Astmaako ja PEF
Te, jotka tiedätte enemmän astmasta, niin onko tämä nyt selvää astmaa PEF-mittausten pohjalta vai ei. Eli muttauksia tehdään kaksi viikkoa ja vasta miutamapäivä tehty. Eli
-parina päivänä aamu arvot olleet ilta-arvoja pienemmät
- kerran aamu- ja iltamittauskerroilla puhallisarvo on noussut avaavan lääkkeen jälkeen 60l/min.
- parina raportoituna (yksi jäi kirjaamatta) hengenahdistuskohtauksen aikana PEF- arvot nousuvat avaavan lääkkeen jälkeen 60l/min ja toisella kerralla 90l/min
Nämä siis vain muutaman päivän mittauksilta koskien PEF-arvoja. Valitettvasti on muutakin astmaa viittaavaa, mutta ei siitä tässä nyt enempää. Lääkäri kuunnelut keuhkoja ja selvät astmaan liittyvät hengitysäänet jne.
Kommentit (5)
Ap vastaa. Valitettavasti mulla oli niin paha tilanne, että lääkäri määräsi heti alkuun hoitavan ja avaavan käytös samantien vaikka PEF-mittaukset aloitettiin eli lääkärin ohjeistuksella mennään. Eka puhaltelen ilman avaavaa ja sitten avaavan kanssa.
Ei pidä, vaan nykyään näyttää olevan niin et 2 viikkoo putkeen lääkkeen kanssa. Munkin pitäis toi alottaa ja olisin halunnut mielummin eka viikko ilman ja toka lääkkeen kanssa. Mä olen noi syyskuussa saanu, mut edelleen tekemättä.
Kyllähän tuo astmaan viittaa, varsinkin avaavan lääkkeen jälkeisten puhallusten paraneminen.
Avaava lääke pitäisi ottaa mukaan vasta toisella viikolla kun testaa.