MARRASMURUJEN MAANANTAI 080906
Huhuu muruset!
Mulla ollut parin päivän nettipimento, kun hiiri perskules meni rikki... Mies tuli eilen töistä kotiin ja haki veljeltään uuden hiiren ja näppäimistön = ).
Kiva viikko rupeaa olemaan takana päin. Harrastukset alkoivat ja lapset tykkäävät. Maanantaina tytöllä muskari, tiistaina molemmilla jumppa ja perjantaina pojalla uinti. Kerho on myös alkanut ja hyvin ovat viihtyneet!
Tosi kivaa olla kotona lasten kanssa, vaikka eihän tää nyt pelkkää auvoa ole yksinään arkea pyörittää lasten ja koirien kanssa...
Oma maha: Kaikki ihan hyvin. Harjoitussuppareita en oikein enää noteeraakkaan, siis niitä kivuttomia, mutta ajoittain tulee pari kipeääkin ja uudelleen synnyttäjänä hyvin muistuu mieleen tuo tunne, kun tonne peräreikään päin vihloo ja tulee painontunne. Väsyttää ja vauva täyttää kyllä koko mahan! Pimpsassa vihloo ja kylkiluut on kipeänä potkuista.
Mutta nyt aamupalan syöntiin. Muksut on jo syöneet ja pikkulikan otsatukka pesty, kun hammastahna hyppäsi sinne syystä tai toisesta...
Sitten kerhoon!
Effica ja Pyry-Aapeli 32+2
Kommentit (24)
Lääkärikuulumisia: Kaikki sinänäs ok, vaikka supisteleekin. Kohdunkaula kiinteä, aavistuksen lyhentynyt (2,5cm). Maanantaina alkaa sairasloma, jota kestääkin äitiysloman alkuun. Oikeastaan helpottavaa niin - saa sijainen tehdä hommat rauhassa ja itse voi nauttia hetkellisestä omasta ajasta, kun esikko kuitenkin on hoidossa loppukuun.
Kivunlievityksestä: Ensimmäisessä synnytyksessä epiduraali toimi loistavasti, muuta en saanut. Nyt toivoisin jotain pehmeämpää ensin (allas, ilokaasu ainakin). jotkut uudelleensynnyttäjät ovat kertoilleet, että heillä toimi paracervikaalipuudutus toisella kerralla paremmin kuin epiduraali, joten aika avoimin mielin olen. Aquarakkuloille kyllä sanon kiitos ei... Kieltämättä synnytys on alkanut olla mielessä, kun nuo supparit ovat aika ajoin napakoita ja öisin on tullut valvoskeltua. Melkoinen ponnistus edessä!
Ingefära 31+3
Aamulla oli neuvola ja kaikki kunnossa :)
Verenpaine 90/56, hb huimat 140, sf jo 28cm ja paino laskenut kilon?
Hyvällä omallatunnolla pistelin töissä pussillisen salmiakkia...nam
Niin ja vauva edelleen poikittain. Nyt silittelemään pyykkiä jota taas kertynyt viikon aikana..
-Kisupikkukuu 30+3-
Huomenta vaan!
Lapsoset viety hoitoon, aamupala syöty (pieni pullapitkopala vielä hakematta) ja koirallekin soitettu kastraatioaika.. isäntä unilla yövuoron jälkeen, joten mitään suurempiäänistä ei viitsisi alkaa tekemään - saapahan siis levätä!!!!!!
Täällä kiva tuollainen vähän synkkä ilma, mut mie vain nautin kävelystä pienessä vesisateessa - siis silloin kun kävely onnistuu... Masukki treenaa menemään vähän väliä, mahanahka paukkuen. Hikkaa olen huomannut olevan muutaman kerran, sen erottaakin hyvin, kun hytkyy tuolla alapäässä...
Pitäis soittaa viel tuonne luistelukouluun, jos vaikka neidit mahtuisivat vielä mukaan. Itse jääkiekkoa pelanneena, olemme saaneet kipinän neiteihin - tarkoituksemme on lähinnä se, et oppisivat luistelemaan, niin on sitten kivempi käydä talvella tuolla ulkonakin jäällä. Ainakin viime talvena meidän kuopuskin, silloin 2v. meni suht näppärästi noilla harjoitusluistimilla... Mut näkee sit.
minkäslaisia harrastuksia muiden lapsosilla on? Meillä käydään tanhussa kerran viikossa ja jos sit tuonne luistelukouluun. Kun otetaan tytöt pois hoidosta niin sitten aletaan käymään säännöllisesti tuolla seurakunnan kerhossa....
Mut nyt vuoroa muille :)
--Mirpa, nauttien masukin rummutuksesta ja hiljaisuudesta--
Joo eix tänään ole perjantai...
Mulla pian neuvola aika ja anoppia vartoon kyytimään ja pakko oli tulla lukeen mitä tällä päivällä jo luki kun koukussahan näille marrasmurujen viesteille olen jo ollut jonkin aikaa,eli pakko joka päivä käydä lukemassa jos kone toimii ja on aikaa.
No siis tulen takisin neuvolan jälkeen...
Jippii, tänään pääsen neuvolaan. Tulen kyllä kertomaan kuulumiset vielä myöhemmin tänään.
Nuo Effican tuntemukset olivat kuin omiani. Jostakin syystä tänään on hengittäminenkin hirmuisen työlästä, vaikka vauva onkin omien tuntemusteni mukaan ihan poikittain tuolla masussa. Ei siis pitäisi painaa keuhkoja. Pää tuntuu alhaalla vasemmalla ja pylly sekä potkut alhaalla oikealla, ihan samalla tasolla. Mahakin on kumman muotoinen. En voi käsittää tämän meidän murmelin asentoja. Minulle kyllä alkuraskauden ultrassa sanottiin, että kohtuni on omituisen muotoinen ja lisäksi jotenkin vinossa...mitä se ei aiempien raskauksien aikana ole kait ollut. Ainakaan siihen " muotoon" ei ole kiinnitetty huomiota ja ihan oikein päin nuo muksut siellä ovat aina olleet. Harmittaa kun en kysynyt tarkemmin, että mitä se " omituinen" pitää oikein sisällään.
Itsestäni alkaa ihan vakavasti tuntumaan siltä, että siellä on toinenkin vauveli jossakin piilossa ;-) kun nuo potkut tuntuvat ihan kaikkialla ja mahakin on todella iso.
Saimme eilen tyhjennettyä varastoamme, joten nyt voin alkaa karsimaan tavaraa sinne tuolta meidän makkaristamme. Saan tilaa pinnasängylle ja uudelle lipastolle, jota emme ole vielä kaupasta lunastaneet, vaikka tiedämme melko hyvin, millaisen ostamme.
Vaunuista: Joku oli ostanut vaunut, en muista kuka. Hieno juttu! Ajattelin tänään soitella lastentarvikkeeseen ja kysyä joko uudet 2007 Emmaljungan Cerox Combit ovat saapuneet ja mitä värejä on saatavilla...ostamme ne heti kun tulevat myyntiin. Nyt kun kerran päätös on tehty, mitä sitä sitten enää odottelemaan :-)
Jep, mutta palailen vielä neuvolakuulumisten kera myöhemmin.
Kanelisokeri 29+6
Vai onse effica maanantaissa menossa... Mukava huomata että muillakin " suttaa" välillä :)
Toinen sairaslomapäivä edessä ja tämä päivä vaikuttaa edellisiä paremmalta, suppareita on ainoastaan yksi tälle aamulla kun eilen tuli pitkin päivää 2-4 tunnissa. Nyt kun vielä pääsisi erään tuosta sairasloman aiheuttamasta syyllisyydentunteesta, en ole ollut sairaslomalla nykyisessä työssäni 9 vuoden aikana oman sairauden takia kuin kaksi kertaa päivän. En yleensä sairasta mitään, ala-asteella muistan olleeni katkera luokkakavereille jotka olivat kuumeen takia monta päivää pois. Jokavuotisten flunssaepidemoiden aikaan olin ainoa joka istui luokassa viikosta toiseen kun muut olivat poissa.
En tiedä onko täyttä potaskaa se että uskon " mielen ja ruumiin hallintaan" eli kun flunssa tekee tuloaan niin päätän etten sairastu, en aivasta kertaakaan enkä niistä, silloin flunssa ei tule päälle ollenkaan, vähän aikaa kolottaa ja pakottaa ja sitten se menee ohi. Jos taas sorrun aivastamaan kerrankin niin sitten se on menoa. Kävin joogassa joskus aikanaan ja siellä oli esillä tämäntapaisia ajatuksia - ei ihan noin kärjistetysti mutta ainakin minun kohdallani auttaa. Supistusten tuloa ei kyllä pysty hallitsemaan, kipua taas pystyy keskittymällä ajattelemaan jotain muuta, esim hengitystä. No se siitä...
Asiasta ihan toiseen - onko kellään kokemusta Tapiola-pankista? Esitteen mukaan maksavat 1 % korkoa käyttötilille, esim. osuuspankissa vastaava korko on 0,25% tilin alimman saldon mukaan. Tein äsken tilihakemuksen Tapiola-pankkiin ja ajattelin koittaa miten käytännössä toimii. Muuten meillä on tilit ja lainat osuuspankissa.
Nyt vuoro seuraavalle...
MrsCruiser
Sitä nyt sitten ollaan saikulla loppuun asti... Lääkäri oli keskiviikkona. Paikat oli kiinteän pehmeät, kanavaa 2 cm jäljellä. Vauva rt:ssä ja syke tasainen 150. Itellä oli vähän reilummin tullut nyt painoa ja verenpaineet huiteli 144/87 ja hb laskenut 112. Rautaa siis , lepoa ja verenpaineen tarkkailua. Tänään kävin kontrollissa ja oli ihan ok 127/77 tai jotain sinne päin. Kotimittarilla en oo saanu edes yläpainetta 120:n. Pulssi on koko ajan korkeella ja se väsyttää. Navan kohdalla on ihmeellistä kipua. Joten kai se on vaan myönnettävä, etten enää päiväkodin keittiölle ole kykeneväinen... Ihan on kyllä täällä kotonakin tekemistä, mutta vähän on haikeakin olo. Toukokuulla jäin yllättäen saikulle, sen jälkeen en ole töitä tehnyt ja työsuhde päättyy äitiysloman aikana. NO nyt voi sitten tosissaan alkaa odottamaan marraskuuta! Että se vieläkin tuntuu välillä epätodelliselta, että vauva on oikeasti tulossa!
Mä en uskaltanut jättää vaunujen hankintaa uusien mallien varaan, kun liikkestä sanottiin, että värit tulee tipotellen. Oon niin ranttu värien kans, että just mun säkällä se, mistä mä tykkäisin ilmestyis vasta tammikuussa. 2006- kuvastossa oli tuo Cerox Combi,josta mä olisin kans tykännyt, mutta ei tänä vuonna ainakaan kuulu Suomen valikoimiin. Onkohan nyt sitten tulossa tännekin? Ceroxiahan saa kyllä sitten kopallla tai pussilla, mut ei välttämättä samaa kuosia... No meillä vaunut on nököttäneet tuossa jo jonkin aikaa, että parempi, kun ei katsele uutuuksia ;)
Suurin hankinta on vielä vaiheessa. Nimittäin auto! Eilen soviteltiin istuimia Toyota Corolla Versoon. Hyvin ne sinne mahtuu, mutta kuka laittaa turvavyöt? Ei kestäis hermot. Ollaan päätetty, että apukuskin airbag pitää olla poiskytkettävissä, sais vauva sit siihen eteen. Peugeot 307 onkin tällä hetkellä ainoa sellainen malli, mikä on meitä tyydyttänyt. Ja nyt kun pankkiasioita hoideltiin oli ainut alueen pösö (tai siis meille sopivan hintainen) myyty... Pitää siis vielä etsiä
Tänään lähdetään veljen vauvan ristiäisiin, mikähän tulee pojan nimeksi?
Hyvää viikonloppua kaikille!
Bubbles 31+6
p.s. Kanelisokeri: just tuota ponchoa katselin minäkin, mutta osaisinkohan sen tehdä? Aloitin jämälangoista kaksi soiroa, jotka yhdistän, saa nähdä mitä siitä tulee... Ja hitsit meillä ei ole sokosta, kuulostais ihanalta se roosa palmikkoponcho. Paitsi, jos huomenna ennen ristiäisiä ehtis käydä Jyväskylän sokkarilla...
moikkelis! onpas hyvin nukuttu yö takana! pitkästä aikaa, vessaan piti juosta vaan kerran, asennon vaihto ei kestänyt kahta minuuttia, mies ei kuorsannut ja mahavauvakin tuntui nukkuvan :) ens viikkoa odotellen, maanantaina neuvola, torstaina kätilöopiston/haikaranpesän valmennukseen. toivottavasti ei mee ihan hukkaan se kättärin keikka, ootan siltä aika paljon. noi neuvolan valmennukset oli niin pohjanoteeraus et en voi uskoa, vaikkei kokesmusta ennen siitä olekkaan.
aamupalaa..
ootellaan rv tänään tasan 33 :)
Kaikki neuvolasektorilla ok. RR 135/80, painoa oli tullut 474g/vko, eli ei mitenkään liikaa ainakaan. SF-mitta oli 28cm, mutta on se oikeasti enemmän, sillä vauveli oli täydellisessä poikkitilassa, aivan kuten itse olen tuntenut. Pää vasemmalla alhaalla ja jalat oikealla alhaalla. Syke 135-150 välillä, eli ihan ok. Rautaa saan taas alkaa syödä, sillä hb oli vain 114. Ummetukseen pitää hakea myös jotakin apteekista.
Sain ensi tiistaille lääkäriajan, kun tuntuu, että paikat on alkaneet pehmetä. Minullahan on niitä vihlaisuja ja kramppeja ja hirveästi valkovuotoa, välillä tuntuu, että se on pissaa, kun sitä ihan lorahtelee, mutta kyllä sen huomaa, että valkkaria on. Pissa ei liukastuta housuja :-) Saa nyt sitten nähdä, mitä se lääkäri sanoo kun tekee sisätutkimuksen. Oli muutenkin puhetta siitä, että pääsisin käymään vielä kokoarviossa ja ultrassa, joten saan luultavasti sitten lähetteen äitipolille, joskus viikon 35 tienoilla.
Seuraava neuvolakäynti onkin jo kahden viikon kuluttua. Ihanaa kun nyt alkaa päästä useammin.
Bubbles:
Lastentarvikkeessa viimeksi sanottiin, että se Cerox on sama kuin Cerox Combi. Ceroxille tulee sama hinta kun siihen ostaa sen kantokopan. Olisiko tästä syystä sitten niin, ettei sitä Cerox Combia ole niin kovin paljon tilattu myymälöihin? On muutenkin kumma, että koko väriskaala huomioiden asiakas ei voi muuta kuin tyytyä ottamaan sen väriset kuin myymälässä kulloinkin on myytävänä...mielestäni ei olisi ihan liikaa vaadittu, että kun noinkin kalliit vaunut ovat kyseessä, myyjä voisi tilata sellaisen väriset kuin asiakas haluaa...itse ainakin ne Junglet, eikä kauppoja tule, jollei niitä myymälästä löydy...
Meilläkin autohankinta ihan vaiheessa vielä...pitää vielä kokeilla uudestaan sitä Mitsun Grandista...on se nyt kumma kun ei markkinoilta löydy täydellistä tila-autoa...meitä kiinnostaisi lisäksi se Citroenin C8-malli, mutta jostakin syystä Tampereen Veholla ei ole ainuttakaan sellaista myymälässään.
Ihan varmasti osaat tehdän sen Ponchon. Ei ole mikään vaikea. Pyöröpuikoilla, paksuilla sellaisilla se valmistuu tuota pikaa. Omani on vielä vähän vaiheessa, mutta eiköhän se siitä vielä valmistu ;-).
P.S. Se Sokkarin Ponco on tosi ihana, niin, että jos vain pääset niin käy ihmeessä ostamassa :-)
Hyvää viikonloppua murut! Huomenna onkin juhlapäivä, tulee 30rv täyteen :-0
Kanelisokeri 29+6
Täällä hiljaista ja tasaisen tappavaa. Kohta hakemaan esikkoa mummilasta, oli yökylässä, niin eiköhän ääntäkin älä löytymään.
Eilen menin töihin, tarkoituksena katsella ja siivota tavaroita nyt kun sairasloma jatkuu varmalla äippäloman alkuun. Menikin sitten aika uuden kollegan perehdyttämiseen eli tavarat täytyy sitten hoitaa toisella kertaa. Oli kyllä virkistävää nähdä työkamuja ja päästä vaihtamaan kunnolla kuulumisia. Mahakaan ei tuntunut tykkäävän pahaa kun supistuksia ei pahemmin tullut.
Lastenrattaita katselin huuto.netistä, ajattelin ostaa käytettynä kun esikon tuli myytyä ja vaunujen käyttöikä on kuitenkin niin lyhyt. Samoin lipasto pikkukakkoselle olisi hankinnassa, vauvanvaatteita varten.
viikonloppuja kaikille muruille!
Masuapina 30+5
Ensinnäkin Tervetuloa uudet kirjottelijat mukaan=)!
Vettä satoi jo eilen illalla ja koko yön rummutti peltikattoa,mutta nukuin kuin tukki ja heräsinkin vasta puol 11...mies soitti ja herätti,onnex ku ei tiedä kuinka kauan olisin nukkunu muuten...!
Eilen kävin vihdoin hammaslääkärissä,oli kax pienen pientä reikää joille ei tehdä nyt mitään ja katotaan paikataanko niitä edes synnytyksen jälkeenkään ku olivat tosiaan niin pikkusia,muuten purukalusto oli loistavassa kunnossa=)!
Kävin alkuviikosta etsimässä lastenhuoneeseen verhokangasta enkä löytänyt mitään sopivaa vaihtoehtoa,kaikki oli jotain vaaleenpunasia tai sitten niin sekavia kuvioita että omakin pää meni ihan pyörälle,no kaipa sitä jostain luulis löytyvän.
Joku sitä mies-galluppia ehdotteli,aikas hauska idea=)! Jos joku vaan alottaa...en keksi mitään " aiheita" ...
Tänään olis ohjelmassa pyykin pesua,imurointia ja työkkärissä käynti,kuulostaa tosi hehkeeltä...!
Mutta hauskaa alkavaa viikonloppua Murut=)!
tiitiäinen78 ja rv tasan 29=)!!!!!
Eli viimeksihän kävin neuvolassa 5pvä ja tänään sitten taas.
Tällä kertaa virtsa olikin täysin puhdas,vaikka tiistaina siitä löytyi vaikka mitä?
Sokerit oli ok ei sitäkään nyt virtsassa vaikka viimeksi oli ++.
Hemoglobiini oli taas laskenut sen verran rajusti että käskettiin ottaa uudelleen käyttöön mutta 1per päivä viimeksi söin 1-2 päivässä.
Nyt siis hb oli 125 ja oli 2 viikossa pudonnut 140 siksi siis uudelleen aloittaa ettei laske liikaa ja pysyisi tuossa 120 tietämissä.
Kohdunpohjan korkeus huitelee huimissa lukemissa 34cm vaikka viikkoja nyt 29+4.
Vauvan liikkeitä käskli laskeskella kun kuulostaa olevan hiljainen sydänääniltään taas vaikka siis liikkuukin ok.
Liikkeet oli sii kuitenkin++.
Lääkärissä sitten selvisi että ne mun tiistain tulehdusarvot olivat siksi nousseet että mulla on molemmat korvat tulehtuneet.
Ja lääkekuuri siis päälle.
Mulla tuntuu jo olevan näitä neuvoloita todella tiuhaan,nyt 12pvä on äippäpolin neuvola,sitten seuraava oikeaneuvola täälä onkin jo 20.9.
Eli oikeastaan joka viikko.
Tosin siihen varmaan vaikuttaa nuo vauvelin matalat sydänäänet siis korkeimmillaan olleet 130.
Tänään liikkuessakin siis noin matalat ja paljon oleilee sykkeet 123-125.
Mutta eiköhän se tästä kun rauhallisesti vaan ottaa...
Eli nyt vuoroa jo muille!
Rv 29+4
Syys-lokakuun vaihteessa tulee eka satsi niitä Ceroxeja myyntiin. Junglet pitäisi olla kuormassa mukana ja soittavat minulle heti kun ne ovat saapuneet. Ovat tilanneet myös kantokoppaa Junglen värisenä, joten toivossa on hyvä elää...jos täältä Tampereelta en niitä onnistu saamaan, pitää kait lähteä Helsinkiin ostoksille, josko siellä olisi sitten enemmän valinnanvaraa. Lohduttaa ainakin se, että nimelläni on nyt varauksessa ne Junglet, jos nyt juuri ne onnistutaan tuohon liikkeeseen saamaan. Isompi kasa on tulossa sitten marraskuun lopulla kuulemma...mutta se ei paljon meikäläistä auta. Hinnatkin kallistuvat noin 5% viime vuoden malleihin nähden.
Kanelisokeri
taas uusi viikkoa kasassa.
eilen ei ihmeekseni supistanutkaan illalla sarjassa. olin ihan ihmeissäni.
meillä pojat ovat olleet kipeinä ja koko porukka siis kotona. esikoinen on kiukkuinen ja nuorempi kuulostaa ihan harakalta. mies taas on saanut jonkin ihmeellinen ruuanlaittoinnon- tänään teki pinaattilettuja! nuoremalla on maitoaltistus menossa ja näyttää siltä että pojalle alkaa maito käydä! Ihanaa! mä ihan itkin onnesta kun toinen mättää mansikkaviiliä ja toistelee, että tosi hyvää viiliä on, haluu lisää. just kerittiin kuitenkin hakea ihan tajuton satsi erikoiskorvikkeita- siis kolmella sadalla eurolla ja kaapit on täynnä turhaa korviketta. no ehkä tämä tuleva vauvakin on maitoallerginen, jos sille menis ne. jos ei mene niin sitten vien neuvolaan muille maitoallergisille ilmaseks kokeiltavaks.
mahassa on kovin hiljaista. jos ei illalla ala möyrytä niin pitänee laittaa liikelaskennat kehiin.
makkaraa ja jätskiä olen ahtanut hulluna, kun ei se paino ollut taaskaan eiliseen neuvolaan noussut.
G: kivunlievitys synnytyksessä! Oletteko jo miettineet?
itse arvelin luomuyrityksenä ja jos ei onnistu niin sitten pyydän epiduraalia. mulle ei ilokaasu eikä petidiini käy kun vetävät pään niin tajuttoman sekaisin.
mom rv31 ja viikon päästä pidän juhlat :-)
Ensix noista sokruista... Mullakin oli edellisellä kerralla neuvolassa pissassa valkkarit yhellä plussalla,seuraavax (5:n pvän päästä tosta) oli sokrut yhekkä plussalla,mutta nyt oli sitten viimex ihan puhdas,menee kyl ihan hassusti...
Ja piti tohon sf-mittaan kans palailla,mulla oli neuvolassa kun viikkoja oli 26+6,ni 30!!! Että " hiukan" yläkäyrien yläpuolella=)! Mutta on tota makkaraa jo ennestään ja masukki on tosi ylhäällä ni eipä mitään syytä huoleen kuulemma=)!
Sitten kivunlievitys-galluppia:
Ekaa kun mennään hakemaan,niin oon oikeestaan aikas pihalla, mutta ilokaasua aattelin kokeilla ja kaikkia muita mahdollisia,mutta kun pystyis jotenkin sen epiduraalin välttämään...
Mulla on selässä skolioosi (tosi lievä tosin) ja oon kuullu kaikkia kauhutarinoita siitä,et jos se piikki meneekin hiukan vikapaikkaan ni mitä siitä seuraa...
Ja kun se piikki pitäis ilmeisesti laittaa just siihen kohtaan missä mun selkäranka on kierossa,mutta toisaalta ajattelen että eiköhän ne tohtorit siellä synnärillä tiedä/osaa asiansa ja saa sen oikein laitettua joten luulen,että mä otan kaiken mahdollisen mitä annetaan=)!
Momentille onnea " taas" yhen paalun saavuttamisesta ja monta vielä lisää=)!
tiitiäinen78 ja samat=)!
Kovasti olen innostunut lukemaan viestejänne, mutta itse on muka niin vaivalloista kirjautua ja alkaa tarinoimaan... Laiska mikä laiska =)
Meillä on siis kaksi lasta ennestään, 3v8kk ja 1v5kk pojat. Nyt kolmas on tulossa viikoilla 29+5. Samaan syssyyn meillä on myös rakennusprojekti menossa, joka saakin minut välillä ihan epätoivon partaalle. Välistä tuntuu et kaikki menee päin p...ttä. Eilinen ilta oli koko raksa-ajan pahin, itkin vuolaasti ja kauan, kun tuli ilmoitus et kaikki kalusteet saapuvat tänään eikä niitä oikeasti vielä tarvita. Eikä tämä ollut siis ainut vastoinkäyminen... Mies raksailee itsekseen töiden jälkeen, joten hidasta on, eikä aina ihan luista niinkuin ammattilaiselta. Ei siinä, ylpeä hänestä olen kun meille omaa kotia rakentaa, mutta kun parisuhteesta ei ole tietoakaan. Hän lähtee aamulla töihin kun me poikien kans nukutaan ja tulee illalla kymmenen aikaan sit raksalta kotiin. Ei käy siis välissä ollenkaan kotona. Olen välillä niin väsynyt tähän yksinhuoltajaelämään. Huudan pojille ihan liikaa, vaikka yritänkin itseäni hillitä. Jos pojat ei tottele tms. syytän itseäni että mitäs olet niin huonosti kasvattanut jne. Rankkaa ottaa koko kasvatusvastuu omille niskoille. Byäääh.
Anteeksi valitusviesti, mutta pakko purkaa tuntoja jonnekin. Kiitos jos jaksatte lukea.
Oma napa heiluu ja liikkuu ahkeraan. Vauva on ainakin kova liikkumaan ja hikkaamaan. Isolta masu myös tuntuu, 106cm oli tuo vyötärönympärys kun niitä täällä mittailtiin. Ilmeisesti mahani on aika alhaalla koska kun katson suoraan alaspäin, masu näyttää pieneltä, mutta kun katson peilistä, niin wou, se onkin aikas iso. Monet kauhistelee kun kerron lasketun ajan olevan vasta marraskuussa. =)
Neuvolaan pääsen ensi viikolla. Muutoin mulla on ollut paineet ja hemppa alhaalla, muten kaikki ok. Välillä heikottaa ja huippaa em. takia mutta täällä vielä pöristellään menemään. Liitoskipuja on aikas lailla, ja suppareita välillä, mutta niistä en kovin huolissani ola. Omaa oloa vain hankaloittavat.
Mutta jospa käväisisin pyykkituvalla kun pojat viel nukkuu... Viikonloppuja!
Spinaali/epiduraalipuudutuksesta olen ajatellut, etten huoli. Syyni siihen on melko lailla samantapainen kuin sinullakin. Minulla on nimittäin selässä rakenteellista vikaa ja epätasapainoa. Magneetissa sieltä löytyi jokin kaksoisjuuri, mitä se sitten tarkoittaakaan. Lisäksi kun nyt odotusaikana on tuo selkä ollut melkoinen renkka, en todellakaan uskalla ottaa siihen enää mitään lisäriskejä.
Olen molemmissa aiemmissa synnytyksissä saanut kohdunkaulan puudutuksen (paracervikaalipuudutus) ja pärjännyt sillä aivan mainiosti. Ilokaasusta ei ole ollut suuremmin hyötyä. Pitää vain yrittää osata rentoutua ja koettaa olla pystyasennossa mahdollisimman paljon niin avatumisvaihekin menee nopeammin ohi ja vauva pääsee tulemaan kanavasta läpi...kahden synnytyksen kokemuksella: helpommin sanottu kuin tehty ;-) En ole nimittäin juurikaan jaloillani pystynyt kivun vuoksi olemaan...
Kanelisokeri
Terkut myös sateen keskeltä ja tuulikin aika kovanlaista meillä päin länsi-suomessa.
Joka päivä käyn kyllä lukemassa viestit, mutta kun tämä minun raskaus sujuu niin tasaiseen tahtiin ilman kummempia vaivoja närästystä (kamalaa, kamalaa aamusta iltaan heti kun on syönyt/juonut) lukunottamatta niin tuo kirjoittelu jäänyt vähemmälle.
Mirpa kyseli lasten harrastuksista; vanhempi (4v) aloittaa pian satujumpan ja käy seurakunnan kerhossa kahdesti viikossa. Lisäksi käydään äiti-lapsi-kerhossa kerran viikossa (onko kerho harrastus? Aktiviteettia kuitenkin...) ja uimassa kerran viikossa (kuopus 2v siis näissä mukana).
Momentille onnittelut uudesta viikosta!! Multa ei kommentia tuohon kivunlievitykseen tule, koska varma sektio edessä... Onkos muuten joukossamme muita kellä varmasti sektio tulossa (ainakin Swehina muistaakseni)?
Ensi viikolla pitkästä aikaa neuvolaa, sitten alkaakin käynnit tihetä loppua kohti. Itsekin muuten mittasin mahanympäryksen muiden innoittamana ja tulos oli n104cm. Tuntuu, että olisi pienempi kuin aikaisemmin tai ehkä vain kuvittelen. Pitää kaivaa vanhat neuvolakortit ja vertailla sf-mittoja. Tosin painoa mulla muutama kilo vähemmän kuin ed raskauksissa.
Kuopuksella ollut nuhaa, toivottavasti me muut perheenjäsenet siltä säästymme. Syksyhän on tätä sairastelun aikaa...
Hyviä vointeja kaikille muruille ja mukavaa viikonloppua :):)
Vilma rv 30+6
Kyllä sitä odotti ilmojen viilenemistä....mutta enpä tiiä onko tämäkään nyt sitten hyvä! Niin kai se on, koskaan ei ole hyvä ;0
Tiistaina kävin äippäpolilla, siellä kaikki kunnossa. Painoarvio oli 1400g, ihan ns. normaalikokoa. Sf-mitta oli 29, joka yläkäyrillä. Mutta pienmpi kuin edellisessä raskaudessa tässä vaiheessa. Esikoisen kohdalla näyttää olleen pienin, ja esikko oli isompi kuin kuopus. Eli ei kertone koostakaan. Mulla kohtu ainakin törröttää suoraan etiäpäin. EI ole lantiota mihin jemmautua ;). Verenpaineet ja muut oli kohdallaan, sokeritkin oli palautuneet hyvälle tasolle. Kesän stressihormonit kun sai ne heittelemään ja nousemaan liian ylös. Toki mulla ne edelleen lähes päivittäin käy aika korkealla, kun ei tuo insuliini pure hormonien hyökkäyksessä. Ja korkeat on tässä tapauksessa yli 14. Joka raskaudessa tuoki noudattanut samaa kaavaa.
Niin ,mulle tulossa sektio, kolmas sellainen- kun joku (nimimerkki-muisti lyö tyhjää...) kyseli. Eli sen jälkeen kyllä kaikki kipulääkitys tänne ja heti =). Ne jälkisupistukset eivät ole kyllä järin mukavia, niitä kammolla odottaen. Ja leikataan tosiaan aiemmin, lääkäri puhui että se 38 on tavoite, että keuhkot olisi varmasti kypsät- arpien takia lähinnä on aikaistettu. Jos ei kasva jätiksi niin ei olisi siis kiirettä.
Harrastuksista..Meillä kohta 4-v tyttö käy seurakunnan kerhossa 2*vkossa, sitten käydään avoimessa ja seurakunnan toimintatuokiossa. Sen lisäksi on jumppaa kahtena iltana. Ja uintia koko perheen voimin. Siinä on ihan riittävästi menoa, mutta ei liikaa kun tyttö ei hoidossa. Ehkä jos olisi hoidossa antaisin nuo illat olla aika rauhassa.
Piti kommentoida taas jos mitä- ja taas pää lyö tyhjää.. Uni maistuu välillä, välillä ei..vauvan asento oli muuten kyllä vaihtunut eli nyt oli raivotarjonnassa, mutta saattaapi tuo tuolla vielä myllätä- ainakin tuntuu välistä vetävän ihan poikittainkin. Mulla maha vaan niin tosi korkealla, että painaa tuonne kylkiluihin. Eipä ole koskaan edes laskeutunutkaan alemmas..
Nyt omenapiirakalle- palaan taas kun ajatus kaik yhdes koos..
Tänään on ollut tosi heikko olo. Seisominen, jopa istuminen on hengästyttänyt ja pyörtyminen ei ole ollut kaukana. Verenpaine on varmaan laskenut entisestään (alkuviikosta 90/58). Pitäis varmaan napsia jotain suolaista tai salmiakkia.
Tosiaan alkuviikosta kävin neuvolassa. paino oli laskenut 25g/vko, mutta sf-mitta oli kasvanut parissa viikossa 4cm! Olenkin vähän katsellut että nyt alkaa pikkuhiljaa ilmestyä raskausarpia :( vauvan sykkeet oli n.150. Nyt on paino kokonaisuudessaan noussut 2kg. Ja vatsanympärys on 106cm.
Kivunlievityksestä: minä sain viimeksi varmaan kaiken mahdollisen. ilokaasusta oli apua avautumisvaiheen alussa, mutta siitä tuli hiukan sekava olo. Epiduraali auttoi siihen asti kun alkoi mahdoton ponnistamisen tarve. Sit sain spinaalin, joka vei kivut ponnistusvaiheesta. Epiduraalia tai spinaalia tai molempia voisin harkita tässäkin synnytyksessä.
Tänään mies piristi päivääni kokoamalla pinnasängyn makkariin. Ehkä liian aikaista, mutta jotenkin vauvan tuleminen tuntuu todellisemmalta :)
Nyt täytyy mennä taas pitkälleen, huimaa..
marrasnasu rv tasan 31!