Jos kerran alkoholismi on sairaus, miksi sitä pitäisi hävetä?
Kommentit (35)
Emmä oiken tiedä. Jonkun mielestä kóhtuullista on kuusi kaljaa viikossa, minusta se on naiselle jo paljon. Päivittäin paukku ei ole kohtuullista.
Jos vaihtaisin sanan "alkoholi" tilalle sanan "AV-palsta", niin en olisi yhtään sen parempi ihminen kuin alkoholistitkaan. Olen riippuvainen ja tiedostan sen, mutten pääse tästä irti. Montako tuntia olen viettänyt täällä lapseni ensimmäisen elinvuoden aikana?! Hävettää...mutta jatkan silti.
Minäkin olen nettiriippuvainen. Mutta kuitenkin parannettavissa, sillä jossain mökillä en kaipaa nettiä hetkeäkään.
lkoholismi EI ole mikään sairaus. Se on henkilön selkärangattomuutta.
Jeppe juo, koska Jeppe haluaa juoda.
En minä Jepestä tiedä, mutta minä ainakin join vaikka en halunnutkaan, juuri se on alkoholismi-nimiselle sairaudelle tyypillistä. Selkärangaton? Kyllä, mutta vain alkoholiin nähden, työni ja kotiasiani kyllä hoidin, rakensin jopa talon. Minulle ainoa tapa elää ihmisiksi on olla juomatta alkoholia vähääkään, minulle yksi huikka on liikaa, tuhat liian vähän.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 08:04"]Alkoholismi on itseiaiheutettu sairaus ja siitä pystyy parantumaan, jos haluaa.
[/quote]
Niinkuin myös sairaalloinen ylipaino. Jännä, kun ihmiset ihan tietoisesti haluavat noihin sairastua... Ainiin: ympäristö, sosiaaliset tekijät, geneettiset riskit... eise nyt IHAN itsestä vaan oo kiinni!
Syömishäiriötkin sitten näemmä ovat ihmisen oma vika. Miksei vaan samantien sanota että kaikki mt-häiriöt ovat ihmisten oma vika. Masentunut ei vaikkapa osaa käyttää aivojaan normaalisti. Tai syöpä, ihminen ei tietoisesti osannut hallita solutoimintaansa. Joillakin ihmisillä on kummallinen hinku syyllistää ihmisiä vaikka kuinka monen kaaren ja mutkan kautta. Pää-asia että ihmistä voi syyllistää jostain.
Olen aina suhtautunut kriittisesti väitteeseen, että alkoholismi olisi sairaus. Joillakin saattaa tietysti geneissä olla viinanhimo, mutta itse se viina on hankittava ja kurkkuun kaadettava. Itsekurista on ennen kaikkea kysymys, paljonko sinne kurkkuun kaadetaan vai kaadetaanko lainkaan. Mielestäni alkoholismin luokittelu sairaudeksi oikeutti runsaan juomisen, teki siitä seurapiirikelpoisen. Aina voi vedota siihen, että on sairas.
Suvussamme on ollut juoppoja ja alkoholiin on kuoltu tai ainakin välillisesti, alkoholin aiheuttamiin muihin sairauksiin. Kuinka tuhoisaa alkoholi on suvussamme ollut, selvisi, kun tein sukututkimusta. Ei ollut vaikea siirtyä absolutistien leiriin maltillisista käyttäjistä.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 10:58"]Olen aina suhtautunut kriittisesti väitteeseen, että alkoholismi olisi sairaus. Joillakin saattaa tietysti geneissä olla viinanhimo, mutta itse se viina on hankittava ja kurkkuun kaadettava. Itsekurista on ennen kaikkea kysymys, paljonko sinne kurkkuun kaadetaan vai kaadetaanko lainkaan. Mielestäni alkoholismin luokittelu sairaudeksi oikeutti runsaan juomisen, teki siitä seurapiirikelpoisen. Aina voi vedota siihen, että on sairas.
Suvussamme on ollut juoppoja ja alkoholiin on kuoltu tai ainakin välillisesti, alkoholin aiheuttamiin muihin sairauksiin. Kuinka tuhoisaa alkoholi on suvussamme ollut, selvisi, kun tein sukututkimusta. Ei ollut vaikea siirtyä absolutistien leiriin maltillisista käyttäjistä.
[/quote]
Just tuossa ylempänä kirjoitin, että juuri se on se sairauden oire, että se itsekuri ALKOHOLIIN NÄHDEN puuttuu. Itse kirjoitit, että suvussasi on kuoltu viinaan, etkä siksi uskalla itse juoda, mutta silti perintötekijöillä ei mielestäsi ole merkitystä. Mitä oikein ajat takaa?
Alkoholismi on sairaus jonka seuraukset näkyvät ja kuuluvat sairaan kanssa tekemisissä olevillekin. Samalla se on sairaus johon on hoitokeinoja, häpeä voi tulla siitä ettei ota vastuuta sairauden hoitamisesta. Häpeämistä parempi tietysti olisi se, että aloittaisi sairauden hoitamisen vaikka se olisi miten rankkaa tahansa. Itsetuhoahan se on, jos ei alkoholismia hoida.
Vähän sama kuin hammaslääkäripelkoinen häpeää sitä ettei uskalla käydä hammaslääkärillä vaikka tietää miten tärkeää se on yleisterveydellekin.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:35"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:31"]
Joka päivä sitä miettii miten saisi suututettua kaikki rakkaat ympäriltä niin pahasti että jätäisivät minut yksin niin saisin syyn ryypätä koko elämäni...
21 vuotta raittiina, Sepi
[/quote]
Ehkä sinun olisi oikeasti parempi juoda itsesi hengiltä. Kuulostaa todella pahalta.
[/quote]
Tuolla asenteellasi kannattaisi ehkä sinunkin miettiä kyseistä toimenpidettä, niin pahalta kuulostaa... ohis
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 09:12"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 09:11"]
Alkoholismi ei ole itseaiheutettu sairaus. En minäkään tiennyt etukäteen, että minulla on alttius jäädä koukkuun ennen kuin hups, olin jo alkoholiriippuvainen. Onneksi tajusin hakea apua hyvin varhaisessa vaiheessa, mutta silti alkosta eroon pääseminen on vaatinut valtavasti ponnistelua ja tahdonlujuutta.
Sairastumisesta ei voi alkoholistia syyttää, siitä toki voi, jos ei hae apua. Mutta vähän armoa kohteluun ja asenteisiin, paraneminen ei ole helppoa vaikka onkin mahdollista.
Varmaan häpeä johtuu siitä, että sairastumista pidetään omana syynä?
[/quote]
Miten se muuten voi tulla kuin juomalla? Jos suvussa on alkoholismia, ei kannata aloittaa ollenkaan.
[/quote]
Totta, alkoholiongelma ei tule kuin juomalla, eli itseaiheutettua on. En kyllä ymmärrä miksi ei pitäisi aloittaa ikinä jos suvussa on alkoholismia. Omassa suvussani on sekä äidin että isän puolelta, mutta mä en silti ole alkoholisoitunut vaan käytän ihan kohtuudella ja harvakseltaan. Ei se missään geeneissä kulje.
Jotkut ihmiset ei vain opi käsittelemään ongelmiaan muulla tavalla kuin juomalla, ja siinä on vaarana alkoholisoitua. Ongelmanratkaisutaidot on usein opittuja.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:34"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 17:51"]
Joka päivä sitä miettii miten saisi suututettua kaikki rakkaat ympäriltä niin pahasti että jätäisivät minut yksin niin saisin syyn ryypätä koko elämäni... 21 vuotta raittiina, Sepi
Sepi, näin uskon puolisonikin salaa miettivän. En ole aiemmin kuullut kenenkään myöntävän tuota. Siinä se nyt tuli. T. Juopon läheinen
Entiset alkoholistit ovat todella raskasta seuraa. Yritävät ärsyttää ja löytää pakotien rakastamiensa ihmisten sylistä kohti kylmää hankea ja pulloa.
Miksi alkoholisti ei näe omaa parastaan?
Jos näkisi, niin ei olisi alkoholisti.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 09:31"]
Koska se on täysin itseaiheutettua ja jokaikinen sen tietää, turha siinä on geenejä syyttää. Ihan itse sen alkoholin sieltä kurjusta alas kaataa.
[/quote]
Mielestäni puhut tässä siitä, että sairastunut mahdollistaa sairautensa _jatkumisen_ jatkamalla juomista ja olemalla hakeutumatta hoitoon.
SairastUminen on aivan eri asia kuin sairastAminen. SairastUmisesta ei voi ketään syyttää, sairauden hoidon laiminlyönnistä sitten kyllä.