllä teen töitä vapaa-ajalla. Soittelen mm. yhteistyökumppaneille, varailen lääkäriaikoja asiakkaille, soitan asiakkaiden omaisille jne. En ole esimiestehtävissä.
[/quote]
Täh?! Eikö seuraava vuorossa voi hoitaa tuollaisia asioita. En ymmärrä ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 17:29"]
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 17:03"]
[/quote]
Täh?! Eikö seuraava vuorossa voi hoitaa tuollaisia asioita. En ymmärrä ollenkaan.
[/quote]
Ei tietenkään voi kun nuo tehtävät kuuluu minun hoidettaviksi. Sillä seuraavalla on omat vastaavat asiat vastuullaan.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 20:38"]
Työskentelen vastaavana hoitajana yksityisellä sektorilla ja työaika ei mitenkään riitä työasioiden hoitoon. Kotoa käsin teen mm. työvuorolistoja ja hankin sijaisia. Vastaan työpuheluihin ja tekstiviesteihin vapaa-ajalla ja joskus jopa lomalla joutuu ottamaan vastaan yhteydenottoja, koska vastaan yhden kokonaisen ison yksikön toiminnasta. Työajaksi nuo pistän kylläkin, joten sikäli se ei ole mitään vapaaehtoistyötä tai ns. hyväksikäyttöä kuten joku tuossa jo ehti kommentoimaan muiden työn tekoa vapaa-ajalla. Toki koskaan en voi tietää etukäteen onko vapaapäivä oikeasti vapaapäivä vai tuleeko jotain työasioita eteen tehtäväksi. Lasten syntymien myötä tämä on vähän käynyt raskaaksi. Työyhteisö on mukava, mutta joskus itselläkin käy mielessä, että ihan julkisen sektorin sairaalassa tällainen ei tulisi kuuloonkaan ja olisi ihanaa, kun vapaapäivä olisi oikeasti vapaapäivä.
[/quote]
Kyllä se suuntaus on tämä ainakin yksityisellä puolella. Ja mikä lienee tulevaisuudessa, kun ihan oikeasti aletaan enemmän ja enemmän käyttää tekniikkaa hoitotyössä ja hoitajien tarve vähenee.
En tee yhtään mitään kotona, mutta ylitöitä olen tehnyt n.30 tuntia listassa .
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 21:04"]En tee yhtään mitään kotona, mutta ylitöitä olen tehnyt n.30 tuntia listassa .
[/quote] :(
Kuuden viikon?
Kolmenviikon liStallarit. Tuplavuoroja ja pidennettyä päiviä
Olen tehnyt kotona joskus opiskelija-arviointeja tai lukenut iv-tenttiin. Nämä saisi tehdä toki työajalla, mutta kotona asiaan on helpompi keskittyä. Harvakseltaan on tuotakaan tarvinnut tehdä, ehkä pari kertaa vuodessa. Työsähköpostia luen kotonakin, tämäkin oma valinta eikä vie paljon aikaa.
En sitten yhtään. Meillä toimii täysin sillä periaatteella, että seuraava jatkaa. On aivan ihanaa, että kotona saan keskittyä lapsiin. Työsähköpostiakaan ei pysty edes kotona lukemaan. Ihanteellista! :)
En tosiaan tee. Kyllä ne ccu:lla pärjää ilman mua sen aikaa, kun en ole vuorossa.
t. sh