Ensikoiden perjantai
Ja tässä eilisen turinat:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8288095&p=1&tmode=1&smode…
Kommentit (26)
Oli vielä pakko tulla kauhistelemaan lidl:n pihassa nähtyä..
Erään farmari-volvon takapenkillä änkesi äiti vauva sylissään ja lisäksi KOLME alle kouluikäistä lasta!! Isä istui tyytyväisenä kuskin paikalle..
Se näytti oikeasti kauhelle! En ikinä suotuisi pitämään pientä lasta sylissäni autossa!
kauhistunut bejpi ja öttiäinen taas
Ilmoittelen vaan, että hengissä ollaan. Kotiin päästyä olen vain nukkunut joten nyt ei päässä liiku mitään järkevää.
Paitsi sellainen, että kun olen vähän herkästi " panikoituva" niin tuli mieleen, että eikös raskausaikana voi esim. Hesen hampurilaisia syödä? Teki hirveästi mieli tänään ja söinkin. Nyt sitten kotona aloin potemaan huonoa oloa ja tulikin mieleen, jotta ei kai niissä piile mikään listeria tai vastaava vaara.
Plaah, älkää hermostuko kun kyselen näin tyhmiä. Väsymys vaan saa asioille ihmeelliset mittasuhteet. Palailen kun vointi parempi.
iida-linnea
Heips kaikki. En ole muutenkaan tänne paljon kirjotellut, mutta esitelly itteni kuitenkin josain välissä. Siis joo...Oikeasti meillä pitäisi olla jo viikkoja reilu 10, mutta kierron " sekoilun" takia ollaankin vasta viikolla 6. Kävin siis ekassa ultrassa toissa viikon torstaina, siellä ei näkynyt muuta kun sikiöpussi, jossa ruskuaispussi. No, terkka tietenkin antoi aiheen epäillä jopa tuulimunaraskautta ja siitäkös alkoi meillä viikon kestänyt jumalaton panikointi ja hermoilu. Tuli sinä viikon aikana lueskeltua jos minkäkinlaiset palstat ja jutut tuulimunasta sun muusta...Oireetkin alkoi karista kokonaan, nytkään ei juuri muuta ole kuin hieman arat rinulit...:) Tänään kuitenkin kävin siis ultrassa uudelleen ja hyvänen aika, siellähän näkyi jo sykekin. Kaikki siis hyvin. Kierron sekavuuden takia ei tarkkaa laskettua aikaa voi määritellä, joten tällä hetkellä näyttää että se oisi toukokuun alkuun. Laskeskelen nyt viikkoja sitten vaikka ihan vaan täysinä, en ala arvaileen päiviä päälle...:) Näin siis meillä. Vointi on muuten hyvä, ällötysolo vain lisääntyy joka päivä. Kohta ei varmaan saata syödä mitään...Mutta asiaan taas tässä joku toinen päivä. Hyviä vointeja kaikille
t. Kismet rv 6
Kiehun täällä ihan pinna kireällä, kun oli kavereita kylässä (ihanaa), ja me erehdyttiin alkamaan puhua yhteiskunnan velvollisuuksista ja oikeuksista lapsia ja perheitä kohtaan (riitaisaa). Kävi ilmi, että mun opiskelukavereiden mielestä yhteiskunta ei saa puuttua lasten kasvatukseen perheiden sisällä, vaan vanhempien etu on heidän mielestään aina lapsen etu. Eli kärjistettynä: vanhemmat saavat tehdä lapsilleen mitä haluavat, koska lapset ovat heidän omaisuuttaan. Jos vaikka vanhempi kieltää lapseltaan verensiirron leikkauksessa, opiskelukavereideni mielestä yhteiskunta ei voi puuttua asiaan. Sama koskee esimerkiksi hammashoitoa: yhteiskunnan ei tulisi puuttua lasten hammashuollon puutteeseen (jos vanhemmat eivät vaikka koskaan harjaa lapsensa hampaita), koska lapset ovat " yksityisomaisuutta" . Ja ystäväni mielestä esimerkiksi Jenkeissä yleinen home schooling on hyväksyttävää, vaikka vanhemmat opettaisivat lapsilleen vain Raamattua päivästä toiseen. Omathan ovat kuulemma lapsensa, eli vanhempien on saatava päättää heidän puolestaan...
Hieman kyllä järkyttää, minkälaiseen maailmaan olen lasta tekemässä, jos ihmiset eivät yhtään tunne vastuuta toisten lapsista! Toivottavasti tuo yltiöindividualistinen asenne johtuu vain tuosta opiskelukavereiden elämäntilanteesta, ehkäpä mieli muuttuu, kun odottaa omaa. Musta on kyllä kamala ajatus, että kukaan muu ei saa puuttua lasten kasvatukseen. Rupesi oikein puistattamaan ajatus yhteiskunnasta, missä kaikki vain ajattelevat omaa etuaan, ja ihmiset saavat kohdella lapsiaan aivan mielivaltaisesti, ilman mitään moraalisia tai käytännön rajoitteita yhteiskunnan puolelta...
Tuohtunut kandi
Hei pitkästä aikaa!
pientä raporttia laitan tulemaan, ei tässä ole oikein ehtinyt koneelle pitkään aikaan kun on ollut riittävästi töitä...
Viikko 17 menossa täällä, ja sairaslomalla ollaan.Selkä on kiukutellut jo useamman viikon, alaselässä on vihlova puukko. Lisäksi viime viikonloppuna tuntui ihan selkeitä supistuksia, ei mitenkään kovaa kipua mutta silleen ettei jäänyt epäselväksi. Työpäivät on parhaimmillaan olleet 18 h pituisia, 2 ulkomaan matkaa ja kymmenisen kotimaan matkaa 6 viikon aikana... Nyt lääkäri ei sitten enää kysellyt haluanko sairaslomalle, se vaan kirjoitti lapun ja sanoi että viikko, ole hyvä. Kohdunkaula on kiinni ja 3 cm joten siltä osin kaikki hyvin. Ultraan yksityiselle maanantaina, ollaan käyty muuten julkisella puolella niskaturvotus-ultrassa ja kaikki ok.
Grammaakaan ei ole tullut painoa lisää, tuossa se kieppuu 50,5 tietämillä sitkeästi. Syön kuin hevonen, 3 tunnin välein. Mitään tyhjiä kaloreita ei tunnu mahaan mahtuvan, pakko änkeä vaan kunnon ruokaa niin paljon kuin menee. Ärsyttää kun ei pääse liikkumaan, kova hinku olisi kunnon lenkille tai ihan mitä vaan missä veri vähän alkaisi kiertää...
shoppailuintoa olisi kovasti, olisi ihanaa alkaa sisustaa vauvahuonetta ja ostella kaikkea tavaraa mutta koitan vielä malttaa. mutta jos vähän vaan jotain pientä......
mukavaa päivää ja viikonloppua!
tokkopa
Onhan? Miehelle ainakin kovasti lohduttelin aamulla, että enää yksi päivä ja sit saa levätä pari päivää. Reppana on ihan poikki, kun viime viikonlopun oli vaeltamassa ja ristiäisissä eikä tainnut ehtiä nukkumaan kunnolla. Ja oisko sillä vähän flunssanpoikastakin tuloaan tekemässä...
Minä sen sijaan olen niin pirteä, niin pirteä eilisen jättiväsymyksen jälkeen! Nousin ihan kiltisti seitsemältä syömään aamiaista ja lukemaan hesaria ja nyt koetan keksiä jotain, mihin voisin lähteä, jotten taas jämähtäis päiväksi kotiin. Taidan ottaa suunnaksi kirjaston, jos vaikka löytyis jotain uutta luettavaa.
Sipulle isot onnittelut tyttärestä! Ja pepsille kunnon supistuksia, sellaisia, joilla jotain edistystäkin tapahtuu. Karssuille kärsivällisyyttä mahapallon kanssa... vielä pari viikkoa?
sadey, syö ihan rauhassa niitä porkkanoita, a-vitamiinia pitäis käsittääkseni saada ihan hirveästi liikaa, jotta siitä olisi haittaa. Korjatkoon viisaammat, jos olen täysin väärässä! Tuntuu vaan, että ei porkkanan syönnistä oikeesti voi olla mitään haittaa, mitä nyt ehkä vauva syntyy vähän ruskettuneempana... :)
Makkaralle flunssankarkoitustanssia täällä polkataan, mutta taitaa olla yhtä tyhjän kanssa. Tuntuu, et kaikki sairastaa nyt.
siru, mä totesin kans toissapäivänä, et olipas kiva jutella kaverin kans, jolla ei ole lapsia eikä ole tulossa, kun sai puhua jostain ihan muusta! Vaikka tästä raskaudesta haluaa itsekin jauhaa loputtomiin, niin on ihan kiva, et välillä saa jauhaa muita juttuja.
miauu oli saanut tarkkoja näkymiä kohtuun, ei meillä vaan ultrat oo noin tarkkoja olleet. Mutta aina yhtä ihania silti...
burden lääkäri oli kyllä aika tylsä. Mulle luvattiin, että viimeisellä lääkärikäynnillä arvioidaan vauvan kokoa ja synnytystapaa, joten toivottavasti se lupaus nyt pitää. Oon käynyt vain kerran neuvolalääkärillä, joten mullakaan ei oo mitään erityisiä odotuksia siitä.
Tuli muuten nyt mieleen, että mites se perhevalmennus pitäis järjestyä? Kun musta tuntuu, et neuvolassa ei tosiaan paljon muuta tehdä ku mitataan verenpaine ja tarkastetaan kohdun tilanne, ei koskaan mitään valmistautumista siihen, et se vauva oikeesti tulee.... synnytysvalmennukseen on aika varattu, mutta kai sitä muutakin valmennusta pitäis olla?? Neuvolan lapussa lukee, että kurssille osallistumisesta tulee erikseen ilmoitus, mut missä vaiheessa se olis?
Ope, mä luulen, et nää sf-mitatkin on loppujen lopuksi tosi yksilöllisiä, joten en sinuna huolehtis hirveesti, jos ei kerran neuvolastakaan mitään sanota. Ei ne mullekaan mitään sanoneet, ihan normaalina pitivät.
MiaMikin vyötärönkasvua jäin miettimään, et aika pieni maha sulla on,jos vaan 10 cm on kasvanut raskauden aikana. Vai tuntuuko musta vaan? En mä omaa kasvuanikaan tosin tiedä, pitäis varmaan tarkistella taas.
Mut nyt saa romaani riittää. Kaikille muillekin heilutukset!
-Osse ja Santeri rv 31+2
Pidätteköhän minua ihan höperönä, mutta en pistä ollenkaan pahakseni tällaista sateista perjantai-aamua. Sain tuossa syödä rauhassa aamupalaa ja laitoin kynttilänkin pöytään palamaan ja jotenkin oli tosi rauhallinen olo. Tämän päivän meinaankin ottaa ihan levon kannalta ja siinäkin mielessä tuo sade sopii minun kuvioihin :)
Vielä torstain tapahtumiin:
Poppiksen torstai kuulosti kovin kiireiseltä, yritähän välillä lepäilläkin. Ja toivon mukaan kisun suoli alkaa olla jo kunnossa bd
Essille tuosta kotitöiden jakamisesta... Minä olen aina ennen kadehtinut muiden miehiä, jotka laittaa ruokaa ja siivoaa ilman iänikuista känkätystä. Täytyy sanoa, että tuo oma miehuus kyllä on yllättänyt siinä mielessä, miten paljon on alkanut osallistua kodinhoitoon. Arvostan sitä kyllä tosi paljon ja olen muistanut kertoa sen miehellekin. Ruokaa hän nyt ei laita edelleenkään, mutta esimerkiksi kaupassa käyminen sujuu jo hyvin ostoslistan kanssa, vaikka hän on aiemmin inhonnut sitä. Näköjään tiukan paikan tullen mieskin oppii uusia temppuja ;) Vielä siitä saikkuasiasta... Mulla kaikki meni tosi hienosti tuonne rv24 saakka. Sitä ennen olin kaksi yksittäistä päivää töistä poissa pahoinvoinnin takia. Sitten kun palasin lomilta töihin alkoi tulla niitä supisteluja, joista en aikaisemmin ollut tiennyt mitään. Alkuun kun ne olivat vain sellaista mahan kovettumista niin en antanut häiritä niiden työtahtia. Sitten ne alkoivat lisääntyä rv26-27 ja toivat mukanaan väsymystä ja näiden supistelujen ja kovan väsymyksen takia olin sairaslomalla kolme päivää (lääkäri olisi kirjoittanut kaksi viikkoa, mutta itsepäisyyksissäni en sitä huolinut). Sen jälkeen jaksoin olla töissä reilun viikon, kunnes työteko kävi supistusten takia ylivoimaiseksi. Nyt olen ollut sairaslomalla rv28+ lähtien ja sitä on nyt tuonne äitiysloman alkuun saakka. Mulla on kyllä fyysisesti aika rankka työ (päiväkodissa, alle kolmivuotiaiden lasten hoitajana), että sillä jatkuvalla nostelulla ja fyysisellä rasituksella on ollut osansa näihin supisteluihin.
Aurora79: Mulla maha näytti alkuun vähän sellaiselta kaljamahalta ja mulla meinasi tulla siitä jo kriisi ;) Nopeasti se sitten pompsahti siitä nätiksi vauvamasuksi :)
Osse: Taitaa olla meillä rv30+ menijöillä kaikilla sitä unitautia liikenteessä. Mulla oli kyllä viime neuvolassa huono hemppakin (106) ja nyt kun olen ottanut Maltofer-tippoja niin ainakin olo tuntuu kohentuneen. Me ollaan menossa stand up-klubille ensi viikon perjantaina ja kovasti jo odotan, että pääsen nauramaan masun kipeäksi ;)
iida-linnea: Mulla se väsymys pahensi selkeästi pahoinvointia, että lepoa nyt vaan niin olokin kohenee!
Kesis: Hyvä, että olo on mennyt parempaan suuntaan. Niin ja onnea pienestä vaavin alusta, siitä se kovasti kasvaa :) Tuosta alatutkimuksesta sen verran, että itse jouduin kasvamaan ulos liiasta häveliäisyydestä lapsettomuustutkimusten ja -hoitojen myötä. Urhoollisesti on mies ollut pitämässä kädestä kiinni niin lapsettomuushoitojen kuin tämän raskaudenkin aikana ja se on monesti tuonut kovasti lohtua sen alennustilan keskellä. Sitä olen vaan monesti miettinyt, että miksköhän Suomessakin ei voisi olla sellaista kaapua niin kuin amerikkalaisissa elokuvissa, ettei tarvitsisi hiipparoida pylly paljaana pitkin lääkärin huonetta... ;)
bejpi: Minä en onneksi osaa etsiä noista vaatteista virheitä, kun tuota käsityötaitoa ei ole itselle siunaantunut ;) Sen verran urhea ajattelin kuitenkin olla, että ompelen ITSE vauvalle muutaman pinnasänkyyn sopivan aluslakanan. Minua tosiaan yllätti tuon äitiyspakkauksen kohdalla se, miten isoja ne vaatteet tosiaan ovat. Kaikki muut vaatteet olivat kyllä kuosiltaan ja malliltaan minulle ihan mieleisiä paitsi se toppapuku. Jotenkin se väriyhdistelmä on minun makuun turhan levoton ja onhan se tosiaan ihan liian isokin. Minä hankin meidän vaaville nyt alkuun sellaisen syyspuvun kokoa 56 ja varmaan jossain vaiheessa pitää sitten hommata toppapuku.
Burdella oli ollut ihan tyhmä lääkäri! :( Yritähän saada ruinattua itsellesi se äitiyspolikäynti niin saat olla sitten vähän rauhallisemmin mielin Pennarin koon suhteen. Ja hus nyt vaan kaikille raskausmyrkytysoireille ja päänsärylle! Loppusuoralla alat onneksi jo olla bd
Pepsikselle tsempitykset ja täältä nyt kovasti kypsytyssäteitä ~~~~ Tilanne voi tosiaan muuttua hetkessä, että toivotaan Villipyllylle innokkuutta tulla vaikka nyt viikonloppuna ulos sieltä.
Sipulle onnittelut pienestä rinsessa-tikrusta! :)
-Heidi- Mulla kanssa vähän sama ongelma: Ihmiset luulee, että mulla olisi laskettu aika jo tässä kuussa. Sitten ne kauhistelee, kun sanon tämän vaavin eräpäivän olevan vasta marraskuun alussa. Välillä itsekin tosiaan miettii, että onko tästä nyt sitten tulossa jättis. Sf-mitta on kyllä mennyt nätisti keskikäyrällä lukuunottamatta viime lääkärineuvolakertaa, jolloin se pompsahti yläkäyrälle. Lääkäri oli kyllä sitä mieltä, että ottaa itse reilumpia mittoja kuin hoitsut ja vauva oli vaihtanut asentoakin. Eniten tuo mahan kauhistelu/ihastelu varmaan johtuu siitä, että mulla on tuo kaikki massa tuossa mahassa ja sekin ihan suoraan edessä. Muuten olen edelleen hoikannäköinen ja takaapäin katsoessa ei mahasta tai raskaudesta ole tietoakaan. Se on kyllä niin paljon katsojasta kiinni, kuka pitää isona ja kuka ei. Joidenkin harvojen mielestä tämä sitten on vielä pieni maha ;)
Strategisia mittoja olitte ottaneet ja laitanpa tähän nyt sitten omanikin. Vyötärönympärys ennen raskautta 72cm, nyt rv32 102cm ja se sf-mitta oli rv31+5 30cm. Onhan noita senttejä tosiaan tullut ;)
(.) Eilen oli touhu päivä ja sen tunsi kyllä sitten voinnissaan illalla. Alaselkä meni niin jumiin, että itsensä liikkeelle saaminen tuntui välillä ylivoimaiselta. Nyt tuo selkä on vähän rauhoittunut yön jälkeen ja varmaan tänään yritän sitä venytellä. Se uinti kyllä tekisi nyt terää! Sitä +vesijuoksua rauhalliseen tahtiin suosittelen kyllä muillekin odottajille. Siellä vedessä osaa niin hyvin rentoutua ja liikkuminen on niin paljon helpompaa. Tänään tajusin, ettei tässä nyt kuitenkaan ole enää kuin 6 viikkoa ja ollaan jo rv38 ja vauva on valmis syntymään. Kai sitä pitäisi tosissaan alkaa siis laitella noita vauvan juttuja kuntoon. Hankinnat on nyt jo hyvin kasassa, viikonloppuna käydään vielä ostamassa se patja pinnasänkyyn ja sitten niitä kankaita niihin lakanoihin ynnä patjansuojus. Minun vaan pitäisi vielä laitella vauvannurkkaus valmiiksi (vähän maalaushommia) ja pinnasänky on ihan osina ja mahdollisesti uudistan sitäkin hieman. Sitten tietysti kaikki vauvapyykin pesu ja vaatteiden laittaminen siihen hoitohyllykköön. Ajatuksena olisi myös leipoa pakkanen täyteen ja vähän tehdä jotain ruokiakin pakkaseen. Kunhan saan nyt vielä tuon kirppariprojektin vietyä loppuun, niin sitten kyllä keskityn noihin vauvavalmisteluihin. Tänä viikonloppuna saa kyllä kaikki projektit unohtua, kun mulle tulee tänne kavereita ja vietetään tyttöjen kanssa saunailtaa :) Sehän minun piti vielä sanoa, että jos joku on imetysliivejä vailla niin Lindexiltä tosiaan löytyy tosi mukavan oloisia liivejä. Minä nappasin kahdet mukaan kun ne oli vielä -25% alennuksella. Noissakin ne koot vaan tuppaavat loppumaan siihen d-kuppiin :(
Taisi tulla melkoinen romaani, mutta mitäs olitte posmottaneet eilen niin hirveästi ;)
Terkuin,
Mörötin ja Otso rv32
No kyllähän mä jo sen eilen huomasin että Opehan se siellä lenkkeli ja uskon kyllä että Amylle maistuu se suklaa ;) Mut en jaksanut enää korjata :)
Sippuliinille ja miehellesi oikein paljon onnea pienestä tytön tylleröstä! Tulehan kertomaan synnäriä jahka jaksat ja kerkiät :)
Miauulla oli ihania ultrakuulumisia :) Nyt voit taas ainakin muutamaksi päiväksi unohtaa pelot sun muut :) Ja ei muutakuin nauttimaan raskaudesta!!
Osse: Rupesin itsekin miettimään tuota vyötärönympärystäni. On sen kyllä pakko olla ollut ennen raskautta vähemmän kuin 87cm?? Joskus koulussa nelisen vuotta sitten kun sitä mittailtiin, niin se oli n. 90 cm, mutta olinkin tuolloin pulleampi (toisinsanoen painoa enemmän) kuin tällä hetkellä raskaana ollessani ;)
Tänään olisi se kuuluisa siivouspäivä! Eikös Poppiksellakin ole aina perjantaisin?? Mitenkäs se sun eilinen kiireinen päivä sujui??
Mulla on kyllä huomattavasti supistukset vähentyneet! Kyllähän niitä tulee ja aika herkästi tuleekin mutta vähentyneet ovat? Joskos tässä ensi viikolla uskaltaisi harrastaa kolmea ÄSSÄÄ ja toivoa neljättä ÄSSÄÄ eli sattumaa, joka toivon mukaan johtaisi siihen viidenteen ÄSSÄÄN eli synnytykseen :D No en kai nyt vielä ensi viikolla uskalla :)
Mutta nyt aamupalalle...
MiaMik rv 37+2
Aurinko paistaa ja näyttää siltä että kaunis päivä tulossa!
Amy, koira on taas turvallisesti kotona mamman kainalossa. Kyllä oli taas ikävä kun oli yön yli pois, sitä kaipaa siihen viereen nukkumaan. Mitenköhän ikävä sitä lasta sit enää onkaan jos se menee mummolaan yökylään?!
Tokkopalle ja makkaralle ei tullut garammaakaan ja molemmilla suunnilleen 17. viikko menossa. Ja Siruko se oli kerännyt kymmenen kiloa noihin omiin viikkoihinsa mennessä. Taitaa siis aika yksilöllistä olla tuo painon nousu. Ja neuvolatäti tänään lohdutteli mua, että jos paino alussa nousee huimasti, tasaantuu tahti kyllä jossain vaiheessa.
Mörötin ja kandi, kiva kuulla että sieltä voi se ihan oikeakin masu vielä esiin tulla! Nyt tosiaan vaan tollanen epämääräinen kasa tossa edessä:))
Sipulle ja koko perheelle onnea hirmuisesti prinsessan johdosta!
Tänään taas oli neuvola aamulla, paineet oli 99/78 eli aikasta alhainen tuo yläpaine, mut ihan ok! Pano oli noussut nyt lähtöpainosta 3,3kg:( ja pissa oli puhdas. Ultrattiin ja siellähän se pikkuinen oli, mutta on jo sen verran iso,ettei pääperämittaa kunnolla saa mitattua, mutta noin 13cm oli + jalat eli kokonaispituus sellaset 15-16cm:=) Ja syke oli 150. Kaikki siis kunnossa ja parin viikon päästä rakenneultraan ja sit 4 viikon päästä taas neuvolaan. Kyllä aika menee nopeasti!!
Mittasi multa häpyluusta kohdunpohjaan tai jotain sinnepäin, eli onkos se mikä mitta? No, joka tapauksessa oli 13cm ja kuulemma yläkäyrällä, muta vasta niin alussa että seuraava mittaus sit selventää... Mitäs mittoja muilla ollut näillä viikoilla, onko mitattu?
Oikein mukavaa perjantaita kaikille, palailen myöhemmin!
Aurora + törriäinen rv 15+6
Kylläpäs sulta aikaisin otettiin tuo sf-mitta! Minulta otettiin ekan kerran vasta viikoilla 21+6 ja se pompahti aivan sinne yläkäyrälle! Mutta nyt jo tasoittunut sinne keskikäyrän ja alakäyrän välille... Ja tuosta sinun painonnoususta ei kannata ottaa stressiä (paraskin puhuja täällä ;)). Minulle th sanoi että se on enemmän sääntö kuin poikkeus että laihemmille odottajille tulee helposti semmoiset 20 kiloa odotusaikana :) Uskon että minulla ei aluksi päässyt paino nousemaan, kun oksentelun jälkeen jatkoin vielä lentopallon peluuta ja kävelin työmatkat 6 km/suunta...
Mörötin: Minäkin kyllä kesästä ja helteistä tykkään, mutta tällä hetkellä tuo sade tuntuu aivan ihanalta :) Ei tule niin helposti lähdettyä mihinkään ja tulee pötköteltyä enemmän :) Mä oon jo alkanut nauttimaan tästä loikoilusta vaikka se olikin aluksi vaikeaa...
Tokkopakin se siellä pitkästä aikaa itsestään ilmoitteli! Nuo selkävaivat on kyllä inhottavia! Toivottavasti pian helpottavat ja pääset kunnolla liikkumaan. Onko sulla särkyä myös levossa??
Nyt iski taas huoli... Miksi kaikkien vaavit on niissä alkuraskauden ultrissa pyörineet ja kieppuneet ja heilutelleet käsiään??! Meidän pieni vaan kyhjötti siellä ihan paikoillaan. Onko nyt jokin hätänä??? Mutta kyllä sillä sydän löi, omin silmin nähtiin. Tosin sitäkin mä jo oon epäillyt, että kuvittelin koko jutun mut onneksi miehen mukaan se sydän ois näkynyt Turkuun asti. Ja onko tämä sintti jotenkin tavallista pienempi? Se uä-laite antoi koon (27,6 mm päästä pyllyyn) perusteella iäksi 9+4 (menkkojen mukaan 9+6) mutta miksi muitten vaavit on isompia? Eikös Cactuskin juuri kirjoitellut, että heillä oli 9+5 pituutta 30,3 mm? Kasvaako ne muka 3 mm päivässä? Sehän on 10% koko pituudesta... Sanokaa nyt, että mä olen ihan vainoharhainen ja kaikki on hyvin. Kyllä mä melkein sen itsekin tiedän mutta silti!
Yritän olla huolehtimatta liikaa. Kyllä kaikki on hyvin. Ja neuvolantädin mukaan riskit on hyvin pieniä, kun näin pitkälle on päästy. Mutta kyllähän te tiedätte, että huolinäppylöitä saa välillä joka pienestäkin asiasta. Kaverit ei mua aina oikeen ymmärrä kun ei niillä kellään oo vielä lapsia. Ja sen puoleen, en kyllä ymmärrä itsekään itseäni: ennen olin ihan järkevä ja nyt alkaa itkettää, kun luen neuvolakirjasen ravintosuosituksia! " Syö paljon tummaa leipää" YHYYY!!! Mitä ihmettä mulle on tapahtunut?
Huh, olipas syvällistä itseanalyysiä...
Jänskättää, tänään kerrotaan miehen vanhemmille. Saa anoppi hyvän synttärilahjan: samana päivänä täyttää 50 ja saa kuulla tulevansa isoäidiksi. Hih, tuleekohan ikäkriisi? Mä ootan jo iltaa ihan innolla, kun tietää, kuinka haltioissaan ne tulee olemaan! Ihanaa!
Ja ihanaa on myös se, että pahoinvointi alkaa kadota ja olo normalisoitua. Nyt alan toden teolla innostua tästä vauvasta: kyllä se oksentelu vähän varjosti tätä onnea.
[color=limegreen]Sippuliinin perheelle[/color] kovasti paljon onnea!
[color=limegreen]Sadeye[/color], mullakin on iskenyt himo porkkanoihin. Mutta en oo kyllä ajatellut, että ne voisi olla pahasta. Ei sitä ainakaan siinä neuvolasta saadussa " kiellettyjen ruokien" listassa ole. Ja kun samassa listassa lukee, että maksaa pitää välttää a-vitamiinin takia, niin kai siihen ois laitettu myös porkkanat, jos niissä sitä olisi liikaa. Puputetaan niitä siis ihan rauhassa. Mäkin oon muuten huomannu tuon yövessarallin! Pakko käydä joka yö pissalla, vaikka ennen en oo ikinä joutunut. Musta tuntuu, että mulla on samanlaiset vaivat kuin siinä mainoksessa, jossa on joku miesten eturauhaslääke: " Rakko ei tyhjene kunnolla" jne. Kai se kohtu on jo vähän kasvanut ja painaa rakkoa.
[color=limegreen]Mörötin[/color]: Kiva kuulla, että on muitakin kehtailijoita. Sellainen paita ois tosiaan ihan kiva. Mutta kai tähän tottuu, ja on se kyllä kiva, kun mies on vieressä tukena. Toi oli muuten hyvä idea, tehdä ruokaa valmiiksi pakkaseen. Täytyy yrittää muistaa vielä huhtikuussa :)
[color=limegreen]MiaMik[/color], mikä on kolme ässää? Onko se jotain pidemmälle ehtineiden salaisuuksia?
[color=limegreen]Siru[/color] mä allekirjoitan ton sun huomion. Kummaa, miten kaikki kaverit koko ajan puhuu vaan mun raskaudesta. Ja hassuinta on, että kun niillä ei ole omia lapsia, ne vertaa mun vaivoja ja pahoinvointeja jonkun tuttunsa raskausoireisiin. Miehen siskokin jo kertoi mulle, miltä synnytys tuntuu... Ja hänellähän ei siitä omaa kokemusta ole. Mutta hyvää ne kaikki vaan tarkoittaa ja innoissaan hössöttää, joten kyllä sen kestää. Ja onneksi voi välillä kysellä niiden uusista poikaystävistä niin saa muuta jutun aihetta :)
[color=limegreen]Naukulla[/color] oli hyvät ultrakuulumiset, kivaa! Oonko mä nyt missannut jotain: mä luulin että se np-ultra on pelkkä ultra. Vai tehtiinkö noin perusteelliset tutkimukset siksi, että olit yksityisellä? Mistäspäin sä olitkaan kotoisin? Eikö teillä kunta tarjoa tuota ultraa vai halusitko yksityiselle muuten? Ja mitäs sulla silloin ensi viikolla olikaan? Anteeksi uteluni, mutta kiinnostaa kun oon itse aika samassa vaiheessa.
[color=limegreen]Amy[/color]: kiva kuulla, että synnäri vaikutti mukavalta. On sitten kivampi mennä. Sullakaan ei enää kauaa ole H-hetkeen, jännää!
Huh, tulipas taas juttua.
[color=limegreen]Syksyisen raikasta viikonloppua kaikille![/color]
[b][color=blue]Kesis, 10+1
Olen täällä hiki ottalla siivonnut ja loppua ei näy :) No, enää lattioiden pesu..
Kesämorsian: Meitin vaavi oli myöskin ultrassa rv 13+6 aikasta rauhallista sorttia. Kyllä se muutaman kerran heitti kuperkeikkaa, mutta suurimmaksi osaksi pyllisteli meille :) Ja tähänkin asti on tämä vaavi osottautunut rauhalliseksi liikkumisesta ja potkuista päätellen. Toivottavasti rauhallisuus näkyy myös syntymän jälkeen :)
Ja tuosta kolmesta S:stä: SAUNAA, SIIVOUSTA JA SEKSIÄ (pitäisi kuulemma synnytyksen käynnistymiseen auttaa) :D
MiaMik rv 37+2
Aurora: Mulla mitattiin ekan kerran sf rv:lla 22+1... ja se oli...20cm.
Joku kyseli aikasemmin niitä kaikkia mittauksia, ni tässä mun tulokset: =)
Rv 8+3 (eka neuvola) paino 53,7kg
Rv 17+7 paino 55,1kg
Rv 18+4 mahan ymp. 84cm
Rv 22+1 paino 57,6kg - sf 20cm
Rv 25+5 mahan ymp. 96cm - paino n. 59kg
Rv 26+4 paino 60,2kg - sf 25cm
Rv 32+2 paino 65,7kg - sf 33cm
Rv 32+4 mahan ymp. 101cm
Rv 36+4 paino 67,7kg - sf 35/36cm
Rv 36+5 mahan ymp. n. 108/109cm
MiaMik: vai on siellä harkittu 3 ässää ja lisä-ässiäkin. =) Kai niitä voi jo kokeilla... vauva tulee sit kun on tullakseen oli ässiä tai ei. ;) Mä/me ollaan kyllä harrastettu muita ässiä, paitsi saunomista.. kun en viitti kokeilla, että mitä se tekee tolle päänsärylle. :)
Missäs tosiaan icepiparkakku on? Ettei vaan olis taysissa vauvaa hakemassa niinku tigger veikkas?! =)
ON: Mä päätin lähtee vikalle reissulle ennen synnytystä. =) Meen käymään siskolla ja sen miehellä jyväskylässä nyt viikonloppuna. Toivottavasti reissu menee hyvin ja ei tartte asioida jyväskylän paikallisessa vauvanpäästöpaikassa. =)
Juu ja arvatkaa mitä... Mun anoppi soitti äsken mulle!!!! Siis oliskohan se soittanu mulle tän vajaan 7 vuoden aikana ehkä 3 kertaa? Nyt raskausasioissa olisko ollu toka kerta. =) Se kysy eilisestä lääkärireissusta... Aika hauskaa. Nii ja arvatkaas taas mitä... Se oli puhunu mun äitelle sillon vauvakutsuilla, että se odottaa ihan hirveesti tätä meijän vauvaa! :D Oho sanon minä... Kun ei se mitään tommosia ikinä meille sano tai osota mitenkään...
Niin ja sit arvaatkas vielä... Anoppi ehdotti, että mä kävisin valkkaamassa jostain kastemekon ja se maksais sen.. ja siitä tulis " niiden perheeseen" kastemekko, joka sitten kiertäis veljesten vauvoilla... =) Olin tosi yllättyny tostakin. Mä kyllä aattelin, että jos se ny sitte ostaa sen ni se saa lähtee mun kaa kattelee niitä... että tulee sitten anopinkin silmään mieluinen mekko. :D
Eipä kai muuta tällä erää..
Burde ja Penni-enni 36+5
Juu ei meilläkään siinä np-ultrassa vauveli mitään ihmeellisiä temppuja tehny. =) Karkuun se meinas koko ajan lähtee, mutta ei sen kummempaa.. Eli don´t worry. Voihan se olla, että just sillä hetkellä sitä ei huvittanu jumpata siellä masussa... =) Tiä vaikka se just halus olla kiltisti teidän katteltavana!?! :D
Burde ja pennix
Kesis, älä tosiaan murehdi pikkuisen liikkumisesta. Varsinkin aamupäivisin monet sikiöt on tosi uneliaita, ilmeisesti. Ja sen lisäksihän kaikilla mammoilla on taipumus liioitella oman vaavinsa suorituksia, eli " vilkkaat liikkeet" voi olla pari potkua :) Ei kaikki vauvat koko ajan heitä voltteja siellä kohdussaan, onneksi! Meillä np-ultrassa muhku vaan koko ajan käänsi naamansa anturiin päin, mutta ei sekään muuten kovin pyörinyt.
Onpas tokkopalla ollut kova tahti! Taitaa tulla saikku tarpeeseen. Mitä teet työksesi, kun vauhti on tuollainen?!
MiaMikille paljon ässiä! :) Jopas sullakin on paljon viikkoja, hui!
Ketäs muita syysmammoja täällä on? Burde ainakin...
Soittelin juuri eilen kaverilleni, jolla on syyskuun lopussa la. Kolmisen viikkoa jäljellä kärsittävää, ja on olo kuulemma tukala. Ei vaan yhtään omaa mieltä helpottanut kuulla, että tällä kaverilla näkyi maha jo ihan alusta asti tosi selvästi, vaikka hänellä oli ylimääräisiä kiloja varmaan lähemmäs kymmenen... (Ei mulla sentään kuin viitisen kiloa extraa.) Sitten kun kuvailin omaa mahaani (ns. tyttömaha) ja kerroin odottavani poikaa, sain hirveät hämmästelyt häneltä. Mulla nyt kertakaikkiaan on niin leveät lantiot, että ei sen mahan tarvitse työntyä kauhean pitkälle tuosta keskeltä! Ärsyttää niin penteleesti tämä odottajien keskinäinen vertailu! (Ja silti syyllistyn siihen itsekin...) Pitäisi oikeasti vaan kulkea silmälaput ja korvatulpat päällä, niin ei tulisi mielipahaa toisten kommenteista...
Omaa napaa: mulla on ihan kamala olo, mennyt jo neljä yötä ihan mössöksi. Täysikuu valvottaa, ja sen lisäksi olen herännyt selkäsärkyihin jo kolmena yönä putkeen. Viime yönäkin sattui niin, etten pystynyt olemaan missään asennossa. Kipua kesti puolisen tuntia, mutta se karkoitti syvät unet loppuyöksi, ja heräilin pienimpäänkin ääneen koko loppuyön. Pakko varmaan hakea sairaslomaa huomiseksi, kun tuo selkä temppuilee. Ja eilen selkäkivun syy oli neljän tunnin istumisessa luennoilla - entäs kun töissä olisi oltava 6h45 minuuttia pelkän kahden 10min tauon voimalla?! Olenko ihan pehmo jos haen saikkua?
Kandi & muhku 24+1
Kävin tuolta vauvapuolen enskoista silmäämässä teidän odottajien kuulumisia... ja silmiini osui kesiksen huoli vauvan liikkumattomuudesta. Meidänkin pikkuinen oli ihan liikkumatta np-ultrassa rv 12+6. Jopa siinä määrin liikkumatta, että lopulta lääkäri määräsi minut yskimään, kun siten vauvaan yleensä saadaan vähän eloa. Oli kerran huonossa asennossa mittaamisen kannalta, eikä hievahtanutkaan itse. Yskittyäni vaihtoi hiukan asentoa, ja lääkäri sai mitat otettua.
Tällä hetkellä sylissä pyörii touhua täynnä oleva poika, joka ei malttaisi olla paikallaan enää lainkaan. Yritys ainakin liikkeelle pääsystä on siis kova. ;) Joten, nou hätä vauva varmasti voi ihan hyvin. Masussahan vauva nukkuu lähes kaiken päivää, joten sellainen hetki vain taisi osua kohdalle. Äkkiseltään noita sinun viikkojasi laskiessani taitaa vauvasi la olla aika lähellä meidän viime keväistä (6.4.2006). Vuoden päästä on sitten teilläkin jo iso nyytti hoidettavana! Hyvää odotusaikaa sinulle!
Vieraileva Kissankello ja M 5 kk
Juu tosiaan eilen vietetty sellaista rokulipäivää ettei ikinä... Kolmet päikkärit, välissä videoita ja vessassa käyntiä... Hyih...
Tänään aloitinki päivän pikku lenkillä koirien kanssa ja pikasiivouksella ja suihkulla. Ja jopa MEIKKASIN!!! Ihmehomma minuksi :) Nyt olo on paljo parempi ku on vähä hemmotellu itteään :)
Tosin tilasin tuolta bebes.fi:stä vaatteita jotka sitten tulivat tänään... JA voihan viheliäs kun ei nyt oikein osunut kohdalleen valinnat... Villapaita oli aika outo.. ja farkut (underbelly-malliset) paino minun mahaa vaikka muuten olivatki aika reilun malliset :( Siispä minun vauvamaha on aivan liian matalalla... TAI liian iso :)
Olittaki keskuttelleet ympärysmitoista ja sf-mitoista.. En kehtaa sanoa edes senttejä mutta erotus on 30cm... Ja viikkoja vasta 28+....... Hui kamaluus.. Mutta sf-mitta on kulkenut tähän asti tosi mallikkaasti keskikäyrällä niin sai vähä miettimään....
Et onko vauva oikeasti nyt sitte asettunu poikittain tuonne mahaan... Ku liikkeet on enimmäkseen tuntunu kyljissä eikä vauva edes paina pahasti vielä kylkiluita tai palleaa... Tietty välillä jos istuu oikein läjässä niin saattaa tuntua ahistavalta ne liikkeet palleassa mutta muuten kyllä ollu aika hyvä olla niiltä osin...
Raskausarpia ei ole vielä tullut mutta minusta on alkanut näyttämään että yhden alku olis tuossa mahan laidassa.. Tiedä sitten onko se arven alku vai vain pinnassa oleva verisuoni :)
Sippuliini oli saanu tytön kotiin!!! Onnea hirmuisesti teille pikkuruisesta neidistä :)
Kesis: Meidänkään vauva ei todellakaan kieppunu np-ultrassa.. Siellä se vaan makoili ja vähän käänsi kylkeä. Ja kaikki on hyvin vielä :) Rakenneultrassakaan ei osoittanut mitään yliaktiivisuuden merkkejä vaan vaikutti aika rauhalliselta :) Toivottavasti on sitä syntymänsä jälkeenki :)
Tokkopa ja Hemuli käynyt moikkaamassa! Heipat teillekin!
Hitsi ku olis pitäny ottaa uus ikkuna tähän mutta ajattelin että muistasin nyt ainakin jotaki kommentoida... Turha luulo :)
Burdella oli taas se ikävä lääkäri.. Hyi olkoon tuommoset, onneksi mulla on aivan ihana lääkäri! Ja terkkaki on ihana vaikka vasta vaihtu ja saattaa taas kohta vaihtua... :( Meillä ei kukaan viihdy pitkään samassa työpaikassa...
Miten ne nuo sinunki viikot on jo nuin pitkällä! Herranen aika sentään!
Mutta en nyt saa kyllä enää mitään järkevää listalle ja vauvallaki alkaa päiväjumppa niin siirryn tuonne sohvalle välillä :)
Fio rv 28+4
Kiva kuulla, että muidenkin masukit on vaan kyhjöttäneet paikoillaan. Ehkä se meidän vaavi on vaan uneliasta sorttia niin kuin äitinsäkin :)
Nyt lähden viemään pissanäytettä labraan.
Viikonloppuja!
Kesis
Mie olin eilisen päivän Turuus työmatkalla ja kotiuduin sieltä vasta 22.00 iltasella...ukko sit pyöri koko yön, eikä oikein nukkunut. Onneksi viikonloppu edessä :)
Mietin vaa, et Poppis ainaski tais olla turusta ja joku muukin....ei sinne pitkä matka täältä Hesasta oo.
Aurora - tosta mitasta vaan, et kun olin keskiviikkona neuvolassa, niin täti mittasi häpyluusta jotain (sf-mitta)...kun uuno en tullut kysyneeksi ja mitta taisi olla sen 14 cm? (rv 18+5) Ilmeisesti normaali??
Sippuliinille hurjasti onnea Prinsessasta!
Joku kyseli porkkanoista...mie ainaski syön porkkanaa " paljon" 2-3 saattaa mennä päivässä...tiedä sitten voiko syödä liikaa?
Kesis - onnea ultrasta eläkä turhia huoli...liikkeet vaihtelee, vaavit on yksilöitä :)
Burde- sun lääkärijuttu oli aika karmee, miten sattuukin tollasia törppöjä kohdalle....kun niitten asiantuntemusta tarvii ja sitten niiltä ei saa mitään selvyyttä kuiteskaa.
Toivotaan että vkonloppureissu menee mukavasti noinkin viimemetreillä!
MiaMik - toivotaan ettei selkäsäryt kiusaa pahemmin ja äSSSän täyteistä viikonloppua täältä toivottelen :))
Piti mainittemani vielä kun käyn siellä vesijuoksussa, niin eikös loppuvaiheessa sitten suositella jo jättämään uinti väliin?? että jotta ei saa mitään pöpöjä halleista? Mutta miten lopussa rv 36 vai??
Jos en huomannut kaikkia kommentoida, niin tämä pää....sama kesät ja talvet :)
Toivotan teille oikein ihanaa viikonloppua ja toivotaan et sade tuo niitä sieniä...pääsis kohta sienimehtään :)
Mykis ja Hippis tasan 19 WoW
ONNEA SIPPU!!!
Tulin ilmottautumaan. Kasassa ollaan vielä. Keskiviikkona tosiaan ä-polin kautta osastolle jossa on nyt käynnistely aloitettu. Kohdunsuuntilanne tosi epäkypsä, mutta jotain editystä on saatu aikaan. Oon saanu niitä cytotec-tabuja ja suppareita on ilmaantunu. Antavat kahtenä päivänä peräkkäin ja sitten päivä taukoa. Päästivät mut kotiin ja sitten sunnuntaina takas.
Oon tosi väsyny kun en saa nukuttua ja joka paikkaan sattuu... toivottavasti pikku-pupuli päättää pian tulla ulos. Lääkärit oli ihan positiivisella mielellä, tuumasivat että ihan hyvä että aloitettiin näin ajoissa käynnistellä, eipä sitten mene ainakaan pitkästi yliaikaa.
T: Ull-Maij & Pikku-Pupuli rv 39+4