Kiuru kertoo miten saadaan lisää sotehenkilöstöä
Tässä Kiurun ratkaisut:
1. Perustetaan työryhmä
"Kiuru sanoo ottavansa aivan ytimeen "sen verran hallittavan porukan, että myös tulosta tulee"."
2. Luodaan yhteinen kansallinen tilannekuva.
3. Digitalisaatiota tarvitaan lisää.
No niin, problem solved.
Kommentit (48)
Varmaan taas koitetaan kaikkia muita keinoja paitsi palkan korotusta.
Ja ne ikuiset filippiinit, kuka tänne nyt viitsis tulla, kun voi mennä tuplapalkalla Ruotsiin tai Norjaan.
Mikä minut saisi palaamaan hoitoalalle:
Enemmän aikaa tehdä työnsä rauhassa ja kunnolla.
Palkasta voin jopa tinkiä, jos sillä saadaan enemmän hoitajia. Minut saisi takaisin lupaamalla rauhallisemman työtahdin ja osa-aikatyön.
Ei minua! Ainoastaan palkan korotus riittää!
Mä en oikeesti enää kestä... itkeäkö vai nauraako. Olen päättänyt suhtautua asiaan toistaiseksi huumorilla. Toivottavasti toi pölhökustaa ei oo kuitenkaan remmissä kauaa.
T. hoitsu
Vierailija kirjoitti:
Palkasta voin jopa tinkiä, jos sillä saadaan enemmän hoitajia. Minut saisi takaisin lupaamalla rauhallisemman työtahdin ja osa-aikatyön.
Se rauhallisempi työtahti saadaan sillä, että saadaan lisää hoitajia.
Lisää hoitajia taas saadaan sillä, että nostetaan palkka vastaamaan työn kuormittavuutta ja vaativuutta.
Samaa harhaista jorinaa se on kaikilla muillakin julkisilla aloilla.
Haluaako hoitajat lisää palkkaa vai lisää hoitajia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisää hoitajia taas saadaan sillä, että nostetaan palkka vastaamaan työn kuormittavuutta ja vaativuutta.
Ollaan nyt kuitenkin realisteja. Luuletko että saadaan lisää hoitajia JA lisää palkkaa? Ihannemaailmassa joo, mutta tässä oikeassa.
Jos työ on uuvuttavaa niin että siitä ei palaudu, se on sitä vaikka tilille tulisi enemmän rahaa. Sitä paitsi ihminen on ahne. Pitää saada tonnin korotus, kunnes sekään ei kohta tunnu missään. Tää on ihan psykologialla selitettävä tapahtuma.
Eli mielummin palkka pienemmäks ja enemmän työkavereita, että hommasta tulee siedettävää, tai jopa mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Samaa harhaista jorinaa se on kaikilla muillakin julkisilla aloilla.
Samaa on suuryrityksissä yksityiselläkin. On palaveria ja työryhmää ja hanketta toisensa perään, joissa samat omaa ääntään rakastavat tyypit puhuvat miten asiat on nyt. Vähemmän on ideoita siihen miten ne olisivat tulevaisuudessa ja mitään kehitysresurssia ei ole, eikä mikään saa ainakaan maksaa mitään.
Et vain ikinä kuule näistä.
Missä maailmassa tuo Kiuru elää?! Kaikenlaista tuubaa tarjoaa ratkaisuksi, mutta niillähän tämä homma ei ratkea. Kaikki tietää, että se on pantava pätäkkää pöytään tai hoitajat kaikkoaa.
t. pian ex-hoitaja
Lahdessa toimii digipalvelu hyvin. Chattailen sairaanhoitajan kanssa, joka on yhteydessä lääkäriin ja niin saan pahaan jalkasilsaan masennuslääkityksen lääkäriä tapaamatta.
En ole itse alalla, mutta sivusta seurannut kotihoitoa. Palkkaus ei minusta ole millään tasolla kohdillaan, mutta työtahti on isompi ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Haluaako hoitajat lisää palkkaa vai lisää hoitajia?
Sinä et yksinkertaisesti saa mistään lisää hoitajia ilman lisää palkkaa.
Ja Kiuru taas tuolla huutaa koulutusmäärien perään. Saahan sitä huutaa, mutta kun ongelma on jo nyt, että opiskelijoita ei saada kaikkiin koulutuspaikkoihin sote-alalla tulemaan. Enkä minä sitä yhtään ihmettele, kun alan vetovoima on noin huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan nyt kuitenkin realisteja. Luuletko että saadaan lisää hoitajia JA lisää palkkaa? Ihannemaailmassa joo, mutta tässä oikeassa.
Jos työ on uuvuttavaa niin että siitä ei palaudu, se on sitä vaikka tilille tulisi enemmän rahaa. Sitä paitsi ihminen on ahne. Pitää saada tonnin korotus, kunnes sekään ei kohta tunnu missään. Tää on ihan psykologialla selitettävä tapahtuma.
Eli mielummin palkka pienemmäks ja enemmän työkavereita, että hommasta tulee siedettävää, tai jopa mukavaa.
Fakta on nyt se, että sinä et saa yhtään mistään pienemmällä palkalla etkä edes nykyisellä palkalla lisää väkeä hoitoalalle. Se on puhdas fakta. Tulijoita ei yksinkertaisesti ole. Jo nyt moniin työpaikkoihin ei hakijoita, vaikka ne olisivat auki. Ja monet alan koulutuspaikat ammottaa tyhjyyttään, kun nuoret eivät enää suostu alalle. Entistä vähemmän sinä sinne ketään saat typerillä ulinoilla pienemmästä palkasta.
4) luodaan velvoittava hoitajamitoitus
homma selvä maksoi mitä maksoi, kaivakaa vaan lisää kuvettanne.
Aika outoja keinoja. Mutta en mä ymmärrä miten se hoitajan kuormitus suoraan vähenee paremmalla palkalla? Ainoa rooli palkkatason nousulla on se, että enemmän hakeutuisi väkeä alalle ja sitä pitäisi sitten työnantajan enemmän myös palkata. Mutta ei ainakaan mun kuormitus vähene sillä, että tilille tulee satasia lisää, jos olen jo burnoutin partaalla, vaan sillä, että on tarpeeksi työkavereita, että se kuormitus vähenee.
0.1 Tutkitaan alustavan työryhmän toimesta parhaat kampawienerit toimittavat leipomot
0.2 Pidetään alustavan työryhmän maistajiksi valikoituneiden jäsenten keskuudessa maistiastilaisuus kampawienereiden suutuntumasta
0.3 Varataan tulevalle työryhmälle tarvittavat kabinetit ja tehdään sopimus kampawieneritoimittajan kanssa
0.4 Pidetään alustavan työryhmän projektinaloitusosuuden päättäjäistilaisuus asiaankuuluvassa lomaresortissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se oikeasti on, kun surkeisiin resursseihin ja työoloihin ei ole ajoissa puututtu, on alettu ajatella, että vain runsaalla palkankorotuksella asia korjaantuisi. Jos ihmiset on työssään tyytyväisiä, paljon harvempi ajattelee, että palkka on huono.
Nyt tuota tilannetta on vaan hankala enää korjata, kun vaaditaan jo paremmat työolot ja paljon suurempi palkka ja sehän on selvää, ettei molempiin ole varaa, kun ei olisi edes toiseen niistä.
Vierailija kirjoitti:
Aika outoja keinoja. Mutta en mä ymmärrä miten se hoitajan kuormitus suoraan vähenee paremmalla palkalla? Ainoa rooli palkkatason nousulla on se, että enemmän hakeutuisi väkeä alalle ja sitä pitäisi sitten työnantajan enemmän myös palkata. Mutta ei ainakaan mun kuormitus vähene sillä, että tilille tulee satasia lisää, jos olen jo burnoutin partaalla, vaan sillä, että on tarpeeksi työkavereita, että se kuormitus vähenee.
Kuormitus työpaikalla ei vähenekään, mutta isommalla palkalla voit palkata viikkosiivoojan, tilata ostoksesi kotiinkuljetettuna, juoksuttaa Wolt-kuskeja, kun et jaksa laittaa kotona ruokaa, pesettää mattosi pesulassa jne. Eli voit vapaa-ajallasi käyttää erilaisia palveluita. Mutta eihän siihen mikään satasen korotus bruttopalkkaan riitä.
Linkki juttuun:
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/2ca3399a-d59b-4c9a-b783-54b1f33b1…