Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suolistosairaat (crohn, keliakia ym.), tuttuja oireita? Muille ällövaroitus!

Vierailija
12.01.2015 |

Lääkäri puhuu ärtyneen suolen oireyhtymästä. Itse en kestä tätä enää. Ikinä en voi ennustaa milloin joudun singahtamaan vessaan ennen kuin on kirjaimellisestä paskat housussa. Tätä on kestänyt jo vuosia. En ole löytänyt mitään ruoka-ainetta, joka tämän aiheuttaisi. 

Esimerkkinä juuri äsken syöty kotiruoka. Ruokana oli paistettua lohta, riisiä ja salaattia. Kastikkeeksi pelkkä sitruunamehu. Ruokailun jälkeen meni noin 15 minuuttia ja jouduin juoksemaan vessaan. Hädin tuskin sain housut alas ja se mikä tuli ulos oli ensin pelkkää vaahtoavaa ripulia, sitten kovempi osuus ja taas ripulia. Vatsa kouristeli aivan järjettömästi. Hoidin homman loppuun, mutta just kun olin saanut housut jalkaan, tuli taas hätä. Joskus selviän kerralla, joskus joudun kolmestikin istumaan uudestaan. Sitten kun olen saanut kaiken ulos,  maha on täysin kunnossa, ei mitään ongelmia. 

Yleensä vatsa menee sekaisin ruokailun jälkeen, mutta toisinaan saattaa syömisestä olla enemmänkin aikaa. Ja kun vatsa menee sekaisin, en tosiaankaan voi pidättäää, vaan vessaan pitää päästä heti. Kerran esim. mulla on tullut autossa p---t housuun kesken ajon. Naurattais jos ei itkettäis. Joskus ripulia tulee niin kauan, että loppu on sappiripulia, jonka jälkeen peräaukkkoa kirvelee ihan järjettömästi. 

Onko kenelläkään muulla samanlaisia oireita? Ja tosiaan en voi yhdistää oireita mihinkään tiettyyn ruokaan, en maitotuotteisiin, en viljaan, en mihinkään, varsinkin kun oireet tulee joskus viiveellä.

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa miten raivoisasti kaikki kieltävät sen, että ihmisen omalla toiminnalla on suuri merkitys suoliston kannalta :)

Vierailija
2/56 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 06:42"]

Huvittavaa miten raivoisasti kaikki kieltävät sen, että ihmisen omalla toiminnalla on suuri merkitys suoliston kannalta :)

[/quote]

Tottakai omalla toiminnalla on merkitystä ja tässäkin ketjussa on pohdittu mitä voisi tehdä. Vastareaktio tulee lähinnä ylimielisestä asenteesta. Varsinkin kun pätijöillä (lue: sinulla :D) ei ole tarjota yhtään oikeaa tietoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei löytynyt tähystyksessä mitään, joten sain diagnoosiksi ibs. Mulla se vakio on viis kertaa vessaan, ja ämpäri sylissä, koska usein yrjöttääkin samalla. Tai sitten jouksen vuorotellen ripulilla ja yökkäilemässä.

ja mitään logiikkaa tässä ei ole syömisten ja juomisten kanssa. Ihan sama, että jättääkö kahvin kokonaan pois. Silti lentää. Joten en jätä.

välillä kun löydät lentämätöntä sapuskaa, niin se onkin vain luulo. Kyllä sekin alkaa jossain vaiheessa lentämään.

Vierailija
4/56 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös ärtyvän suolen vaivainen, samankaltaisilla oireilla. 

Itseäni ihmetyttää tuo lääkärien ainainen suositus syödä kuituja, koska minulla pahin oireiden aiheuttaja nimenomaan on kuidut. Olen huomannut että vatsani voi parhaiten, kuten joku muukin täällä kertoi ja sai paljon miinuspeukkuja, hyvin kuiduttomalla ja kasviksettomalla ruoalla. Valkoista hiilaria + lihaa tai kalaa jos vaan syö, vatsa on paljon parempana kuin muuten. Runsaskuituinen ruoka kuten täysjyväruoat tai salaatit joissa paljon raakoja kasviksia on ihan vihoviimeinen.

Ymmärrettävästi ihmiset kauhistelivat täällä vähän kasviksettoman ruokavalion suosittelua, koska kaikkihan tietää että kasvikset on terveellisiä. Niin ne onkin jos vaan vatsa kestää. Mutta jos kasvisten syönti tarkoittaa, että vatsa kouristelee, erittää  limaa ja ripulia "litrakaupalla" jne niin eipä taida niiden hyödylliset aineet edes kunnolla imeytyä, saati että tekisivät enemmän hyvää kuin pahaa. Itse syön siis hyvin vähän kasviksia ja otan monivitamiini-hivenainepillerin päivittäin ravinteidensaannin turvaamiseksi. Joitain hedelmiä vatsani sentään kestää, esim. banaania, mutta esim. omenat on taas ihan kauhistus vatsalleni.

Vierailija
5/56 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei sula useammatkaan kasvikset kuten esimerkiksi paprika tai salaatinlehdet. En tosin tiedä kuinka normaalia se on eli pitääkö niiden sulaa vai onko siitä haittaa jos ne tulevat lähes kokonaisina ja sulamattomina läpi?

Vaalea pullamössöleipä kovettaa kyllä vatsaa hyvin.

Vierailija
6/56 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulta kuulostaa. Oletko kokeillut probiootteja? Aloita varoaisesti. Itselleni liika kuitu (salaatti, ruisleipä, siemenet jne) aiheuttaa ongelmaa. Keinotekoinen kuitu (visiblin) hieman paremmin siedetty.
Tiedän hyvän lääkärin, mutta hän on niin ylityöllistetty ettei ota uusia potilaita.

Vierailija
7/56 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita pitää ruoka ja stressipäiväkirjaa vaikka puhelimessa jonkun aikaa?

Vierailija
8/56 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama vika mulla. Aloittajan teksti kuin minun. Aina paska lentää!

Vierailija
9/56 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tuota joskus. Välillä ei ollenkaan. Lapsena oli lähinnä ummetusta, mutta se oli laiskaksi suoleksi opetettu vatsa. Siis jos ei reagoi isoon hätään, vaan aina pidättää, suoli laiskistuu. Aikuisena kyllästyin siihen laiskaan suoleen ja aloin säännöllisesti juoda vettä ja käydä vessassa HETI, kun siltä tuntuu. 

Menikin sit toiseen ääripäähän, eli paska todella lentää useimmiten ja kun hätä tuntuu, on melkein juostava. Ajoittain on myös tuota, mitä kuvaat, eli jostain syystä yhtäkkiä vatsa kramppaa ja tyhjentää ihan kaiken, mitä tyhjentää voi. 

En ole kauhean huolissani siksi koskaan ollut, että isälläni on täsmälleen sama. Häntä on tutkittu ja hutkittu joka sentti, mitä tutkia voi. Tähystykset molemmista päistä, ultrat ja kakkatestit. Ei ole vikaa, paitsi suoli nyt vain joskus ärtyy. Olen huomannut, että tyttäristäni toisella on taipumusta samaan. 

Vierailija
10/56 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos noin äkkiä reagoi vika pakko olla vatsalaukussa. Eihän ruoka vartissa vielä suolistoon ehdi (?)

Vierailija
11/56 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kuulostaa samanlaiselta kuin oma suolisto (krooninen paksusuolentulehdus) oli toisinaan sairauden aktiivisessa vaiheessa. Lääkityksen aloittamisen jälkeen oireet ovat jääneet pois, joten en valitettavasti osaa antaa ruokavinkkejä. Rasvaiset ruoat ja peruna aiheuttivat tuota ehkä eniten.

Vierailija
12/56 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai suoli on tähystetty?

Vierailija
13/56 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 19:32"]

Jos noin äkkiä reagoi vika pakko olla vatsalaukussa. Eihän ruoka vartissa vielä suolistoon ehdi (?)

[/quote]

Ei se vika vatsalaukussa ole. Suolisto vaan aktivoituu kokonaan, kun sinne tulee uutta tavaraa alkupäähän ja loppupäästä lähtee vanha tavara pois alta.

Vierailija
14/56 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kans koliitti oireili noin, mutta tuli verta myös...

Vierailija
15/56 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kirjoittanut joskus, että nuorella pojallani on noita oireita. Tänne taisin tulla aikoinaan kun etsin tietoa. On todettu allergioita ja on saanut vain ruokavalio-ohjeita. Monella lääkärillä käynyt eikä edes pyytämällä ole saanut lähetettä tarkempiin tutkimuksiin, koska selittävät oireet allergialla. Poika on älyttömän arka ja lievästi erityinen, joten tarvitsee siksi apua joissain asioissa, mutta kun on täysivaltainen, asia on hankala. Koetan nyt saada jonnekin yksityislääkärille. Onko sisätautilääkäri vai mikä oikea osoite? Jos sieltä saisi sen lähetteen. Keliakiatutkimus on kyllä tehty ja otettu kakkanäyte, ja näistä ei ole löytynyt mitään. 

Vierailija
16/56 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 20:53"]

Elintasosairauksia... Ei ihme kun katsoo millaista ruokaa ihmiset lappaavat itsensä vuosikymmenten ajan. Sitten ihmetellään kun suolisto on paskana. Kirjaimellisesti.

[/quote]

Höpöhöpö. Keliakiaa on ollut jo antiikin kreikan aikaan, jolloin porukkaa kuoli oudosti näivettyen ja ruumianvauksessa tehnyt havainnon perusteella tilaa kutsuttiin sileäksi suoleksi, koska keliakiaan kuolleilla oli suolinukka syöpynyt kokonaan pois.

Keliakia löydettiin muistaakseni 60- luvulla Hollannissa, kun lääkäri teki havainnon että viljapulan aikaan aiemmin oudosti oireilleet ihmiset alkoivatkin voimaan paremmin, kun eivät enää saaneet gluteeniviljoja.

Että se siitä elintasosairaudesta.

Vierailija
17/56 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse söin ennen terveellisemmin, mm enemmän kasviksia ja hedelmiä. Ibs diagnoosin jälkeen en enää niinkään. Tuntuu, että vatsa ei kestä tuoreita kasviksia ja hedelmiä kunnolla :/ rakastin omenoita ja päärynöitä, mutta en syö niitä enää oireiden takia.

Sitä paitsi, minkä sille voi että mitä kotona on ruuaksi tarjottu.

18/56 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 21:47"]

Itse söin ennen terveellisemmin, mm enemmän kasviksia ja hedelmiä. Ibs diagnoosin jälkeen en enää niinkään. Tuntuu, että vatsa ei kestä tuoreita kasviksia ja hedelmiä kunnolla :/ rakastin omenoita ja päärynöitä, mutta en syö niitä enää oireiden takia. Sitä paitsi, minkä sille voi että mitä kotona on ruuaksi tarjottu.

[/quote]

Oletko kokeillut vältellä FODMAPEJA?

Vierailija
19/56 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

5

Vierailija
20/56 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa liiankin tutulta. Välillä vatsa on ihan ok, mutta usein täytyy mennä vessaan hyvin pian syönnin jälkeen. Kerran hirvitti, kun olin lähdössä 10 tunnin lennolle, ja maha oli ihan sekaisin koko aamupäivän (lento lähti iltapäivällä). Vähän kyllä huvitti istua lentokentän vessassa varmaan puoli tuntia paskalla. "Onneksi" maha kuitenkin reagoi stressiin niin, että tuleekin ummetusta, joten lentomatka meni ihan hyvin vaikka söinkin sen aikana :D ei ole kiva vaiva todellakaan