Jos kerran alkoholismi on sairaus, miksi sitä pitäisi hävetä?
Kommentit (35)
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:48"]
Kyllä se minua hävetti. Pelotti ja hävetti se, etten kertakaikkiaan pystynyt olemaan juomatta. Hävetti se, etten kotona saanut tehdyksi mitään hyödyllistä, se, että aina oli rahat loppu, lopulta hävetti jo näyttäytyä ihmisille. Pelotti tulevaisuus, pelotti lähteä aamulla autolla liikenteeseen eilisten juomisten jälkeen. Hävetti saamattomuus, se, etten saanut haettua itselleni apua ja pelotti se, että se mahdollinen apu maksaisi paljon eikä auttaisikaan. Mielestäni alkoholismi on mielen sairaus ja pahanlaatuinen, ennenaikaiseen tuskalliseen kuolemaan johtava sellainen, eikä siihen ole parannuskeinoa vaan alkoholisti pysyy alkoholistina hautaan saakka. Sensijaan alkoholisti voi elää raittiina ja raitistuminen on jopa suhteellisen helppoa jokaiselle joka sitä itse haluaa, yleensä ei omin avuin, mutta apua siihen on saatavissa.
[/quote]
Paskamaisinta tuossa on aina kävellä oluthyllyn tai alkon ohi kieli pitkällä. Vituttaa kun tekisi mieli juoda ja pistää kaikki leikiksi. Aina jokaisen vastoinkäymisen jälkeen tekee mieli juoda palkinnoksi tai lohdutukseksi. Aina kerran viikossa tai parhaimmillaan kerran kuukaudessa sitten repsahtaa.
Kaikki pyörii juomisen ympärillä vaikka olisi vuosiakin raittiina. Keskellä yötä tai aikaisin aamulla on lähdettävä lenkille, koska viinan himo on niin suuri ja pitää keksiä jotain muuta ajateltavaa. Joka päivä sitä miettii miten saisi suututettua kaikki rakkaat ympäriltä niin pahasti että jätäisivät minut yksin niin saisin syyn ryypätä koko elämäni...
21 vuotta raittiina, Sepi
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:31"]
Joka päivä sitä miettii miten saisi suututettua kaikki rakkaat ympäriltä niin pahasti että jätäisivät minut yksin niin saisin syyn ryypätä koko elämäni...
[/quote]
Ehkä sinun olisi oikeasti parempi juoda itsesi hengiltä. Kuulostaa todella pahalta.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:35"]
Joka päivä sitä miettii miten saisi suututettua kaikki rakkaat ympäriltä niin pahasti että jätäisivät minut yksin niin saisin syyn ryypätä koko elämäni...
[/quote]
Ehkä sinun olisi oikeasti parempi juoda itsesi hengiltä. Kuulostaa todella pahalta.
[/quote]
Ja ehkä sinun pitäisi perehtyä paremmin alkoholistin sielunmaisemaan ennen kuin menet laukomaan moisia. :) On eri asia ajatella jollakin tavalla kuin toimia ajatustensa vietävänä.
Onnea Sepi 21 vuoden raittiudesta, mieletön saavutus eikä varmasti tullut helpolla!
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:41"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:35"]
[/quote]
[/quote]
Ja ehkä sinun pitäisi perehtyä paremmin alkoholistin sielunmaisemaan ennen kuin menet laukomaan moisia. :) On eri asia ajatella jollakin tavalla kuin toimia ajatustensa vietävänä.
Onnea Sepi 21 vuoden raittiudesta, mieletön saavutus eikä varmasti tullut helpolla!
[/quote]
Ettekö te voi opetella juomaan kohtuudella??? Miksi pitää pilata noinkin mukava juttu elämässä.
Elämä on nyt ja tässä. Ei sitä kuoleman jälkeen pääse enää nauttimaan kännistä.
Sepi, näin uskon puolisonikin salaa miettivän. En ole aiemmin kuullut kenenkään myöntävän tuota. Siinä se nyt tuli.
T. Juopon läheinen
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 17:51"]
Joka päivä sitä miettii miten saisi suututettua kaikki rakkaat ympäriltä niin pahasti että jätäisivät minut yksin niin saisin syyn ryypätä koko elämäni... 21 vuotta raittiina, Sepi
Sepi, näin uskon puolisonikin salaa miettivän. En ole aiemmin kuullut kenenkään myöntävän tuota. Siinä se nyt tuli. T. Juopon läheinen
Entiset alkoholistit ovat todella raskasta seuraa. Yritävät ärsyttää ja löytää pakotien rakastamiensa ihmisten sylistä kohti kylmää hankea ja pulloa.
Miksi alkoholisti ei näe omaa parastaan?
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 10:54"]
Syömishäiriötkin sitten näemmä ovat ihmisen oma vika. Miksei vaan samantien sanota että kaikki mt-häiriöt ovat ihmisten oma vika. Masentunut ei vaikkapa osaa käyttää aivojaan normaalisti. Tai syöpä, ihminen ei tietoisesti osannut hallita solutoimintaansa. Joillakin ihmisillä on kummallinen hinku syyllistää ihmisiä vaikka kuinka monen kaaren ja mutkan kautta. Pää-asia että ihmistä voi syyllistää jostain.
[/quote] Tähän perään tekee mieli huudahtaa kuin helluntaikokouksissa konsanaan että Aamen!
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 09:12"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 09:11"]
Alkoholismi ei ole itseaiheutettu sairaus. En minäkään tiennyt etukäteen, että minulla on alttius jäädä koukkuun ennen kuin hups, olin jo alkoholiriippuvainen. Onneksi tajusin hakea apua hyvin varhaisessa vaiheessa, mutta silti alkosta eroon pääseminen on vaatinut valtavasti ponnistelua ja tahdonlujuutta.
Sairastumisesta ei voi alkoholistia syyttää, siitä toki voi, jos ei hae apua. Mutta vähän armoa kohteluun ja asenteisiin, paraneminen ei ole helppoa vaikka onkin mahdollista.
Varmaan häpeä johtuu siitä, että sairastumista pidetään omana syynä?
[/quote]
Miten se muuten voi tulla kuin juomalla? Jos suvussa on alkoholismia, ei kannata aloittaa ollenkaan.
[/quote]
Niinpä, mutta ainakaan minä en sitä osannut 14-vuotiaana ajatella. Kyllä se oli geeneissä ja kerralla tunsin, että viina on minun aine. Siitä se pikku hiljaa lähti niin, että oikestaan armeijakin oli 11 kuukauden ryyppyreissu.
en kyllä tunne häpeää vaikka alkoholismi olen
Eihänsitä pidäkään hävetä...mutta kun se juominen usein johtuu häpeästä ja tuttu tunne jatkuu...ja se teettää asioita, mitkä hävettää...sis ihminen tekee ja sen alkoholistin perustunee on useimmiten häpeä.
voi kuinka paljon tässä maassa onkaan häpeää ja vinoon katsomista ja paheksuntaa...ei ihme, jos häpeä on tiukassa...oli sitten alkoholisti tai ei.
Alkoholisti yleensä pilaa myös ympärillään olevien elämän juomisella, mitä on tervettä hävetä. Alkoholismi on sairaus, mutta korkin voi silti laittaa kiinni. On häpeä jos ei etsi sairauteensa apua.
Alkoholismi on itseiaiheutettu sairaus ja siitä pystyy parantumaan, jos haluaa.
Kyllä minä ainakin häpeän itselläni sairautta kuin sairautta. Oli se sitten fyysinen tai psyykkinen.
Alkoholismi ei ole itseaiheutettu sairaus. En minäkään tiennyt etukäteen, että minulla on alttius jäädä koukkuun ennen kuin hups, olin jo alkoholiriippuvainen. Onneksi tajusin hakea apua hyvin varhaisessa vaiheessa, mutta silti alkosta eroon pääseminen on vaatinut valtavasti ponnistelua ja tahdonlujuutta.
Sairastumisesta ei voi alkoholistia syyttää, siitä toki voi, jos ei hae apua. Mutta vähän armoa kohteluun ja asenteisiin, paraneminen ei ole helppoa vaikka onkin mahdollista.
[/quote]
Miten se muuten voi tulla kuin juomalla? Jos suvussa on alkoholismia, ei kannata aloittaa ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 09:12"]
[/quote]
[/quote]
Tarkoitin vain, että riippuvaiseksi voi tulla jo hyvin kohtuullisilla juomismäärillä ja -kerroilla, kuten minulle kävi, ja koukussa voi olla ennen kuin ehtii tajutakaan. Salakavalaa ainetta. Vaikea selittää sellaiselle, jolla samaa ongelmaa ei ole. Mutta pointtini oli, että sairastuminen voi vielä tapahtua kuin varkain ja ihan yllätyksenä ihmiselle itselleenkin, mutta sille ei ole puolustusta, ettei hae apua. Minun mielestäni ei ole reilua, jos sairastumisesta syyllistetään.
Koska se on täysin itseaiheutettua ja jokaikinen sen tietää, turha siinä on geenejä syyttää. Ihan itse sen alkoholin sieltä kurjusta alas kaataa.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 08:02"]
Alkoholisti yleensä pilaa myös ympärillään olevien elämän juomisella, mitä on tervettä hävetä. Alkoholismi on sairaus, mutta korkin voi silti laittaa kiinni. On häpeä jos ei etsi sairauteensa apua.
[/quote]
Tuo on yleinen otaksunta. Usein lähipiiri ei edes huomaa alkoholistia. Alkoholisti usein paljastuu vasta hakeutuessaan hoitoon. Toinen harhaluulo on että alkoholisti ei kykene hoitamaan töitään. Työ on ainut asia joka ylläpitää laadukasta alkoholismia. Moni narkomaanikin ylläpitää aineiden saantia käymällä töissä. Sosiaalituilla ei ostella alkoholia päivittäin.
Alkoholismiin liittyy paljon myyttejä. Alkoholisteja usein pidetään väkivaltaisina riehujina. Tämä johtuu siitä että julkisesti juopottelevat (mt-ongelmaiset), ovat näkyvin osa. Alkoholi ei ole heidän ainut ongelmansa...
Suurin osa oikeista alkoholisteista jaa piiloon. Moni alkoholisti ei edes pidä itseään "katujen alkoholistina".
Ei alkoholismia tarvitse hävetä mutta yleensä ihminen käyttäytyy huonosti läheisiään kohtaan humalassa, pettää lupauksia ja valehtelee. Sitä kannattaa hävetä.
Kyllä se minua hävetti. Pelotti ja hävetti se, etten kertakaikkiaan pystynyt olemaan juomatta. Hävetti se, etten kotona saanut tehdyksi mitään hyödyllistä, se, että aina oli rahat loppu, lopulta hävetti jo näyttäytyä ihmisille. Pelotti tulevaisuus, pelotti lähteä aamulla autolla liikenteeseen eilisten juomisten jälkeen. Hävetti saamattomuus, se, etten saanut haettua itselleni apua ja pelotti se, että se mahdollinen apu maksaisi paljon eikä auttaisikaan.
Mielestäni alkoholismi on mielen sairaus ja pahanlaatuinen, ennenaikaiseen tuskalliseen kuolemaan johtava sellainen, eikä siihen ole parannuskeinoa vaan alkoholisti pysyy alkoholistina hautaan saakka. Sensijaan alkoholisti voi elää raittiina ja raitistuminen on jopa suhteellisen helppoa jokaiselle joka sitä itse haluaa, yleensä ei omin avuin, mutta apua siihen on saatavissa.