Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajat: Ruotsin taito heikkeni, kun opetus varhennettiin alkamaan alakoulussa

Vierailija
29.10.2021 |

”Syksyllä 2016 toteutettu uudistus tehtiin siten, että kaksi vuosiviikkotuntia ruotsin opetusta siirrettiin alakoulun opetukseen vuosikursseilta 7–9. Eräät kunnat kompensoivat muutosta lisäämällä ruotsin kielen opetuksen tuntimäärää yläkoulussa, mutta näin ei tehty kaikissa kunnissa.

Vastanneista lukion opettajista 61 prosenttia arvioi, että ruotsin osaaminen on huonontunut paljon viimeisten kahden lukuvuoden aikana. Noin kolmasosan mielestä osaaminen on huonontunut jonkin verran ja 7 prosentin mielestä se on pysynyt samana. Kenenkään vastanneen mukaan osaaminen ei ole parantunut.”

Ihan tyypillinen uudistus nyky-Suomessa, kaikkien mielestä hommat meni aivan päin percettä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/opettajat-ruotsin-taito-heikkeni-ku…

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä voisi enempää vahingoniloinen olla. Pakkoruotsi aikaistettin RKP:N VAATIMUKSESTA JA PAINOSTAMANA vastoin alkuperäistä suunnitelmaa.

Sitä saa mitä tilaa.

Vierailija
2/31 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa tästä kyllä varotettiin jo silloin, kun uudistusta oltiin tekemässä. Mutta koska  pakkoruotsin aikaistaminen oli rkp:n vaatimus, sitä kiltisti toteltiin ja kritiikki vaiennettiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsin taito heikkenee jatkossakin kun ketään ei se kiinnosta eikä valtaosalle ole siitä mitään hyötyä.

Monilla paikkakunnilla mm itärajan läheisyydessä puhutaan ihan muita kieliä enemmän kuin ruotsia.

Vierailija
4/31 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilken överraskning! Alakoulussa luokanopettajat yrittää tehdä kieltenopettajien töitä ihan liian vähällä tiedolla.

Vierailija
5/31 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vilken överraskning! Alakoulussa luokanopettajat yrittää tehdä kieltenopettajien töitä ihan liian vähällä tiedolla.

Ja pakkoruotsin opetamiseen pakotetut ala-asteen opettajat yllättävän tehokkaasti välittävät lapsille sopivan asenteen ruotsin opiskeluun! :)

Vierailija
6/31 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielten opettajia ei kuunneltu.

On ihan selvä juttu, että jos sama tuntimäärä jaetaan neljälle vuodelle, niin oppiminen ei parane. Tunnit siis otettiin yläkoulusta. Kieltä ei voi oppia, jos sitä opetetaan 1 tunti viikossa tai pidetään tässä kielessä välivuosi. Ruotsia siis pakolliset 4 oppituntia 3 yläkoulun vuodessa + 1 alakoulun tunti. Ihan kauheasti ei ole tunteja...

Tämä tulos oli jo ennalta selvä. Ei olisi kamnattanut kokeilla.

Vierailija
7/31 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa tästä kyllä varotettiin jo silloin, kun uudistusta oltiin tekemässä. Mutta koska  pakkoruotsin aikaistaminen oli rkp:n vaatimus, sitä kiltisti toteltiin ja kritiikki vaiennettiin.

RKP:lla ei ole mitään muuta ideologiaa kuin ruotsin kieli. Pakottaminen ei toimi, ei Freudenthal-palkinnot poliitikoille, ei verovapaat säätiöt.

Aivan sama vaikka suomenkieliset pakotettaisiin lukemaan kouluissa latinaa. Samalla tavalla se pakkolatina hiipuisi käytön puutteessa vaikka latina olisi avain lukemattomien muiden kielten opiskeluun.

Vierailija
8/31 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikähän koulussa on vikana, jos oppilaat eivät osaa oppia ruotsia alakoulussa. Asuin elämäni ensimmäiset 7 vuotta kaupungissa, jossa oli paljon myös ruotsinkielistä väestöä ja minulla oli sellaisia ystäviäkin. Opin aika hyvin ruotsia ja kun koulussa alkoi ruotsin opetus 7. luokalla sain koko ajan kymppejä kokeista. Oltiin muutettu silloin syvälle savoon ja opettaja ihemtteli miten olen näin hyvä ja epäili että lunttaan (savolaiset...). Kerroin opettajalle missä olin asunut ennen ja että opin jo tarhassa puhumaan ruotsia. Miksei se ruotsin oppiminen toimi koulussa?

Vierailija
9/31 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisen vastaajan olisi kannattanut panostaa suomen kielen opiskeluun.

Vierailija
10/31 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mikähän koulussa on vikana, jos oppilaat eivät osaa oppia ruotsia alakoulussa. Asuin elämäni ensimmäiset 7 vuotta kaupungissa, jossa oli paljon myös ruotsinkielistä väestöä ja minulla oli sellaisia ystäviäkin. Opin aika hyvin ruotsia ja kun koulussa alkoi ruotsin opetus 7. luokalla sain koko ajan kymppejä kokeista. Oltiin muutettu silloin syvälle savoon ja opettaja ihemtteli miten olen näin hyvä ja epäili että lunttaan (savolaiset...). Kerroin opettajalle missä olin asunut ennen ja että opin jo tarhassa puhumaan ruotsia. Miksei se ruotsin oppiminen toimi koulussa?

No hyvä ihme sentään, vastaushan löytyy omasta tekstistäsi!

Sinulla oli MOTIIVI oppia ruotsia, koska olit ruotsinkielisten kanssaan tekemissä.

Suurin osa suomenkielisistä ei ole missään kosketuksissa ruotsin kieleen, joten mitään motiivia sen opiskeluunkaan ei ole.

Vierailija
11/31 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoinen keisarin uudet vaatteet tämä pakkoruotsi.

Ei poliitikotkaan voi niin tyhmiä olla, etteivätkö näkisi tämän asian järjettömyyttä, mutta suomenruotsalaisen säätiörahan vuoksi pitää kilvan kehua alastoman keisarin hienoja vaatteita.

Vierailija
12/31 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kuopus on nyt lukion ekalla.

Siinä ruotsin opiskelussa oli pitkiä taukoja yläkoulussa. Välissä ehti unohtaa aina kaiken.

Hän opiskeli sittwn kotona itsekseen ja vaihtoi nyt a-ruotsiin.

Vierailija
13/31 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan minäpä olin kansakoulun 3. ja 4. luokalla vapaaehtoisessa ruotsinkerhossa! Kai siellä jotain oppi, koska keskikoulussa oli sitten ruotsin opiskelun alku tosi helppoa, ihan tuttua kaikki.  Ja aikanaan ylkkäreissä kirjoitin l:n. Sen jälkeen vain on käyttö jäänyt aika vähälle. Ymmärrän kyllä aika hyvin, mutta oma tuotto on aika huonoa. 

Vierailija
14/31 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellisen vastaajan olisi kannattanut panostaa suomen kielen opiskeluun.

osaan sitä luultavasti paremmin kuin sinä. laajenna sivistystasoasi, niin ymmärrät miksi tulee helposti kirjoitusvirheitä nettifoorumeilla.

Vierailija
15/31 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai.

Mä luin ruotsia ala-asteen kolmannelta luokalta eteenpäin vuodesta 1991. Englannin opinnot alkoi vasta seiskalla 1995.

Ylioppilaskirjoituksissa molemmista (pitkä ruotsi, pitkä englanti) tuli E.

Vierailija
16/31 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hyvä ihme sentään, vastaushan löytyy omasta tekstistäsi!

Sinulla oli MOTIIVI oppia ruotsia, koska olit ruotsinkielisten kanssaan tekemissä.

Suurin osa suomenkielisistä ei ole missään kosketuksissa ruotsin kieleen, joten mitään motiivia sen opiskeluunkaan ei ole.

koulussa ovat tekemisissä. Luulisi siinä olevan motivaatiota, että saa oppia jotain uutta, mutta ehkä se tosiaan on niin, että jotkut ihmiset eivät vain halua kehittyä ja/Tai oppia uutta ja se näkyy jo lapsissa. Koulussa ollaan tekemisissä muidenkin aineiden kanssa ja niidenkin oppiminen onnistuu.

Vierailija
17/31 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei poliitikotkaan voi niin tyhmiä olla, etteivätkö näkisi tämän asian järjettömyyttä, mutta suomenruotsalaisen säätiörahan vuoksi pitää kilvan kehua alastoman keisarin hienoja vaatteita.

niin... en minäkään kyllä mitään pakko-oppimisia kannata, mutta ruotsin oppiminen olisi sikäli järkevää, että siitä voi olla hyötyä myöhemmin. Esimerkiksi minä saan ihan mukavaa palkkaa vain siksi, että osaan myös ruotsia, tosin akateemisena virkamiesruotsi oli pakko suorittaa, muuten ei olisi voinut saada tutkintoa yliopistosta ulos.

Vierailija
18/31 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppilaitokset saavat valmistuneista rahaa, siksi päästävät kaikki läpi virkamiesruotsista.

Vierailija
19/31 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppilaitokset saavat valmistuneista rahaa, siksi päästävät kaikki läpi virkamiesruotsista.

meillä piti tehdä virallinen koe, sieltä ei kyllä päästetty kaikkia läpi, osa opiskelijoista suoritti sen monta kertaa, kunnes onnistuivat

Vierailija
20/31 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

niin... en minäkään kyllä mitään pakko-oppimisia kannata, mutta ruotsin oppiminen olisi sikäli järkevää, että siitä voi olla hyötyä myöhemmin. Esimerkiksi minä saan ihan mukavaa palkkaa vain siksi, että osaan myös ruotsia, tosin akateemisena virkamiesruotsi oli pakko suorittaa, muuten ei olisi voinut saada tutkintoa yliopistosta ulos.

Minkä tahansa kielen osaamisesta voi olla hyötyä.

Järkevintä olisi pitää B-kielen opiskeleminen pakollisena, mutta sen ei olisi pakko olla ruotsi.