Jos on naimisissa, mutta asuu erillään, saako yh-tuet lapsilisiin?
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 12:49"]
Kuka sen tietää, minkä takia erillään asutaan?
[/quote]Ei kukaan. Siksi kannattaakin ilmoittaa Kelaan että ero on tulossa ja siksi asutaan erillään. Hyvässä lykyssä ehtii saada korotuksen useamman vuoden ajan ennenkuin Kela keksii, että eihän ne olekaan eronneet. Jos sitten katkaisevat yh-korotuksen maksun, niin mitä väliä, kun onhan sitä ehtinyt jo pitempään saada. Kaikki pois valtiolta, mitä on mahdollista ja omaan pussiin.
Minä saan yh- korotuksen, asutaan erillään mutta ei olla haettu avioeroa
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 12:47"]
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 12:46"]
Mutta jos mies, jonka kanssa on naimisissa, ei ole lasten isä?
[/quote]Jos on naimisissa, ei ole yksinhuoltaja eikä saa korotuksia. Very simple.
[/quote]
Meneeköhän ihan noin? Mä olen yksinhuoltaja jonka lapsen isä ei edes maksa elareita. Kai mä nyt elatustuenkin saan kelalta vaikka menisin naimiisin, muun kun lapseni isän kanssa? Olenhan mä mun lapsen yh. Jollei siis uusi mieheni adoptoisi lastani
miten niin ei saisi? en tajua, mulla puoliso asuu toisella paikkakunnalla työn vuoksi ja mä saan yh-korotukset
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 12:50"]
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 12:46"]
Mutta jos mies, jonka kanssa on naimisissa, ei ole lasten isä?
[/quote]Niinpä. Kyllä tässä tapauksessa pitäisi maksaa yksinhuoltajakorotus, koska aviopuolisolla ei kuitenkaan ole velvollisuutta osallistua toisen miehen lasten elättämiseen.
[/quote]
Huoh! Osa 660. Lapsen elatushan perustuu vanhemman kykyyn elättää lastaan. Kun puolisoilla on elatusvelvollisuus toisiaan kohtaan se lisää vanhemman kykyä elättää omaa lastaan.
Olisko sitten reilua yhteiskunnan elätää näitä lapsia, kun äidin oli pakko saada leikkiä prinsessaa ja mennä naimisiin. Tältä vältytään ihan sillä, että ei solmita sitä avioliittoa.
Siis saanko mä nyt jonkun yh-korotuksen? Olen tulevan lapsen isän kanssa naimisissa, mutta mies ei suostu siirtämään kirjojaan mun luo vaan jostain syystä itsepintaisesti pitää ne isänsä luona. Pitääkö mun mennä Kelalle sanomaan asiasta vai näkeekö ne sen itse papereistaan?
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 12:55"]Siis saanko mä nyt jonkun yh-korotuksen? Olen tulevan lapsen isän kanssa naimisissa, mutta mies ei suostu siirtämään kirjojaan mun luo vaan jostain syystä itsepintaisesti pitää ne isänsä luona. Pitääkö mun mennä Kelalle sanomaan asiasta vai näkeekö ne sen itse papereistaan?
[/quote]
Miehelläsi velkoja yms ulosottojuttuja joos ei uskalla siirtää niitä.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 12:55"]Siis saanko mä nyt jonkun yh-korotuksen? Olen tulevan lapsen isän kanssa naimisissa, mutta mies ei suostu siirtämään kirjojaan mun luo vaan jostain syystä itsepintaisesti pitää ne isänsä luona. Pitääkö mun mennä Kelalle sanomaan asiasta vai näkeekö ne sen itse papereistaan?
[/quote]
Sitä tukea pitää hakea. Muttaa en nyt lähtis tossa tilanteessa tukea nostaan
[/quote]
Miehelläsi velkaa? Miksi ei halua siirtää kirjoja?
Yh-korotuksen saa jos isä asuu eri osoitteessa. Elatustukea saa ilman eri selvitystä vain, jos lapsi on papereissa isätön ja sitähän avioliitossa syntynyt ei ole :)
Alla suora lainaus Kelan sivuilta. Jos vanhemmat asuvat erillään, se jonka luona lapsi asuu, saa yh-korotuksen. Ei tarvita mitään selityksiä eikä huoltajan uudella avioliitolla merkitystä eikä millään muullakaan paitsi sillä että vanhemmat asuvat erillään. Eli kysyjäkin saa yh-korotuksen:
LAINAUS ALKAA:
Vanhemmat voivat sopia, kumpi heistä hakee lapsilisää. Mikäli vanhemmat eivät asu yhdessä, maksetaan lapsilisää sille vanhemmalle, jonka luona lapsi asuu. Jos lapsi muuttaa toisen vanhemman luo, tämä voi hakea lapsilisää. Muissa tilanteissa tilinmuutoksista voi ilmoittaa Kelaan verkossa tai lomakkeella (Y 121).
Lapsilisä voidaan maksaa myös muulle huoltajalle sekä poikkeuksellisesti 15 vuotta täyttäneelle lapselle itselleen. Jos lapsi on laitos- tai perhehoidossa, lapsilisä voidaan maksaa myös kunnalle tai perhehoitajalle.
Ei sitä saa. Jos on eroamassa lapsien toisesta vanhemmasta, niin siinä tapauksessa sen saa, kun on jo muutettu erilleen ja avioerohakemus pistetty menemään.
Kun taas menee naimisiin jonkun kanssa joka ei ole lasten vanhempi, sen yh -lisän menettää, vaikkei asuisi yhdessäkään sen kanssa jonka kanssa naimisiin menee.
Kuka muistaa mitä yh-lisä kompensoi? Se ei sinänsä liity lapsen huoltajuuteen vaan kompensoimaan jotain yhden ja kahden aikuisen talouden eroa. Tuo yh-lisä on vähän harhaanjohtava sana tuolle kompensaatiolle. Eli ei kannata ihmetellä onko asunnossa asuvat huoltovelvollisia vai, koska se ei liity yh-korotukseen mitenkään.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:11"]
Alla suora lainaus Kelan sivuilta. Jos vanhemmat asuvat erillään, se jonka luona lapsi asuu, saa yh-korotuksen. Ei tarvita mitään selityksiä eikä huoltajan uudella avioliitolla merkitystä eikä millään muullakaan paitsi sillä että vanhemmat asuvat erillään. Eli kysyjäkin saa yh-korotuksen:
LAINAUS ALKAA:
Vanhemmat voivat sopia, kumpi heistä hakee lapsilisää. Mikäli vanhemmat eivät asu yhdessä, maksetaan lapsilisää sille vanhemmalle, jonka luona lapsi asuu. Jos lapsi muuttaa toisen vanhemman luo, tämä voi hakea lapsilisää. Muissa tilanteissa tilinmuutoksista voi ilmoittaa Kelaan verkossa tai lomakkeella (Y 121).
Lapsilisä voidaan maksaa myös muulle huoltajalle sekä poikkeuksellisesti 15 vuotta täyttäneelle lapselle itselleen. Jos lapsi on laitos- tai perhehoidossa, lapsilisä voidaan maksaa myös kunnalle tai perhehoitajalle.
[/quote]Jösses! Voiko noita lapsilisien yh-korotuksia hakea takautuvasti? Mun kohdalla Kela on tehnyt sitten virheellisen päätöksen v. 2011, kun menin naimisiin nykyisen miehen kanssa ja esikoislapseni oli silloin 3 v mutta asun tietenkin erillään hänen isänsä kanssa. Yh-korotusta en saanut siitä päivästä alkaen kun menin naimisiin ja olin vielä itse niin tyhmä, että siitä ilmoitin! Eli nyt voisin vaatia kolmelta vuodelta takautuvasti korotusta Kelalta.
Miksi siellä tehdään näin ristiriitaisia päätöksiä jos ohje on kerran noin yksiselitteinen! Eihän tuossa ole mitään järkeä. Kelan virkailijat eivät taida olla oikein tehtäviensä tasalla!
Kai te tiedätte, että Ahvenmaalaiset saavat korkeampaa lapsi lisää kuin mannersuomalaiset?
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:14"]
Kun taas menee naimisiin jonkun kanssa joka ei ole lasten vanhempi, sen yh -lisän menettää, vaikkei asuisi yhdessäkään sen kanssa jonka kanssa naimisiin menee.
[/quote]Ei pidä paikkaansa ainakaan Kelan sivujen mukaan.
Lainaus kelan sivulta! Sinulla ei ole oikeutta lapsilisän yksinhuoltajakorotukseen, jos solmit uuden avio- tai avoliiton.
Saa yksinhuoltajalisät vaikka ei olisi eronnut. Riittää kun asuu eri osoitteessa virallisesti. Minä ja mies otettiin asumusero, mies palasi takaisin kun asiat saatiin selvitettyä. Sain tuolta ajalta yksinhuoltajalisät jne. Ihan rehellisesti asian selvitin kelalta :)