Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusavuttomat!!#*

Vierailija
06.01.2015 |

Siis ihan oikeasti, mihin tämä maailma on menossa?? Nykynuoret ei osaa tehdä ruokaa TAI LUUTUTA!? Huomasin asian seuraamalla 14v pikkusiskoani ja hän osaa tehdä vain makaronimössön ja that's it.. Huonettaan ei siivoa ikinä, vaan äiti tai isä hoitaa sen.. Luuttusin lattioita ja nostin tuolit ylösalaisin pöydän päälle ja sisko kysyy: "miks hitossa tuolit on pöydällä?" No ehkä sen takia että saa Luututtua helpommin pöydän alusen ja sitten myös pyyhittyä tuolin jalat.. Oikeasti olen alkanut miettimään, että miten nuo nuoret pärjää omillaan tulevaisuudessa.
Ja se myös on pistänyt silmään, että nuoret miehet eivät enää osaa korjata omia autojaan :o moni lähipiirissä ottanut pankista lainan(!?) että voivat ostaa auton, kun omat taidot eivät riitä entistä autoa korjaamaan : o
Itse olen 20v ja osaan tehdä ruokaa,(hernekeitot, lasagnet, perunamuusit, nakkikeitot, pihvit etc ja leipää en osta kaupasta vaan teen itse..) pidän talon lämpimänä (uunia lämmittämällä) ja jos saunotaan niin kannan vedet ja teen muutenkin asioita mitkä ovat itsestään selviä jos haluaa omillaan pärjätä (myös taloudellisesti)
Mies korjaa automme (jos ei taidot riitä niin kaverit apuun) ja hoitaa polttopuut ja auraa pihatien ja tekee muitakin aivan itsestään selviä askareita..
Onko muidenkin mielestä nuoret menossa uusavuttomampaan suuntaan vai olenko ainut joka ajattelee näin?

Ps. Tunnen itseni vanhaksi kun jouduin kirjoittamaan "nykynuoret" , mutta muutakaan sanaa en heille keksi :D

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään osaa LUUTUTA ja olen jo 49 v.

Vierailija
2/17 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhäkään ole nuorten vika jos vanhemmat ovat laiskoja. Minun äitini oli vielä niin pippurinen tapaus että ei edes päästänyt keittiöön kun se oli hänen pyhättönsä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osasitkos itse tehdä kaikki nuo asiat jo 14-vuotiaana?

Vierailija
4/17 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä sulle ja teille! Neuvo siskoasi, kyllä se siitä, pikkusiskothan aina kunnioittavat isosiskojaan!

Vierailija
5/17 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyautoja ei voi eikä saa korjata itse.

Vierailija
6/17 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:57"]Osasitkos itse tehdä kaikki nuo asiat jo 14-vuotiaana?
[/quote]

Osasin tehdä ruokaa, siivota ja lämmittää uunin.. Pointti oli se, että siskoni on jo 14, eikä osaa siivota tai tehdä ruokaa.

Vierailija
7/17 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullamössösukupolvi.

Vierailija
8/17 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muita vertailukohteita kuin siskosi? Aika monella ihmisellä on jonkinlaiset silvitymis metodit. Jos niihin ei kuulu luuttu, niin voi kuulua some tms. Meilä kaikilla on heikkoutemme, mutta myös vahvuutemme. Mielestäni on hyvä että ne ovat erilaisia eri ihmisillä. siitä hyvä monimuotoisuus.

Vierailija
9/17 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:58"]Hyvä sulle ja teille! Neuvo siskoasi, kyllä se siitä, pikkusiskothan aina kunnioittavat isosiskojaan!
[/quote]
Mutta kun ei kunnioita :/ olen yrittänyt, että uskoutuisi asioistaan minulle (niinkuin siskot tekevät) ja neuvonut miten siivotaan ja yrittänyt, että auttaisi äitiä kun yksin joutuu kaiken tekemään (isä keikkatöissä) , mutta siskolla ei ole yhtään kunnioitusta vanhempiani kohtaan! Toista se oli kun selkäsaunat olivat vielä sallittuja, mutta se onkin jo ihan eri keskustelunsa se :D

Vierailija
10/17 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mua ihmetyttää nämä jo omilleen muuttaneet nuoret aikuiset, jotka eivät osaa siivota tai pestä pyykkiä. Eivätkä kai edes googlettaa kun keskustelupalstoilta tulevat kyselemään että miten pyykit pitää pestä tai vessa siivota. Eikö lapsuudenkodissa mitään ole tarvinnut tehdä?

Vierailija
11/17 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:03"]Onko muita vertailukohteita kuin siskosi? Aika monella ihmisellä on jonkinlaiset silvitymis metodit. Jos niihin ei kuulu luuttu, niin voi kuulua some tms. Meilä kaikilla on heikkoutemme, mutta myös vahvuutemme. Mielestäni on hyvä että ne ovat erilaisia eri ihmisillä. siitä hyvä monimuotoisuus.
[/quote]
Huomaan saman siskoni ystäväpiirissä ja muutenkin 00-sukupolvessa.. Olivat mm. Kaverit varastaneet vieraillessaan rahaa ja tupakkaa vanhemmiltani (vanhemmat ei olleet kotona) ja laittaneet mopoihinsa takapihalta kanisterista jäteöljyä kun luulleet bensaksi :'D vanhempi pikkusiskoni (16v) osaa tehdä mitä minäkin ja asuu omillaan (koulu eri paikkakunnalla) ja kunnioittaa vanhempiamme. Joten siksi olen ymmälläni..

Vierailija
12/17 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:07"]No mua ihmetyttää nämä jo omilleen muuttaneet nuoret aikuiset, jotka eivät osaa siivota tai pestä pyykkiä. Eivätkä kai edes googlettaa kun keskustelupalstoilta tulevat kyselemään että miten pyykit pitää pestä tai vessa siivota. Eikö lapsuudenkodissa mitään ole tarvinnut tehdä?
[/quote]
No äläpä muuta sano.. Ne kuuluvat yläasteellakin kotitaloudessa opetussuunnitelmaan (pyykinpesu, vessan siivoaminen yms.) mutta uskoisin näin, että oppi tulee vanhemmilta ja joidenkin vanhemmat eivät vain opeta.

Vierailija
13/17 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:07"]

No mua ihmetyttää nämä jo omilleen muuttaneet nuoret aikuiset, jotka eivät osaa siivota tai pestä pyykkiä. Eivätkä kai edes googlettaa kun keskustelupalstoilta tulevat kyselemään että miten pyykit pitää pestä tai vessa siivota. Eikö lapsuudenkodissa mitään ole tarvinnut tehdä?

[/quote]

No ei, kun lasten kanssa kaikkien töiden tekeminen on niin hidasta, että rouva Äiti on mieluummin tehnyt ne itse. Hän on sentään osannut niin hyvin! Eikä lapset ole muutenkaan kotona töihin osallistuneet, kun ovat olleet päivähoidossa ne vuodet, kun lapset ovat yleensä ahkerimmillaan, eli tunkevat avuksi "kaikkiin" töihin.

Aloittaja voisi itse kertoa meille, mitä hän lapsuudenkodissaan on muuttunut niissä 6 vuodessa, jotka hänellä ja pikkusiskollaan on ikäeroa. Onko pikkusisko iltatähtönen, josta on muutenkin pidetty parempaa huolta, eli tehty kaikki valmiiksi?

Sekin on mahdollista, että sisko onkin vain perusluonteeltaan laiska. Vanhemmat vielä antavat siihen tilaisuuden. Onko hän mahdollisesti lukioon menossa, eli hänen ei tarvitse opetella näitä tavallisia kotitöitä, kun saa paremman ammatin? (Ihan kuin ei maisterit nykyään joutuisi siivoamaan ihan itse ...) Ennen oli selvä jako niiden "parempien" oppilaiden eli keskikoulun ja kansalaiskoulun välillä. Niissä oli nimittäin eri oppiaineita, ja keskikoulussa monia käytännöntaitoja, kuten konekirjoitusta ja käsityötä oli valinnaisaineena, kansalaiskoulussa pakollisena.

Vierailija
14/17 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siís onko sun sisko lintsannut koulussa köksäntunneilta?

Mun 13v poika ei ole, ja kokkaa paljon ja monipuolisesti, toki ei ole vain koulun opetuksen varassa... Mutta ei se luututa osaa, eikä ole vielä tarvekaan. Vessan ja kylppärin kyllä osaa pestä.

Teillä on varmaan aika vanha auto, jos sitä voi itse korjata. Mites auton vuosihuollot, tekeekö miehes nekin itse?

Vierailija
15/17 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on varmaan aika vanha auto, jos sitä voi itse korjata. Mites auton vuosihuollot, tekeekö miehes nekin itse?
[/quote]
Mitkä ihmeen vuosihuollot?? :Dd siis katsastukseen? Kyllä tekee kaiken itse. Ensimmäisen autonsa "rakensi" itse alusta loppuun. Ja kyllä tämänhetkinen auto on "vanha" vuosimallia -97 ja uudempaa emme tarvitsekaan :) ja vanhemmillani on auto vuosimallia 2005(?) ja mieheni korjaa siihenkin tulevat viat. Emme ole tainneet ikinä käyttää autoa korjaamolla, koska mies korjaa itse ja jos ei osaa, niin lähipiiristä löytyy kyllä joku joka osaa :) Siinä säästyy paljon rahaa kun itse opettelee :) ja en usko, että monella 20 vuotiailla perheellisillä olisi varaa uudempaan autoon (ilman vanhempien rahoja)

Vierailija
16/17 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]
en usko, että monella 20 vuotiailla perheellisillä olisi varaa uudempaan autoon (ilman vanhempien rahoja)
[/quote]
TAI ilman lainaa

Vierailija
17/17 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittu mitä paskaa :D