Mitä hyötyä ICE-numerosta?
Joo itseltänikin se puhelimesta löytyy jopa kahden nimen kohdalta, mutta onko siitä loppujen lopuksi mitään hyötyä?
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin ensihoitoyksikkö ei ala potilaan puhelimella soittelemaan ja sairaalassahan on ihmisen tiedot. Kaiken lisäksi moni puhelin on lukittu joko kuviolla, sormenjäljellä tai numerokoodilla niin eihän ne edes pääse nimitietoihin.
Korjatkaa ihmeessä jos oon väärässä.
Kommentit (32)
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 08:45"]
Jos satut onnettomuuteen esim. vieraalla paikkakunnalla niin eiväthän he tiedä läheisiäsi. Harvoin joudut onnettomuuteen ilman sormeasi jne.
[/quote]
No tietääkö ne omalla paikkunnallakaan että "Jaaa, toi on se Niemisen likka! Rimpautetaas tolle Jaanalle, se on sen äiti! Vieläköhän se Jaana pitää sitä kampaamoa tossa rautatieasemalla? Pitääkin kysyä samalla!"? Joo, että kyllä ne Suomen sisällä saa vieraspaikkakuntalaisenkin tiedot ongittua. Jos mukana on puhelin, niin tod.näk on myös lompakko jossa on joku henkkari. Tai useimmiten ainakin aikuisilla kyllä on henkkari mukana. Siinä henkkarissa on sellaiset jännät jutut kuin nimi ja sotu, ja niiden avulla katsos saa sitten tietää aika paljon ihmisestä. Useimmiten myös sen, että se rautatieaseman kampaamoa pitävä Jaana on sun äiti.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 09:06"]
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 08:55"]
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 08:47"]
Puhelimeni lukitusnäytöllä olevassa kuvassa on ice numero. Pelastushenkilökunta on ihan julkisesti myös asian tuonut esille, joten eiköhän siitä jotain hyötyäkin ole.
[/quote]Ei mun puhelimessa ainakaan ole lukitusnäytössä mitään kuvaketta. Serkkuni on ampparikuski ja sanoi, että heitä ei anakaan ihmisten puhelimet kiinnosta yhtään vaan se, että saadaan potilas nopeasti sairaalaan.
[/quote]
No, ainakin hoitotasolla potilasta hoidetaan joskus todella paljonkin kohteessa, joten serkkusi taitaa olla perustason lanssissa töissä. Silloin eväät riittävät lähinnä nopeaan kuljetukseen. Tuon serkkusi sanoman perusteella ei kuitenkaan kannata lähteä yleistämään.
[/quote]
No hoitotasolla nyt VIELÄ vähemmän on aikaa alkaa jotain potilaan puhelinta räpläämään... Kyllä yleensä on tavoitteena hoitaa potilasta niin pitkälle kuin voidaan/on tarvis ennen sairaalaan pääsyä ja kuljettaa potilas turvallisesti sairaalaan. En tiedä yhtäkään sellaista lanssissa työskentelevää, jolla olisi aikaa alkaa selailemaan potilaan puhelinta ja etsimään jotain ICE numeroita...
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 09:13"]
Jos mukana on puhelin, niin tod.näk on myös lompakko jossa on joku henkkari. Tai useimmiten ainakin aikuisilla kyllä on henkkari mukana.
[/quote]
Mulla oli ennen useinkin niin, että puhelin oli mukana, mutta ei mitään henkkaria. Nyt kulkee tosin ajokortti puhelimen kotelossa mukana, mutta ennen tuon kotelon hankkimista lenkille ja ulkoilemaan saatoin lähteä ihan ilman henkkaria. Metsäretkellekin mennessä jätin ja jätän edelleen lompakon (jos sellainen mukana) autoon. Toki sitten jos muualla liikun, niin minulla on mukana käsilaukki, jossa on sitten paljon muutakin.
Jollei ice:stä ole mitään hyötyä, niin ei kyllä haittaakaan... Sain kadonneen puhelimeni takaisin icen ansiosta!
Jos henkkareita ei ole mukana niin viimeistään sairaalassa siitä on hyötyä kun aletaan selvittää potilaan henkilöllisyyttä. Itse liikun päivittäin lasten kanssa niin että ei ole kuin puhelin ja kotiavaimet mukana. Lapset niin pieniä etteivät osaa kertoa edes etunimeään.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 09:26"]Jos henkkareita ei ole mukana niin viimeistään sairaalassa siitä on hyötyä kun aletaan selvittää potilaan henkilöllisyyttä. Itse liikun päivittäin lasten kanssa niin että ei ole kuin puhelin ja kotiavaimet mukana. Lapset niin pieniä etteivät osaa kertoa edes etunimeään.
[/quote] ja ice-numero toki siis niin että sen näkee ilman tunnuslukua.
iPhonessa ei kyllä saa ICE-numeroja mitenkään näkyviin jos puhelin on lukittu. Sen sijaan ainakin kutosessa on Medicinskt ID (en tiedä mikä on suomeksi) johon saa oman kuvan, lääkkeellisiä tietoja ja lähiomaisen numeron tallennettua ja nämä tiedot näkyvät siis hätäpuhelu-valikosta.
Minullakin on puhelimen lukitusnäytössä ICE: (numero tähän).
Se on lähinnä siltä varalta, jos jotain käy esimerkiksi kaupassa tai kävelyllä, koska olen 99,9% ajasta liikkeellä vauvan kanssa niin puhelimesta näkee lukituksesta huolimatta mihin soittaa jos hätätilanne tulee. Miksei myös ambulanssihenkilökunta sitä hyödyntäisi, mutta ennen kaikkea olen miettinyt aikaa ennen pelastushenkilökuntaa.
Olen printannut listan ICE-numerosta, vakavista sairauksistani ja toisesta puhelinnumerostani puhelimeni koteloon. Pidän aina mukanani henkilöllisyystodistusta.
Tiedot ovat helposti saatavilla, jos minulle tapahtuu jotain tai puhelin katoaa.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 09:40"]
iPhonessa ei kyllä saa ICE-numeroja mitenkään näkyviin jos puhelin on lukittu. Sen sijaan ainakin kutosessa on Medicinskt ID (en tiedä mikä on suomeksi) johon saa oman kuvan, lääkkeellisiä tietoja ja lähiomaisen numeron tallennettua ja nämä tiedot näkyvät siis hätäpuhelu-valikosta.
[/quote]
Iphonee saa kyllä sovelluksen jonka avulla siihen saa ns. hätätilannekortin. Ensihoidon henkilökunta ei tutki puhelimia, mutta sairaalahenkilökunta siitä voikin hyötyä. Henkilötodistus ei ole niin yleinen kuin puhelin.Kaikilla ei sitä ajokortia, passia tai henkilökorttia edes ole.
Homman saa toimimaan myös lukituksella, tässä esimerkki sonyn androidin tavasta hoitaa asia, tiedot määritellään kontaktit-sovelluksessa:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/17344697/android/ice/ice1.png
https://dl.dropboxusercontent.com/u/17344697/android/ice/ice2.png
https://dl.dropboxusercontent.com/u/17344697/android/ice/ice3.png
https://dl.dropboxusercontent.com/u/17344697/android/ice/ice4.png
Ei ole hyötyä
http://yle.fi/uutiset/pelastuskouluttaja_ice-tunnus_puhelimessa_on_turha/7081124