***ELOISAT loppuviikkoon (pe-su)***
Kommentit (36)
Viikko on mennyt niin nopeasti, että taas on viikonloppu käsillä. On ollut mukava lukea viikon aikana pinoja, kun niihin on kertynyt mukavasti viestejä.Tänään voisi huhuilla hieman niitä mammoja mukaan kertomaan kuulumisia, joista ei ole vähään aikaan kuulunut mitään, koittakaahan jokainen huhuilla joku odotus-puolen äipistä mukaan.
Minä huhuilen täältä PANTTERIA, LEMIÄ MANTSEA JA KUMKWATTIA, huhuu! Mitäs teidän arkeenne kuuluu?
Odotuspuolen viimeiset nyyttiään odottavat ovat nyt vähentyneet kahteen, siellä on vielä jonotuslappu kourassa Villa ja Teippi.
Myry: Oletko sinä käynyt lasten kanssa Mll:n perhekahvilassa tai Mammakeitaassa? Jos olet niin millaisia paikkoja ne ovat, käykö niissä paljon äitejä? Olen käynyt kurkkimassa molempien paikkojen nettisivuilla syksyn ohjelmaa.
Meillä on takana pahuksen rikkonainen yö. Syy ei ole kyllä Vimpulan vaan isompien veljien, jotka molemmat pitivät pientä kalapaliikkia koko yön. Loppujen lopuksi aamuyöstä sänky oli täynnä mukuloita ja minä nukuin kahdenkymmenen sentin levyisellä kaistalla kyljelläni kuin muumio. Mies nukkui omalla puolellaan autuaan tietämättömänä koko hässäkästä, pah! Arvatkaapa vain onko nyt selkä romuna...
Pikku-ukkeli valvoo nyt pari syöttöväliä melkein kokonaan päivän aikana ja nukkuu kahdet pidemmät unoset ja parit lyhyemmät. Yöllä tuo on onneksi ummistanut silmänsä heti syötön jälkeen eikä ole valvottanut ainakaan toistaiseksi. Pari yötä on kyllä nyt lisätty maidontuotantoa tiheämällä imuttelulla.
Voi että kun ilma muuttuisi oikein syksyisen kuulaaksi ja kirkkaaksi. Vaatteillahan kylmästä selviää, mutta tuo jatkuva kosteus ja sade ei ole kyllä herkkua.
Nyt lähden kotihommia tekemään, jotta saan kaiken taas iltaan mennessä valmiiksi. Ihanaa päivää kaikille!
Opemamma ja Vimpula 11vrk
Minä voisin näin aluksi huhuilla vaikka Airia ja Pumpulia :)
Kiitos kaikille ohjeista rintatulehduksen hoidossa. Kuume on taltutettu ja uusia imetysasentoja olen rohkeasti kokeillut. Tuo vauvan-jalat-kainalossa-asento toimi hyvin imetystyynyllä. Esikoisen aikana tulikin vaan imetettyä perinteisesti mutta näin kakkosen kohdalle olen heittäytynyt vallan rohkeaksi ;)
Kasteaika olisi nyt varattu. Meillä Anni kastetaan seurakunta kodilla kuten esikoinenkin aikoinaan. Sieltä löytyy tarvittavat kahvikupit ja pöytäliinat. Haluttiin miehen kanssa rauhoittaa koti ja näin ollen " ulkoistettiin" kastejuhla.
Meillä on ollut pari levottomampaa yötä. Vauva tuntuu heräävän tunnin välein syömään. Toivottavasti tämä on sitä maidontilaamista eikä mikään pysyväis järjestely. Täytyy ottaa itseään niskasta kiinni ja alkaa rytmittää päivää ulkoilun avulla. Nyt kun mies on kotona niin nämä pojan ja miehen ulkoiluhetket ovat olleet äidin omaa aikaa (pyykinpesun, ruuanlaiton ja muun pienen toiminnan oheella..)
Nyt tyttö kaipaa syötävää (jälleen ja kerran)
pubu ja Anni 10 päivää ikää
Hienoa, että Pubu olet päässyt tuosta rintatulehduspoikasesta eroon. Minä muuten olen jotenkin niin kömpelö, etten edes uskalla kokeilla mitään ihmeempiä imetysasentoja... olisi varmaan hyvästä tuokin.
Pubulle ja muillekin sektioäideille:
Vaihteleeko teillä jälkivuodon määrä??? Muinä kun luulin, että oli jo ihan lopuillaa, kun eilen sitten tulikin enemmän kuin minään muuna päivänä. Hiukka mietityttää tuo.
Eilinen päivä meni tunnin välein syöttäessä, mutta yö olikin sitten rauhallisempi ja ehdin muutaman kerran sängyssäkin nukkua. Mulla on olkkarin nojatuolissa oma linnake, jossa sitten tytön kanssa tulee koisittua toisinaan.
Jamssa on sitä vessahaätaviestintää harrastanut pikkuisen kanssa. Ajattelin aikanaan kanssa kokeilla, mutta pojan kanssa jäi ja nyt ei jotenkin vaan ole saanut ittestään irti+toinen tosiaan ei vielä ole hereillä kuin juuri ennen syöttöä hetken. Ei siis ehditä kovin kummoisesti seurustelemaan neidin kanssa vielä.
Opemamman yö kuulosti aika tuskaiselta. Toivotaan rauhallisempaa seuraavaa yötä sitten. Ja tosiaan toivottavasti pääset noista suonikohjuistakin eroon. On tuo kyllä aika vaiva.
Nyt meen pyykkaamaan yms, kun molemmat lapsukaiset nukkuvat ruokailun päälle.
Air, tyttö 11pvä ja poika 12/04
Mulla ainakin tuo jälkivuodon määrä on vaihdellut paljonkin. Sairaalassa ensimmäinen vuorokausi leikkauksesta oli todella runsasta mutta sen jälkeen on koko ajan vähentynyt. Leikkurissa tunsin kun kirurgi hyvinkin tarmokkaasti rutisteli kohtuani, hyvä ettei koko pöytä heilunut. kenties tuolla oli jotain tekemistä alun runsaan vuodon kanssa. Nyt vuoto on ollut niukkaa. Parina viime päivänä ei vuotoa ole juuri tullut. Minulla vuoto on ollut hyvin verisestä rusehtavaan tuhruun, välillä on tullut sellaista rusehtavan limaistakin.
Joka tapauksessa nyt tuntuu että vuoto on loppumassa. Sektiosta on aikaa 10 vuorokautta.
Pitkästä aikaa kerkesin koneelle. Viime torstaina kotiuduttiin ja nyt rupee arki rullaamaan pikku hiljaa. Mies meni eilen ekaa päivää kesäloman jälkeen töihin.
Niin meijän pikku-ukko näki päivän valon tiistaina 29.08. klo.18.08 kokoa oli 4215g ja 49cm, pipo 37cm enemmän kun kellään muista meijän lapsista ja todella hyvä että pysyi pää alaspäin loppuun asti.
Mies ei sitten päässyt mukaan synnytykseen kun ei saatu lapsenvahtia.
ELikäs maanantaina oli yliaikaskontrolli äitipolilla. Lääkäri suostui käynnistykseen ja maanantaina aloiteltiin sytotec tapleteilla. maanataina kohdunsuu aukeni kolmeen senttiin ja kanavaa oli jäljellä puolitoiusta senttiä. Tiistaina jatkettiin kalvojen puhkasulla ja tipalla. kohdun kaulan puudutetta käyttäen tainnuttettiin suurin kipu pois. Homma vaan ei tuntunut edistyvä tai edisty mutta hitaasti ja kivuliaasti. sentti/tunti. Tai aika tuntui pitkältä kun mies ei ollut mukana. Ja kun en saanut ma ja ti välistä yötä sairaalassa kunnolla nukuttua niin väsyneenä kaikki kivut tuntui kovemmilta. Kuudessa sentissä meni pitkää ei tuntunut edistyvän millään. Muista kun mies soitti joskus viiden maissa. Heräsin tähän puheluun olin hetkeksi nukahtanut. puhuin hänelle jo mahdollisesta sektiosta kun tunnu edistyvän. Siinä sitten laitoin kuuloketta pois niin lorahti kunnolla lapsi vettä ja tuli painon tunne pepun puolelle. soitin kätilön paikalle ja pyysin tarkistamaan tilanteen. 8cm auki ja kanavakin oli kokonaan hävinnyt. Ja vauvan pää oli laskautunut reilusti alaspäin kun oli koko ajan ollut tosi ylhäällä. Olin ihan hämmästynyt että josko tästä sittenkin jotain tulee. kätilö lähti toisessa salissa käymään kun jouduin jo hänet kutsumaan takaisin. Ponnitutti. Kätilö laittoi pudentus puudutuksen kun aattelin etetn halua tuntea mitään kipua kun mieskään ei päässyt paikalle tsemppaamaan. Puudutus oli niin hyvä etten tuntenut enään ponnistamisen tarvetta enkä tiennyt missä vauvan pää meni. Mieskin puuttui ponnistus vaiheesta kun olen hänen käsistään pitänyt kiinni ponnistaessa. Nyt kokoeilin jalkojen takaa ja sängyn reunasta mutta kunnon asentoa ponnistaa ei löytynyt. Silti vauva tuli joka ponnistuksella ulospäin. Ponnistusvaihe kesti 8min.
Kätilölle täytyy antaa täys kymppi kannustuksesta ja kun koko arvio oli maanantain ultrassa 3800g niin mulla oli pelko siitä mahtuuko vauva tuleen ulos. kun isoin meijän lapsista siihen mennessä oli 3330g. ja pään ympärys oli 3-4cm isompi kuin muilla.
Hyvä oli päivä pikku-ukolla syntyä oli meijän 8v hääpäivä.
Vauva on kauhean kiltti ei juuri kitise. Aattelin itsekseni että johtuu varmaan tosta koosta kun edelliset tytöt olivat vähän alle kolmi kilosina todella kitiseviä vauvoja. Lisä maitoa olen joutunut antamaan enkä rupea stressaamaan imetyksestä kun ei se oo muillakaan kerroilla kunnolla onnistunut. Pää asia että koko perhe voi hyvin ja vauva tulee ruokituksi.
Kirjottelen toisella kertaa taas lisää. Nyt pikku-ukko heräs.
puuhis ja pikku-ukko 10pv
Voitte ehkä kuvitella mun pettymyksen ja lohduttoman mielen...
Palasin sairaalasta taas tyhjin käsin koska; paikat eivät ole YHTÄÄN pehmenneet eikä kohdunkaula ole YHTÄÄN (koko raskaanaolo aikana) lyhentynyt. Vauva voi hyvin, jonka vuoksi käynnistystä ei mielellään aloiteta, lääkäri vain peloitteli mitä kaikkea voi tulla ongelmia, jos yrittäisi kypsymättömyydestä huolimatta käynnistää. Olin ajatellut silti jäädä, vaan en tiennyt enää mitä ajatella - pää siis ihan sekaisin, kun kuulin tilanteen. Sanottiin kuitenkin, että voin mennä milloin vain, jos olo huononee yms.
Maanantaille ois yliaikakontrolli taas, tuolloin 42viikkoa täys... Eniten masentaa se, että en kuulemma henkisistä syistä saa sektioa (ensi viikolle), koska siihen ei lääketieteellistä syytä. Olisin vain halunnut sektion jossakin vaiheessa ensi viikolla, ellei vauva lähde syntymään, nyt ainoa vaihtoehto on pitkä käynnistysprosessi, sillä paikat tosiaan täysin kypsymättömät. :( Supistuksia siis ei näy ei kuulu ja siten ei paikatkaan valmistuneet. Yritän jaksaa huomiseen ja katson sitten mikä olo on.
Kiitos tsempityksistä ja mukanaelosta kaikille.
Villa
Peevelille kiitos nettivinkeistä! Pitää rohkeammin ehkä alkaa pissattaa tyttöä myös öisin. Nyt olen vielä sen jättänyt tekemättä, kun pelkään, että tytsy jää hereille sitten kun laukkaan ympäri taloa.
Opemamma yö kuulosti kurjalta. Onneksi tuo meidän 4-v. on nyt viimeisen viikon nukkunut ihan omassa sängyssä näkemättä painajaisia. Meillä on nykyään makkarissa lattialla vanha patja, johon tyttö voi sitten tulla, jos näkee pahoja unia. Säästyy oma sänky ylimääräisiltä nukkujilta, riittää että siellä kuorsaa jo ukko ja tuhiseva ja känisevä vauva mun lisäkseni.
Kukas puhui siitä, että on siirtänyt vauvan omaan huoneeseen kun se pitää nukkuessaan niin kovaa ääntä? Meillä on myös tyttö ruvennut nyt möykkäämään aamuyöstä. Kauheeta yninää ja kitinää ja ähinää... Rauhoittuu vain, jos ottaa kädestä kiinni tai pitää kättä vatsan päällä tahi silittää päästä. Mutta sitten aloittaa taas jonkun ajan päästä. Itse en ehkä ole vielä tarpeeksi väsynyt, kun en saa nukuttua sitten kunnolla...
Air ja pubu: en tiedä, onko sektion jälkeen jälkivuoto erilaista, mutta mulla on myös vuoto aina vaihdellut tosi paljon (alatiesynnytys takana). Nytkin saattaa mennä vaikka kaksi päivää ilman mitään vuotoja, sitten yhtäkkiä sitä taas tulee päivän tai pari. Vuoto myös vaihtelee, on välillä hyvin haaleaa ja välillä taas ihan veristä ja kaikkea siltä väliltä. Mutta niin on ollut edellistenkin synnytysten jälkeen.
KYLÄILY yms: Meillä tuo vauva näyttäisi olevan tosi herkkä kaikelle muutokselle ja tapahtumisille. Autossa ei siedä olla yhtään (paitsi jos on syvässä unessa), huutaa ihan järkyttävästi. Myös kun ollaan käyty kaksi kertaa kylässä ja meillä ollut pari kertaa vieraita, niin vauva on ihan ahdistuneen oloinen ja itkee tai kitisee koko ajan. Saattaa tulla tytöstä samanlainen kuin tuo meidän 4-vuotias oli vauvana. Elämä piti olla tosi tasaista ja rytmi piti olla joka ainoa päivä sama. PIenetkin muutokset päivärytmiin aiheutti silloin tytölle kamalaa ahdistusta. Kun päivät sujuivat samalla tavalla, pysyi likka tyytyväisenä. Jo jumpassa käyminen aiheutti loppupäiväksi itkua ja kitinää ja tyttö ei saanut nukuttua, syötyä jne...
Jahas, pikkuriepu heräsi. Palaillaan
Jamssa + tyttö 3vk
air ja pubu:
Mullakin vaihtelee jälkivuodon määrä, mutta on ollut koko ajan vähäisempää mitä alatiesynnytyksen jälkeen aikanaan. Nyt voi olla pitkiä aikoja ettei tule mitään ja sitten oikein hulahtaa (ainakin siltä se tuntuu) esim sängystä ylösnoustessa. Sektiosta on nyt reippaat 3 vkoa. Kätilö kertoi sairaalassa, että sektiossa kohtu tuffataan niin hyvin auki ollessaan, siitä johtuu vähäisempi vuoto. Istukan kiinnittymiskohta on se, joka siellä vuotaa parantuessaan.
Miten te useamman lapsen äidit olette organisoineet esim iltatoimet? Meillä sattuu vauvan valvominen sylissä ja 2v5kk esikoisen iltahommat täsmälleen samaan aikaan ja jompikumpi siinä huutaa kurkku suorana, kun yksi käsipari ei riitä molemmille. Onneksi mies on nyt ollut auttamassa, mutta ei hänkään välttämättä aina ole apuna... Rintareppua olen ajatellut kokeilla myös, mutta käytännön kokemukset ja vinkit kiinnostaisi kovasti.
Eilen olikin aika rauhallista pinossa. Huhuilu-tuulella olen edelleen ja huhuilenkin tänään eilisten lisäksi Minttua ja Odea. Huhuilkaapa muut lisää Eloisia mukaan!
Neeuska: Kokeile kantoliinaa (kysypä olisiko jollain ystävällä lainata vaikka koekäyttöön), niin kädet ovat vapaana isommalle lapselle ja vauva turvallisesti sidottuna lähelle tuttuja sydänääniä. Kantoliinakanava.net antaa sidontaohjeita kuvien kera sekä tietoja erilaisista liinoista.
Pienessä on kotiäidin ilot, sillä olisittepa nähneet tämän äipän riemun, kun aamulla mahduin omiin farkkuihini. Hyvä että en riemunkiljahduksin herättänyt koko taloa:) Onhan tuo vatsa vielä kaukana pyykkilaudasta, mutta nyt sentään erottaa jo vyötärön, alku sekin.Puntarilla en ole käynyt, mutta aika lähellä lähtöpainoa ollaan oletattavasti, jippii!
Kolmen rikkonaisen yön jälkeen sain vihdoin nukkua! Imetyskertojakin oli se kaksi, olo taas ihan toinen. Meillä kaikki lapset ovat nukkuneet öisin aika hyvin, mitä nyt imetystä parin tunnin välein noilla isommilla pojilla vauvana, mutta nekin kestivät vain 5-10 min kerrallaan. Kukaan ei ole huutanut öisin. Mietinkin aina suurella sympatialla niitä äitejä, jotka yökaudet kanniskelevat itkeviä vauvoja. Siinä on varmaan välillä pinna lievästi sanottuna piukalla.
Vimpula nukkuu ulkona tuulessa ja tuiverruksessa. Hän menee aamuisin tuossa kahdeksan aikoihin ekoille pitkille unosille herättyään tuossa puoli seitsemän tienoilla. Vaunuihin piti laittaa makuupussi , kun aamu oli niin kylmä, hrrr... Pikku-ukolle alkaa muuten tuupata hormoninäppyjä pintaan oikein urakalla. No ovatpahan ristiäisiin mennessä pois.
Teippi on muuten lähtenyt aamulla naikkarille näytille, joten Villa vielä odottelee. Tsemppiä molemmille tätäkin kautta, kävin kyllä jo odotus-puolellakin.
Kaikille Eloisille antoisaa lauantai-päivää!
Opemamma ja Vimpula 13vrk
On varmaan viikko vierähtänyt, etten ole koneelle kerennyt. Tuntuu, että on koko ajan jotain tekemistä!
Meillä ei olla päästy vielä vauvan kanssa kunnolla päivärytmiin. Syö, nukkuu ja valvoo vähän miten sattuu. Yöt onneksi sujuu hyvin, mutta kaipaisin jo päiviin selkeämpiä nukkuma-aikoja. Kun tuppaa tuota tekemistä olemaan tosiaan yllin kyllin, niin kummasti helpottaisi arjen suunnittelua, kun pystyisi vähän arvioimaan millon neiti nukkuu ja kuinka kauan. Noh, kaikki aikanaan. Eihän typyllä ole ikääkään kun vasta reilu kuukausi. Sitä on vaan tullut niin kärsimättömäksi, ilmeisesti unenpuutteen vuoksi.
Yritän epätoivoisesti saada vauvan syömään tuttia/pulloa. Toimin tällä hetkellä täydellisenä tutin korvikkeena ja eilen illalla meinas jo hermot kiristyä, kun neiti teki unta melkein kaksi tuntia mun tissi suussa! Aina kun tissin irrotin, nukkui ehkä 5 minuuttia ja heräs parkumaan tissiä. Ehkä oli hermo kireellä senkin takia, että isommat tytöt olivat yökylässä ja oltiin suunniteltu isännän kanssa hempeää iltaa meille kahdelle. Noh, tämä ehkäisyväline kyllä esti kaikki yritykset! Aamulla sitten kun vauva oli vielä sikeässä unessa, saatiin onneksi nauttia toisistamme piiiiitkästä aikaa :o)
Tänään illalla olen menossa viettämään ihanaa iltaa hyvien ystävieni kanssa. Saa nähdä, onko neiti koko illan sielläkin tissi suussa! On se muuten jännä, että isommat tytöt ovat huolineet tutin ja pullon heti kun on tarjottu. Ja tämä kolmonen on sitten oikea vastarannan kiiski. Toivottavasti sitkeä yritykseni tuottaa joskus tulosta!
Nyt pikkuneiti jo huhuilee äippää, joten gotta go!
Kirppu ja pikkanen
Täällä muuttui viikonloppusuunnitelmat eilen illalla. Meidän piti olla koko perhe Jyväskylässä esikoistytön jalkapalloturnauksessa mut tyttö satutti eilisessä pelissä uudestaan vihoitelleen nivusen. Lähti kuitenkin isän ja pikkusiskon kanssa kannustamaan muita mut mä en sit viitsinyt enää lähteä kun tyttökään ei pelaa... Jäin poikien kanssa sit kotiin ja mies laittoikin viestiä että vettä tulee sielläkin. Tuleehan noita mahdollisuuksia vielä muitakin.
TUTISTA: Mä luovuin heti suosiolla tän nelosen kanssa tutista, en edes ostanut kyseistä kapistusta. Meillä ainoastaan vanhempi poika on syönyt tuttia ja senkin aloitti silloin noin 4kk iässä (typerää oli kyllä yleensä siihen aikaan tuttia enää tarjota :/). Onneksi on rauhallinen tapaus joten tuttia ei olla kaivatukaan. Toista oli tuolla meidän kolmosella joka aloitti huudon heti jos ei tissi ollu suussa ekasta rääkäsystä. Kaupassa, autossa tms. olis toivnu jotain keinoa hetkeksi hillitä itku mut ei kelvannu tutti vaikka kaks kuukautta sitä tyrkytettiin. No eipähän ole tarvinnu käydä sitä rumbaa et yöllä pitää olla tuttia laittamassa suuhun tai sitä et miten sen tutin sais taas pois....
LÄHTÖPAINOSTA: Mulle tuli niin vähän painoa raskauden aikana (närästys oli niiiin kammottava et vei ruokahalut) et olin jo sairaalassa lähtöpainossa. Tosin mulla oli lähtöpaino vähän suurempi kun oli just joulun ja uudenvuoden aikoihin tullut mässyttyä ennen ekaa punnitusta. Nyt on paino 4kg vähemmän kun lähtöpaino. Farkut ei kyllä heti menny jalkaan kun oli kohtukin vielä vähän pömpöllään mut nyt viikon verran ovat menneet jo :)
Täällä on harmaata ja sateista :( Toivottavasti tuo keli tuosta vähän selkiytyisi kun pitäisi lähtä kävellen käymään kaupassa kun eihän tänne kotiin oltu varattu mitään ruokaa kun ei meidän kotona pitänyt ollakaan... Oliskin sit mun eka pidempi kävelylenkki synnytyksen jälkeen.
Peeveli ja nelkku 270806
Jaahas nyt olis hetki aikaa kirjoitella kun pikku-ukko nukkuu ja isommat leikkivät kerrankin nätisti keskenään.
Lähtöpainosta mulla tuli tässä raskaudessa ehdottomasti eniten painoa 18kg. En tiedä missä se kaikki on. Enkä tiedä mitä puntari näyttää mutta en mahdu kun kaksiin housuihin jotka ovat vähän löysemmät. Muihin housuihin on turha kuvitella mahtuvansa. Löysin alennus myynneistä itselleni ihanat puuvilla housut ja jakun ristiäisiin ja otin normaali kokoisena mutta eivät taida mahtua ristiäisissä vielä päälle. Tai onhan tässä ristiäisiin vielä aikaa. Kun ne pidetään vasta lokakuun puolessa välissä. Kaikki hyvä maistuu turhan hyvin niin ei se paino pääse putoamaan. Kyllähän tässä tulee tota hyöty liikuntaa koko ajan kun tuplarattaita lykkii näitä meijän mäkiä ylös. Aina kun tullaan kotiopäin niin on isot ylämäet.
En nyt muista kuka kyseli niin mä suosittelen kanssa liinaa. Mulla on ihan itse tehty trikoinen 5m liina. Silloin jää tosi hyvin kädet vapaaksi. Nyt en ole sitä tarvinnut kun pikku-ukko vetää sikeitä siinä kohdalla kun isompia pistän yöpuulle. Osaavat toki tehdä paljon jo itsekkin sekin auttaa. Edellisen muksun kohdalla alkoi illalla just kiukuttelu siihen aikaan kun piti isommille laittaa iltapalaa ja nukkumaan niin liina oli pelastus. Kun sain isommat nukkumaan/tai ainakin sänkyihin meillä alkoi parin tunnin tissi tankkaus. Silloin harmittelin etten osannut imettää liinassa.
Nyt on päässyt unohtumaan miten Sammaksen saa pois suusta. Mä oon näköjään hävittänyt kaikki vauvan hoito oppaat viime muutossa kun luulin etten niitä enään tarvii ja muistan kaikki.
Tänään kun mies tulee töistä niin tarvis leipoa pullaa kun huomenna on kakkosen 7-vuotis synttärit. Maanantaina tuleekin sitten lauma kavereita.
Meillä vitonen joka on 1v8kk niin on tosi äidin perään ollut kun pikku-ukko tuli. Jos ei pikku-ukko oo sylissä niin täytyy heti itse päästä. Taitaa olla äiditaä vähän mustis. Heti kun mies yrittää tulla lähele tai koskee niin alkaa huuto ja menee läpsimään isäänsä. Muuten on kauheen kiltti pikku-ukkoa kohtaa silittelee ja laittaa tuttia jos pikku-ukko vähänkin inahtaa.
Nyt meen juomaan kahvit ja sylitteleen hetkeksi vitosen kanssa ja jos kerkeis laittaan pyykit vielä kuivuun ennen kuin pikku-ukko herää.
puuhis ja pikki-ukko 11pv
Ensiksi Onnittelut Puuhikselle pojasta. En ole varma joko olen jo onnitellut.
Kyllä meidän neidistä lähteekin ääntä.Yön hiljaisina tunteina sen vasta huomaakin. Viime yönä jo mietin muuttoa naapuri huoneeseen mutta täytyy nyt vielä miettä. Vauva varmaan nukahtaisi viereeni mutta sänky käy ahtaaksi kun esikoinenkin olisi yöllä tyrkyllä.
Vai on täällä farkut-mahtuvat-jalkaan-juhlat menossa :) Itse en ole uskaltanut farkkujani vielä kokeilla. Kotipuntarin mukaan painoa on tippunut reilu 10kg. Maanantaina täytyy neuvolassa punnata itsensä josko sitä sitten uskaltaisi farkut kaivaa esiin.
Kuten Neeuska myös minä olen miettinyt arkea kahden pienen kanssa. Mies tekee vuorotyötä joten nuo illat minua hieman jännittää. Niitä vinkkejä minäkin ilolla otan vastaan.
Nyt pyykin pariin.
pubu ja Anni
Pikaiseen tuun kuulumisia laittelee,
vauva on aivan mahtava pakkaus, rytmit on löytynyt suht täydellisesti, illalla menee vähän ennen kymppiä nukkuu ja herää kerran yössä syömään tuossa kahden ja neljän välillä vaihdellen. Aamu meillä alkaa seiskan ja kasin välillä. Siitä tuo neiti sitten valvookin kymmeneen asti josta eteenpäin mulle jääpi nelisen tuntia aikaa kun vauva nukkuu. Päivällä heräilee oikeestaan vaan syömään ja on tosi lyhyitä pätkiä hereillä mut sit illalla valvoo seiskasta siihen kymppiin.
Illalla kun seitsemän aikaan heräilee ja syö niin sen jälkeen viihtyy sängyssä mobilea kattellen sen aikaa että saan pojille iltapalat sun muut laitettua ja pojat nukkumaan.
Jälkivuodosta sen verran et mulla oli jo ihan vaan tippa silloin tällöin viime viikolla kunnes tän viikon alussa alkoi oikein kunnolla kera hyytymien vuotamaan. Eilen illalla sit jo soitin naistenklinikalle kun tuli pari sellaista ekstra-isoa hyytymää, tultiin kätilön kanssa siihen tulokseen et ekat menkat on kyseessä kun en imetäkkään. Mulla muutoinkin on menkat tosi runsaat niin saatikka sit näin raskauden jälkeen. Neuvoi ottamaan reilusti buranaa kun sillä on kuulemma sellainen vaikutus et pienentää vuotoa. Otin illalla pari, yöllä herätessä yhden ja nyt aamulla taas yhden ja selkeesti on vuoto pienentynyt.
Sais loppua pikapuoliin mun puolesta kun hinku olis jo kova tuon miehen kimppuun...=)
Nyt on pakko mennä tekee mureketaikinaa et ehdin saada sen uuniin ennenkuin tuo neitokainen heräilee.
LEM
Heissan,
jonkin verran kateudella luen viestejä, joiden mukaan vauvat nukkuu yhdellä tai kahdella syötöllä.. Meillä meni taas viime yö enemmän ja vähemmän valvoessa. Pienen mahaa vääntää kamalasti, ja pierut ovat tosi tiukassa, joten niitä ähistään läpi yön. Eipä siinä saa äitikään nukuttua, kun käy pientä sääliksi. Niin ja lohtua vauva hakee sitten tissiltä, joten syöttöjäkin tulee useita yössä. Ja jatkuva syöminen nyt ei juurikaan vatsavaivoja helpota.
Kyllähän tämä muuten menisi, mutta isosisko vaatii luonnollisesti oman huomionsa päivisin, joten päivätkään ei suju ihan lorvaillessa, äidin päiväunista puhumattakaan.
Huh hei, ehkä tämä tästä ajan kanssa ja pääsen kirjoittelemaan vähän muustakin kuin väsymyksestä.
Äiti ja poitsu 2,5vko.
kylläpä tämä aika vierähtää... meidän pikku-ukko tulee ensi viikolla jo kaksi kuukautta(kalenteri-ikä tosin vasta kuukauden). on alkanut nyt hymyilemään ja kovasti seurailemaan ympäristöään. poika on edelleen rauhallinen ja vatsavaivoja hänellä ei ole ollut. olemme jokaisen viiden kohdalla säästyneet niiltä vaivoilta. yönsä nukkuu edelleen oikein hyvin. syö yleensä kerran yöllä.
nyt olemme aloitelleet harjoitukset nukkua päikkäreitä ulkona rattaissa. en ole vielä raaskinut viedä häntä ulos nukkumaan vaikka ilmat ovat olleet sopivat ulkonukkumiseen. piti hankkia uusi itkuhälytinkin kun vanha sanoi työsopimuksensa irti.
OPEMAMMA: käymme kerran viikossa alueemme mll:n kerhossa ja kerran viikossa seurakunnan perhekerhossa. mll:n perhekerhossa ei ole ohjattua toimintaa. siellä on iso sali jossa lapset voivat touhuta toistensa ja lelujen kanssa sekä askarrella,äidit jutustella ja juoda kahvia. seurakunnan kerhossa on kaksi tätiä vetämässä sitä. alkuun lapset saavat hetken leikkiä, sitten on hartaus ja lauluhetki jonka jälkeen yleensä askarrellaan joku pieni juttu, sitten kahvihetki ja lapset saavat leikkiä. oikein mukavia kerhopaikkoja molemmat. ovat meillä kovin odotettuja päiviä. ja itselle on mukava päästä aikuisten seuraan.
liinoista oli puhetta. meillä on sellainen 5 metrinen kudottu liina. nimeä en muista, ostin sen ystävältäni. muutaman kerran olen sitä kokeillut ja hyväksi havainnut.
TUTISTA...meillä ei ole tuttia käytössä. kukaan lapsistamme ei ole sitä syönyt. nyt olisi kyllä ihania marimekon unikkotutteja. katselin myös sitä unikkotuttipulloa että olisi aika mukava mutta ei ole käyttöä. ystäväni tosin soitti yks päivä ja ilmoitti että nyt hän on ostanut teidän pojulle unikkotuttipullon, voit ottaa sen sitten sinne etelän reissulle vesipulloksi. kiitos vain, totesin.
jokos KESTOILIJOILLA on kestot kovin käytössä? me olemme niitä hiukan kokeilleet mutta nyt ovat pienet koot jääneet pieniksi ja tarvitsisi ostaa uusia ja isompia. taidan tilata niitä villavaippakuoria ja kokeilla niitä harsojen kanssa. ja nyt kun tuo kakkaminenkin on vähentynyt ettei joka vaipassa enää ole.
oikein mukavaa vauvantuoksuista viikonloppua kaikille. ihania nyyttejä ovat.
myry ja Eetu
PATE06: Täällä toinen joka valvoo kaiket yöt. Meidän Zara on nyt 2,5 vk vanha ja vain yhtenä yönä olen nukkunut enemmän kuin pari tuntia. Meillä vaan kitistään ja itketään, tutti ei kelpaa, vain rinta ja yleensä ei sekään pitkään.. Masu vaivaa ihan selvästi, mutta mikään mitä teen ei tunnu auttavan.
Mies on normaalisti aamu 5 töissä, mutta nyt kun meidän muutto Uuteen-Seelantiin lähestyy hän ei enää töissä käy ja viime yö oli ensimmäinen kun joutui minun ohella valvomaan.. Tai no hän nyt omistaa paremmat unenlahjat joten ei valvonut kuin ehkä klo 2 saakka.. Olen yrittänyt kertoa, että hieman on väsy olo kun valvoo yöt ja päivällä pitäis myös hereillä olla sen verran et saa kaupassa käytyä ja ruoat laitettua ja aika usein myös koira ulkoilutettua, mutta vasta tänä aamuna hän sen sitten tajusi. Lähtikin sitten Zaran kanssa kävelylle, vaunuissa tyttö kun nukkuu niin hienosti. Kävivät lasten H&M:llä ostamassa Zaralle uusia ihania vaatteita :) Ja minä en tietenkään osannut nukkua lainkaan vaan aloin imuroida, vein roskia ja aloin miettiä mitä pakata mukaan Uuteen-Seelantiin (onneksi siellä on kesä kun mennään..).
Eli tsemppiä kaikille yönsä valvoville ja tutin virkaa toimittaville
Maya & Zara 18 vrk
Vichyä tahi puolukkaa tai muuta hapanta tiputetaan pikkusen suuhun, sillä pitäs lähteä.
Meijän pojalla taitaapi olla refluksi tai sitten mahaportin ahtauma :( että tämäkin vielä....
E&J
Onnea taas uusille jakautuneille eloisille!!
Muutama sana nopeasti, en ehdi edes pinoa lukea mutta tässä vähän omia kuulumisia...Pari yötä nukuttu katkonaisesti, väsyttää... Äsken lähti iskä esikoisen ja keskimmäisen kanssa kauppaan, ihanaa kun saa kahdenkeskistä aikaa vauvan kanssa!
SYNTYNEET -palsta, huomasin ettei minun nimeäni ollut listalla, en nyt tiedä onko niin merkitystä mutta voisihan tuon 23.8.06 syntymäajan meidän tytölle lisätä, Peevelikös sitä päivitti?
jaahas, nyt syötölle.
tuuli72 + tyttö 2vko3pvää
Minähän olen nyt aamuvirkku kun ensin tänne ehdin. Opemammalla tainnut tulla vaihe päälle kun on ehtinyt piipahtaa mutta kadonnut saman tien. Sitähän tämä meillä nykyään on. Työt jää kesken vähän väliä.
Nyt yritänkin aloittaa heti aamutuimaan siivouksen kun eskarilaisen sain
taksiin ja " iso" poika heräsi niin turhapa mun oli kömpiä enää vauvan viereen sänkyyn.
No, siivous voi päättyä meillä tänään vasta illalla kun mies tulee töistä.
Onneksi mun mies tajuaa sanoa että älä väsytä ihtiäs ja rehki liikaa, siivotaan sit yhdessä kun se tulee kotiin. Siskorukka kun kuulee koko
illan jos ei ole talo siivottu kun mies tulee kotiin.
MEidän vauva on onneksi nukkunut yöt tosi hyvin. Jonkun aikaa saattaa illalla natista jos ahmii oikein tissiä. Sit nukkuu onneksi yöllä aina uudelleen kun pari kolme kertaa syö. Meidän esikoinen kun oli koliikkivauva ja huusi 11-4 yöllä. Olen varmaan aika sumussa kulkenut ne kuukaudet kun mies oli armeijassa ja yksin sitä yöt kanniskelin.
Nyt tekis mieli syödä tuo vauva kun se on niin ihanan kiltti. Ei paljon ole
ääntä syntymäitkun jälkeen päästellyt.
Tosi hyvin palauduin minäkin kun oli niin älyttämän " helppo" synnytys.
Huonetoverini kysyikin sairaalassa parin tunnin kuluttua kun olin huoneeseen tullut ja päästiin juttuun et millon ihmeessä olet synnyttänyt kun olet niinku et olis edes synnyttänyt. Ekalta meni alapää tohjoksi ja se vei paranemisaikansa, toinen oli ns. " normaali" ja kolmannelta menetin paljon verta mikä todella vei voimat vielä kotonakin, ja neljänneltä olin henkisesti poikki tosi vaikean synnytyksen jälkeen.
Nyt olen aivan onneni kukkuloilla, niinku joku muukin oli eilisessä pinossa, ihanan helpon synnytyksen jälkeen.
Meillä tuo edellinen poika muuten kakkasi tosi hyvin lavuaariin kun maha oli kovalla. Kun meni pesemään siihen ja koukisti jalat ja antoi lämpimän veden valua pyllyyn niin jo rupesi kakkaa tulemaan.
Toivottavasti Teippi on jo päässyt tosi touhuihin. Odottavan aika on joskus pitkääkin pitempi. Hyvää kannattaa aina odottaa ja erityisen hyvää vielä kauemmin. Tiedän kyllä ettei siihen tuskaan auta mikään
muu kuin vauva. Voimia sulle!!!
JOkohan pitäs lähtä jatkaan tuota hyvin alulle saatua siivousta ennenku
vauva ja tytöt herää.
Voimarikasta päivää kaikille vaavien äideille!!