Kun olet antanut kaikkesi, ja työsopimustasi ei jatketa
Mitätön ja huono olo. Olen tehnyt silpputöitä jo jonkin aikaa ja nyt tässä viimeisimmässä määräaikaisessa työssä annoin itsestäni ihan kaiken. En rehellisesti sanottuna olisi voinut tehdä enempää. Jatkuvasti ylitöitä ja äärirajoille asti venymisiä. Viikonloppuja, iltoja, ihan kaikkea. Joustin, joustin ja joustin, suostuin ihan kaikkeen, koska välillä väläytettiin jotain pientä toivoa vakituisesta paikasta. Vaan ei, en kelpaa.
Olisi helpompaa käsitellä tämä, jos olisin itse lusmuillut tai edes välillä mokaillut.
Tuntuu että taas luisuu johonkin masennukseen, kun matka käy taas työkkäriin. Onko muilla tällaisesta kokemusta? Miten jaksatte?
Kommentit (33)
Se on se järjestelmä kapitalistinen... muistakaa äänestäessä.
Luulit itsestäsi liikoja, sait opetuksen.
Nyt sinun pitää vaan päättää katkeroidutko vai jatkatko eteenpäin.
Elämä on opetuksia täynnä, kyynisiä opetuksia.
Olen itse kokenut nuorena saman. Ja sitten noussut jaloilleni ja ollut realistisempi. Nyt vakituisessa paikassa jo 15 vuotta.
Tsemppiä, ei ole helppoa! Ehkä se vakiduuni joskus meille koittaa.
Määräaikainen työntekijä on määräaikainen, ja sillä sipuli.
Ja millaisella sopimuksella olit?
Olitko palkkatuki duunissa, vai sijainen vai miten?
Saman kohtalon kanssasi jakavat kymmenet tuhannet ihmiset tässä maassa.
Älä sure, et ole yksin.
Meidän firmassa harrastettiin samaa.. (meni onneksi työt kaikilta koronan takia) Esimies tai pomo halusi työntekijöistä eroon henk. kohtaisista syistä ja antoivat fudut aina viimeisenä koeajan päivänä. Eivät siis esim. pitäneet henkilöstä, henkilö oli liian kiltti tai tuli muiden kanssa liian hyvin toimeen! Tuntui pahalle katsoa kun ovi kävi koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vika on systeemissä, ei sinussa.
Silti...pelaajat tekevät pelin.
Vierailija kirjoitti:
Meidän firmassa harrastettiin samaa.. (meni onneksi työt kaikilta koronan takia) Esimies tai pomo halusi työntekijöistä eroon henk. kohtaisista syistä ja antoivat fudut aina viimeisenä koeajan päivänä. Eivät siis esim. pitäneet henkilöstä, henkilö oli liian kiltti tai tuli muiden kanssa liian hyvin toimeen! Tuntui pahalle katsoa kun ovi kävi koko ajan.
Pitkässä juoksussa ne potkut oli varmaan paras vaihtoehto sille työntekijälle!
Vierailija kirjoitti:
Määräaikainen työntekijä on määräaikainen, ja sillä sipuli.
Ja millaisella sopimuksella olit?
Olitko palkkatuki duunissa, vai sijainen vai miten?
Saman kohtalon kanssasi jakavat kymmenet tuhannet ihmiset tässä maassa.
Älä sure, et ole yksin.
Surullisintahan tuossa on se, jos työntekijä itse alkaa kuvittelemaan ja elättelemään toiveita vakinaistamisesta.
Tsemppiä. Vielä sinunkin aika koittaa. Ehkä saat jatkoa määräaikaisuuteen.
Ap tässä vielä moi.
Kyse ei ollut tosiaan sijaisuudesta, kun joku sitä kyseli. Ja tarvetta minun hommalle on jatkossakin. Tämän lisäksi olen ainoa työpaikassa, joka osaa tehdä asian x ja y. Tunnistettavuuden takia en viitsi kauhean tarkasti tehdä. Joku vanha työntekijä joutuu luultavasti opettelemaan nuo asiat, mutta haastavaa tulee olemaan, koska kaikki hukkuvat jo nyt töihin.
Persoonakysymys tuskin on, sillä olen sellainen ns perinteinen liiankin kiltti ihminen, enkä mitenkään voimakas tai räväkkä persoona. Pidetty työkavereiden keskuudessa. Toki on ihan mahdollista, että oikeasti en vaan ole riittävän hyvä, mutta harmillisesti en ole saanut mitään konkreettisia parannusehdotuksia. Olisi ollut mukava kuulla, niin olisin voinut sitten ottaa edes onkeeni niistä sitten kun saan taas uuden pätkätyön. Tuolla paikassa käytetään tosi paljon opiskelijoita ja vain harvalla on vakkaripesti. Muuten on käsittääkseni lyhyitä soppareita vaan, vaikka aina sitä tarvetta kuitenkin on.
Kaunaa en kanna, koska varmasti tälle on joku pätevä selitys. Harmittaa vaan itseni puolesta ja hetkellisesti maailma tuntuu taas tosi synkältä. Mutta eiköhän se taas tästä, kun saa vähän keräiltyä itseään.
Kiitos kaikille tsempeistä. Vielä tästä noustaan. t.ap
Määräaikaisuuteen pitää olla laillinen syy. Jos ei ole, niin työsuhde on automaattisesti toistaiseksi voimassaoleva eli "vakituinen".
Pitäkäähän pätkätyöläiset huolta oikeuksistanne.
Ja tämä on oikea asenne. Et sairastu burnoutiin, et hössötä liikaa, todennäköisesti olet vieläpä objektiivisempi ja ammatillisempi kuin ne muut. Ja näistä yleensä tykätään.