Hei! Tietääkö joku kohdunpoistoja nuorille tekevää sairaalaa?
En ymmärrä, miksi edellinen ketjuni poistettiin. Tämä asia on ilmeisesti jonkin sortin tabu.
Haluaisin kuulla hyvistä ja mahdollisesti ulkomaalaisista sairaaloista, jotka tekevät kohdunpoistoja alle 30-vuotiaille. Olen valmis maksamaan mitä tahansa ja vaikka velkaantumaan loppuiäkseni.
Minulla ei varmaankaan ole mitään toivoa? Kai jossain on joku sairaala, joka hoitaa näitä asioita? Suoritetaanhan euroopassa eutanasioitakin, joten luulisi kohdunpoistoklinikoitakin löytyvän?
Olen halunnut tätä 11-vuotiaasta asti enemmän kuin mitään muuta ja alan olla jo epätoivoinen.
Kommentit (19)
Aika vaikea on löytää eettinen lääkäri joka tekee kohdunpoiston ilman mitään syytä. Epäeettisiä puoskareita löytyy, mutta kannattaako sellaiseen turvautua.
Tunnen suurta inhoa kohtuani ja sukupuolisuutta kohtaan. Ehkäisyn tarpeesta ei ole kysymys, koska en harrasta mitään aikuisten juttuja. Olen lisäksi aina vihannut kuukautisia.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:29"]
Aika vaikea on löytää eettinen lääkäri joka tekee kohdunpoiston ilman mitään syytä. Epäeettisiä puoskareita löytyy, mutta kannattaako sellaiseen turvautua.
[/quote]
Mistä löydän tämän "epäeettisen puoskarin" yhteystiedot? Joskus moraali menee lain edelle, eikä laittomuus aina tarkoita epäeettisyyttä.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:00"]
En ymmärrä, miksi edellinen ketjuni poistettiin. Tämä asia on ilmeisesti jonkin sortin tabu.
Haluaisin kuulla hyvistä ja mahdollisesti ulkomaalaisista sairaaloista, jotka tekevät kohdunpoistoja alle 30-vuotiaille. Olen valmis maksamaan mitä tahansa ja vaikka velkaantumaan loppuiäkseni.
Minulla ei varmaankaan ole mitään toivoa? Kai jossain on joku sairaala, joka hoitaa näitä asioita? Suoritetaanhan euroopassa eutanasioitakin, joten luulisi kohdunpoistoklinikoitakin löytyvän?
Olen halunnut tätä 11-vuotiaasta asti enemmän kuin mitään muuta ja alan olla jo epätoivoinen.
[/quote]
Voisitko lähettää leikkauksen jälkeen kohtusi minulle? Haluaisin valmistaa siitä herkullista ruokaa.
suosittelen ap:lle aivojenpoistoa.
Mitä jos se ahdistus ei poistu kohdun myötä?
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:31"]Tunnen suurta inhoa kohtuani ja sukupuolisuutta kohtaan. Ehkäisyn tarpeesta ei ole kysymys, koska en harrasta mitään aikuisten juttuja. Olen lisäksi aina vihannut kuukautisia.
[/quote]
Tossa tapauksessa oikea osoite on kyllä psykiatri. Se ei häviä vaikka kuinka poistaisit kohdun.vika on päässäsi. Sruraavaksi inhotus siirtyisi johonkin muuhun ruumiinosaan.
Psyykeä ei voi eikä pidä mennä hoitamaan leikkauksella. Onkohan sinulla ns. body image disorder tai muu aika varhaisessa vaiheessa syntynyt psyykkinen häiriötila? Eihän taustalla esim. varhaista seksuaalista hyväksikäyttöä tai pahoinpitelyä?
Eniten olet todennäköisesti nyt vailla psyykkistä tutkimusta ja tukea sekä terapiaa ja missään nimessä tällaista ongelmaa ei hoideta kohdunpoistolla. Lääkäri, joka kohtua lähtee tällaisessa tilanteessa operoimaan, tekee hoitovirheen. Se kohtuhan ei ole se ongelma vaan ongelma on se, ettet hyväksy itseäsi ja sukupuolisuuttasi. Kuukautiset saa kyllä minimoitua joko hormonikierukalla tai e-pillereillä, joita syödään monta liuskaa peräkkäin. Kohta tulee myös jatkuvakäyttöinen pilleri, jolla tulee vain yhdet kuukautiset vuodessa, tämä on jenkeissä jo käytössä.
Sinuna hakeutuisin nyt aika pikaisesti seksuaalisiin ongelmiin perehtyneelle psykoterapeutille tai seksuaaliterapeutille keskustelemaan asioista. Tilanteen käsittely ja purkaminen voi vaatia pidempään, koska häiriö on todennäköisesti syntynyt ja aika varhaisessa lapsuudessa. Toivoton tilanteesi ei kuitenkaan varmasti ole.
Missä päin asut? Pääkaupunkiseudulla esim. Väestoliiton alla vastaanottoa pitää Maaret Kallio. Väestöliitosta löytyy myös seksuaaliterapeuttinen nettivastaanotto. Sieltä saa myös yhteystietoja oman alueen terapeuteista.
Tilanteesi on hankala, kun et tunne kehosi olevan sellainen kuin haluat, ja et kehoasi tuolta osin pysty itse muuttamaan. Joissakin kehon muokkaukseen erikoistuneissa piireissä voisi olla tietoa tällaisia operaatioita suorittavista henkilöistä. Ns "normaaleissa" lääkäripiireissä tällaista ei varmasti suorittettaisi, koska ihmisen tuntemuksiin liittyviä asioita ei yleensä hoideta kirurgialla (vähän sama jos joku haluaisi vasemman kätensä poistettavan koska se tuntuu ikävältä). Ennen kuin laitat koko omaisuutesi kohdunpoistoon, suosittelen kuitenkin käyttämään osan siitä esimerkiksi sukelluslomaan koralliriuttojen keskellä.
Ymmäräthän, mitä seurauksia tuolla sinulle on? Siis terveysvaikutuksia? Mutta tuota yo. lekuria minäkin sulle suosittelen nyt ihan ekaksi.
Onhan näitä olemassa jotka kokevat että jokin ruuminosa ei ole osa heitä. Useimmiten toisin kyseessä on käsi tai jalka. Eri asia mutta minäkin toivoisin itselleni sterilisaatiota, lähinnä siksi ettei tarvitse enää miettiä sitä asiaa. Mutta komplikaatioit ja muut vaikutukset huolettaa.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:48"]Ymmäräthän, mitä seurauksia tuolla sinulle on? Siis terveysvaikutuksia? Mutta tuota yo. lekuria minäkin sulle suosittelen nyt ihan ekaksi.
[/quote]
Mitä terveysvaikutuksia kohdunpoistolla muka on? Ainut vaikutus pelkän kohdun poistolla on, ettei voi enää saada lapsia. Se ei ole terveysvaikutus. Hormonitoiminta ja kaikki muu säilyy ennallaan. Minulta on poistettu kohtu v 2006, 38-vuotiaana.
Mitäs sitten, kun on poistettu kohtu. Sitten emätin. Sitten häpyhuulet ja klitoris. Sitten rinnat. Sitten on kavennettava lantiota. Jne jne. Tämä siis ap:lle eli kohdunpoisto ei ole ratkaisu silloin, jos ongelma naiseuden ja oman seksuaalisuuden hyväksymisessä on psyykkinen. Samahan pätee plastiikkakirurgiaan. Kirurgien pitäisi osata poimia sieltä erilaiset dysmorfiasta kärsivät, joilla psyykkinen ahdistus ei hoidu plastiikkakirurgialla kuin hetkeksi ja kohta ollaan hakemassa uutta korjausta, kun itseen ei voi olla tyytyväinen.
Minipillereillä olen itse pärjäillyt, ne on poistanut minulta kokonaan kuukautiset. Tässä mennyt jo 10 vuotta ilman kuukautisia. Olen miettinyt että virosta voisi kai saada kohdunpoiston, en tiedä kuinka tarkkaan säädelty se on siellä. Riittääkö että vilauttaa setelinippua, vaikea sanoa.
Minäkin haluaisin tietää missä kys. operaation saisi. En tee kohdullani mitään ja haluan siitä eroon. Tai parempi jos pääsisi myös munasarjoistakin. Operoisin itse itseni, mutta se on vähän vaikeaa.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 14:51"]
Minäkin haluaisin tietää missä kys. operaation saisi. En tee kohdullani mitään ja haluan siitä eroon. Tai parempi jos pääsisi myös munasarjoistakin. Operoisin itse itseni, mutta se on vähän vaikeaa.
[/quote]
Ja sitten sinulle tulee vaihdevuodet.
Psyykkisistä syistä ei kohtua poisteta. Transsukupuolisuus on sitten asia erikseen ja siihen on omat hoitosuosituksensa ja pitkä hoitoketju koko elimistön ja psyyken arvioimiseksi ja tilanteen korjaamiseksi, mikäli se katsotaan aiheelliseksi. Suomessa nämä tehdään TAYS:ssa.
Mikä sinulla on peruste kohdunpoistolle? Vaikeat kuukautisvuodot vai joku muu? Ehkäisynä kohdunpoistoa ei tehdä eikä nykyään runsaiden vuotojen hoitoonkaan kohdunpoistoa tehdä ennenkuin on kokeiltu vuotojen hoitoon hormonikierukkaa ensin (ellei ole estettä sen käytölle). Runsaita kuukautisia voidaan hoitaa myös kohdun limakalvon lämpöhoidolla, joka sekin on vähemmän invasiivinen ja kevyempi toimenpide kuin kohdunpoisto. Kohdunpoistoon liittyy aina riskejä, mm. infektio, veritulppa, virtsatiekomplikaatiot (virtsanjohtimen tai rakon vaurio leikkauksen yhteydessä), verenvuoto. Kohdunpoisto altistaa myös lantionpohjan laskeumalle ja virtsankarkailulle. Siksi kohdunpoistoa ei etenkään nuorelle naiselle tehdään ihan vaan siitä syystä, että joku näin haluaa. Jos lääketieteelliset perusteet löytyy ja muita vaihtoehtoja ei ole tai ne on jo kokeiltu, sitten toki asiaa harkitaan, oli ikä mikä tahansa.