Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joulunvietto pelottaa jo nyt

Vierailija
29.10.2021 |

Lapsuudenperheelläni on tapana kokoontua jouluna yhteen. Tapaamme sen sisaruksen luona, jolla on isoin kämppä. tuo sisarus on ihan jouluhullu - panostaa yli äyräiden, vaikka juhlat ovat nyyttärit. Itse juhlissa hän on työmäärästään ja kaikesta valmistautumisesta niin stressissä, että alkaa komennella muita. Vaikka me muut yritämme luovia, olla vastaamatta ja ohittaa riidan, tilanteesta tulee todella epämukava olo. Joulunvietto on pinnistelyä siitä, kuinka ignoorata sisaruksen rajojen ylitykset. Hän tosissaan yrittää pitää juhlatunnelmaa yllä, mutta on laaatinut itselleen niin korkeat tavoitteet että sekoaa. Eihän se juhlatunnelma ja joulurauha pakolla ja näyttelemällä synny vaan vaatimusten laskemisella. Ja aina hän haluaa suvun luokseen. Minua ahdistaa jo nyt. Muita, joita joulunvietto pelottaa syystä tai toisesta?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vietetään joulu joka toinen vuosi miehen suvun kanssa, ja nyt on sellainen joulu edessä, mikä stressaa. Ongelmana on, että siellä on useampi helposti nokkiinsa ottava ihminen, joilla myös on hyvin tarkat omat mielipiteet miten jouluna pitää olla. Itse pyrin luovimaan statistina ja pysymään erossa kaikesta kiistelystä, mutta silti huono ilmapiiri ja keskustelut ryhmä-whatsappissa stressaa.

Osa haluaa antaa joululahjoja, osa ei, joku haluaa ruokaa a ja b juhlapöytään, toinen ehdottomasti ei niitä vaan ruokia c ja d. Yhden mielestä kaikkien tulisi mennä yhdessä joulukirkkoon, toinen on ehdottomasti sitä vastaan. Yksi haluaa sytyttää kynttilät haudoille aatonaattona, toinen aattona. Yhden mielestä syödään jouluateria lounasaikaan, toinen haluaa että syödään vasta illalla. Ja sitten vielä tämä, että kuka sanoi jouluna mitä, ja mitä hän oikeasti tarkoitti, ja kuka loukkaantui siitä ja oliko loukkaantuminen oikeutettua. Näitä setvitään sitten vielä helmikuussa. En voi jäädä pois. Mieheni haluaa, että lapsemme saavat jouluna olla myös hänen sukunsa kanssa, enkä minä halua viettää joulua ilman miestä ja lasta. Miehen suku asuu kaukana, eli joulu siellä on vähintään kaksi päivää.

Vierailija
22/26 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistämpä oman lusikkani soppaan.                                                                                                                                         Laitoin joulun vuosia ja musta se oli hauskaa. Välillä pientä stressiäkin koska toivoin kaikkien nauttivan ja viihtyvän. No sitten tuli syöpä ja viimeiset stytot joulukuussa.Kerroin .että nyt en jaksa joulua laittaa.                  Mieheni sisko laittoi , kutsui muut mutta ei meitä . Oli sitten viimeinen joulu yhdessä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pistämpä oman lusikkani soppaan.                                                                                                                                         Laitoin joulun vuosia ja musta se oli hauskaa. Välillä pientä stressiäkin koska toivoin kaikkien nauttivan ja viihtyvän. No sitten tuli syöpä ja viimeiset stytot joulukuussa.Kerroin .että nyt en jaksa joulua laittaa.                  Mieheni sisko laittoi , kutsui muut mutta ei meitä . Oli sitten viimeinen joulu

yhdessä

Jos hän ajatteli ettet jaksa viettää joulua ?  Muuten kyllä ihan kurja juttu . Hyvää joulua !

Vierailija
24/26 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapasin 35 vuotta miehen, jonka perhepiirissä oli tapana juhlia vähintään kakkukahveilla nimipäivätkin. No siihen tuli loppu omalta osaltani. Mies sai osallistua niihin kalaaseihin edelleenkin, mutta minä en niissä halunnut olla.

Kärhämäähän siitä alussa tuli, mutta sitten sopeutuivat ja tulivat tulokseen, että olen outo ja minkäpä minulle voi. Jouluja en suostunut myöskään parin vuoden jälkeen enää kiertelemään sukulaisissa enkä ymmärrä, miksi siitä rasitteen ottaisi.

~ mummo ~

Vierailija
25/26 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos nro 23. Hyvää joulua myös sinne .

Vierailija
26/26 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietin ihanan levollisen ja stressittömän jouluaaton ihan itsekseni! Kiitos tsempeistä!