Lapsi mukana hirven paloittelussa
Alle kouluikäinen lapsi oli ollut isovanhemmilla hoidossa ja paappa oli sitten hänet ottanut mukaan katsomaan hirven paloittelua. Oliko teidän mielestä oikein toimittu?
Lasta tilanne ei juuri kuulemma haitannut ja paistikin maistui seuraavana päivänä.
Kommentit (27)
Meidän lapset on aina olleet mukana noissa hommissa ihan 2v lähtien.
Ihan normaalia, ei se liha kaupassa kasva🙃
Oliko oikein ja oliko oikein.
Sinulle nauretaan ivallisesti.
Hyvä juttu että nuoret osallistuu 👍 ei se liha tuu vakuumipakkaukseenkaan ihan itsestään.
Hyvä asia että näkee mistä liha lautaselle tulee. Olisi mielestäni voinut kuitenkin varmistaa vanhemmilta ensin.
Hyvin tehty. Harvin nykylapset näkee tollasta, ainakaan täällä kaupungissa. Sit ollaan aikusenakin ihan pihalla, että mistä se ruoka tulee ja vieraannutaan todellisuudesta.
Normimeininki, meillä mies on hirviporukassa ja perheessä on jäniskoira. Lapsi osaa suhtautua asiaan täysin luonnollisesti, vaikka minä (äiti) en ehkä itse ole innokas lihankäsittelyn seuraaja.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin tehty. Harvin nykylapset näkee tollasta, ainakaan täällä kaupungissa. Sit ollaan aikusenakin ihan pihalla, että mistä se ruoka tulee ja vieraannutaan todellisuudesta.
No en minä ole koskaan tuollaista nähnyt ja ihan hyvin tiedän että maasta, puista ja pensaista ruokani tulee.
Parikin asiaa herättää tässä ihmettelyä:
1) Minkä ihmeen takia tätä pitää edes miettiä? Täysin luonnollinen asia, joka olisi syytä jokaisen ihmisen nähdä jo lapsena.
2) Miksi tätä(kin) asiaa pitää kysellä tuntemattomilta nettifoorumilla? Eivätkö nämä aloittajan kaltaiset ihmiset osaa muodostaa mielipiteitä itsenäisesti yhtääb mistään?
Eikö isäs ottanu sua pienenä mukaan?
Meil pappa opettaa lapsia ampumaan ja mieli tekis kieltää, mutta aikanaan se opetti mutkin ampumaan ja kivaahan se oli. Kiva vaan ku sillä on energiaa vielä puuhailla.
Ampumistilannetta (tai kotieläimen lopettamista) en päästäisi pientä lasta katsomaan, mutta kun hirvi roikkuu jo suolistettuna ja nyljettynä ruhona orressa, niin lapsen avoimella mielellä ajatellen tilanteessa ei ole mitään kiusallista tai traumaattista, kun ei siitä semmoista tee. Lapsesta voi olla mielenkiintoista päästä katsomaan, mistä kohti ruhoa mitäkin lihoja leikataan. Itse kun olen maalta kotoisin ja metsästävästä perheestä, niin mitään kummallista tai outoa ei ole ollut teurastuksissakaan, kun kotona on laitettu mullia tai hirveä lihoiksi. Joskus alle kouluikäisenä muistan vispanneeni veriämpäriä sillä aikaa kun aikuiset ovat suolistaneet eläintä. Mullikan lopettamista en halunnut olla katsomassa, mutta sen jälkeen kun oli jo "poksahtanut", menin kyllä kiinnostuneena seuraamaan, miten teurastustoimet sujuvat.
Jos lasta taas pelottaa tilanne, on parempi, ettei viedä väkisin katsomaan, ellei itse halua.
Olen nainen, metsästän itsekin ja minulla on jo aikuiset lapset, jotka olivat pikkulapsina usein metsällä mukana.
Keskustelupalstoilla saa tietysti aina kysyä. keskusteluahan varten nämä ovat? vai ovatko? Joskus ihmetyttää semmoset kommentit että googlaa älä kysele.. vihasesti vielä. mutta aivan oikein tehty. pelottavaa ajatella kuinka pihalla jotkut ovat jotka eivät ole nähneet teurastusta.
Onneksi pappa ei sentään murhannut ahventa lasten nähden.
Olin alle kouluikäisenä mukana vastaavassa. Ei jäänyt traumoja. Olen kuitenkin alkanut näin aikuisena suhtautua kriittisesti perheen metsästyskulttuuriin, jossa suurin arvo tuntuu olevan saaliin sarvien koolla ja siinä, kuka pääsee "sarvikerhoon". 🤮
Isäni ja isoisäni molemmat harrastivat metsästystä. Isän otti minut mukaan hirven teurastukseen kun olin pieni lapsi. Näin usein jäniksiä ja muita ruhoja. Vihasin sitä aina ja aloin noin 10-vuotiaana kasvissyöjäksi. Olen edelleenkin kasvissyöjä 44-vuotiaana. Järkyttävän trauman sain eläinten ruumiista. :(
Entisaikaan pistettiin sikaa kun oli teurastettu ja poikalapset pistettiin vikkelinä vispaamaan verta astiassa joka pulppusi sitten kaulasta ja samalla tietenkin hiukan karaistukin.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelupalstoilla saa tietysti aina kysyä. keskusteluahan varten nämä ovat? vai ovatko? Joskus ihmetyttää semmoset kommentit että googlaa älä kysele.. vihasesti vielä. mutta aivan oikein tehty. pelottavaa ajatella kuinka pihalla jotkut ovat jotka eivät ole nähneet teurastusta.
Mitä pelottavaa siinä on jos ei ole nähnyt teurastusta, miten se vaikuttaa negatiivisesti elämään?
Jos lapsesta on tarkoitus kasvattaa tervepäinen veronsa maksava tolkun kansalainen niin tuo on parasta kasvatusta mitä lapselle voi tarjota.
Toisaalta, jos haluatte lapsestanne sukupuolen vaihtajan ja vasemmistolaisen woke hörhön niin välttäkää kuvatun kaltaista altistumista jatkossa.
Kyllä oli