Joistain maitotuotteista tosi huono olo?
Söin äskettäin kreikkalaista jugurttia ehkä reilun desin ja välittömästi alkoi tosi huono olo. Etoi ja oksetti, vähän samankaltainen kun krapulassa jolloin oksennus ei kuitenkaan tule.
Olo meni ohi noin puolessa tunnissa, nyt on ihan normaali taas. Kaikista tätä ei kuitenkaan tule, esimerkiksi eilen söin jäätelöä ja juustoakin syön päivittäin.
Kommentit (19)
Minulle tulee kauheat vatsakrampit ja oksettava olo kun juon Suomessa maitoa. En juo maitoa siis usein, mutta silloin tällöin kahvin kanssa tai lasillinen jonkun tietyn ruuan kanssa, syön kyllä jogurtteja jne. eli ei ole mitään allergiaa. Outoa se että minulla ei tule tuollaisia oireita kun juon maitoa esim. Ruotsissa, Espanjassa, Saksassa, Sveitsissä, vaikka noilla työmatkoilla maha vähän lähtökohtaisesti stressaantuneempi kuin kotosalla kun tiukat aikataulut.
Jotkut sanoneet että tämä suomalainen maito niin kaukana luomusta kuin vaan voi olla ja siksi aiheuttaa oireita monille. Että Suomessa maito käsitellään niin moneen kertaan ettei se edes enää ole kunnon maitoa. Onko totta?
Kylmäketju katkennut kyseisellä tuotteella?
Suomessa maito on tosiaan pilattu käsittelyllä. Tilamaito sopii monelle.
Itse en juo ollenkaan maitoa, en ole koskaan juonutkaan, lapsuudesta saakka olen ollut juomatta. Jugurttia kyllä syön silloin tällöin, jäätelöäkin harvemmin.
Ei ainakaan minun ostoni jälkeen ole katkennut - kaupasta kotiin pakkasessa 100 metriä ja kotona suoraan jääkaappiin.
T.ap
Joo mullakin on tuota vaikka syön hyla tuotteita laktoosi-intoleranssin takia niin tämän tästä. Ei nyt joka kerta voi olla kylmäketjukaan katkennut, joten olen lopettanut maitotuotteiden käytön lähes kokonaan. Ei edo eikä okseta enää. Jotakin häikkää tuossa maidossa ny on
Tulen kipeäksi kaikista maustamattomista ab-jogurteista, joita olen syönyt, myös hylasta. Join ennen maitoa litrakaupalla kunnes suolisto sanoi siinä asiassa sopimuksen irti ja siirryin laktoosittomaan. (Lapsellani on ärtynyt suoli -oireyhtymä ja siitä johtuen ei siedä laktoosia - tuota ennen luulin, että laktoosia joko sietää tai ei siedä lapsuusajasta lähtien, eli että se ei muuttuisi iän myötä, mutta kyllä näköjään siis muuttuu.) Ihmettelen kyllä kovasti, miksi joskus laktoositon käy, esim. maidosta ei tule oireita, mutta joistain maitotuotteista tulee aina, ja joskus voin syödä vähän laktoosiakin... huoh.
Aina kun juon maitoa, mua pierettää valtavasti ja saattaa tulla löysä kakkakin.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 10:54"]
Aina kun juon maitoa, mua pierettää valtavasti ja saattaa tulla löysä kakkakin.
[/quote]
Pakkoko sit on juoda?
Mä olen huomannut samoja juttuja itselläni, osa käy ilman mitään ongelmia ja osasta tulee huono olo. Oletan, ettei kuitenkaan mistään laktoosi-intoleranssista ole kyse, kun sit luulis et kaikista tulis huono olo.
Saanko muuten antaa vinkin kylmässä säilytettävistä tuotteista? Älkää ostako niitä liikkeistä, joissa on lähes aina vain yksi työntekijä paikalla. Melko varmasti kylmäketju on katkennut siinä vaiheessa, kun kuormakuski tuo tuotteet myymälään, ja myyjällä on kymmenen metrin joko asiakkaita palveltavana.
Työkaverilla laktoosi-intoleranssi eikä pysty syömään/juomaan maitotuotteita Suomessa, mutta aina kun reissaa Välimerellä ja Kanarialla lähinnä, niin pystyy syömään jogurttia ja juomaan maitoa paikan päällä esimerkiksi hotelliaamiaisilla. Suomessa joutuu juoda sitä kamalaa laktoositonta maitojuomaa kun kaikki muut maitotuotteet pistävät mahan kunnolla sekaisin :(
Värjätäänkö maito takaisin valkoiseksi täällä Suomessa, kaiken käsittelyn jälkeen? Vai onko urbaani legenda?
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 12:04"]
Minulle tulee kauheat vatsakrampit ja oksettava olo kun juon Suomessa maitoa. En juo maitoa siis usein, mutta silloin tällöin kahvin kanssa tai lasillinen jonkun tietyn ruuan kanssa, syön kyllä jogurtteja jne. eli ei ole mitään allergiaa. Outoa se että minulla ei tule tuollaisia oireita kun juon maitoa esim. Ruotsissa, Espanjassa, Saksassa, Sveitsissä, vaikka noilla työmatkoilla maha vähän lähtökohtaisesti stressaantuneempi kuin kotosalla kun tiukat aikataulut.
Jotkut sanoneet että tämä suomalainen maito niin kaukana luomusta kuin vaan voi olla ja siksi aiheuttaa oireita monille. Että Suomessa maito käsitellään niin moneen kertaan ettei se edes enää ole kunnon maitoa. Onko totta?
[/quote]
On totta.
Maitohan ei ole ihmisen juomaa ollenkaan, muu kuin oman äidin maito siis. Mikään muu laji ei hyödynnä toisen lajin äidinmaitoa, kuin ihminen, ja ihan syystä. Se lehmänmaito on tarkoitettu sen lehmän omalle jälkikasvulle, ei ihmiselle. Valio on tehnyt kiitettävän ja kattavan markkinointityön vakuutellessaan maidon "välttämättömyyttä" milloin milläkin verukkeella, ensin siitä sai kalsiumia (sanoihan sen Selänteen Teemukin!), nyt kaikki "aktiiviset liikkujat" tarvitsevat siitä proteiininsa erilaisten rahkojen muodossa... Höpön höpön. Tutkimusten mukaan maito ylläpitää esim. tulehdustiloja elimistössä ja saattaa jopa kaksinkertaistaa kuolemanriskin (kyllä, kuolemme kaikki muutenkin...): http://www.newscientist.com/article/dn26469-guzzling-milk-might-boost-your-risk-of-breaking-bones.html#.VFCVxxYvYuI
Kalsiumia sekä proteiinia saa lukemattomista muistakin lähteistä, kuin lehmän tissimaidosta. Entä oletteko koskaan miettineet, miksi maitotuotteita nauttiva pohjolamme on myös yksi johtavia osteoporoosimaita...?
Onhan maito raikkaan makuista ja siitä siinä kuin juustoista yms. luopuminen saattaa tuntua uhkalta ennemmin kuin mahdollisuudesta, ja siihen on syynsä. Siinä on kaseiinia, jonka tarkoitus on nimenomaan "koukuttaa" vasikka maitoon, että se nielisi sitä reilusti kasvaakseen. Sama kaseiini koukuttaa ihmisetkin maitoon, mutta hetken kun taistelee tätä mielihalua vastaan, ei enää saata ymmärtää, miksi on vapaaehtoisesti latkinut tuota lähes teollista nisäeritettä tai siitä valmistettuja jatkojalosteita...
Löysin tämän ketjun etsiessäni tietoa, sillä viime aikoina, syötyäni maustamatonta ab-jugurttia, olen alkanut voimaan todella huonosti. Äsken jouduin menemään oksentamaan, kun olo äityi todella pahaksi. Tätä lukiessani huomasin, etten olekaan ainoa. Kai joudun sanomaan näkemiin lempiherkulleni.
Varmaan laatuasiat myöskin kyseessä, ihan samoin kuin marketeissa myytävissä lisäravinteissa. Herkkävatsaisille saattaa tulla ongelmia kun syövät hieman huonolaatuista tuotetta, varsinkin suurempia määriä.
Mielenkiintoinen linkki. https://keskustelu.suomi24.fi/t/14418129/nain-testaat-ptn-rehellisyyden
Käyttäessänne maitotaloustuotteita tarkistakaa etteivät sisällä karrageenia( E 407)! Sen on todettu aiheuttavan suolistovaivoja, mm.paksusuolen tulehdusta! Ennen ks. lisäaine oli punalevästä tehty, joka ei aiheuttanut tietoni mukaan vaivoja. Tosin sitä ei käytetty maitotaloustuotteissa ( esim.kermoissa). Nykyään se on täysin synteettinen tuote.
Ja päiväys ei siis ollut mennyt eli vanhentuneesta ei ole kyse.