Otatko nuorelta työssä käyvältä ruokarahaa, paljonko ?
Toivon että tähän vastaavat yhden vanhemman perheet. Pariskuntien taloudellinen tilanne on ihan toinen; en halua kauhisteluja.
Olen siis työssä käyvä yh. Nuori, ainoa lapseni, sai muutamaksi kuukaudeksi töitä. Asuu kotona joten ajattelin ottaa häneltä ruokarahaa 200-250. Siksikin että oppii että kaikki maksaa. Tienaan itse ihan hyvin joten ajattelin jemmata kuitenkin nuo rahat-nuoren tietämättä- ja antaa ne takaisin kun on isompia hankintoja edessä tms tilanne.
Miten muut, otatteko ruokarahaa omalta lapselta ?
Itse maksoin myös aikanaan ja se oli minusta ok.
Kommentit (26)
En ole ottanut ruokarahaa enkä muutakaan rahaa. Tyttäreni sai pitää palkkansa itse, eikä se iso ollut.
Sitten kun alkoi opiskella välivuoden jälkeen, otti opintolainan. Edelleenkään en ottanut mitään.
Mielestäni oli tärkeintä että nuori pääsee jaloilleen ja hyvään elämän alkuun. Saa opiskella ja hankkii hyvän ammatin.
En itsekään ole mikään miljonääri, sairaanhoitajan palkalla meidät kaksi elättänyt ja vuokrani ja laskuni maksanut. Hyvin pärjättiin kuitenkin. Isänsä häipyi kuvioista kun tytär oli 6-vuotias. Sieltä ei koskaan mitään herunut, ei henkistä eikä taloudellista tukea.
Itse aikoinaan en saanut apua enkä tukea kotoa, en edes saanut asua kotona enää 18 täytettyäni.
Sisulla sitten sain itseni siitä nostettua ja päätin että oma lapsi säästyy ainakin siltä.
En ole ottanut, vaan olen ilomielin kustantanut nuorteni syömiset, vaatteet ja esimerkiksi bussiliput. He ehtivät kyllä maksaa omaa ruokaansa tulevaisuudessa, se ei ole ongelma. Meillä ei ole muutenkaan huolia rahan takia. Meillä on lasten kanssa todella hyvät välit ja viihdymme hyvin yhdessä.
En ota. Tarkoitus on antaa mahdollisimman paljon ja tarjota hyvä alku elämään. Ei paikata omia paskoja valintoja.
Silloin, kun lapsi asui meillä armeijan jälkeen pari vuotta ja kävi töissä, maksoi vuokrasta kolmasosan ja yhteisistä laskuista myös oman osansa eli kolmanneksen sähkölaskusta ja jotain ruuastakin muistaakseni.
Pieni asunto eli 60 m2 ja hänellä käytössä oma huone . Lisäksi mies ei ole lapsen isä ja tuossa vaiheessa olimme me muut työttöminä, tosin ihan hyvällä ansiosidonnaisella, mutta kuitenkin
No en ota. Palkka on pikkuinen ja vaikka siitä ei veroa edes mene paljoa vielä, niin nuori saa pitää joka ikisen roponsa ihan itse. Hän on muuttamassa talvella pois kotoa ja ihan varmasti huolehdimme hänestä siihen asti ja sen jälkeenkin saa tulla kotiin syömään ja vaikka olemaankin viikonlopuiksi. Mielelläni tarjoan myös hänen poikaystävälleen ruuat silloin kun hän meillä on ruoka-aikana, ja en pyydä hänelläkään rahaa.
En ota. Tietenkään.
Enkä ymmärrä tuollaista holhoamista, että otetaan rahaa ja säästetään. Ihan kuin se aikuinen lapsi ei itse osaisi. Naurettava ajatus. Rajaton.
Asuin äitini luona 21v asti, enkä koskaan maksanut mistään mitään vaikka kävin töissä. Harmi etten tuolloin tajunnut että palkka olisi pitänyt pistää säästöön eikä hurvitella. Minusta törkeää pyytää omalta lapselta rahaa, kyllä se siitä omilleen muuttaa ja maksaa sitten oman elämisensä.
Vierailija kirjoitti:
Asuin äitini luona 21v asti, enkä koskaan maksanut mistään mitään vaikka kävin töissä. Harmi etten tuolloin tajunnut että palkka olisi pitänyt pistää säästöön eikä hurvitella. Minusta törkeää pyytää omalta lapselta rahaa, kyllä se siitä omilleen muuttaa ja maksaa sitten oman elämisensä.
Olen eri mieltä, varsinkin tapauksissa, joissa se työstä ansaittu oma raha menisi päihteisiin. Silloin on parempi, että raha käytetään elämiseen . Vastuuta pitää olla, ei ole oikein, että täysi-ikäinen elää siivellä vanhempiensa luona ja tuhlaa kaiken rahan päihteisiin. Lapsia toki on erilaisia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mieltä, varsinkin tapauksissa, joissa se työstä ansaittu oma raha menisi päihteisiin. Silloin on parempi, että raha käytetään elämiseen . Vastuuta pitää olla, ei ole oikein, että täysi-ikäinen elää siivellä vanhempiensa luona ja tuhlaa kaiken rahan päihteisiin. Lapsia toki on erilaisia
Mistä sinä nuo päihteet tähän vedit???
Eikä sekään ole oikein että vanhempi sössii asiansa perin pohjin ja sitten vie lapsen rahat.
En ota. Nuoret saavat asua välivuosina, ulkomaanvuosinaan ja valmistuttuaankin vuoden tai pari kanssani tai isänsä kanssa jotta saavat omia säästöjä ja asuntosäästöt alulle, toivottavasti löytävät seurustelukumppaninkin jonka kanssa pystyvät sitten jakamaan kulujakin parisuhteen opettelun lisäksi. Eivät muuten normaalipalkkaisina amk-opiskelijoina pystyisi koskaan hankkimaan omistusasuntoa. Terveisin yh-äippä n. 3000 euroa/kk brutto ja yh-iskä n. 3500 e/kk brutto sekä molemmilla omistuskolmiot ja osakesäästötilit.
En ota. Puhallan ilmaa lasten siipien alle eli annan heidän säästää oman elämänsä alkua varten. Viivästyttää vain kotoa lähtöä jos eivät saa minkäänlaisia säästöjä kasaan sen lisäksi että altistaa maksuhäiriömerkinnöille jos pienellä palkalla ja varattomana joutuu muuttamaan omilleen.
Ei kyllä ikimaailmassa tulisi mieleenkään ruveta jo lapsienikin rahoja kärkkymään.
Vierailija kirjoitti:
Pieni huvittelu ja matkustelu eivät pahaksi parikymppisenä mutta tosiaan ihan hyvä olisi ollut että olisit saanut pesämunaa kerrytettyä kotona asuessasi. Etenkin kun et joutunut maksamaan asumisesta ja elämisestä mitään.
En ota mutta vaadin että säästää rahastoon joka kk 1/10 palkastaan vähintaan
Lapset saavat pitää omat rahansa sitten kun sen aika tulee. Lisäksi olemme laittaneet heille osakesäästötilit isovanhempien kanssa heti kun ovat syntyneet tai kun tuo tili tuli käyttöön. Lahjoitetaan molemmat vanhemmat sekä isovanhemmat se maksimimäärä eli 4999 euroa/lahjoittaja, jonka verovapaasti saa lahjoittaa. Tekee meidän kahdelle lapselle osakesäästötilille 30000 euroa, joka saa sitten tilin sisällä kasvaa niillä omilla osingoillaan verovapaasti, osatamme osingoilla heille lisää osakkeita. Suunnitelma on että sitten 15-20 vuoden kuluttua kun he ovat kotoa muuttamisiässä, opiskelemaan lähtiessään niin heillä olisi n. 100000-200000 euron osakesäästötilit, joille voi odottaa n. 2-10% vuotuista nettotuottoa. Terv. tilitoimistokirjanpitäjä tradenomi-äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä nuo päihteet tähän vedit???
Eikä sekään ole oikein että vanhempi sössii asiansa perin pohjin ja sitten vie lapsen rahat.
En ole sössinyt tosiaankaan. Ja lapsella oli pesämuna jonka sai kun täytti 18 . Se valitettavasti käytettiin huumeisiin ja lisäksi teki pikavippejä. Tilanteita on erilaisia
En minäkään ottanut alle 21 v kun asui mun luona mitään
Mutta osti vaatteet itse
Ja vaadin että joka kk säästää
Ruokaraha, mutta ei muuta.