Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin ja miksi haalarista tuli "vauvajuttu"?

Vierailija
11.01.2015 |

Selittäkää mulle, miksi omana kouluaikana haalareita käytettiin ala-asteen lopulle asti jopa koulussakin, mutta nyt ei meinaa saada kolmasluokkalaiselle haalaria päälle edes vapaa-aikana! Missäköhän vaiheessa haalarin käyttö muuttui noloksi ja miksi?

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takki on helpompi.

Vierailija
2/60 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 09:24"]

Takki on helpompi.

[/quote]

Haalari on lämpimämpi ja suojaavampi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä haalarit olivat noloja jo minun kouluaikanani (olen syntynyt 1988). Itse käytin haalaria pitkälle ala-asteella, mutta kyllä minua sen takia kiusattiinkin. Nyt aikuisena pidän haalaria fiksumpana vaihtoehtona, vaikken itse sellaista omistakaan. Missä myydään hyviä aikuisten haalareita?

Vierailija
4/60 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ne lapset itse kokee jossain vaiheessa, että haalarit samoin kuin rukkaset on pienempien juttu. Mulla on ollut lapsilla vuoden ikäisestä ja vähän allekin molemmat käytössä. Takki on helpompi ja nopeampi riisua esim. kauppakeskuksissa ja ainakin meillä takki-housuyhdistelmä on usein haalaria siistimpi.

Vierailija
5/60 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin olet käynyt koulusi? Ihan vaan uteliaisuutta kysyn. Mä olen -80 syntynyt ja muistan, että jopa mun äidillä oli talvihaalari joskus -90 kieppeillä?! Ne oli erilaisia aikoja, erilainen muoti. Turha sinne on haikailla ja 9-vuotiaalle haalaria ostaa.
.
Mulla on 11- ja 8-vuotiaat lapset. Haalareita ei ole ollut enää eskarissa, muistaakseni 4-5-vuotiaana viimeksi. Nuorempi tosin tykkäsi vielä ekalla käyttää kotona rönttähaalaria (kirppikseltä), kun sen sai nopeaa päälle. Lapsilla on ollut hyvät henkselihousut, joissa siis korkea selkäosa. Ei ole lunta selässä ja lämpimänä pysyneet. Takkia on voinut käyttää kauppa- yms. reissuilla. Kätevää. En haikaile haalareita, todellakaan.

Vierailija
6/60 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 09:23"]Selittäkää mulle, miksi omana kouluaikana haalareita käytettiin ala-asteen lopulle asti jopa koulussakin, mutta nyt ei meinaa saada kolmasluokkalaiselle haalaria päälle edes vapaa-aikana! Missäköhän vaiheessa haalarin käyttö muuttui noloksi ja miksi?
[/quote]
Olitko lapsi siihen aikaan kun haalarit olivat jonkin aikaa muotia jopa aikuisilla? Minullakin on takki ja housut ala-asteella, muttä yläasteella pitikin saada haalari kun ne tulivat muotiin.

Vierailija
7/60 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitonen jatkaa vielä: En muista käyttäneeni ala-asteella haalaria (kävin koulua 80- ja 90-luvuilla). Joskus oli muotia ne kokotoppahaalarit, joita aikuisetkin käytti. En muista nimeä, mutta ne taisivat olla ainakin kertaalleen uudelleen muodissa 2000-luvulla.

Vierailija
8/60 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haalareitahan käyttivät takavuosina pilkkimiesten lisäksi myös laskettelijat. Ei mennyt lunta kaatuessa selkään ja kastellut välivaatteita. Silloin oli ihan tavallista, että lapsillakin oli haalari. Jotkut käyttivät sitä koulussakin. Alla oli mukavat sisävaatteet. Kun oli tottunut pukemaan haalarin päälleen, ei välitunnille meno juurikaan ollut sen hitaanpaa kuin takkikansallakaan. Sitä paitsi monet riisuivat myös toppahousut sisällä pois. Monet vapaa-ajan hiihtäjätkin käyttivät haalaria, ohuempaa vain kuin laskettelijoilla.

Vierailija
9/60 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua kun katsoo itseään vanhoista valokuvista (90-luvun alkupuolella), jossa on jo selvästi "ison tytön" (11-12 v) näköinen ja toppahaalarit kuitenkin monissa talviulkokuvissa päällä.

Vierailija
10/60 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun äitini osti minulle haalarin vaikka olin jo 10 - vuotias. Oli noloa, voin kertoa. Olen vm. -88.

Vierailija
11/60 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 09:36"]

Milloin olet käynyt koulusi? Ihan vaan uteliaisuutta kysyn. Mä olen -80 syntynyt

[/quote]

Suunnilleen saman ikäinen.

Vierailija
12/60 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 09:37"]

Muistan kun äitini osti minulle haalarin vaikka olin jo 10 - vuotias. Oli noloa, voin kertoa. Olen vm. -88.

[/quote]

Millainen se oli? Suostuitko käyttämään? Miksi se oli mielestäsi nolo...

Vierailija
13/60 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 1977 syntynyt, eikä mun aikana kenelläkään ollut haalaria ala-asteellakaan. Onhan ne käteviä ulkoillessa.

Vierailija
14/60 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 09:32"]

Kai ne lapset itse kokee jossain vaiheessa, että haalarit samoin kuin rukkaset on pienempien juttu.

[/quote]

Muistan tuon rukkasjutun itse! Jossain vaiheessa ala-astetta keksin että rukkaset ei kelpaa, enkä suostunut kaupassa ottamaan rukkasia. Sitten palelin jonkin aikaa vain sormikkaissa... oli noloa sitten pyytää, että voisinko saada ne uudet rukkaset kuitenkin...  Ja nykyään en pakkasella muuta käytäkään kuin rukkasia.

Vierailija
15/60 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haalarinolous on äitien keksimää. Jotkut haluaa erottautua ja tehdä lapsista aikaisempia pukemalla takkiin ja housuihin.

Vierailija
16/60 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

60-Luvulla synnyin. Haalari oli vain vauvana. T

Vierailija
17/60 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon syntynyt -86 ja käytin haalaria neljännelle luokalle asti, kunnes sain lasketteluhousut ja takin. Ensimmäisten joukossa siirryin pois haalarista. Meillä ekaluokkalainen ei missään nimessä suostu laittamaan haalaria kouluun, mutta kotipihalla rymytessä käyttää. Sama juttu eskarilaisen kanssa. Mun mielestä taas haalari on maailman paras keksintö, mutta en mä silti noita pakota käyttämään.

Vierailija
18/60 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 09:47"]

Mä olen 1977 syntynyt, eikä mun aikana kenelläkään ollut haalaria ala-asteellakaan. Onhan ne käteviä ulkoillessa.

[/quote]

Ala-asteella ei meidän ikäisillä ollutkaan, ne tulivat muotiin vasta vähän myöhemmin. Tai ehkä sinun ollessa kuudennella tai jotain, tarkkaa vuotta en muista. Minusta ainakin on valokuvia, joissa olen yläasteikäisenä pukeutunut haalariin, enkä varmasti olisi sellaista (koulukiusattuna) uskaltanut hankkia ellei ne olisi muutenkin olleet muotia.

-7, joka synt. 1975

Vierailija
19/60 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo collegehaalarimuoti ei sitten siirtynyt toppahaalareihin? Siis nii että niitäkin tykättäisiin käyttää kuten collegehaalareita.

Vierailija
20/60 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla ei käytetty mitään haalareita. Oli vain tikkitoppapukkuja, joissa housut vyötäsille tai henkselihousut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä