lapsi kuollut äsken traktorin alle!
Kommentit (85)
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 14:34"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 14:22"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 14:17"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 13:45"]
Kyllä noi traktorit on ajellu täällä Itiksessä ihan törkeän kovaa näillä piha-alueilla. Kovaa ajava kulman taka tupsahtava traktori on iso riski jopa aikuiselle. Vaikka tässä nyt ei ollut ´mikään kulman takaa ajo niin tällaista olen usein todistanut että ajellaan pihojen pikkukujilla ja käännytään nurkista tosi kovaa ilman että yhtään mietitään tulisko sieltä ihmistä vastaan! Kyllä se on kuskin asia aina varmistua että ihmistä ei jää alle, ajakoonssitten eteenpäin tai peruuttaen. Tosiaan lapsille olen aina puhut että traktorien lähelle ei saa mennä mutta kyllä nuo lumiaura sun muut kiinteistötraktorit pitäisi pistää myös turvallisuuskursseille miten ajetaan piha-alueilla.
[/quote]
No se ihminenkö ei kuule että kulman takaa on traktori tulossa? Ihan kiusallaanhan siellä ajellaankin sinua säikyttelemässä. Ota myös huomioon että aurajilla on nykyään melkoisen isot alueet aurattavana. Olethan myös siitten valmis maksaamaan enemmän kun pihat sitten aurataan hitaampaa?
[/quote]
Aikuinen varmaan osaa huomioida jotenkin mutta lapselta on turha odottaa että varmasti osaisi huomioida siirtyä sivuun jo valmiiksi heti jos lumiauran äänen kuulee. Ja entäs sitten kuurot tai ihmiset jotka kuuntelevat musiikkia tai puhuvat puhelimessa. Kyllä se vaan niin on että ei voida olla sen varassa että traktorit ajaat tuhatta ja sataa ja muut väistäkööt jo pelkän äänen perusteella jos ehtivät. Kyllä ne kääntymiset ja peruuttamiset pitäisi suorittaa erityistä varovaisuutta suorittaen. Eteenpäin voi mennä kovempaa jos varma näkyväisyys on pitkälle.
[/quote]
Aika paljon em. koneita ajaneena voin sanoa että sieltä koneesta ei kertakaikkiaan nää joka kulmaan, jos haluaa olla sataprosenttisen varma että kukaan ei jää alle niin joka kerran kun peruutat pitäisi tilanne tarkistaa tulemalla hytistä ulos. Ainoa oikeasti toimiva ja järkevä ratkaisu on että ihmiset huomioivat työkoneet ja antavat niille työrauhan.
[/quote]
No peruuttaminen onkin varmaan mahdotonta tehdä sataprosenttisesti varmistuen että kukaan ei jää alle. Näinhän se voi olla henkilöauton ja pienen lapsenkin kanssa. Mutta jos nyt yleisesti puhutaan siitä että onko asiallista että niillä tarktoreilla kaahaillaan tosi lujaa piha-alueilla ja käännyttäessä. Itse jäin todella miettimään mikä turvallisuusriski pihatraktori on lapselle kapealla piha-alueen kujalla traktori kaahaili tosi kovaa eikä hiljentänyt edes kääntyessä vaan todella jos pelkän äänen perustella en olisi osannut kulman takaa varoa niin päälle olisi varmaan tullut. Eli vielä kerran, ei voi nämä koneiden kuljettajat ajaa asenteella että täälltä tullaan, kyllä te kuulette ja varokaa vaan. Edelleen, varsinkaan lapset eivät voi havannoida ja varoa yhtä hyvin kun aikuiset vaikkakin jokaisen aikuisen velvollisuus on opettaa että tarktoreiden lähelle ei saa mennä.
Tästä kyseisestä onnettomuudesta on mahdotonta sanoa olisiko tapahtunut jos kuljettaja olisi ollut vesiselvä. Emmehän me tiedä vilkaisiko hän ollenkaan taakseen eli oliko oikeasti huolimaton esim. alkoholin vaikutuksen takia. Aina kun lapsi tai aikuinen juoksee auton tai traktorin eteen ei voida pelkästään syyttää ajajaa ja joskushan on tilanteita jolloin ajaja ei voi tehdä mitään. Mutta silti lisää huolellisuutta odottaisin teiltä kuskeilta. Piha-alueilla on paljon lapsia eikä siellä voi kaahailla.
Ihan hirveitä kommentteja joiltain ihmisiltä... Todella surullinen uutinen, älkää syyttäkö lasta.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 14:46"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 14:34"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 14:22"]
Kyllä noi traktorit on ajellu täällä Itiksessä ihan törkeän kovaa näillä piha-alueilla. Kovaa ajava kulman taka tupsahtava traktori on iso riski jopa aikuiselle. Vaikka tässä nyt ei ollut ´mikään kulman takaa ajo niin tällaista olen usein todistanut että ajellaan pihojen pikkukujilla ja käännytään nurkista tosi kovaa ilman että yhtään mietitään tulisko sieltä ihmistä vastaan! Kyllä se on kuskin asia aina varmistua että ihmistä ei jää alle, ajakoonssitten eteenpäin tai peruuttaen. Tosiaan lapsille olen aina puhut että traktorien lähelle ei saa mennä mutta kyllä nuo lumiaura sun muut kiinteistötraktorit pitäisi pistää myös turvallisuuskursseille miten ajetaan piha-alueilla.
[/quote]
No se ihminenkö ei kuule että kulman takaa on traktori tulossa? Ihan kiusallaanhan siellä ajellaankin sinua säikyttelemässä. Ota myös huomioon että aurajilla on nykyään melkoisen isot alueet aurattavana. Olethan myös siitten valmis maksaamaan enemmän kun pihat sitten aurataan hitaampaa?
[/quote]
Aikuinen varmaan osaa huomioida jotenkin mutta lapselta on turha odottaa että varmasti osaisi huomioida siirtyä sivuun jo valmiiksi heti jos lumiauran äänen kuulee. Ja entäs sitten kuurot tai ihmiset jotka kuuntelevat musiikkia tai puhuvat puhelimessa. Kyllä se vaan niin on että ei voida olla sen varassa että traktorit ajaat tuhatta ja sataa ja muut väistäkööt jo pelkän äänen perusteella jos ehtivät. Kyllä ne kääntymiset ja peruuttamiset pitäisi suorittaa erityistä varovaisuutta suorittaen. Eteenpäin voi mennä kovempaa jos varma näkyväisyys on pitkälle.
[/quote]
Aika paljon em. koneita ajaneena voin sanoa että sieltä koneesta ei kertakaikkiaan nää joka kulmaan, jos haluaa olla sataprosenttisen varma että kukaan ei jää alle niin joka kerran kun peruutat pitäisi tilanne tarkistaa tulemalla hytistä ulos. Ainoa oikeasti toimiva ja järkevä ratkaisu on että ihmiset huomioivat työkoneet ja antavat niille työrauhan.
[/quote]
No peruuttaminen onkin varmaan mahdotonta tehdä sataprosenttisesti varmistuen että kukaan ei jää alle. Näinhän se voi olla henkilöauton ja pienen lapsenkin kanssa. Mutta jos nyt yleisesti puhutaan siitä että onko asiallista että niillä tarktoreilla kaahaillaan tosi lujaa piha-alueilla ja käännyttäessä. Itse jäin todella miettimään mikä turvallisuusriski pihatraktori on lapselle kapealla piha-alueen kujalla traktori kaahaili tosi kovaa eikä hiljentänyt edes kääntyessä vaan todella jos pelkän äänen perustella en olisi osannut kulman takaa varoa niin päälle olisi varmaan tullut. Eli vielä kerran, ei voi nämä koneiden kuljettajat ajaa asenteella että täälltä tullaan, kyllä te kuulette ja varokaa vaan. Edelleen, varsinkaan lapset eivät voi havannoida ja varoa yhtä hyvin kun aikuiset vaikkakin jokaisen aikuisen velvollisuus on opettaa että tarktoreiden lähelle ei saa mennä.
Tästä kyseisestä onnettomuudesta on mahdotonta sanoa olisiko tapahtunut jos kuljettaja olisi ollut vesiselvä. Emmehän me tiedä vilkaisiko hän ollenkaan taakseen eli oliko oikeasti huolimaton esim. alkoholin vaikutuksen takia. Aina kun lapsi tai aikuinen juoksee auton tai traktorin eteen ei voida pelkästään syyttää ajajaa ja joskushan on tilanteita jolloin ajaja ei voi tehdä mitään. Mutta silti lisää huolellisuutta odottaisin teiltä kuskeilta. Piha-alueilla on paljon lapsia eikä siellä voi kaahailla.
[/quote]
Ja lastenhan on päästävä leikkimään juuri sillä hetkellä kun se kone pihaa auraa?
Nykyisin lapsille opetetaan, että autoilija väistää ja unohdetaan, että pienempi häviää aina. Tämä onnettomuus olisi tapahtunut selvänä olevan kuskin kanssa myös, mutta hyvä että saatiin samalla yksi juoppo pois liikenteestä.
Otsikointi taas pielessä, pitäisi olla
6-vuotias juoksi traktorin alle ja kuoli
Lapset ja työkoneet eivät sovi yhtä aikaa pihamaalle.
ps. En puolusta rattijuoppoja, tämä onnettomuus olisi tapahtunut ilman kuskin humalatilaakin.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 14:59"]Nykyisin lapsille opetetaan, että autoilija väistää ja unohdetaan, että pienempi häviää aina. Tämä onnettomuus olisi tapahtunut selvänä olevan kuskin kanssa myös, mutta hyvä että saatiin samalla yksi juoppo pois liikenteestä.
[/quote]
Enkä sano, että olisi lapsen vika tämä onnettomuus, mutta onhan siinä osansa ollut.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 14:49"]
Ihan hirveitä kommentteja joiltain ihmisiltä... Todella surullinen uutinen, älkää syyttäkö lasta.
[/quote]
Ei tässä syytetä vaan lyödään faktat pöytään jotta vastaavasti ei tapahtuisi muille. Minä en koskaan lapsena mennyt traktoreiden lähelle vaan mieluummin vaikka kävelin pidemmän matka toista tietä, jos se näytti uhkaavalta. En siis ole varma mikä logiikka lapsella oli juosta traktorin perään.
pelkään noita lumiauroja kuin hullu. Lapselle olen sanonut että pyörätiellä hyppää ojaan odottamaan, jos lumitraktori menee ohi ja odottaa siellä ojassa riittävän kauan. ekalla vein ja hain aina koulusta, mutta eihän sitäkään voi täysi-ikäiseksi asti tehdä.
Mutta tosiaan, en tiedä onko ne kaikki jotain mt-ongelmaisia tai alkoholisteja, jotka palkataan noihin lumihommiin, yhtään tolkun lumiauraajaa ei ole vielä vastaan tullut, vaan aina ne kaahaa täysillä, kerran jouduin lastenvaunut kaatamaan ojaan, kun oli niin paksut kinokset, etten ehtinyt kauniimmin väistää, muuten oltais oltu muussia vauva ja minä, molemmat :(
[/quote]
Maksakaa vastikkeessa kuukaudessa 2 e/neliö enemmän niin me lumenauraajat tehdään töitä vähän hitaammin, tuntipalkalla.
Minä en sen enempää kuullut kuin nähnyt traktoria, joka meinasi aamun tunteina kulman takaa töihin mennessä tulla päälle. Näin sen ikkunaheijastuksesta toiselta puolelta katua, että nyt tulee nurkan takaa kovaa ja ehdin juuri ja juuri pysähtyä ennen kuin jäin alle. Traktoreita oli vähän siellä ja täällä ja muutakin liikennettä, niin en sitä nurkan takaa tulevaa kuullut ja näkemiseen muuten kuin heijastuksen kautta ei ollut edes mahdollisuutta, koska se tuli nurkan takaa. Yleensä kun ei odota, että jalkakäytävällä tulisi ajoneuvoja kovaa vauhtia päälle, niin ei älyä varoa niitä.
[quote author=" Vierailija " time="11.01.2015 klo 14:26"]
[/quote]Ai millä perusteella? Miksi se ei voi olla ihmisen asia? Ihmisellä ei ole näköesteitä
[/quote]
Oletko ikinä kuullut tieliikennelaista? Sieltä voit käydä lukemassa perustelut tuohon kysymykseesi.
Älkää viitsikö syytellä ja vängätä kenen vika se oli, minulla ainakin on hirveä olo sen poikaparan perheen puolesta. Taas iski hirveä voimattomuuden tunne, miksi tällaista pitää tapahtua?
Joulun ala minä olin lumisateella erään kaupungin keskustassa vaunuilla liikkeellä. Kuljin jalkakäytävää pitkin , vieressä meni ohi autoja, enkä todellakaan kuullut että kulman takaa tuli traktori. Kävelin vain suoraan ja ehdin juuri ja juuri vetää vaunut aura-auton edestä turvaan, kun traktori paineli kovaa kyytiä yhtään hidastamatta , vaikkei voinut nähdä jos joku tulee mutkan takaa. Hirvittää ajatella, että jos olisin tullut tilanteeseen sekuntia myöhemmin, tyttäreni olisi jäänyt alle.
Äiti puki kuopukselle ulkovaatteita ja esikoinen oli jo puettu. Äiti käski odottamaan, mutta lapsi halusi mennä katsomaan traktoria jonka äänen kuuli. Äiti kielsi, mutta poika vain meni. Onnettomuus tapahtui aivan kodin ulko-oven edessä
Kyllä se niin on että aurat ja traktorit on törkeen vaarallisia.. :/ itellä jäänyt traumat, kun lapsena kävelin koulusta kotiin, ja lumiaura tuli vastaan sillalla.. En olisi mitekää ehtiny vaihtaa tienpuolta, ja aura ajoi 50-60km/h ohitseni, väistäen aavistuksen toisellle kaistalle. :/ muistan kuinka pidin sillankaiteesta kiinni henkeni edestä, ja päälleni lensi kovaa lunta.. Sen jälkeen aina talvisin juoksin sillan niin kovaa ku jaloista lähti.
[/quote]
Ei ne aurat nyt ihan niin lujaa mene. Olen itse ollut töissä auraamassa joskus aikoinani ja se kiire selittyy sillä, että jokaisella auralla on sektori, missä täytyy aurata kaikki paikat ja aika on kortilla, sillä valituksia tulee välittömästi, jos ei kiirehdi. Ikävää, että näin sattui, mutta kaikkia isoja koneita on lähestyttävä varoen.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 13:52"]Eivät olleet vanhemmat viitsineet opettaa lapselleen, ettei auratraktoreiden lähelle pidä mennä. Tämä olisi voinut tapahtua vaikka kuski olisi vesiselväkin. Sääli lapsen kannalta toki.
[/quote]
jätetään nyt se vanhempien syyllistäminen ihan alkuunsa! mistä sinä tiedät, etteivät olleet opettaneet? lapsilta kun välillä tuppaa opit unohtumaan. voimia vanhemmille suuren surun keskellä!