ADHD-aikuisille kysymys
Onko tyypillistä adhd-aikuiselle, että tekstin oikeaoppinen tuottaminen on hankalaa? Varsinaisia kirjoitusvirheitä ei ole, mutta sanajärjestys päin prinkkalaa.
Kommentit (11)
Ei ole ainakaan minulle tyypillinen piirre. Olen erittäin hyvä kirjoittamaan ja töissä erilaisten dokumenttien kirjoittamiset päätyvät usein minun hommikseni sen takia.
Olen diagnosoitu addi ja kirjoitin äidinkilestä Eximian. Valmistuin muyös maisteriksi aineesta, jossa kirjoitetaan paljon esseevastauksia.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 10:16"]
Olen diagnosoitu addi ja kirjoitin äidinkilestä Eximian. Valmistuin muyös maisteriksi aineesta, jossa kirjoitetaan paljon esseevastauksia.
[/quote]
Niin ja heti tein nopean "kirjoitushärön". Kirjoitustaitoni ilmenee lähinnä sujuvassa ja elävässä kielessä, mutta suullisesti olen vieläkin vivahteekkaampi.
Käsittääkseni oppimis/lukivaikeudet usein liittyvät adhd/add:hen. Ei toki automaattisesti, mutta näin saattaa hyvinkin olla. Omalla nuorellani on myös lukivaikeuksia, näkyy kirjoituksen kanssa.
Jos tekstin tuottamisen vaikeus hankaloittaa elämääsi merkittävästi, voisit hakea kuntoutusta. Käänny terveyskeskuksen, neurologin tai vaikka Erilaiset Oppijat ry:n puoleen. Äläkä hyväsy olankohautusta tai korulauseita avuksi, vaan vaadi apua (jos siis tuntuu siltä, että tarvitset parempaa kirjotustaitoa, jotta työt/elämä sujuisi paremmin ja kuntoutuksesta voisi olla apua). Lääkärinlausunnolla kuntoutuseen voi saada tuka Kelalta ja kuntoutusta antaa neuropsykologi. Kuntoutuksen pääpaino voi olla juurikin oppimisstrategioiden/tekniikoiden löytymisessä.
Täysin henkilöstä kiinni. Mitä nyt oon noissa oikean elämän ja internetin vertaistukiryhmissä jonkin verran pyörinyt niin vastaan tulee ihan normaaleja ihmisiä ja sitten välillä tietysti niitä talikoita, joiden tekstistä ei saa mitään selvää. Jotenkin tuntuu silti, että kaikenlaiset lukihäiriöt ovat mahdollisesti yleisempiä adhd-ihmisten keskuudessa.
Nääh. Äidinkielestä tuli laudatur ja olen kirjoittanut työksenikin. Koulumenestykseni on ollut lääkityksen saamisen jälkeen muutenkin huippuhyvä (ja ennen sitä taas todella huono).
Itselläni sekä ADHD että Asperger ja oikeinkirjoitus ja kielioppi ovat aina olleet vahvimpia alueitani.
Osalla nepsy-henkilöistä (autismin kirjo, ADHD/ADD, Tourette) on liitännäisenä lukihäiriö, mutta ei kaikilla. Toisille kielioppi ja oikeinkirjoitus voivat olla jopa vahvuuksia.
Ei ole ainakaan mielestä minun.