Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä vammaisen lapsen äiti, loukkaannutko jos

Vierailija
08.01.2015 |

joku kutsuu itseään selkävammaiseksi tai muuten vain vammaiseksi (jos ei sitä ole), niskavammainen, migreenivammainen, laktoosivammainen etc. Eli onko tuo sana "vammainen" sinusta loukkaava?
Kysyn ihan ystävyydellä, itse nimitin itseäni Facebookissa laktoosivammaiseksi ja ystäväni, vammaisen lapsen äiti suuttui minulle todella kovasti. Olin ajattelematon ja on paha mieli :( en osannut ajatella että tuo sana voi loukata. Tyhmä minä.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kokemuksen mukaan suurin osa on puolestaloukkaantujia, ja harva vammainen tai vammaisen läheinen loukkaantuu.

Terveisin vammautuneen puoliso ja omaishoitaja

Vierailija
2/5 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse vammaisena pidän sanan kaikua epämiellyttävänä, enkä tykkää jos mua kutsutaan vammaiseksi. Tavallaan ymmärrän suuttumuksen, laktoosivammainen, ei sellaista ole olemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse puhun itseäni selkävammaiseksi ja vammainen lapsi. Melko nihkeää elämää ystävälläsi, älä välitä kun et mitään pahaa tehnyt

Vierailija
4/5 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ja ei - se riippuu vähän asiayhteydestä. Loukkaannuin kun yksi nuori kesätyöntekijäni oli laittanut facen kaverikuvaan tekstiksi "vammaiset", tai jos joku kertoo esim. tehtävien olevan ihan vammaisia. Mutta laktoosivammakot ja selkävammaiset saa multa ainakin synninpäästön. Ja puhunhan minä omastakin mukulasta aina joskus keharikakarana. No big deal

Vierailija
5/5 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää ollenkaan. Itselläni vaikeasti cp-vammainen pikkuveli. En suutu mutta en mielelläni käytä sanaa muuta kuin asiayhteydessä enkä todellakaan tykkää ihmisten käyttävän "kehari" tai "vammainen" sanaa muualla kuin oikeasti vammaisista puhuttaessa. Ystäväni ja läheisetkin usein pahoittelevat jos käyttävät sanaa kuulteni esim "aika vammanen poliisi oli kun pysäytti mut" tyyppisissä lauseissa. Mielestäni vastaa samaa asiaa kuin homoksi haukkuminen. Ihmisiähän ne homot ja vammaisetkin ovat eikä heitä kuvaavia sanoja tulisi mielestäni käyttää haukkumasanoina tms.

Vastasin ehkä hieman ohi aiheen, en siis suuttuisi mutta vammaisen omaisena ei tuo kivaltakaan tunnu.