Tarjoilijaksi oppisopimuksella
Onko täällä tarjoilijaksi opiskelleita oppisopimuksella? Itse olen ollut yli vuoden tarjoilijana ilman koulutusta (jätin kesken).
Millainen ravintolan täytyy olla, että se käy oppisopimukseen? En oikein netistä löytänyt tietoa. Haluaisin siis tietää soveltuuko työpaikkani tähän tarkoitukseen.
Kommentit (7)
Kannattaako kouluttautua ammattiin kun jo olet alalla? Tarjoilija tuskinpa on enää ammatti joka elättää. Pätkätöitä paljon, ilta ja yöpainotteista, palkka surkea, päihtyneet asiakkaat (jos sellaisia on) voi alkaa ärsyttämään liikaa. Kannattaa mielummin mietti alaa jossa töitä on varmemmin ja palkka kohallaan.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 07:46"]Kannattaako kouluttautua ammattiin kun jo olet alalla? Tarjoilija tuskinpa on enää ammatti joka elättää. Pätkätöitä paljon, ilta ja yöpainotteista, palkka surkea, päihtyneet asiakkaat (jos sellaisia on) voi alkaa ärsyttämään liikaa. Kannattaa mielummin mietti alaa jossa töitä on varmemmin ja palkka kohallaan.
[/quote]
Tällä hetkellä teen itseasiassa lähes pelkkää yövuoroa/viikonloppua. Siihe on tottunut. Tarkoituksena olis tällä hetkellä saada joku ammatti itselle. Peruskoulun jälkeen en ole saanut suoritettua mitään koulutusta loppuun ja niin kiinnostavaa ammattia tällä hetkellä ei ole, että jaksaisin koulun penkille taas lähteä. Töissä on kuitenkin pakko käydä että elämään pystyy, niin ajattelin jos pystyisin hyödyntämään tätä myös koulutuksen kannalta.
Mikä on ikä? Miten olis tuo omaehtoinen opiskelu ansiosidonnaisella, iltakoulu jossa ei ole teoriaa vaan näyttökokeet?
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 07:16"]
Onko täällä tarjoilijaksi opiskelleita oppisopimuksella? Itse olen ollut yli vuoden tarjoilijana ilman koulutusta (jätin kesken). Millainen ravintolan täytyy olla, että se käy oppisopimukseen? En oikein netistä löytänyt tietoa. Haluaisin siis tietää soveltuuko työpaikkani tähän tarkoitukseen.
[/quote]Ole yhteydessä paikalliseen oppisopimuskeskukseen, mutta varaudu siihen, että neuvonta on vähäistä. Voi olla, että pitää vain kysellä summassa monesta eri paikasta. Jos ei suhteiden kautta ole tietoja sopivista paikoista jo valmiiksi.
-Mies 29v-
Kiitos vastauksista. 19-vuotias olen, täytän pian 20.
Uskoisin, että pitää olla riittävän monipuolinen ravintola, esim. pikaruokapaikka ei ehkä käy. Pitäisi pystyä opiskelemaan ala carte, buffet-tarjoilu, kahvila, alkot jne.
Opiskelin itse tarjoilijan paperit opparilla n. 10v sitten, vaikka tein jo niitä töitä. Haluan olla pro siinä mitä teen, vaikka sitte olisikin jonku mielestä paska homma paskalla palkalla. Ja jälkeen olen opiskellut AMK ja nyt ravintolapäällikkönä, perehdytän opiskelijoita. Opiskelu kannattaa aina. Soita opsop-toimistoon ja kysele sieltä niin selviää.
Ja puhelin heitti rivit päin helvettiä :)