Hyvän olon vinkit pinoon! Parempi vuosi 2015
Itselleni oli vuoden 2014 syksypuolisko rankka monestakin eri syystä. Olin järjettömän kiireinen ja stressaantunut työhön liittyvän ison muutoksen vuoksi. Useimmiten tuntui, että joudun pakottamaan itseni johonkin niin vaativaan ja vaikeaan, etten yksinkertaisesti pysty siihen. Jäi oman olon kuuntelu ja fiilisten kunnioittaminen vähälle. Tuli syötyä lohduksi ja jähmetyttyä vapaa-ajaksi masentuneesti paikoilleen. En nukkunut hyvin, en juuri lainkaan. Ahdisti ja itketti usein.
Nyt tilanteeni on periaatteessa sama - samat syksyllä tutut stressitekijät ovat edelleen olemassa, mutta HALUAN selviytyä keväästä terveesti ja jopa nauttien. Tähän ketjuun toivon siis aivan mitä tahansa hyvän olon jo iloisen mielen vinkkejä. Neuvoja sellaiseen arkeen, jossa työ ei vie kaikkea energiaa, vaan tuntisi jaksavansa ja nukkumaan käydessä olisi tyytyväinen olo. Jospa teidän vinkeistänne poimimalla saisi jokaiselle tulevalle viikolle vähän aiempaa kepeämpiä päiviä.
Taustatiedoiksi: Minulla ei ole lapsia. Olen kuitenkin vakituisessa ja rakastavassa parisuhteessa. Työkuvioni vuoksi joudumme miehen kanssa asumaan eri paikkakunnilla vielä noin puoli vuotta.
Kommentit (2)
Ota tavaksi hyvä aamu. Jos työpäivän jälkeen on totaaliväsynyt, tuntuu kivalta, että on omassa kodissaan ja omalla vapaa-ajallaan kuitenkin tehnyt jotakin mieleistä jo aamulla. Yöunista ei tarvitse tinkiä, jos menee vaikkapa 20 minuuttia aiemmin nukkumaan ja herää sitten vastaavasti. Jo edellisenä iltana voi valmistella aamupalan aamun sujuvoittamiseksi: keittää munan valmiiksi, paloitella hedelmiä kulhoon aamumurojen- tai puuron piristykseksi, ottaa teekupin ja teen valmiiksi esille jne. Aamulla:
- syö hyvä ja maittava aamiainen
- lue päivän uutiset rauhassa tai pari sivua kirjasta
- venyttele tai tee kolmen minuutin meditaatioharjoitus
- piipahda ulkona vartin kävelyllä
- käy rentouttavassa lämpimässä suihkussa.
Valitse mukavista aamuasioista vain sen verran, että ehdit toimittaa aamurutiinisi kiireettömästi. Se, että tietää aamulla olevan riittävästi aikaa herätä ja laittautua valmiiksi rauhassa ja hosumatta, voi vaikuttaa positiivisesti yöunen laatuunkin. Näin ainakin minulla.
Hommaa paikkakunnan kartta, teet pitkiä kävelyjä ja merkkaat karttaan aina kun olet "korkannut" uuden tien tai polun. Kevään mittaan kartta täyttyy kulkemistasi reiteistä :)