Osaproteesi vai kokoproteesi?
Osaako joku neuvoa mitä kannattaisi tehdä tässä tilanteessa?
Minulta on poistettu jo aiemmin yläleuasta hampaat 16, 14 ja 12 oikealta ja hampaat 25, 26 ja 27 vasemmalta. tilalla on osaproteesi. No nyt sitten joudutaan myös 15 ja 17 poistamaan! Siis oikealle ei jää kuin etuhammas 11 ja kulmahammas 13. Vasemmalla on hampaat etuhampaasta 21 hampaaseen 24, eikä sitten sen taempana mitään.
Hammaslääkäri sanoi että voidaan tehdä uusi osaproteesi, mutta ei ole välttämättä kovin tukeva ratkaisu. Kuluttaa kuulemma tukihampaat pahimmillaan jopa 2-3 vuodessa poistokuntoon, tai sitten pitäisi ennalta ehkäisevästi kruunuttaa tukihampaat 13, 23 ja 24. Osaproteesi jää joka tapauksessa vain siis 3 hampaan varaan.
Joten hammaslääkäri hienovaraisesti kehotti varautumaan jopa lähivuosina kokoproteesiin.
Aloin itse miettimään että onko edes mitään järkeä tehdä kaikkea tuota jos ei ole kovin monen vuoden ennuste? Aloin harkitsemaan jos pyytäisin hammaslääkäriä poistamaan kerralla kaikki loput, ja laittamaan kokoproteesin. Oliskohan siinä järkeä? Jos se kuitenkin pian on edessä.
Naisihminen, ikää 45v, ja alaleuassa on myös osaproteesi. Kaikki vinkit otetaan vastaan ilolla!
Kommentit (4)
Vastaan parhaani mukaan, olen alalla, mutta näkemättä omin silmin tilannetta.
Yleensä kulmahampaat 13,23 ovat hyviä tukihampaita osaproteesia ajatellen ja mitä enemmän muitakin terveitä hampaita on jäljellä, sen parempi. Hammaslääkärisi on varmasti harkinnut asian sinun parhaaksesi ehdottaessaan kruunujen tekoa.
Kokoproteesi yläleuassa vaikuttaa makuaistimuksiin. Myös proteesin kiinnittyminen limakalvolle voi olla ongelmallista, ei aina. Suulaen muoto määrittelee pitkälti proteesin pysyvyyttä paikallaan, mikä taas ei ole ongelma osaproteesissa, koska on tuettuna ja usein pinteillä kiinnitettynä omiin hampaisiin.
Suuuulaen muoto saattaa myös muuttua hampaiden poiston jälkiseurauksena, eli alussa kokoproteesi tuntuu pysyvän hyvin, mutta tarvitsee pohjauksen melko pian. Joskus käy niin, että luuharjanteet kutistuvat iän myötä liki olemattomaksi, jolloin pitoa ei synny ollenkaan.
Jos olisi oma suuni, teettäisin kruunut ja osaproteesin. Tarkastukset riittävän usein, jotta reikiintyminen ja hammaskiven muodostus pysyvät kurissa, jolloin tukihampaat pystytään säilyttämään mahdollisimman kauan suussa.
En osaa sanoa, mutta minuakin kiinnostaa!
Kiitokset vastauksista!
Kovasti tässä olen asiaa harkinnut ja hammaslääkärin kanssa asiata vielä pitkään keskustellut, ja siihen hammaslääkärin ehdotukseen tässä nyt päädytään. Hammaslääkäri sanoi aika hyvin että ei kannata nyt vielä kiirehtiä sitä kokoproteesia, kun senkin kuitenkin vielä varmasti ennemmin tai myöhemmin saat joten koitetaan nyt vielä pyrkiä siihen myöhemmin-vaihtoehtoon. Tosin kun oikein väkisin häntä tenttasin siitä että mitä hän arvelee loppuhampaideni kestävyydestä niin sain lopulta puristettua vastauksen että realistisesti kokoproteesi voi olla edessä pahimmillaan jopa parissa vuodessa ja parhaimmillaankin puhutaan ehkä noin viidestä vuodesta. Tietysti koskaan ei voi olla varma mistään, ja ihmeitäkin voi tapahtua, mutta kuulemma hän on mielummin realisti kun on jo minun hampaitani niin paljon hoitanut ja ei halua antaa turhia toiveita tai lupauksia. Kokoproteesi on siis tulossa joten siihen täytyy nyt ruveta sitten henkisesti jo varautumaan.
Nyt pitäisi sitten vielä päättää tulevasta osaproteesista, siis että tehdäänkö jälleen rankaproteesi vai tehtäisiinkö sellainen akryyliproteesi joka tukeutuu kitalakeen kuten kokoproteesi. Molempiin tulisi metallipinteet noihin kruunutettaviin 13, 23 ja 24 hampaisiin joka tapauksessa, rankaproteesiin varsin pakut ja jykevät ja akryyliproteesiin hieman kevyemmät. Itse olin siinä uskossa että edelleen tehdään samantapainen rankaproteesi kuin tähänkin asti, mutta hammaslääkäri heitti ehdotuksena että se akryyliproteesi voisi olla ihan harkittava vaihtoehto, kun sen avulla voisin sitten jo kuulemma totutella koko kitalaen peittävään proteesiin, jollainen kokoproteesi tulee sitten olemaan.
Minulla oli ihan ensimmäisenä tuollaiset osaproteesit ennenkuin sitten vähän myöhemmin tehtiin rankaproteesit, ja minusta ne oli hieman rimpulan tuntuiset verrattuna rankaproteeseihin. Mutta nyt tietysti tulee puuttumaan jo niin paljon takahampaita että toisaalta tuntuu että tuollainen voisi olla ihan toimivakin vaihtoehto, ja tosiaan ehkä helpottaa jo sitä muutosta siihen kokoproteesiin kun se sitten tulee. Olisiko alalla olevalla neuvoja tähän asiaan? Akryyliproteesi olisi kai myös hieman halvempi kun ei kuitenkaan kai sitten monen vuoden käytöstä varmaan ole edes kyse.
Myös kruunut tehdään sellaisina edullisempina vaihtoehtoina kuten jo aiemmatkin ovat olleet, että ne ovat jotain metalliseosta ja vain se etureuna päällystetään valkoisella muovilla. Jotenkin aina tehty vaan sellaisella periaatteella että ei ne vuosikausia kuitenkaan kestä, eikä tosiaan olekaan kestäneet. Tuntuu että lähes koko elämäni hammashoidot ovat olleet enemmänkin vain viivytystaistelua ennen kokoproteeseja, ja nyt taitaa sitten olla aika kohta loppumassa. Onneksi alaleuassa ei ole vielä ihan niin huono tilanne kuin yläleuassa, kun ilmeisesti siellä kokoproteesi on sietten aika paljon huonompi vaihtoehto vielä kuin yläleuassa? Näin olen ymmärtänyt kun olen asiasta koittanut tietoa jo etsiä.
Pyytäisin poistamaan ne loput pari hammasta ja kokoproteesi. Turhaan nyt osaprotsku ja parin vuoden päästä taas uus. Kerralla koko setti kuntoon.