Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä hyötyä ICE-numerosta?

Vierailija
08.01.2015 |

Joo itseltänikin se puhelimesta löytyy jopa kahden nimen kohdalta, mutta onko siitä loppujen lopuksi mitään hyötyä?

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin ensihoitoyksikkö ei ala potilaan puhelimella soittelemaan ja sairaalassahan on ihmisen tiedot. Kaiken lisäksi moni puhelin on lukittu joko kuviolla, sormenjäljellä tai numerokoodilla niin eihän ne edes pääse nimitietoihin. 

Korjatkaa ihmeessä jos oon väärässä.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ole keksinyt, mitä hyötyä siitä olisi juuri siksi, että jos minä pystyn näppäilemään koodin ja saamaan puhelimen auki, pystyn myös valitsemaan sieltä läheisen yhteystiedot. Muuten puhelimessa on näyttö lukittu.

Vierailija
2/32 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 09:43"]

Minullakin on puhelimen lukitusnäytössä ICE: (numero tähän). Se on lähinnä siltä varalta, jos jotain käy esimerkiksi kaupassa tai kävelyllä, koska olen 99,9% ajasta liikkeellä vauvan kanssa niin puhelimesta näkee lukituksesta huolimatta mihin soittaa jos hätätilanne tulee. Miksei myös ambulanssihenkilökunta sitä hyödyntäisi, mutta ennen kaikkea olen miettinyt aikaa ennen pelastushenkilökuntaa.

[/quote]

Tätä en ymmärrä. Jos sä makaat tiedottomana kadulla ja vauva tod.näk. turvassa vaunuissaan, niin tkö toivo että ennemmin sinua hengenvaarassa autettaisi kuin alettaisi selailemaan sun puhelinta ja soittelemaan vauvalle seuraa? Lupaan, että sinne sairaalaan ei yksikään tiedottoman äidin vauva jää pyörimään niin että hänen omaisiaan ei löydettäisi, mutta tärkeämpää hätätilanteessa on auttaa sitä hengenvaarassa olevaa eikä tyytyväistä vauvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se kätevä, jos puhelin hukkuu, tietää löytäjä mistä kannattaisi kysellä omistajaa. Joskus ennen kun nimien merkkimäärä oli rajattu, siellä oli yleisemmin nimet äiti ja isä, joihin soittamalla kerran palaurin yhden teinin puhelimen. Ei tarvinnut odottaa arkipäivää, kuljetella löytötavaratoimistoon ja saajan vielä maksaa, vaan puhelin oli vartissa takaisin teinin kädessä.

Vierailija
4/32 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotta puhelinteknisiä ongelmia ei tulisi, minulla on aina mukana olevassa kukkarossa näkyvällä paikalla ihan perinteisesti paperille printattu suomen- ja englanninkielinen viesti: hätätilanteessa soita +358-40-jne.

Vierailija
5/32 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitohenkilökunta ei tee mitään sun puhelimella. Miksi ambulanssimies/nainen alkaisi kenellekkään soittamaan? Sairaalassa on sinun tiedot ja jos ei juuri sillä sairaalalla ole, niin pystyvät löytämään tietosi järjestelmästä olettaen, että sulla on henksut mukana. Kännykkääsi ne ei voi käyttää, koska mistä ne tietää varmaksi että puhelin on juurikin sinun? Voithan olla ottanut lainaksi joltain muulta ja hoitohenkilökunta ei saa luovuttaa sinusta mitään tietoja ulkopuolisille.

Vierailija
6/32 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään hyötyä.

7/32 |
10.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 10:58"]

Hoitohenkilökunta ei tee mitään sun puhelimella. Miksi ambulanssimies/nainen alkaisi kenellekkään soittamaan? Sairaalassa on sinun tiedot ja jos ei juuri sillä sairaalalla ole, niin pystyvät löytämään tietosi järjestelmästä olettaen, että sulla on henksut mukana. Kännykkääsi ne ei voi käyttää, koska mistä ne tietää varmaksi että puhelin on juurikin sinun? Voithan olla ottanut lainaksi joltain muulta ja hoitohenkilökunta ei saa luovuttaa sinusta mitään tietoja ulkopuolisille.

[/quote]

Mulla ei ole koskaan henkareita mukana lenkillä. Puhelimesta kuuntelen kyllä musaa. Sairaalassa ei olisi siis mitään tapaa tietää kuka olen paitsi ottaa sormenjälki mutta sormenjälkeäni ei ole poliisin rekisterissä. Sormella saa kyllä puhelimen auki jos olen tajuttomana (iPhone 5s) ja sieltä ICE kontaktin. 

8/32 |
10.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on useita ice-numeroita. En tiedä miten kauan kestäisi saada joku läheinen kiinni, jos oltaisiin miehen kanssa yhtä aikaa onnettomuudessa. Autistinen poikani ei ole se, johon pitäisi ottaa ensimmäisenä yhteyttä, vaan mieluummin veljiini ensin. Poika on kuitenkin täysivaltainen, eli ei holhottava, joten tässä tapauksessa toivon, että puhelimeni icejärjestystä noudatettaisiin. 

9/32 |
10.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mitään hyötyä, minulla on puhelin aina suojattuna koodilla, ei sen luetteloa pääse selaamaan, ellen itse ole sitä itse avannut. ICE numero pitäisi saada aloitussivulle 112 numeron rinnalle, eli siihen voisi soittaa myös lukitusta puhelimsta, mutta kun ei pysty.

10/32 |
10.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin Lumiassa lukitusnäytöllä ICE numerot. Saa ladattua ilmaisen sovelluksen, jonka avulla saa laitettua lukitusnäyttöön tekstiä/numeroita ja mitä nyt haluaa :) 

11/32 |
10.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai siitä mitään haittaakaan ole.

Vierailija
12/32 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tuosta on hyötyä vaan ulkomailla, jos ei kanna passia mukana koko aikaa ja tapahtuu vaikka joku onnettomuus. Suomessa nyt näkee heti potilastietojärjestelmästä kuka on lähiomainen (olettaen että semmoisen on sinne ilmoittanut), jos vaan henkkarit mukana. Yleensä ihmisellä on kyllä ennemmin puhelin kuin henkkarit mukana, esim. lenkillä. Silloinhan on hyvä että ICE-tyyppi on selkeästi luettelossa, joka tuntee sut, tietää allergiat ym.

Vierailija
13/32 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos satut onnettomuuteen esim. vieraalla paikkakunnalla niin eiväthän he tiedä läheisiäsi. Harvoin joudut onnettomuuteen ilman sormeasi jne.

Vierailija
14/32 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on lähinnä ulkomailla sattuvia onnettomuuksia varten. Eikä sairaalassa kyllä ole mun lähiomaisten yhteystietoja täällä Suomessakaan.

Vierailija
15/32 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelimeni lukitusnäytöllä olevassa kuvassa on ice numero. Pelastushenkilökunta on ihan julkisesti myös asian tuonut esille, joten eiköhän siitä jotain hyötyäkin ole.

Vierailija
16/32 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ICE numerot näkee ilman koodiakin hätänumeroon soittamisen kohdasta ainakin samsungissa. Sieltä on lapsi onnistunut monta kertaa soittamaan isälleen tai mummille jos on puhelimen saanut käsiinsä.

Vierailija
17/32 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se joissakin tapauksissa on hyödyllinen, edellyttäen ettei sitä ole suojattu salasanalla tms. niin ettei siihen pääse käsiksi. Esimerkiksi tajuttoman potilaan kohdalla saadaan omaisilta usein hyödyllistä lisätietoa perussairauksista, lääkityksistä, elintavoista, tapaturmista jne.

ensihoitaja

Vierailija
18/32 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 08:47"]

Puhelimeni lukitusnäytöllä olevassa kuvassa on ice numero. Pelastushenkilökunta on ihan julkisesti myös asian tuonut esille, joten eiköhän siitä jotain hyötyäkin ole.

[/quote]Ei mun puhelimessa ainakaan ole lukitusnäytössä mitään kuvaketta. Serkkuni on ampparikuski ja sanoi, että heitä ei anakaan ihmisten puhelimet kiinnosta yhtään vaan se, että saadaan potilas nopeasti sairaalaan. 

Vierailija
19/32 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 08:55"]

[/quote]Ei mun puhelimessa ainakaan ole lukitusnäytössä mitään kuvaketta. Serkkuni on ampparikuski ja sanoi, että heitä ei anakaan ihmisten puhelimet kiinnosta yhtään vaan se, että saadaan potilas nopeasti sairaalaan. 

[/quote]

Ei sitä automattisesti siinä olekaan! Se pitää siihen ihan omilla pikkukätösillä laitaa. Serkkusi sanoi niin se on pakko olla sitten koko totuus asiasta. Ihan oikeasti nyt... luuletko, että iceä ihan huviksi promotaan ja tuodaa esille lukitusnäyttöjen ongelmat.

Vierailija
20/32 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 08:55"]

[/quote]

No, ainakin hoitotasolla potilasta hoidetaan joskus todella paljonkin kohteessa, joten serkkusi taitaa olla perustason lanssissa töissä. Silloin eväät riittävät lähinnä nopeaan kuljetukseen. Tuon serkkusi sanoman perusteella ei kuitenkaan kannata lähteä yleistämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä