Isyyskuukauden ajaksi äiti töihin?
Osaisikohan joku fiksu auttaa :)
Mieheni haluaisi pitää isyysvapaat kesällä heti äitiysvapaani jälkeen, jolloin minä en ilmeisesti saisi mitään tukia. Haluaisin, että lapsen isä todella on lapsen kanssa kahdestaan rauhassa, joten voisin mennä töihin isyysvapaan ajaksi. Tämän jälkeen jäisin hoitovapaalle. Onko työnantaja velvollinen ottamaan minut töihin kuukaudeksi?
Kommentit (11)
En ole vielä ilmoittanut jääväni mihinkään... eli siis voinko "palata" töihin kuukaudeksi ja jäädä hoitovapaalle vasta kuukauden jälkeen? :)
Niin vielä tarkennus, toisin sanoen onko olemassa minimiaikaa, joka pitäisi olla töissä äitiysvapaan ja hoitovapaan välissä?
Miksei isä jatka siitä sitten hoitovapaata?
Isä varmaan haluaisi jatkaa, mutta rahallisesti hänen kannattaa palata isävapaiden jälkeen töihin ja mun jäädä kotiin. Ja tuo kuukausi mulle töissä taas olisi rahallisesti ihan loistojuttu.... työnantaja ei varmaan pompi riemusta, mutta mutta.... onkohan siis mahdollista?
Tietenkin on mahdollista, sopimusasia.
Tuohan voi olla työnantajalle hyväkin asia: menet tuuraamaan sijaisesi kesäloman.
Muistaakseni niitä hoitovapaita piti ilmoittaa töihin 3kk etukäteen.
Jos töihin menosi ajoittuisi kesään, voisiko mies pitää myös kesälomat putkeen? Meillä tehdään noin ja saadaan kaikkiaan miehelle kolme kuukautta vapaata. Niin pitkäksi pätkäksi mun on jo järkevää mennäkin töihin.
Niin totta, siinä tulee hyvin tuurattua. Varmaan pidetään se siinä kuukaudessa, niin päästään koko perhe nauttimaan yhdessä kesästä :) Pitää kysellä jo alustavasti työnantajalta. Kiitos vastauksista!
mulla on onnistunu kylla, riippuu sun tyosta. Oon bussikuski, ni onnistuu helposti. Oon paassy lyhyilla (alle vko) varoitusajoilla toihin. Silleenhan voisit vahan jatkaa tyossaoloaikaa, etta mies pitais osan vanhempainvapaastakin, ollaan vaihdettu miehen kans mina toihin, mies vanh.vapaalle ja haettu miehelle pvaraha samalta paivalta, ku laitettu hakemus, perusteluna miehen lomautus.. ja lapi menny jo kahdesti niin.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 12:50"]
En ole vielä ilmoittanut jääväni mihinkään... eli siis voinko "palata" töihin kuukaudeksi ja jäädä hoitovapaalle vasta kuukauden jälkeen? :)
[/quote]
No miksi ihmeessä et voisi?
Sitäkin on nähty, että äidillä ja isällä on sama ammatti, niin äiti on isän sijaisena isyysloman ajan.
Ei ole, jos olet ilmoittanut jääväsi hoitovapaalle.