Ruma ankanpoikanen, se ei ole enää tätä päivää
Mietin tässä, voiko tätä satua oikein enää tässä muodossa kertoa lapsille, koska taustalla on tämä tumman tai harmaan hyljeksiminen.
Tuo poikanen hyväksytään vasta, kun hänestä tulee valkoinen, ja valkoisuus on jotenkin kauniimpaa ja hyväksyttävämpää tässä sadussa.
Mitä mieltä te olette, onko tuo satu syrjivä?
Kommentit (12)
Kerro niin, että päähenkilö on mustajoutsen.
Pointti on kauneudessa. Että rumasta tulee hyväksytty vasta kauniina. En pidä tuosta ajatuksesta, vaan pitäisi opettaa, että rumassakin on hyvää. Miksi vain kaunis mielletään hyvänä? Tämä on vaivannut minua aina. Ja joo, en ole kaunotar itse, mutta toivoisin silti, että ihmiset kohtelisi toisiaan kauniisti.. ulkonäöstä huolimatta..
No onhan moni muukin satu oikeasti todella karu.
Mieti vaikka Hannu ja Kerttu satua.
Vierailija kirjoitti:
Pointti on kauneudessa. Että rumasta tulee hyväksytty vasta kauniina. En pidä tuosta ajatuksesta, vaan pitäisi opettaa, että rumassakin on hyvää. Miksi vain kaunis mielletään hyvänä? Tämä on vaivannut minua aina. Ja joo, en ole kaunotar itse, mutta toivoisin silti, että ihmiset kohtelisi toisiaan kauniisti.. ulkonäöstä huolimatta..
Jos vihaat lastasi, kasvata hänet tuollaiseksi idealistiksi. Tässä meidän maailmassamme kannattaa lapselle opettaa, että ole kaunis, hankkiudu kauniiden ihmisten joukkoon ja suosioon, äläkä murehdi, miltä rumista tuntuu.
Itsepä en lapsena enkä edes aikuisena ole huomannut koko asiaa ennen kuin joku mainitsi asiasta.
Mutta onhan sekin pelkästään aika kyseenalaista että jotakin syrjitään rumuuden takia. Vain kauniina hän kelpasi ja oli hyväksytty.
Ehkäpä tuossa on jotain perää, tai sitten maailma voisi oikeasti olla parempi paikka eikä syötettäisi heti lapsille tuollaista ajatusmaailmaa kivan sadun muodossa jossa on onnellinen loppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vihaat lastasi, kasvata hänet tuollaiseksi idealistiksi. Tässä meidän maailmassamme kannattaa lapselle opettaa, että ole kaunis, hankkiudu kauniiden ihmisten joukkoon ja suosioon, äläkä murehdi, miltä rumista tuntuu.
Jaa. "Moni kakku päältä kaunis, pelkkää silkkoa sisältä". Pidä toki tuo asenteesi, selittääkin hyvin maailman tilan. Hei hei.
Mitäpä, jos sadun pointti onkin se, että vaikka muut lyttäävät sinua, he eivät tiedä sinun potentiaaliasi?
Tökeröä, että kyse on juuri ulkonäöstä tässä sadussa, mutta toisinaan vanhat sadut on melko tulkinnanvaraisia ja varmasti kauneus on ollut silloinkin joku naisenmitta, mutta kumminkin. Minusta satu ei ihannoi sitä kiusaamista, vaan pikemminkin siinä näpäytetään kiusaajia. Viestin voi helposti lukea tuon negatiivisen kautta myös niin kuin aiemmat.
Mielestäni satu paremminkin kertoo, että erilainenkin voi löytää oman ryhmänsä, jossa on vetovoimainen.
Vierailija kirjoitti:
Viimeisin lause oli outo. Eikö juuri "rumalle" ihmiselle olekin tärkeää, että kaikkia kohdellaan nätisti ulkonäöstä riippumatta?
Onhan se hivenen arveluttavaa että valkoisuus nähdään siinä niin selvästi ihanteena.