Miten skitsofreniaa hoidetaan?
Kommentit (24)
Sukulaiseni sai lääkehoitoa suljetulla jonkin aikaa. Psykiatrisia arvioita ja jotain keskustelua tietysti myös. Oli paranoidi skitsofrenia, lääkkeitä ei tietenkään avoihoidossa syönyt, oikein villikin, siis erittäin hullukin joitain vuosia. Fiksu ihminen kuitenkin ja enimmäkseen pystyi sairauden peittämään ulkopuolisilta. Pahiten oli harhaisia teorioita ja muistivääristymiä ym. n. 30-40 ikävuodet, hieman päällekin. Kummallista, että sairastui niin myöhään, vai saiko sitten sairastumisen salattua hyvin pitkään jopa puolisoltaan? Vai saattoiko jokin hormonaalista muutos laukaista psykoosin, näistähän ei tiedä. Sairastumista edelsi kyllä vakava masennusjakso. Mitä olen käsittänyt, vaikuttaa parantuneen. N. 55-55-60 iässä kuvitelmat vähenivät ja lopulta loppuivat ja on melkoisen viisas ihminen, ihan todella. Kiinnostaisi kyllä todella mikä ihmisen saa siten sairastumaan ja miten siitä voi noin hyvin parantua, elämäntavat eivät ole kuitenkaan terveellisemmät. Itse olen välillä miettinyt, että voisiko se liittyä jotenkin unien näkemiseen tuo noiden harhojen ja luulojen synty? Valveilla ollessa siis.
Jos haluaa ehkäistä skitsofreniaa ja psykooseja, niin ei koskaan aloita käyttämään mitään huumeita. Ne altistavat näille sarauksille. Skitsofrenia ei ole mukava tauti kenellekään. Nuoria pitäisi varoitella enemmän, miten kauaskantoisia seurauksia huumeidenkäytöllä voi olla.
Miksi se videoni ja koko viestini poistettiin täältä? Mitä pahaa siinä muka oli, kun kerroin miten asiat oli joskus täälläkin ja samaa tapahtuu edelleen joissain maissa. Videossa vain autettiin kehitysmaalaisia mielenterveysongelmaisia? Laitan sen nyt uudestaan. Ihan kipeetä tää moderointi tällä palstalla. Ei saa edes hyväntekeväisyydestä kertoa. Ihmisiä saa haukkua kyllä vapaasti, niitä viestejä ei poisteta.