mikä on (teko)syysi kuulua vielä kirkkoon?
Kommentit (51)
Lapset käy kerhossa ja meillä on hyvä perhekerho tarjoiluineen
Olen pitkän linjan partiolainen ja seurakunnat tukevat alueen lippukuntia. Nyt kun moni on eronnut kirkosta, lippukunnille tulee vähemmän rahaa. Se on aiheuttanut jo paljon taloudellista ahdinkoa. Siksi kuulun kirkkoon.
Miksi sinua kiinnostaa muiden elämänvalinnat, etkä osaa vain olla tyytyväinen omiisi?
Koska haluan kirkkohäät.
Joulusin on kiva käydä kirkossa laulamassa kauneimpia joululauluja.
Vanhat kirkot ovat hurjan kauniita, haluan tulea niiden ylläpitoa.
Diakonia tekee hyvää työtä köyhempien hyväksi.
Kirkko auttaa vähävaraisia. Osa maksetusta kirkollisverosta menee diakoniatyöhön. Kirkko mm. auttaa kodittomia jne. Uskonnollisista syistähän nyt kirkkoon ei välttämättä tarvitsisi kuulua, eihän raamattu missään välissä mitään kirkollisveroja käske maksamaan. Mutta ihan maallisista syistä kuulun, voisin toki saman prosentin palkastani lahjoittaa hyväntekeväisyyteen, mutta tämä olisi huomattavasti hankalampaa. Jos joku nyt syyttää minua idiootiksi kun haluan olla osaltani auttamassa vähävaraisia niin siitä vaan..
-18v
En ole onnistunut löytämään vaihtoehtoa uskolle muualta kuin nihilismistä, enkä ole aivan varma haluanko elää nihilistinä. Arvottomuus ja tyhjyys tuntuvat kuitenkin huonommilta vaihtoehdoilta kuin usko mahdottomaan. Ehkä olen ennemmin sitten Pascal kuin Nietzsche ja iloitsen mahdottomasta. Tarvitsenko siihen kirkkoa on sitten tietysti toinen kysymys, mutta siihen vastaaminen pitäisi aloittaa enemmänkin tuon ensimmäisen kysymyksen jälkeen. Toisaalta jos koen uskoni tapahtumana riittävän merkitykselliseksi, miksen haluaisi osoittaa sitä myös julkisesti.
Mä uskon jumalaan mutta suomen kirkko on tulossa pakanaks että se usko ei ole mun syyni. Tekosyynä on että toivon kirkon tulevan takasin vanhoihin aatteisiinsa. Eipä taida tapahtua kun tuntuu että raamattu ei tarkota enään mitään eli eroan pian.
Ihan ensiksi; olen sitä mieltä että uskon asiat ovat aina vain ja ainoastaan henkilökohtaisia juttuja. Minua ei kiinnosta vaikka uskoisit pyhään pastasiivilään mutta minua ei kiinnosta myöskään sinun kutsumanasi siihen lahkoonkaan liittyä.
Kuulun kirkkoon koska ihan vielä en ole löytänyt riittävän painavaa, henkilökohtaisesti koskettavaa, syytä siitä erotakaan. Eipä nuo mun kymppini mitä sinne vuoden aikana syydän, ole mitenkään ratkaisevasti mun talouteeni vaikuttaneet. Olen monista kiihkouskovaisten mielipiteistä eri mieltä, enkä kyllä koe olevani edes uskossa vaan lähinnä tapauskovaiseksikin kastettu.
En koe että kirkkoon kuulumisesta olisi minulle mitään haittaakaan. Ja jos joskus kirkosta eroan, en todellakaan kerro sitä kenellekään, ei se ole muitten asia. Eikä se myöskään tarkoita sitä, etten olisi enää tapauskovainenkaan vaikka kirkko mielellään käyttää kirkosta eronneista termiä "uskonnoton". Ei se, etten joskus enää haluakaan maksaa tuollaista veroa jota ei ole pakko maksaa, tarkoita välttämättä sitä että olisin uskonnoton.
En ole uskovainen, mutta kuulun kirkkoon kannatusmielessä. Luterilaisen kirkon jäsenmäärä laskee jatkuvasti, ja muslimien määrä on kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa. En halua nähdä sitä päivää, kun muslimien määrä ohittaa kristittyjen Suomessa. Kaikki varmasti ymmärtävät, kuinka mielekästä kristillistä perua olevien juhlapyhien ja muiden vietto kansallisina pyhinä on, jos joku muu uskontokunta on suurempi. Haluan tulevienkin polvien pääsevän nauttimaan joulusta ja Suvivirrestä, sillä ne ovat mielestäni suomalaisuutta.
Tota "kannatusmielessä" ei oo muuten tullu edes mieleen. Toi on niin totta että toi on mun syyni nyt tästä lähtien !!
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 04:27"]
Miksi ei? Omassa seurakunnassani tehdään ihan pirusti töitä vähempiosaisten auttamiseksi. Eivät nuo eurot ehkä suoraan sinne mene, mutta luotan tuon puljun toimiin huomattavasti enemmän kuin monen muun. Ihan mielelläni maksan tuohon suuntaan muutaman roposen.
[/quote]
Aivan, kirkko tekee paljon sellaista sosiaalityötä, mitä mikään muu taho ei nykyään tee (kunnatkaan enää). Saisi HS kirjoittaa tuosta työstä joskus, mutta ei. Sen sijaan palstatilaa saavat rapparit ja hipsterit, jotka tarjoavat jonkun lounaan.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 17:17"]
Haluan todellakin nähdä sen päivän kun kristittyjen määrä alittaa muslimien määrän, eli Suomessa olisi 2000 muslimia ja 1500 kristittyä ja 5,5 miljoonaa uskonnotonta.
[/quote]
Voipi olla, että odotuksesi palkitaan ja sen päivän näetkin. Tässäpä sinulle pikkuisen matematiikkaa.
2014 kirkosta erosi 74 000 ihmistä, mikä on n. 1,831230 % kirkon jäsenmäärästä. Vuoden 2014 lopulla jäseniä oli 4 041 000. Jos oletetaan, että kirkon jäsenmäärä vähenee tuolla prosentuaalisella luvulla (absoluuttisen vuosittain eronneiden määrän ajan myötä pienentyessä), niin 50 vuoden kuluttua kirkossa on 1 630 945 jäsentä.
4 041 000 / 1.01891230^50
Tällä hetkellä muslimeja arvellaan olevan Suomessa n. 60 000. Tosin joidenkin mielestä tämä on alakanttiin, koska muslimiyhteisöt eivät Suomessa kerää tilastoja jäsenmääristään. Oletetaan nyt kuitenkin, että määrä on 60 000. Tämä tarkoittaa, että vuosikymmenessä määrä on kaksinkertaistunut. Kokeillaampa, mitä määrälle tapahtuu viidessä vuosikymmenessä, jos kasvuprosentti pysyy samana:
60 000 * 2^5 = 1 920 000.
1 920 000 on enemmän kuin 1 630 945. Ja tämä on mielestäni aika opitimistinen arvio. Paljon riippuu siitä, pysyykö kirkon eroamisprosentti samanlaisena kuin vuonna 2014. Se on aika korkea, mutta pienempi kuin huippuvuosi 2010, jolloin kirkosta erosi 83 000 jäsentä. Tulee kuitenkin muistaa, että kirkon jäsenten tulevaisuuden määrää arvioitaessa emme voi tuijottaa pelkkiä eroamislukuja, koska ikäluokat pienenevät ja pienemmistäkin ikäluokista yhä pienempi prosentti liitetään kirkon jäseniksi. Samalla suuria, kirkkoon useammin kuuluvia ikäluokkia poistuu. Muslimien määrän kasvu on ollut kiivaampaa viime vuosikymmenen alku- kuin loppupuoliskolla, joten tämän perusteella lienee perusteltua olettaa, että lähivuosikymmeninä kasvuprosentti myötäilee enemmän viimeisimpiä vuosia ja tulevaisuudessa määrän kaksinkertaistumisaika on jopa lyhyempi kuin vuosikymmen.
Voi olla, että jo muutaman vuosikymmenen kuluttua Suomikin on oikein jännä ja ihanan eXoottinen paikka. Eikö olekin kiva?
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 21:15"]
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 17:17"]
Haluan todellakin nähdä sen päivän kun kristittyjen määrä alittaa muslimien määrän, eli Suomessa olisi 2000 muslimia ja 1500 kristittyä ja 5,5 miljoonaa uskonnotonta.
[/quote]
Voipi olla, että odotuksesi palkitaan ja sen päivän näetkin. Tässäpä sinulle pikkuisen matematiikkaa.
2014 kirkosta erosi 74 000 ihmistä, mikä on n. 1,831230 % kirkon jäsenmäärästä. Vuoden 2014 lopulla jäseniä oli 4 041 000. Jos oletetaan, että kirkon jäsenmäärä vähenee tuolla prosentuaalisella luvulla (absoluuttisen vuosittain eronneiden määrän ajan myötä pienentyessä), niin 50 vuoden kuluttua kirkossa on 1 630 945 jäsentä.
4 041 000 / 1.01891230^50
Tällä hetkellä muslimeja arvellaan olevan Suomessa n. 60 000. Tosin joidenkin mielestä tämä on alakanttiin, koska muslimiyhteisöt eivät Suomessa kerää tilastoja jäsenmääristään. Oletetaan nyt kuitenkin, että määrä on 60 000. Tämä tarkoittaa, että vuosikymmenessä määrä on kaksinkertaistunut. Kokeillaampa, mitä määrälle tapahtuu viidessä vuosikymmenessä, jos kasvuprosentti pysyy samana:
60 000 * 2^5 = 1 920 000.
1 920 000 on enemmän kuin 1 630 945. Ja tämä on mielestäni aika opitimistinen arvio. Paljon riippuu siitä, pysyykö kirkon eroamisprosentti samanlaisena kuin vuonna 2014. Se on aika korkea, mutta pienempi kuin huippuvuosi 2010, jolloin kirkosta erosi 83 000 jäsentä. Tulee kuitenkin muistaa, että kirkon jäsenten tulevaisuuden määrää arvioitaessa emme voi tuijottaa pelkkiä eroamislukuja, koska ikäluokat pienenevät ja pienemmistäkin ikäluokista yhä pienempi prosentti liitetään kirkon jäseniksi. Samalla suuria, kirkkoon useammin kuuluvia ikäluokkia poistuu. Muslimien määrän kasvu on ollut kiivaampaa viime vuosikymmenen alku- kuin loppupuoliskolla, joten tämän perusteella lienee perusteltua olettaa, että lähivuosikymmeninä kasvuprosentti myötäilee enemmän viimeisimpiä vuosia ja tulevaisuudessa määrän kaksinkertaistumisaika on jopa lyhyempi kuin vuosikymmen.
Voi olla, että jo muutaman vuosikymmenen kuluttua Suomikin on oikein jännä ja ihanan eXoottinen paikka. Eikö olekin kiva?
[/quote]
Järkyttävää. :(
Haluan, että tulevatkin (mahdolliset) lapset kastetaan. Haluan itse päästä vielä kummiksi. Käymme lapsen kanssa seurakunnan muskarissa ja perhekerhossa. En kehtaisi käydä siellä, jos en maksaisi kirkollisveroa, vaikkei siellä kukaan sitä kysykään. Haluan, että lapsi voi mennä seurakunnan päiväkerhoon. Olen itse pienimuotoisesti mukana kaupunkimme lähimmäistyössä, jota seurakunnan taholta järjestetään. Mielestäni kirkko tekee paljon hyvää vähäosaisten hyväksi. Tykkään käydä kirkossa varsinkin suurina juhlapyhinä, se on perinne minulle, ja saan siitä hyvän mielen. Haluan, että kun kuolen, pappi siunaa minut ja minut haudataan kirkolliselle hautausmalle.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 00:25"]Miksi sinua kiinnostaa muiden elämänvalinnat, etkä osaa vain olla tyytyväinen omiisi?
[/quote]
Nyt en ihan ymmärtänyt.. T. Ap
Ps. Kuulun kirkkoon..
Diakoniapu kuuluu kaikille, myös eri uskontoon kuuluville ja ateisteille.