Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synttärikarkit

Vierailija
13.01.2015 |

Meillä poika aloitti koulun syksyllä ja kerran pari kuukaudessa saa synttärikarkkeja koulutovereiltaan. Karkkeja ei saa syödä koulussa. Kotiin tullessaan haluaa ne syödä ja niin haluaa pikkusiskokin. Aina sama huuto, kun pitäisi karkit jakaa siskon kanssa. On kyllä oppinut antamaan muutaman karkin ja viimeksi sisko sai jopa viisi karkkia. 

Teenkö oikein, kun pyydän poikaa jakamaan karkit? Itse olen ajatellut, että oppii jakamisen jalon taidon. Poika on neljä vuotias.

ulkomamma

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta nuo on lapsen omia, eikä tartte jakaa. Siskonkin olisi syytä oppia, että aina ei saa, vaikka toinen saa.

Vierailija
2/31 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole vaatinut jakamista. Koska mun ei ole tarvinnut. Jos niitä on yksi, niin sehän selvä, että lapsi syö itse. Mutta jos useampi jakavat automaattisesti.

Toisaalta jos koulussa ei saa syödä, niin voisi myös lopettaa tuon jakamis mahdollisuudenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 12:40"]

Musta nuo on lapsen omia, eikä tartte jakaa. Siskonkin olisi syytä oppia, että aina ei saa, vaikka toinen saa.

[/quote]

sisko on kaksi ja ei varmaan tajua miksi isoveli saa karkkeja ja hän ei. 

Vierailija
4/31 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ohis, mutta outoa, jos koulussa jaetaan karkkia ja sitten sitä ei saa siellä kuitenkaan syödä. Meillä täällä Suomessa voidaan koulussa synttäripäivänä tarjota jotain, mutta luonnollisesti se syödään sitten siellä koulussa. Omituinen tapa tuoda karkki kotiin.

Minusta ihan aina ei tarvitse toisenkin saada ihan sitä samaa, mitä toinen saa. Jos koulustaa saa karkkipussin, niin sitten vaatisin tarjoamaan, kun kerran on paljon sitä karkkia. Mutta jos sieltä tulee 1 tai 2 yksittäistä karkkia, en vaatisi tarjoamaan.

Joissakin perheissä pitää yhden lapsen synttäreillä olla lahjat kaikille, ettei ole epäåtasa-arvoista, kun toinen saa lahjoja ja toinen ei. Minä en ole tätä koskaan tajunnut - jokaisella on syntymäpäivä vuorollaaan ja on ihan hyvä oppia, että aina ei ole minun vuoro.

Vierailija
5/31 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 12:47"]

ohis, mutta outoa, jos koulussa jaetaan karkkia ja sitten sitä ei saa siellä kuitenkaan syödä. Meillä täällä Suomessa voidaan koulussa synttäripäivänä tarjota jotain, mutta luonnollisesti se syödään sitten siellä koulussa. Omituinen tapa tuoda karkki kotiin.

Minusta ihan aina ei tarvitse toisenkin saada ihan sitä samaa, mitä toinen saa. Jos koulustaa saa karkkipussin, niin sitten vaatisin tarjoamaan, kun kerran on paljon sitä karkkia. Mutta jos sieltä tulee 1 tai 2 yksittäistä karkkia, en vaatisi tarjoamaan.

Joissakin perheissä pitää yhden lapsen synttäreillä olla lahjat kaikille, ettei ole epäåtasa-arvoista, kun toinen saa lahjoja ja toinen ei. Minä en ole tätä koskaan tajunnut - jokaisella on syntymäpäivä vuorollaaan ja on ihan hyvä oppia, että aina ei ole minun vuoro.

[/quote]

Karkit ovat aina olleet pieniä pusseja, joissa on noin kymmenen karkkia. Minusta on kohtuutonta jättää sisko viereen itkemään, kun veli syö karkkeja vieressä. 

Vierailija
6/31 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö osaa koulumatkalla syödä?

Vierailija
7/31 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 3 lasta ja jokainen syö saamansa synttärikarkit itse. Tosin nuorin on eskarissa, jonne ei saa viedä edes karkkia, niinkuin ei päiväkotiinkaan. Ei ole tullut mutinoita eikä itkuja, tosin ei meillä enää olekaan 2-vuotiasta, joka ei ymmärrä niin hyvin tätä ajatusta vaan haluaa osansa.

Voisko ap sopia sen isomman kanssa, että syö ne karkkinsa sellaisena hetkenä kun pikkusisko ei ole paikalla. Tai jos teillä on karkkipäivä, niin silloin muiden namien joukossa? Tai sitten vaan jatkatte pikkusiskon kouluttamista..

Vierailija
8/31 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 12:55"]

[/quote]

Karkit ovat aina olleet pieniä pusseja, joissa on noin kymmenen karkkia. Minusta on kohtuutonta jättää sisko viereen itkemään, kun veli syö karkkeja vieressä. 

[/quote]

Ja veli ei voi syödä niitä joskus kun sisko ei näe, koska...? Minusta on kohtuutonta vatia jakamaan, velihän ne karkit on itselleen saanut. Eri juttu jus esim isovanhempi tuo pussin kun tulee kyläilemään, silloin tottakai jaetaan.

Vierailija
9/31 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika ei jostain syystä syö niitä ennenkuin haen hänet hoidosta (hoitotäti hakee koulusta). Kotiin tullessa intopinkeenä esittelee pussia ja haluaa ne syödä heti. En nyt tiedä kumminpäin tässä on nyt oikea tapa edetä: opettaa poika jakamaan vai kouluttaa kaksivuotiasta. Kaksivuotias kun ei vielä saa karkkeja mistään.

Vierailija
10/31 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

4v ja koulussa! Lapsinero??

Vierailija
11/31 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 12:58"]

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 12:55"]

[/quote]

[/quote]

Ja veli ei voi syödä niitä joskus kun sisko ei näe, koska...? Minusta on kohtuutonta vatia jakamaan, velihän ne karkit on itselleen saanut. Eri juttu jus esim isovanhempi tuo pussin kun tulee kyläilemään, silloin tottakai jaetaan.

[/quote]

Ei oikein onnistu. Molemmat tuntuu pyörivän samassa huoneessa ja jos poistun toisen kanssa niin toinen seuraa perässä. Ikää näillä on siis kaksi ja neljä vuotta.

Vierailija
12/31 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä pitääkö ne karkit mussuttaa siinä pikkusisaruksen edessä, jos ei ole tarkoitus hänelle antaa. 

Vierailija
13/31 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 13:05"]

4v ja koulussa! Lapsinero??

[/quote]

Englannissa asutaan.

Vierailija
14/31 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika negatiivisia kommentteja kyllä. Miksi on paha juttu opettaa lasta jakamaan karkkejaan, jos niitä on useampi? 

Vierailija
15/31 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 12:55"]Minusta on kohtuutonta jättää sisko viereen itkemään, kun veli syö karkkeja vieressä. 

[/quote]

Miksi sitten kysyt aloituksessa "teenkö oikein?"

Entä, jos tyttäresi rupeaa saamaan hiuspinnejä ja rusetteja kouluun mentyään, eikä karkkeja?

Vierailija
16/31 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmuus on hukassa, jos noinkin pientä asiaa ei pysty itse ratkaisemaan.

Vierailija
17/31 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 13:15"]Vanhemmuus on hukassa, jos noinkin pientä asiaa ei pysty itse ratkaisemaan.
[/quote]

Ja enemmän hukkaan meni tämän aloituksen johdosta.

Vierailija
18/31 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutuuko poika jakamaan myös ensimmäisen kesätyöpalkkansa pikkusiskon kanssa?

Vierailija
19/31 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla kulttuuriero tässä kyseessä. Brittithän ovat kohteliasta kansaa. Kysyin englantilaiselta mieheltäni, että miten hän tekisi tilanteessa. Hänen mielestään pojan tulisi antaa muutama karkki siskolle, että oppii jakamaan. Ja onhan tuo kohteliastakin.

Vierailija
20/31 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä et osta kaksvuotiaalle karkkia koska?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän