Olen ammatiltani lähihoitaja. Äitini kysyi: teetkö siinä työssä muuta kuin peset takapuolia?
Mitä tästä pitäisi ajatella? Halveksuuko äitini ammattiani ja on harmissaan, kun minusta ei muuta tullutkaan?
Kommentit (32)
On tosi paljon asioita mistä pitää ottaa vastuuta varsinkin jos on vakituisempi työntekijä. Sopisi oikein hyvin jos saisikin keskittyä vain perustyöhön.
Olen valtion virkamies, vanhempani ovat ihmetelleet, että teenkö mitään muuta kuin syön kampaviinereitä. En siitä loukkaannu, koska omenakampaviinerit ovat hyvänmakuisia.
No kysymys on kyllä huonosti muotoiltu. Mutta kun ei pysty kuulemaan sitä äänensävyä, niin vaikea sanoa siitä sen enempää. Keskustelupalstoilla ehkä tuo takapuolien pesu ylikorostuu ja jos lähdettäisiin kadulta kyselemään ihmisiltä vaikkapa näin: "Kerro yksi asia, minkä tiedät varmasti sellaiseksi, mitä lähihoitaja työssään tekee?" niin eiköhän 90% vastaisi tuon takapuolen pesun.
Jos ei itse työskentele hoiva-alalla eikä ole joutunut sen kanssa kosketuksiin, niin eipä siitä lähihoitajan työstä ole välttämättä paljonkaan tietoa. Jos ap:n äidillä tilanne on tämä, niin silloin hänen olisi ollut parempi sanoa vaikkapa näin: "Kuule, minulle on jäänyt vähän epäselväksi mitä kaikkea siihen lähihoitajan työhön kuuluu ja netissä puhutaan vain takapuolen pesemisestä. Voisitko vähän kertoa, millaista se sinun työ oikein on?"
Suuresti ihmettelen, ettei ap ole jutellut äitinsä kanssa opinnoistaan ollenkaan! Eikö se koulutus kuitenkin kaksi vuotta kestä, jos yo-pohjalta opiskelee, tai kolme, jos suoraan ylä-asteelta? Aika outoa, jos ei tuona aikana ole ollut mitään keskusteluja opintojen sisällöstä, työharjoittelusta ja minkälaisissa tehtävissä lähihoitajat voivat toimia.
En itsekään tunne tuota alaa, mutta osaisin silti hieman hienotunteisemmin kysyä, mitä kaikkea se ap mahtaa työpäivän aikana tehdä.
Toivottavasti ap olet tyytyväinen valitsemaasi alaan ja viihdyt siellä! Tuo hoiva-ala on sellainen, jossa pitää osata olla ihminen ihmiselle eivätkä kaikki siihen työhön sovellu, saati pysty. Toivottavasti saat työskennellä hyvässä työ-ympäristössä, missä on aikaa sille, että tekee työnsä hyvin <3
Vierailija kirjoitti:
Olen valtion virkamies, vanhempani ovat ihmetelleet, että teenkö mitään muuta kuin syön kampaviinereitä. En siitä loukkaannu, koska omenakampaviinerit ovat hyvänmakuisia.
Ootko maistanut juustotäytteisiä omenakampaviinereitä? Nr vasta hyviä on.
Teet tärkeää työtä, johon ei tunnu monesta olevan.
Tiedän oman tyttäreni kertomana, että hoitajan työ on muutakin kuin pesemistä ( toki pestääkin , kuuluhan se oikeus kaikille olla puhdas).
Työ on raskasta , ainakin jossakin paikoissa ja kun siellä tehdään työtä alimiehityksellä.
Lisäksi vuorotyö haittaa sosiaalista elämää.
-
Mut pakko kertoa:
Olin kerran samassa kahvipöydässä, kun minulle aika tuntematon nainen mietti mitähän elokuvaa sitä ensi yönä katsoisi ?
( kummastelin ) missä työssä olet, kun voit työssä ollessa katsoa elokuvia ?
Hän kertoi olevansa ykkönä vanhusten hoitopaikassa.
Olen itsekin aikoinani tehnyt hoitotyötä ja kyllä meidän piti yövuoron aikana huolehtia pyykki huollosta, täyttää vaippakaappeja, jakaa lääkkeet valmiiksi, keittää aamupuuro, sen lisäksi että käytimme wc ssä , vaihdoimme vaippoja , valvoimme unta ja ei nukkuvia vanhuksia .
Pitäis brändätä, vaikka joksikin bottom clean up artistiksi.
Oikeasti puhtaudesta ja hygieniasta huolehtiminen niille, jotka eivät siihen itse kykene, on arvokasta työtä. Ilman näitä perustarpeita, ihmisen terveys ja hyvinvointi romahtaisi.
Peruskoulun jälkeen olisin halunnut hakea perushoitajan (nyk lähihoitaja) opintoihin, mutta vanhempani kielsivät. Juuri tämän takia, että pitivät ammattia vain persausten pesijän hommana. Tämä siis 80-luvulla.
Olen lähihoitaja ja työskentelen hammashoitajana. Saattaisi olla hieman epäilyttävää, jos yhtäkkiä alkaisin pestä asiakkaan takapuolta.. No joo, moni ei kuitenkaan tiedä sitä kuinka monenlaisissa työtehtävissä lähihoitajat toimivat.
Mitäs kaikkea sisältyy? Pukemisessa auttaminen, ruokailussa auttaminen... muuta?
Minä teen lähihoitajan koulutuksella työtä, jossa en saa edes koskea asiakkaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs kaikkea sisältyy? Pukemisessa auttaminen, ruokailussa auttaminen... muuta?
Riippuu paikasta mitä työhön kuuluu.
Lähihoitajan työ on sitä. Perseiden pesemistä, pukemista, pesemistä, lääkkeiden jakoa... Ym muuta shaibaa. Sitä se nyt vaan valtaosalla lähöreistä on. Me sairaanhoitajat vastataan sitten muusta.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajan työ on sitä. Perseiden pesemistä, pukemista, pesemistä, lääkkeiden jakoa... Ym muuta shaibaa. Sitä se nyt vaan valtaosalla lähöreistä on. Me sairaanhoitajat vastataan sitten muusta.
Osastotyössä kyllä sairaanhoitaja tekee myös tuon kaiken. Eihän siellä lähihoitajia niin paljon ole, että töitä voisi pilkkoa.
Kyseessä voi olla ihan vain silkka tietämättömyys, ennakkoluulo tai vanhentunut käsitys. Itse oon huomannut, että niitä eri ammateista riittää. Oon töissä kirjastossa, ja tosi moni luulee työn olevan vai kirjojen lainaamista ja palauttamista tiskillä istuen.
Kun äitisi makaa osastolla paskat vaipoissa niin hän ymmärtää, että teet sitä tärkeintä työtä.
Sanot mammalle että sun persettä en ainakaan pese, mätäne kakkoihisi.
Äitisi paljasti typeryytensä. Olen pahoillani. Mistään muusta se ei kerro.