Laskeeko naisten aivokapasiteetti menopaussin jälkeen/seurauksena?
Olen alkanut epäilemään tuollaista. Minulla on MONTA tätiä, ja pikkuhiljaa ovat alkaneet oikeasti tyhmistyä, samoin äitini.
Kognitiiviset taidot, arvostelukyky ja ylipäänsä ymmärrys näyttää heikentyneen. Alkavat väittelemään ihan ihme asioista, loukkaantuvat mistä sattuu ja muutenkin on sellaista taantumaa, suorastaan teinimäistä käytöstä. Siskokset ovat ikäväliltä 60-70v. Eivät ole olleet mitään ruudinkeksijöitä aiemminkaan, mutta jotenkin piirteet näyttävät kärjistyvän ja menevän selvästi huonompaan suuntaan. Dementiankaan ei pitäisi ainakaan noin kollektiivisesti alkaa oireilla tuolla iällä?
Eli onko hormonitoiminnan loppumisella tällaisia vaikutuksia? Kauhistuttaa jos minusta tulee joskus tuollainen pölö! Selittäisi toisaalta myös sitä että aiemmin järkevistä naisista tulee kauhu-anoppeja...
Kommentit (9)
Mitään tutkimusnäyttöä menopaussin vaikutuksesta kognitiivisiin kykyihin ei ole.
Jos luonne tuntuu muuttuvan, kyseessä on jokin muu kuin älyllisten toimintojen muutos.
Mulla alkoi jo paljon ennen vaihdevuosia. Paljon ennen mitään vaihdevuosiin viittaavaa.
Menopaussi tulee keskimäärin 50v. niin tuskin enää vaikuttaa jos mammat on jo 60-70v. eli selkeesti vanhoja eli voi olla dementiakin.
Saman huomion olen tehnyt. Vanhoja ämmiä ei kyllä kestä jos ei ole ihan pakko. Toivottavasti syy tuollaiseen löytyy, ennenkuin täytän 60.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 18:47"]Menopaussi tulee keskimäärin 50v. niin tuskin enää vaikuttaa jos mammat on jo 60-70v. eli selkeesti vanhoja eli voi olla dementiakin.
[/quote]just näin!
Eikös se hei ole niin että nimenomaan varhaisiän dementia kulkee suvuissa. Vanhuusiän ei niinkään.