Ensikoiden perjantai
Ja tässä eilisen turinat:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8288095&p=1&tmode=1&smode…
Kommentit (26)
Minun vauva tosiaan huiskutti siellä masussa muutaman kerran ja aina siinä välillä oli ihan liikkumattakin. Samassa kohdassa kuitenkin köllötteli eikä sen enempiä " voltteja heitellyt" . Kysyinkin sit neuvolan tätiltä, että kuinkas paljon sen pitäisi siellä liikkua? (kun tuli mieleen just nämä keskustelut, joissa aina se vauva kovasti touhuaa masussa eikä mittaa meinata saada) Niin täti tuumasi, että se on just tällaista... Se nukahtelee vähän väliä ja aina välillä taas herää... Eli ei sen varmaan niin kovin paljon siellä tarvitse sitten liikkua ollakseen normaali.
Sitten tuosta mitasta vielä... Oppaat niin kovin erilaisia mittoja antaa, kun neuvolasta saaduissa oli yhdessä 10. viikolle jo hurjat 9 cm. (ajattelin kyllä, ettei se voi mitenkään niin paljon olla) Toisessa oli pituus 4 cm. Ja tämä vau-kirjan kirja, jota viimeisimpänä katselin antoi 10. viikolle pää-perämitan 32mm asti. En nyt muista mikä oli " lyhin mitta" mutta tuskin toi meidän 3mm ero on mitenkään huolestuttava... :) Tiedä vaikka pääset seuraavalla kerralla jo minun edelle...
-cactus- rv 10+2
Eli lähden kohta ajelemaan JKL:ää kohti. Alko kylläkin vähän hirvittää, että oonko ihan reissukunnossa, mutta enköhän... Ja enhän mä oo tajunnu, että mä olisin " viime metreillä" , mutta onhan mulla kohta jo rv 37. :)
Noh... en tiä onko kauheen fiksua lähtee reissun päälle, mutta eipä sinne JKL:ään täältä tampereelta niin kamala matka ole.
Mutta siis... oikein hyvää viikonloppua enskoille.
Burde ja pannari-pennari 36+5
Taas olen pihalla jutuista, vaikka luen pinot päivittäin. Nytkään en enää muista mitä piti kommentoida. Yritän parantaa tapani ja osallistua enemmän.
Uusia oli tullut ja jakautuneitakin oli muutamia... mutta minulta on jäänyt tervetulotoivotukset ja onnittelut laittamatta. Anteeksi!
Vaunukeskusteluja oli käyty iso pino. Me ei olla vielä hankittu mitään, kun niin alussa ollaan, mutta netistä etsiskelen tietoa. Täytyy myöntää, että kerran eksyimme jo lastentarvikeliikkeeseen, mutta koska myyjä oli varattu, katselimme pikaisesti tarjonnan läpi. Hävetti hieman, kun muilla mammoilla oli isot mahat ja minusta ei vielä edes huomaa... Päätettiin odottaa, että maha kasvaa ennen kuin menemme seuraavan kerran " ostoksille" :-)
Tosin turvavyön alentajaa pitäisi käydä katsomassa. Tietääkö kukaan milloin sitä pitäisi/kannattaisi alkaa käyttään?
).( : odotellaan merkkejä tästä -> (.) Tänään alkoi 15. rv :-)
On ollut niin hiljaiseloa tämän raskauden kanssa. Ultraan on vielä 5 piitkääää viikkoa, eikä ennen sitä ole neuvolaakaan. Kävin neuvolassa 9. rv:lla, lääkäri oli 12. rv:lla ja seuraava aika on tosiaan vasta tuo rakenneultra 20. rv:lla :-( Eka neuvolassa kyllä sanottiin, että tässä alussa menee 2 kk käyntien välillä, mutta sen jälkeen olisi kerran kuussa, sitten joka toinen viikko ja lopuksi kerran viikossa. Tämä alkuodottelu on vain ärsyttävää >:-/
Nyt kun pahoinvointi (onneksi) loppunut eikä maha ole vielä kasvanut, tuntuu välillä kuin raskaana ei olisikaan. Varmaan yksi syy miksi en ole jaksanut innostua pinoutumaan. Välillä tosin suunnittelen innolla nukkumasoppia Rusinalle vaatehuoneeseen. Tai siis, että tyhjentäisimme sen ja tekisimme siitä Rusinan oman " alkovin" ; ovi vain pois ja suojaksi vaikka kevyt verho, jonka saa sivuun. Vaatehuone ei tosin ole kovin suuri, mutta täytyy mittailla sopisiko sinne pinnasänky ja jos mahdollista hoitopöytä. Varmaan jos hyllyt poistaisi, mutta toisaalta hyllyjäkin saisi olla.
Ai niin...
tokkopa: minulla myös selkä kipeä jo 4 viikkoa. Tulee tässä istuessa kipeäksi :-/ Mikään ei tunnu auttavan. Ajattelin, ettei se johtuisi raskaudesta, mutta voihan se olla siitäkin johtuvaa, näyit olevan minua vain muutaman viikon edellä. Ennen ei kyllä ole tullut selkä kipeäksi istuessa. Oletko kokeillut tukivyötä tai jotakin? Mietin, että auttaisikohan se, mutta toisaalta painaakohan istuessa sitten nivusiin... Minkälaista työtä teitkään?
Vielä viimeiset minuutit tiivistä työntekoa ja sitten viikonlopun viettoon :-)
Nektar + Rusina 14+0
Nektar; en ole kokeillut tukivyötä, lääkäri sanoi että kipu on " tukirankakipua" mutta ei arvuutellut sen syitä. Voi liittyä raskaushormoneihin ja niiden kudoksia löysyttävään vaikutukseen tai sitten se on jotain muuta...? Pahenee selkeästi kun kävelen, kumarrun, istun... ainoa hyvä on makuuasento :) selällään tai kyljellään. Teen yliopistolla väitöskirjaa joten työ on tosi vaihtelevaa, istumista, ajamista, tavaroiden kantamista, seisomista jne. Selkäkivun vielä siedän mutta supistukset säikäytti kyllä aika pahasti. Mistä kohtaa selkää sulla särkee? mulla ihan alaselkää.
siinä vaan nopsasti kommenttia..
tokkopa
Kiitos kaikille äippäpakkaus-kommenteista!
En taas muista mitä itse laitoin, mutta ajattelin tosiaan tehdä ainakin varmaan 56cm toppapuvun ja varmaan jonkun vähän ohuemman automatkoja ajatellen. Ja bodyja, potkupukuja, housuja ja paitoja pitää kans rueta tekemään kun oma mekko on nyt valmis. Ja löysin myös kaavat kantoreppuun(?) ja kestovaippoihin. Pitää katsoa miten tässä vielä innostuu! :)
Onnea Sippuliini!
(.) Eilen tuli pidettyä junnutreenit 1,5 ja vielä oltua itse itsepuolustustreeneissä 2h. Kyllä huomasi jaloissa. :) Vaikka omissa treeneissä en pystynyt tekemään lähellekään kaikkea ettei muiden tekeminen olisi mennyt vaikeaksi. Mutta kivaa oli! Mahan kasvun huomasin, kun yritin laittaa vanhan vyön päälle, ei oikein riittänyt enää.. ;) Piti sitten ostaa pidempi vyö..
bejpi ja öttiäinen 25+5
Noin, nyt on heitetty päivälenkki, käyty syömässä ja kahvilla ja kirjastossa ja hiplailtu vauvanvaatteita ympäriämpäri kaupunkia. Vähän rupesi naurattamaan kotimatkalla, kun höpötin äitin kanssa puhelimessa ja se komensi heti kotiin parantelemaan yhä jatkuvaa flunssaa - aamulla taas mun täti soitti ja komensi mut lenkille, kun jatkuva lepääminen on kuulema pahasta vauvalle... että mitenkähän päin tässä pitäis olla?? :)
Mittasin tuossa vyötärönympäryksenkin ja kuukaudessa näyttää tulleen 5 cm lisää. Nyt on kokonaiskasvu 13 cm. Aika muhkeeta!
mörötin, mäkin mietin sitä hemppaa, et oliskohan se nyt kuitenkin alhaalla, kun eivät sitä neuvolassa tällä viikolla mitanneet. Hyvähän se on tähän asti ollut, mutta eihän sitä koskaan tiedä. edellisen kerran mitattiin kaks kuukautta sitten!
MiaMikille vielä tuosta ympäryksestä, kun muistaakseni sä oot hoikka ja diabetesriskiraja on 80 cm vyötärönympärys,niin ei sulla kyllä oo voinut 87 cm olla ennen raskautta... :)
Aurora, mulla mitattiin kans ekaa kertaa sf-mitta vasta rv 21+6 (oli 21,5 cm), joten tosi aikaisin sulta on mittailtu.
Ja kesikselle lohdutuksia, että meidän vauva on aina ollu aika unelias ultrissa. En muista, et olis erityisesti heilunut rv 9+0 ultrassa, ja np-ultrassa rv 12+0 lääkärin piti oikein herätellä kaveria, et saatiin mitta otettua. Nyt kun viimeksi kävin rv 29+2, niin edelleen siellä vaan nukuttiin. Joten huoli pois vaan, jos sydän sykkii, niin kaikki on hyvin. Pitäähän vauvojenkin nukkua!
burde, sehän on kiva, et anoppi osallistuu - mun anoppi ei oo varmaan koskaan soittanut mulle. Pari tekstaria on nyt raskauden aikana tullut. No, me tullaan kyllä muuten ihan hyvin toimeen. Ja hauskaa Jyväskylän reissua!
Juu, poistunhan minä... :)
-Osse taas