Maitotuotteiden vähentäminen
Kokemuksia? Halpoja vaihtoehtoja? Mä olen niitä ihmisiä, jotka syövät monta rahkapurkkia päivässä, raejuustoa, jukurttia, maitoa (myös kahvissa) yms. Nyt pakko testata maitotuotteiden radikaalia vähentmistä erittäin pahan atopian takia. Soijamaitoa, riisimaitoa, kauramaitoa? Soijassa näytti olevan eniten proteiinia, mutta onko soijan jatkuva käyttö hyväksi? Millä korvaan sitten rahkat ja jukurtit? Opiskelijabudjetilla mennään..
Kommentit (5)
Itse olen atoopikko. Soijasta saan ihottumaa. Varmaankin voisit kokeilla kauramaitoa.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:35"]
Itse olen atoopikko. Soijasta saan ihottumaa. Varmaankin voisit kokeilla kauramaitoa.
[/quote]
Allergia on asia erikseen. Jos olet soijalle allerginen, muut voivat silti käyttää sitä.
Soijatuotteet on yleensä geenimuunneltuja ja muutoinkin hyvin pitkälle prosessoituja, ellei sitten osta luomusoijaa, joka on kallista. Lisäksi paljon käytettynä aiheuttaa helposti yliherkistymistä. Kauramaito on pahaa, mutta halvempaa ja terveellisempää. Mantelimaito on ihan sellaisenaankin hyvää, mutta taitaa olla myös melko arvokasta.
Broilereille syötetään gmo-soijaa. Ihmisille kaupattavat soijatuotteet taas ovat muuntelemattomasta soijasta valmistettuja. Mitä tarkoitat "pitkälle prosessoidulla", ja miten teollisen prosessin läpikäynyt luomusoijatuote, vaikkapa jugurtti, mielestäsi poikkeaa vastaavasta ei-luomusta?
Soija on terveellistä, vaikka on tietty hysteerikkojen alalaji, joka toitottaa muuta. He ovat ihan samanlaisia foliohattuja kuin kemikaalivana-, sähköyliherkkyys- ym. osastot.
Soijajugut ovat ihan hyviä, rahkan tapaista kamaa saat aikaiseksi kun valutat maustamatonta soijajugurttia (pyöreä puolen litran pänikkä) puoli vuorokautta. Ei se ole ihan samanlaista kuin maitorahka, mutta ihan hyvää kuitenkin. Kaurakerma on tosi hyvä ruuanlaitossa.