Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psst. Tämä on vähän noloa, mutta auttakaa tolppapaikan kanssa

Vierailija
29.10.2021 |

Miten käytännössä lämmitätte auton talvella? Onko autossakin itsessään vielä jokin lämmitin vai miten tämä toimii?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autossa on (jos on) moottorin jäähdytinnestetilassa lämpövastus, joka saa tarvitsemansa sähkön siitä tolpasta. Jos sitä ns. lohkolämmitintä ei ole, sitten ei tarvita sitä tolppaakaan.

Vierailija
2/27 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, lohkolämmitin kai on yleinen varuste. Lisäksi oivallinen on sisätilaan sijoitettava lämmityspuhallin, jos ei ole lämmintä tallia ja pirun kylmä talvi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat auton mahdollisimman lähelle tolppaa niin sieltä tolpasta siirtyy magneettisesti lämpöä auton moottoriin.

Vierailija
4/27 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autossa on (jos on) moottorin jäähdytinnestetilassa lämpövastus, joka saa tarvitsemansa sähkön siitä tolpasta. Jos sitä ns. lohkolämmitintä ei ole, sitten ei tarvita sitä tolppaakaan.

Ja jos lohkolämmitintä ei ole ja jos sellaisen haluaa, niin sen voi yleensä asennuttaa autoon jälkikäteen.

Vierailija
5/27 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin asia olisi selvinnyt kolmen sekunnin googletuksella, mutta ei, tänne piti taas tulla kyselemään.

Vierailija
6/27 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autossa on (jos on) moottorin jäähdytinnestetilassa lämpövastus, joka saa tarvitsemansa sähkön siitä tolpasta. Jos sitä ns. lohkolämmitintä ei ole, sitten ei tarvita sitä tolppaakaan.

Ahaa! Minun tarvitsee siis vain laittaa pistoke siihen tolppaan ja toinen pää autoon (oikeaan paikkaan). Pitääkö vielä painaa jostain kytkimiä tai säätää jotain muuta?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/27 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitat auton mahdollisimman lähelle tolppaa niin sieltä tolpasta siirtyy magneettisesti lämpöä auton moottoriin.

Tarvitsenko magneetin? ;) 

Ap

Vierailija
8/27 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin asia olisi selvinnyt kolmen sekunnin googletuksella, mutta ei, tänne piti taas tulla kyselemään.

Sinäkin olisit vain voinut skipata tämän, mutta ei, tänne piti tulla kommentoimaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/27 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsekkaat että saat sen 1-2 h antamaan sitä virtaa, ennen ku lähet ajelemaan. En ole kuullut, että autossa pitäisi mitään painella, jos virtaa on tarjolla - lohkolämmitin lämmittää.

Vierailija
10/27 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, lohkolämmitin kai on yleinen varuste. Lisäksi oivallinen on sisätilaan sijoitettava lämmityspuhallin, jos ei ole lämmintä tallia ja pirun kylmä talvi.

Onko se lohkolämmitin siis moottoritilassa ja puhallin autossa sisällä?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/27 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autossa on (jos on) moottorin jäähdytinnestetilassa lämpövastus, joka saa tarvitsemansa sähkön siitä tolpasta. Jos sitä ns. lohkolämmitintä ei ole, sitten ei tarvita sitä tolppaakaan.

Ahaa! Minun tarvitsee siis vain laittaa pistoke siihen tolppaan ja toinen pää autoon (oikeaan paikkaan). Pitääkö vielä painaa jostain kytkimiä tai säätää jotain muuta?

Ap

Siellä tolpassa on kellokytkin. Siitä voi säätää, milloin sähkö on päällä. Yleensä se on kai kahden tunnin jakso. Jos lähdet töihin kello seitsemän, voit laittaa lämmityksen alkamaan kello viisi jne.

Vierailija
12/27 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

johto tolppaan ja tolpassa luultavasti on ajastinkello, joka on myös säädettävä niin että siitä saa virtaa, yleensä vain 2 tuntia antaa kerrallaan sähköä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/27 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso sinne auton eteen niin sieltä joko löytyy tai ei löydy (yleensä Suomessa löytyy) pistorasia (monesti jousikannalla suojattu, joskus ei koska joku on sen suojan onnistunut rikkomaan) ja sitten avaat takaluukun. Takaluukusta yleensä löytyy sähköjohto jolla auton saa kytkettyä siihen tolppaan. Väärinpäin sitä ei pysty laittaan. Mikäli jokin asia vielä ihmetyttää niin aja lähimmälle kaupalle, ihan sama mikä, jossa myydään jotakin autoihin liittyvää. Vielä helpommalla pääset kun kysyt joltakin (vaikka naapurilta tai ohikulkijalta) neuvoa.

Vierailija
14/27 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä oikea vastaus: Laita aggregaatti kiinni tolppaan (tarkista että dieseliä on aggregaatissa) . Kun ajastus lähtee käyntiin se käynnistää aggregaatin. Defa:n piuhalla yhdistät sitten aggregaatin auton nokassa olevaan pistokkeeseen ja näin jauhaa aggregaatti lämpöä autoosi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/27 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autossa on (jos on) moottorin jäähdytinnestetilassa lämpövastus, joka saa tarvitsemansa sähkön siitä tolpasta. Jos sitä ns. lohkolämmitintä ei ole, sitten ei tarvita sitä tolppaakaan.

Ahaa! Minun tarvitsee siis vain laittaa pistoke siihen tolppaan ja toinen pää autoon (oikeaan paikkaan). Pitääkö vielä painaa jostain kytkimiä tai säätää jotain muuta?

Ap

Johdon laitat tolppaan ja autoon kiinni. Ei tarvitse kytkeä tai säätää mitään.

Vierailija
16/27 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onni on webasto jonka pystyy käynnistää puhelimella.

Vierailija
17/27 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, lohkolämmitin kai on yleinen varuste. Lisäksi oivallinen on sisätilaan sijoitettava lämmityspuhallin, jos ei ole lämmintä tallia ja pirun kylmä talvi.

Onko se lohkolämmitin siis moottoritilassa ja puhallin autossa sisällä?

Ap

Jep, ei pakollinen mutta erillinen sisätila”pörrä” lämmittää sisätilaa ja se lohkolämmitin moottoria.

Vierailija
18/27 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, lohkolämmitin kai on yleinen varuste. Lisäksi oivallinen on sisätilaan sijoitettava lämmityspuhallin, jos ei ole lämmintä tallia ja pirun kylmä talvi.

Onko se lohkolämmitin siis moottoritilassa ja puhallin autossa sisällä?

Ap

Lohkolämmitin on moottoritilassa.

Sisätilanlämmitin on eri juttu. Voit joutua ostamaan sellaisen. Se taas kytketään jalkatilassa olevaan töpseliin.

Vierailija
19/27 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ristus, ei voi kun ihmetellä tätä uusavuttomuutta. Eli jos sulla on lohkolämmitin niin autos keulassa ulkopuolella on kolmireikäinen töpseli. Pyydä ohjeet isännöitsijältä sähkötolpan käytön suhteen. Jos sulla sisälämmitin( ehkä myös lohkolämmittimen lisäksi) autossa niin sisäpuolella autossas on pistoke johon voit laittaa sisälämpöpuhaltimen. Jossei oo kumpaakaan niin ota yhteyttä johkin autojoppariin ja pyydä haaroitussarja autoosi. Vain taivas on rajana mitä pyytävät siitä hintaa.

Työkaveri miestä piti kerran neuvoa näissä asioissa, vaikka on niin retee miäs omasta mielestään..

Vierailija
20/27 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autossa on (jos on) moottorin jäähdytinnestetilassa lämpövastus, joka saa tarvitsemansa sähkön siitä tolpasta. Jos sitä ns. lohkolämmitintä ei ole, sitten ei tarvita sitä tolppaakaan.

Ahaa! Minun tarvitsee siis vain laittaa pistoke siihen tolppaan ja toinen pää autoon (oikeaan paikkaan). Pitääkö vielä painaa jostain kytkimiä tai säätää jotain muuta?

Ap

Siellä tolpassa on kellokytkin. Siitä voi säätää, milloin sähkö on päällä. Yleensä se on kai kahden tunnin jakso. Jos lähdet töihin kello seitsemän, voit laittaa lämmityksen alkamaan kello viisi jne.

Joissain on, toisissa ei. Ja niissä joissa ei ole on myös eroa, toiset antavat virtaa aina kaksi tuntia kerrallaan ja toiset koko ajan (eli niin pitkään kuin johto on kiinni)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän