Työvuorot ja päivähoito, APUA!
Hei.
Minun pitäisi lähteä töihin huhtikuussa.
Ongelmana on, että sekä minulla ja miehelläni työvuorot alkavat jo klo. 05:00 ja työvuorot kestävät n. 8 - 9 tuntia. 5 pv / viikko. Viikonloput vapaat.
Ympärivuorokautinen päiväkoti on varmaan tässä paras vaihtoehto? Yksikään "päivä"päiväkoti meillä ei aukea kylläkään niin aikaisin. Saako edes ympärivuorokautisiin viedä niin aikaisin?
Millainen hoitosopimus tässä tilanteessa kannattaa tehdä?
Onko kenelläkään muulla tällaisesta kokemusta? Millaisia?
Kommentit (39)
Kun meillä oli aikanaan lapset ympärivuorokautisessa päiväkodissa, niin sinnekään ei saanut viedä lapsia ennen klo 6 aamulla, vaan jos oli tarvetta aikaisempaan hoitoon, niin lapset piti viedä jo yöksi ennen klo 21. Eli päiväkoti oli rauhoitettu nukkumiselle klo 21 - 06 ja siellä oli vain yksi hoitaja. Tosin illalla lapsen sai hakea klo 22 saakka jos ei ollut heti aamulla aikaisin tuomassa uudestaan.
Mitä työtä teette? Eikö siellä voi sumplia niin että toinen menisi vasta seiskaan?
Onko aina noin aikainen vuoro? Jos teette myös iltaa, niin sumplitte itsenne eri vuoroihin. Näin meillä, pakosta, ja toimii ihan hyvin.
Joo, ymppäriin vaa, joudutte tosin viemään heidtä jo illalla...
Niin lapset ei olis ikinä arkena kotina yötä? Huh huh
Mitä ihmeen työtä te teette jos kummankaan vuoroissa ei joustoa?
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 22:33"]
Mitä ihmeen työtä te teette jos kummankaan vuoroissa ei joustoa?
[/quote]
Vaikuttaa leipomolta...
Tuossa tilanteessa katselisin kiireesti uutta työtä! Ellei sitten lähistöllä satu asumaan lapsen isovanhempaa, joka voi tulla aamuiksi apuun.
No joo, ikävältähän se kuulostaa jos lapset joutuvat viettämään päiväkodissa lähes kaikki yöt. Toisaalta pääsette töistä jo klo 13-14, eli hereilläoloajastaan lapset eivät joutuisi viettämään päiväkodissa yhtä pitkää aikaa kuin muut lapset ja ehtisitte tehdä iltapäivällä / illalla kaikenlaista kivaa.
Miten olisi ryhmäperhepäivähoito?
Vaihtoehtona palkata joku lähellä asuva (esim. opiskelija) joka aamu teille pariksi tunniksi herättämään lapset ja viemään heidät päiväkotiin?
Meillä toimi perhepäivähoito joustavasti aikaisissa aamuajoissa, mutta tästä on kyllä vuosia aikaa. Nykyään on kaikkia sääntöjä ja normeja.
Meillä minulla vuorotyö ja miehellä hyvin aikainen työ. Mies lähti töihin normisti noin aamuviideltä, viimeistään puolikuudelta ja silloin kun minä olin yövuorossa mies kantoi nukkuvat lapset vastapäiseen rivariasuntoon perhepäivähoitoon. PPh jätti lukon salvan auki meidän perheen aikaisina aamuina ettei turhaan soitettaisi ovikelloa ja herätettäisi kaikkia. Lapset nukkuivat yleensä vielä noin 1½-2 tuntia hoitopaikan sohvalla ennen talon heräämistä.
Meille tämä oli toimiva ratkaisu monta vuotta.
Saa viedä vuoropäiväkotiin aamulla.
Mulla oli lapsi tavallisessa päiväkodissa, joka oli auki klo 6-17. Sovittaessa onnistui jousto molemmista ajoista.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 22:41"]
Vaihtoehtona palkata joku lähellä asuva (esim. opiskelija) joka aamu teille pariksi tunniksi herättämään lapset ja viemään heidät päiväkotiin?
[/quote]
Sori, mutta ei kukaan suostu tuollaiseen työsuhteeseen jossa työtä on tunti päivässä ja sekin klo 05-06 aamulla... Tai sitten tuntipalkan pitäisi olla huikea.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 22:40"]
No joo, ikävältähän se kuulostaa jos lapset joutuvat viettämään päiväkodissa lähes kaikki yöt. Toisaalta pääsette töistä jo klo 13-14, eli hereilläoloajastaan lapset eivät joutuisi viettämään päiväkodissa yhtä pitkää aikaa kuin muut lapset ja ehtisitte tehdä iltapäivällä / illalla kaikenlaista kivaa.
[/quote]
Mitä kivaa siinä pitää ehtiä? Kahdelta haetaan , tehdään perheasiota, jotain kivaa toki, mutta illalla ysiin mennessä taas hoitoon.. Vitunkivaltakuulostaa!!!
[/quote]
Kaunis ajatus, mutta jos molemmat vanhemmat herää töihin joskus neljän jälkeen aamuyöllä niin saanen veikata ettei iltapäivällä/illalla ole hirveästi voimia tehdä "kaikkea kivaa" lasten kanssa... Ei tuo kyllä mun mielestä mikään lapsiperheen rytmi ole, että lapset viedään aina arkena illalla hoitoon ja haetaan seuraavana iltapäivänä kotiin, mieti nyt vähän. Jos olisin ap, niin hakisin kiireesti edes toiselle vanhemmalle muuta työtä jos mitenkään ei vuoroja voi sumplia edes niin, että vuoroaamuina toinen menisi sen tunnin myöhemmin.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 22:49"]
[/quote]
Kaunis ajatus, mutta jos molemmat vanhemmat herää töihin joskus neljän jälkeen aamuyöllä niin saanen veikata ettei iltapäivällä/illalla ole hirveästi voimia tehdä "kaikkea kivaa" lasten kanssa... Ei tuo kyllä mun mielestä mikään lapsiperheen rytmi ole, että lapset viedään aina arkena illalla hoitoon ja haetaan seuraavana iltapäivänä kotiin, mieti nyt vähän. Jos olisin ap, niin hakisin kiireesti edes toiselle vanhemmalle muuta työtä jos mitenkään ei vuoroja voi sumplia edes niin, että vuoroaamuina toinen menisi sen tunnin myöhemmin.
[/quote]
No eiköhän se jaksaminen ole kiinni siitä, mihin aikaan menee illalla nukkumaan?
Jos lapset pitää viedä illalla päiväkotiin klo 21 mennessä ja sitten menee nukkumaan, niin hyvinhän siinä ehtii itsekin nukkua.
Ei kai kukaan joka aamu klo 4 heräävä rieku iltaisiin klo 23-24 saakka (toivottavasti)?
Tää ois kannattanut miettiä ennen ku alkoi tekee lapsia. Duuni vaihtoon.
2