Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis montako päivää saa olla sairaan lapsen kanssa, 3vai4??

Vierailija
05.01.2015 |

Pomo sanoi että 3, neljäs on jo palkatonta. Kuitenki "jostain" luin että 4pv? Onjo tämä kunta- tai firmakohtaista vai mitä ihmettä? Ja miten lasketaan onko lapsen dairaus edelleen sama vaikka olisi välissä ollut päiväkodissa?
Tässä taannoin oli vesirokossa muksu ja kolme päivää sain saikkua. No ei se tietty kolmessa päivässä ohi ole, onneksi oli vapaa päiviä välissä mutta sitten piti vielä 2pv palkatonta pitää. Olin itse välissä töissä mutta se ei kuulemma "nollaa" saikkupäiviä kun kyseessä lapsella edelleen sama tauti.. mietin nyt vaan tässä, kun lapsi taas flunssassa ja lämpöilee että meneekö taas palkattomaksi vaikka välissä ollut nyt 2pv päiväkodissa. Eli siis kaksi pv oltiin pois, sitten päiväkodissa 2, ja jos nyt taas pitää jäädä pois. Saako työnantaja muka määritellä että tämä on sama sairaus? Vai voiko ajatella niin että kun välillä tervehtyi niin tämä on "uusi tauti"? Tajusikohan kukaan...

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan tessistä. Vessissä 4 pv. Ja mä laskisin tuon samaksi sairaudeksi.

Vierailija
2/36 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tessistä, meiddä töissä noudatetaan kahta erilaista, huonommassa se on 3pv, ja valitettavasti niin, että jos lapsi perjantaina sairastuu ja maanantaina olet palkattomana. Paremmassa saa olla 4pv, joten voi olla pe, ma, ti ja ke palkallisena hoitamassa lastaan. Se, että sinä tai lapsi käy välillä töissä tai hoidossa jollei ole 30pv väliä, voidaan tulkita samaksi sairaudeksi, etenkin vesirokon kohdalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 päivää saa lain mukaan olla hoitamassa. Lain mukaan ei ole palkanmaksuvelvollisuutta, mutta monen TES:n mukaan kuitenkin maksetaan, yleensä 3 päivältä, jolloin se 4. päivä olisi sitten palkaton, kuten esimiehesi sanoo. Kukin TES säätää näistä erikseen, joten tarkimman tiedon saat sieltä. (esim mun alan TES:ssä maksetaan 4 päivältä palkka kun taas on työehtosopimuksia, joissa jo eka päivä on palkaton).

Vierailija
4/36 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on niin että lapsen sairastuessa pitää olla lääkärintodistus, eli minä olen silloin lapsen takia sairaslomalla, kun itse sairastan saan omalla ilmoituksella olla kolme päivää. Minä teen kyllä ihan niin härskisti että vaikka lapsi on sairas, ilmoitan että olen itse, vaikka toisaalta lääkärintodistuksen saa soittamalla neuvolaan, ja hakemalla sitten todistus sieltä.

Vierailija
5/36 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha eli pitääki sitten vaan sanoa että itse on kipeä niin saa olla vaikka viikon pois. Johan taas lapsiperheitä ajateltu tässä.. miten joku äkillinen paha sairaus lapsella joka vaatisi vaikka neljä viikkoa hoitoa? Oot sitte palkattomana ja rahattomana? :O

Vierailija
6/36 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 15:55"]Meillä on niin että lapsen sairastuessa pitää olla lääkärintodistus, eli minä olen silloin lapsen takia sairaslomalla, kun itse sairastan saan omalla ilmoituksella olla kolme päivää. Minä teen kyllä ihan niin härskisti että vaikka lapsi on sairas, ilmoitan että olen itse, vaikka toisaalta lääkärintodistuksen saa soittamalla neuvolaan, ja hakemalla sitten todistus sieltä.
[/quote]
Ai mitä se muka auttaa että on lääkärintodistus? Eikös se vaan olw todistus että oikeus hoitovapaaseen,ei sillä sen enempää päiviä saa,et SINÄ siinä saikulla ole.

Vierailija
7/36 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 16:02"]

Jaaha eli pitääki sitten vaan sanoa että itse on kipeä niin saa olla vaikka viikon pois. Johan taas lapsiperheitä ajateltu tässä.. miten joku äkillinen paha sairaus lapsella joka vaatisi vaikka neljä viikkoa hoitoa? Oot sitte palkattomana ja rahattomana? :O

[/quote]

Tuo 4 päivää on tarkoitettu myös niin, että sulla on 4 päivää aikaa etsiä lapselle hoitaja, jos tauti jatkuu... Jos lapsi tarvii neljä viikkoa hoitoa, kotona, sairaalassa? niin et tosiaan saa palkkaa siltä ajalta, miksi ihmeessä saisit, siksihän meillä on kela.

Vierailija
8/36 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi hitto. Ei voi mitään kun on kipee niin on kipee. Ei hirveesti juhlita taas ens kuussa ku tili tulee pienempänä. Voi vitja. Ap

Vierailija
9/36 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos lapsi on pidempään kuin 4 päivää sairaana? Jätetään lapsi yksin kotiin tai raahataan oksennustautinen lapsi päiväkotiin?

Vierailija
10/36 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vaan mieleen että mites te käytännössä etsitte sen hoitajan?? Jos tuo on tarkoitettu hoidon järjestämiseen niin mistäs semmoisen järjestää kun ei ole samassa kaupungissa ketään? Ajan lapsen 400km päähän? :D ei mut oikeesti,tuleeko lapsenhoitopalvelut hoitamaan sairasta lasta. Ja miyrn kalliiksi se sitten tulee /8h työpäivä. Eli sama sitte ku on palkattomana..

Vierailija
11/36 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kolme päivää palkallisena ja sitte se neljäs jo vähennetään palkasta,onpa kivasti!

Vierailija
12/36 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 16:14"]

Entäs jos lapsi on pidempään kuin 4 päivää sairaana? Jätetään lapsi yksin kotiin tai raahataan oksennustautinen lapsi päiväkotiin?

[/quote]

Sinä hommaat vaikka hoitajan sille? Lapsen toinen vanhempi? Pyydät palkatonta, käytät lomapäivää tms.

Vierailija
13/36 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 16:14"]

[/quote]Eiku hommataan sille hoitaja tai sitten ollaan palkattomana hoitamassa ja siihen oikeuttaa "pakottavat perhesyyt"

Vierailija
14/36 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli Mll hoitaja hoitamaan vesirokkoista lasta. Eihän siitä säästöä toki juurikaan tullut, mutta sainpahan työt hoidettua. 

Vierailija
15/36 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 16:15"]

Eli kolme päivää palkallisena ja sitte se neljäs jo vähennetään palkasta,onpa kivasti!

[/quote]Riippuu tessistä

Vierailija
16/36 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 16:16"]Meille tuli Mll hoitaja hoitamaan vesirokkoista lasta. Eihän siitä säästöä toki juurikaan tullut, mutta sainpahan työt hoidettua. 
[/quote]
No juuri tota tarkoitin. Sinä päivänä tienattu raha menee lastenhoitajalle :D siis mulla tässä paskaduunissa,ei tietenkään jos on hyvä palkka. Eli mielummin sitten itse on kotona oman lapsen kanssa kun rahallisesti plusmiinusnolla.

Vierailija
17/36 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka kehotatte hoitajan hankkimaan (saatte sen kuulostamaan niin helpolta) niin mistä tosiaan semmoinen hankitaan? Ja mitä se isä siinä auttaa kun se on silti se 4pv vanhemmille yhteensä,eli ei tosiaan niin että isä voi olla 4pv kun itse olet ensin ollu 4. Joo ei tosiaan se niin helppoa ole :D

Vierailija
18/36 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 15:40"]

Pomo sanoi että 3, neljäs on jo palkatonta. Kuitenki "jostain" luin että 4pv? Onjo tämä kunta- tai firmakohtaista vai mitä ihmettä? Ja miten lasketaan onko lapsen dairaus edelleen sama vaikka olisi välissä ollut päiväkodissa? Tässä taannoin oli vesirokossa muksu ja kolme päivää sain saikkua. No ei se tietty kolmessa päivässä ohi ole, onneksi oli vapaa päiviä välissä mutta sitten piti vielä 2pv palkatonta pitää. Olin itse välissä töissä mutta se ei kuulemma "nollaa" saikkupäiviä kun kyseessä lapsella edelleen sama tauti.. mietin nyt vaan tässä, kun lapsi taas flunssassa ja lämpöilee että meneekö taas palkattomaksi vaikka välissä ollut nyt 2pv päiväkodissa. Eli siis kaksi pv oltiin pois, sitten päiväkodissa 2, ja jos nyt taas pitää jäädä pois. Saako työnantaja muka määritellä että tämä on sama sairaus? Vai voiko ajatella niin että kun välillä tervehtyi niin tämä on "uusi tauti"? Tajusikohan kukaan...

[/quote]riippuu diagnoosista

Vierailija
19/36 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 16:15"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 16:14"]

[/quote]

Sinä hommaat vaikka hoitajan sille? Lapsen toinen vanhempi? Pyydät palkatonta, käytät lomapäivää tms.
[/quote]
Tosiaan vanhemmat voi yhteensä olla sen 4päivää pois. Eli ei toi sun idea toisesta vanhemmasta päde.. ja palkatontahan voi tosiaan olla vaikka viikon mutta eipä ole kaikilla varaa. Ainakin mulla jo pari päivää tekee iso loven tilipussiin :/

Vierailija
20/36 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 16:22"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 15:40"]

Pomo sanoi että 3, neljäs on jo palkatonta. Kuitenki "jostain" luin että 4pv? Onjo tämä kunta- tai firmakohtaista vai mitä ihmettä? Ja miten lasketaan onko lapsen dairaus edelleen sama vaikka olisi välissä ollut päiväkodissa? Tässä taannoin oli vesirokossa muksu ja kolme päivää sain saikkua. No ei se tietty kolmessa päivässä ohi ole, onneksi oli vapaa päiviä välissä mutta sitten piti vielä 2pv palkatonta pitää. Olin itse välissä töissä mutta se ei kuulemma "nollaa" saikkupäiviä kun kyseessä lapsella edelleen sama tauti.. mietin nyt vaan tässä, kun lapsi taas flunssassa ja lämpöilee että meneekö taas palkattomaksi vaikka välissä ollut nyt 2pv päiväkodissa. Eli siis kaksi pv oltiin pois, sitten päiväkodissa 2, ja jos nyt taas pitää jäädä pois. Saako työnantaja muka määritellä että tämä on sama sairaus? Vai voiko ajatella niin että kun välillä tervehtyi niin tämä on "uusi tauti"? Tajusikohan kukaan...

[/quote]riippuu diagnoosista
[/quote]

Niin joo jos ensin on lunssa ja sitten vatsatauti niin sitte varmaan eri tauti.. jos molemmat on sitä kuumelunssaa niin varmaan katsotaan samaksi taudiksi? Mitta en silti tajua miten se muka on SAMA tauti jos siitä kerran on välissä parantunut?!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä