Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vantaalaiset 3.luokkalaisten äidit, valitseeko lapsenne vapaaehtoista

Vierailija
09.01.2015 |

A2-kieltä? Minkä, ja mistä syystä? Siis lähinnä nyt mietin sellaisia, joilla äidinkieli suomi, eikä ole kaksi-/monikielinen koti. Eilen tuli kotiin koulusta se valintalappu, ja pitäis palauttaa piakkoin. Lapsi itse ei haluaisi uutta kieltä alkaa opetella (etenkin kun ope oli pelotellut, ettei sitä voi sitten enää lopettaa jos valitsee), onko typerää alkaa suostuttelemaankaan? Englanti alkoi syksyllä, ja siitä lapsi on tykännyt ja oppinut aika vaivattomasti.

Olisi kiva kuulla, miten muilla.

Kommenteista kiitos jo etukäteen :)

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulussa melkein kaikki lapset valitsivat. Asumme keskivertolähiössä, ammattikoulutasoisesti opiskelleiden vanhempien parissa. Kuulumme akateemisesti koulutettujen vanhempien vähemmistöön. Jos koulu menee lapsella hyvin, ei vain kannata jättää valitsematta! Jotkut sinnittelevät heikomminkin arvosanoin kahdessa kielessä. Ei se opiskelu käy helpommaksi, jos aloittaa myöhemmin.

Onkohan siellä Vantaalla samanlaista?

Helsinkin

Vierailija
2/13 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on vaan se huono puoli että sitä kieltä on pakko jatkaa yläasteelle ja lukioon jos sinne menee. Siksi jäi meillä valitsematta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu menee kyllä hyvin, mutta selkeästi tämä 3.luokka on ollut huomattavasti vaativampi kuin esim. viime vuosi, ja luulen tytön "pelkäävän" jo pelkästään sitä työmäärän kasvua ennestään uuden kielen myötä, lisäksi mistä tuon ikäinen/vanhemmat voisi etukäteen tietää mikä kieli niistä vaihtoehdoista sitten häntä edes kiinnostaa yhtään pitemmän päälle :/ Kylläpä onkin hankalaa.

Vierailija
4/13 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 12:56"]

Koulu menee kyllä hyvin, mutta selkeästi tämä 3.luokka on ollut huomattavasti vaativampi kuin esim. viime vuosi, ja luulen tytön "pelkäävän" jo pelkästään sitä työmäärän kasvua ennestään uuden kielen myötä, lisäksi mistä tuon ikäinen/vanhemmat voisi etukäteen tietää mikä kieli niistä vaihtoehdoista sitten häntä edes kiinnostaa yhtään pitemmän päälle :/ Kylläpä onkin hankalaa.

[/quote]

Tämä siis oli ap

Vierailija
5/13 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajien mielipiteitäkin tähän olisi ihan kiva saada?

Vierailija
6/13 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

valittiin ruotsi kun ei muuta ollut

Vierailija
7/13 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 13:12"]

[/quote]  19 oppilasta valitsi nelosella vapaaehtoisen ruotsin ja oppilaita oli yhteensä n 32. Osa vanhemmista oli akateemisia ja suurin osa mitä lie. Lapseni kirjoittaa myös ruotsinkielen. 

Vierailija
8/13 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 13:14"]

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 13:12"]

[/quote]  19 oppilasta valitsi nelosella vapaaehtoisen ruotsin ja oppilaita oli yhteensä n 32. Osa vanhemmista oli akateemisia ja suurin osa mitä lie. Lapseni kirjoittaa myös ruotsinkielen. 

[/quote] kolmannellahan on pakollinen vieras kieli ja yleensä enkku ja nelosella vapaaehtoinen. Hyvä se on valita jo vapaaehtoinen.

Vierailija
9/13 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]  kannusta ja motivoi, mun ei tarvinnut kumpaakaan koska se oli lapselle niin selvää pässin lihaa. 

Vierailija
10/13 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 13:17"]

[/quote]  kannusta ja motivoi, mun ei tarvinnut kumpaakaan koska se oli lapselle niin selvää pässin lihaa. 

[/quote]

Mutta onko se väärin taivutella, jos lasta itseä ei kiinnosta yhtään? Ainakaan tässä vaiheessa. Ja on myöhemmin vaikka katkea, että painostettiin ottamaan moinen riippakivi (jos sellaiseksi sen  vaikka myöhemmin kokee)

Vierailija
11/13 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 13:22"]

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 13:17"]

[/quote]

Mutta onko se väärin taivutella, jos lasta itseä ei kiinnosta yhtään? Ainakaan tässä vaiheessa. Ja on myöhemmin vaikka katkea, että painostettiin ottamaan moinen riippakivi (jos sellaiseksi sen  vaikka myöhemmin kokee)

[/quote]

katkeRa *

Vierailija
12/13 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen varmaan ihan hirveä mutsi, mutta kerroin lapselle vain kielivaihtoehdot, että minkä niistä haluaisi valita? En puhunut edes siitä vaihtoehdosta, ettei ottaisi mitään.

Vierailija
13/13 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 13:37"]

Mä olen varmaan ihan hirveä mutsi, mutta kerroin lapselle vain kielivaihtoehdot, että minkä niistä haluaisi valita? En puhunut edes siitä vaihtoehdosta, ettei ottaisi mitään.

[/quote]

Kyllä meidän muksun luokkalaisille oli koulussa jo ope ohjeistanut, ettei ole mikään pakko valita mitään, mutta se lappu pitää siitä huolimatta muistaa palauttaa. Eli ei menis läpi täällä moinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme