Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kierukat, pessaarit jne.

Vierailija
05.01.2015 |

Miten mutkattomasti ja spontaanisti se seksi oikein sujuu muiden ehkäisyvälineiden kanssa kuin e-pillereiden tai kortsujen? Itse olen aina seurustellut e-pillereitä syövien kanssa ja kortsujen kanssa on sählätty. Nyt kuitenkin on näköpiirissä eräs nainen, jolle ei tiettävästi juuri pillerit (ja ei kai kortsutkaan) käy... Vaivaan päätäni näin etukäteen ;)

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/4 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierukka ei tunnu missään, jos langat ovat vetäytyneet kohdunkaulaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaikka ne langat olisikin sielä missä pitää, eli emättimessä, ne pehmenevät käytössä. Meillä mies sanoi, että ihan alkuun ehkä parin viikon ajan pisti pikkaisen. Ei kuitenkaan niin paljon ettei olisi seksi onnistunut. Sitten pikkuhiljaa lakkasi tuntumasta. Kuparia suosittelen vaikka saattaa runsastaa kuukautisia. Mutta jos pilsujen kanssa ongelma, ei hormonikierukka ole hyvä vaihtoehto. Tiedän kokemuksesta. Pessaari ei ole kovin luotettava ehkäisy. Tarvitsisi spermisidin kaveriksi ja käyttövirheiden riski iso.

Kierukan asennus ei ole ihan kivuton toimenpide eikä sitä aina voi suositella synnyttämättömille, koska kohtu voi olla liian pieni. Mutta kuparikierukka on kyllä vaivan väärti: viisi minuuttia kipua ja pari päivää menkkamaisia supistuksia, 80€ hintaa, ei vaikuta hormoneihin ja näin ollen myös haluttomuuden riski vähenee (ja muut terveysriskit), ei tarvitse miettiä ehkäisyä seuraavaan seitsemään vuoteen. Kerran vuodessa varmistetaan kierukan paikallaan olo, mutta nainen nyt käy kerran vuoteen gynellä muutenkin. Helppoa kuin heinän teko:)

Vierailija
4/4 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen myös kuparikierukkaa (olen synnyttämätön). Aluksi vuodot saattavat olla epäsäännöllisiä/pitkiä (3-4kk), sen jälkeen itsellä kuukautisten rytmi normalisoitui. Itse kierukan asettaminen ei sattunut ollenkaan, mutta sen jälkeen vatsa kramppaili/kipuili pari päivää. Ehkäisyvarmuus samaa luokkaa kuin pillereillä (tietoa löytyy netistä lisää). Tosiaan vuosittaisissa tarkastuksissa pitää käydä. Myös asettamisen jälkeen voi muutaman kk päästä käydä ns. tarkastuskäynnillä, jossa katsotaan, että kierukka on oikealla paikallaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä