Eskari-ikäisellä Pleikka, tabletti ja älypuhelin
Eräs tuntemani henkilö osti eskari-ikäiselle pojalleen joululahjaksi Playstationin. Ja nyt kun poika täytti viikonloppuna 7, niin osti Samsungin älypuhelimen. Tavallinen kännykkä piti vaihtaa älymalliin, kun poika kerran "tykkää pelata". Lisäksi perheessä ( äiti & poika) on yhteinen tabletti.
Ehkä olen vanhanaikainen mutta mielestäni ton ikäinen ei tartte älypuhelinta ainakaan sillä perusteella, että saa pelata. Ja jos kerran Pleikka jo on, niin eikö siinä olisi tarpeeksi pelaamista? Tabletilla poika pelaa myös, olen itse nähnyt kun olen heillä käynyt. En osaa sanoa, onko heillä ruutuaika-käsite käytössä vai pelaako aina kun huvittaa. Välineet on ainakin kohdillaan.
Kommentit (18)
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 21:03"]No voi voi? Ootko tosissas?
[/quote]
Jaahas, yh-äiti joka on ostanut pojalleen pelivehkeet, tuli huutamaan. Mitäpä jos olisit pleikkarirahoilla ostanut pojallesi vaikkapa kevätkauden uintikouluun tai futikseen? Tulisi vähän liikuttuakin.
Ei eskari ikäinen tarvi mitään pleikkaa ei älypuhelinta.
No oletteko miettineet mitä ne kaikki laitteet lapsille tekee? Mielikuvitus katoaa kokonaan koska pelit ja leikit on aina valmiina, eikä tarvi käyttää eikä kehittää omaa mielikuvitusta ollenkaan. Siksi ruutuaika lapsille on enemmän kuin hyvä. Myös sosiaaliset taidot kärsii. Lapset jotka katsoo piirrettyjä ja pelaa aina, ei ole aikuisenakaan niitä penaalin terävimpiä kyniä.
Voi voi, meillä ei eskaria käyvä poika ole edes osannut toivoa konsolia. Hänelle riittää, että viikonloppuisin on iPadilla peliaikaa, 30 min per päivä. Ajastetaan aika Padiin ja kun kello soi, tabletti sulkeutuu. Ei ton ikäisen kuulu käyttää aikaa pelkästään pelaamiseen ja erikoiselta kuulostaa että on sekä konsoli että älykänny PELAAMISEEN.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 21:06"]
Ei eskari ikäinen tarvi mitään pleikkaa ei älypuhelinta.
[/quote]
Ekaluokkalaiselle sitten kaikki ok?
Me mietimme pitkään, annammeko 6-vuotiaalle tyttärellemme perus-nokialaisen, kun mielestämme ei alle kouluikäinen tee kännykällä paljonkaan. Mutta asumme nykyään lasten kannalta tosi kivalla alueella, jossa nämä meidän talot muodostaa yhtenäisen piha-alueen ja lapsi on ystävystynyt kahden saman ikäisen kanssa ja saavat olla välillä ihan keskenään ulkona, joten ostimme sit perus-kännykän, jotta voi tarvittaessa soittaa ja me voimme soittaa hänelle.
Älypuhelimissa on juurikin se, että niihin ruvetaan vaatimaan pelejä ja muuta softaa ja ovat yleensä kalliimpia, joten kun nuo tuolla lumessa myörii niin ei tunnu järkevältä hankkia kallista puhelinta.
Täällä yhden eskaripojan äiti. Ei ole hänellä kännykkää, ei pleikkaa eikä xboxeja, eikä koko perheessä tablettia. Joskus poika pelaa mun kännykällä jotain, hyvin harvakseltaan esim. jos matkustetaan junalla tms. Pleikan hankintaa aion lykätä viimeiseen asti, ei pelit sinällään musta ongelma ole mutta ne koukuttavat herkästi ja sit kaikki ajatukset pyörii peleissä ja tasoissa ja uusissa kentissä jne. Olen kuullut siskoni perheen meininkiä kyllä...
Ap:lle: Ruutuaika olisi välttämättömyys. Ja siitä huolehtiminen, että poika liikkuu. Ei eskaripäivån aikana tule suinkaan koko päivän liikuntamäärää täyteen, olisi hyvä jos lapsi ulkoilisi illalla tai ainakin useamman kerran viikossa. Jos ei ole rahaa aloittaa urheiluseurassa niin ihan vain lapsen oma leikki puistossa, luistinradalle lähteminen tai vaikka hiihtäminen kyllä ajavat asian.
Lapsi kannattaakin kasvattaa komerossa, ettei vain tule pelattua liikaa. Sehän on ihan kauheaa jos perheessä on tabletti saati pleikkari. Ihan vastuutonta. Lapsista tulee varmasti rikollisia.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 21:24"]Lapsi kannattaakin kasvattaa komerossa, ettei vain tule pelattua liikaa. Sehän on ihan kauheaa jos perheessä on tabletti saati pleikkari. Ihan vastuutonta. Lapsista tulee varmasti rikollisia.
[/quote]
No komerossahan lapsi kasvaa, kun sille lyödään tabletti kouraan ja älypuhelin taskuun ja pöydälle konsoli.
Komeron ulkopuolella on sit se maailma sosiaalisine suhteineen, harrastuksineen...
Että pidä sä vaan lapsesi siellä komerossa. Sehän on helppo tapa järjestää lapselle tekemistä illan ajaksi. On takuuvarmasti naama ruudussa kiinni eikä inahdakaan, jotta äityli voi keskittyä kehittämään itseään.
Olen seurannut parin kuukauden ajan naapuriperheen touhuja - jalka paketissa on ihmeesti aikaa. Siellä lapsilla ei ole pelejä ja vehkeitä, mutta eipä näy vanhempia koskaan lasten kanssa yhdessä tekemässä mitään. Ipanat ulos ja itse tietokoneelle, tabletille, tv:n ääreen. Tylsistyneempiä lapsia kuin nuo ei ole olemassakaan.
Meidän 3v on oppinut tabletin avulla mm numerot, kirjaimet, värit, tekee palapelejä, osaa kirjoittaa yksinkertaisia hakuja kuten "auto". Toki näitä harjoitellaan yhdessä päivittäin leikkien ja touhuten. Ja hui, käy myös harrastukissa.
Kohta ei varmaan kouluissa käytetä oppikirjoja lainkaan. Maailma kehittyy.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 21:32"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 21:24"]Lapsi kannattaakin kasvattaa komerossa, ettei vain tule pelattua liikaa. Sehän on ihan kauheaa jos perheessä on tabletti saati pleikkari. Ihan vastuutonta. Lapsista tulee varmasti rikollisia. [/quote] No komerossahan lapsi kasvaa, kun sille lyödään tabletti kouraan ja älypuhelin taskuun ja pöydälle konsoli. Komeron ulkopuolella on sit se maailma sosiaalisine suhteineen, harrastuksineen... Että pidä sä vaan lapsesi siellä komerossa. Sehän on helppo tapa järjestää lapselle tekemistä illan ajaksi. On takuuvarmasti naama ruudussa kiinni eikä inahdakaan, jotta äityli voi keskittyä kehittämään itseään.
[/quote]
Juu, jos perheessä on pleikka, tabletti ja lapsella älykänny niin sehän tosiaan tarkoittaa sitä että se lapsi ei ikinä mitään muuta tee kuin pelaa. Näinhän se menee, eikös vaan?
Miksi tässäkin asiassa on vain ääripäät? Joko ei ole pelikoneita ollenkaan tai sitten niitä on ja niillä pelataan 24/7? Miksei voi olla siltä väliltä? Että pelata saa, mutta ei koko ajan. Te pelaamisen vastustajat aina vetoatte siihen että ne jotka ostaa lapselle älykännykän on niitä vanhempia jotka ei osaa pistää lapselle rajoja lainkaan vaan lapsi pelaa koko ajan. Teiltä tosin vois kysyä, että ettekö tekään osaa niitä rajoja laittaa, kun pelaamista pitää välttää kuin ruttoa? Käviskö teillä niin, että jos taloon tulis pleikka niin sillä pelattais 24/7 kun ette sais tenavia lopettamaan? On pakko olla ostamatta lapselle kännyä, koska te ette kykene pelaamista rajoittamaan. Onko niin että teillä lapsi on se joka päättää? Siltä se nimittäin vaikuttaa.
Omalla 7v tyttärelläni on oma älypuhelin, lisäksi pleikkari kolmonen ja nelonen, sekä ipad tabletti. Saa käyttää niitä "rajattomasti" (ei ole ollut tarvetta rajoittaa käyttöä, vielä ainakaan). No onkos tyttö kaiken aikaa nenä kiinni ruuduissa?
Ei ole, ihan itse valitsee mielummin ulos menemisen, kaverien kanssa pet shopeilla / poneilla jne leikkimisen. Tai ihan vain pulkkamäkeen lähtemisen. Välillä pelaa pelejään, mutta ei sitä kauaa jaksa vaan alkaa mielummin tekemään jotain muuta.
Joten vaikka lapsella noita laitteita olisikin, ei se tarkoita sitä, että kaikki aika menisi niiden parissa.
Ehkä jos rajottaisin käyttöä tai olisi tiukat ajat, kuinka kauan ja milloin saisi pelata, voisi tilanne olla eri. Silloin se "kielletty" houkuttaisi enemmän, mutta nyt kun saa itse vapaat kädet, niin ei mitään ongelmaa.
Pitäähän sitä pojalla olla pelit ja vermeet ettei vaan jää jälkeen.