Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä asioissa olet epäekologinen?

Vierailija
04.01.2015 |

Minä olen tähän asti heittänyt paristot ja hehkulamput tavalliseen roskikseen. Nyt ajattelin alkaa tsempata.

Ajan myös omaa autoa, vaikka olisi mahdollista pärjätä ilman. Perustelen tämän itselleni niin, että perheen ainoana aikuisena on helpompaa kun on auto, ja lapsenkin kannalta on kivaa kun päiväkotimatkat sujuvat nopeasti, eikä tarvitse lähteä aamulla puoli seitsemältä. Edelleen tämä silti sotii ajatusmaailmaani vastaan...

Mites te?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kierrätä. Ostan liian usein uusia vaatteita.

Muuten tuleekin elettyä ekologisemmin; asun keskustassa, en omista autoa, syön kasvisruokaa ja suosin lähellä tuotettua, ostan luonnonkosmetiikkaa jne.

Vierailija
2/35 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoissa on yhteensä 400 turhaa hevosvoimaa (samannäköisiin neekerimalleihin verrattuna), matkustellaan paljon, talo on iso, kierrätysinto on aika alhainen, ostellaan paljon kaukaa tuotettua ruokaa.

Nuo nyt ainakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteen vetämisessä.

Vierailija
4/35 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ksylitolipurukumi on suuri paheeni.

Vierailija
5/35 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hehkulamput saa laittaa sekajätteeseen, ap. Mutta hehlulamppujen käyttäminen on epäekologista.
Tuota en ymmärrä, että laitat vaarallista jätettä kaatopaikkajätteen sekaan. Sehän imeytyy pohjavesiin ja juot itsrkin kohta myrkkyjäsi.

Mun epäekologisuuteni: Minä ajan mukavuussyistä työmatkat autolla, vaikka bussikin kulkisi..

Vierailija
6/35 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitän ihan kaiken roskiin. En kierrätä.

Vierailija
7/35 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään pitkistä suihkuista ja lomailen aina ulkomailla eli lentomaileja tulee paljon.

Vierailija
8/35 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 20:31"]

Kyllä hehkulamput saa laittaa sekajätteeseen, ap. Mutta hehlulamppujen käyttäminen on epäekologista. Tuota en ymmärrä, että laitat vaarallista jätettä kaatopaikkajätteen sekaan. Sehän imeytyy pohjavesiin ja juot itsrkin kohta myrkkyjäsi. Mun epäekologisuuteni: Minä ajan mukavuussyistä työmatkat autolla, vaikka bussikin kulkisi..

[/quote]

Ai saa? No hyvä tietää.

Mihin ne paristot pitää edes viedä?

Vierailija
9/35 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vessan siivouksessa. Kaikessa muussa yritän olla mahdollisimman ekologinen, mitä nyt rajallisilla raharesursseilla voi olla (ei esim. ole varaa tehdä tähän taloon sellaisia muutoksia, jotka tekisivät siitä ekologisemman).

Mutta ällöän vessan siivousta niin paljon, että käytän kaikenlaisia vahvoja ja epäekologisia pesuaineita, kertakäyttöhanskoja, ja pesuharjakin lentää heti käytön jälkeen roskiin. Jos jollain on ideoita, miten tätä voisi parantaa, kuuntelen innoissani...

Vierailija
10/35 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun syntilistani, joista poden huonommuutta:

- Oma auto. Pakollinen työmatkojen takia, toisaalta meillä on neljän hengen kimppakyyti töihin.

- Ostan liikaa vaatteita, vaikka pyrin hankkimaan laadukkaita, eettisesti ja ekologisesti valmistettuja.

- Vauvalla kertakäyttövaipat

- Pesen pyykkiä joka päivä ja lakanat kerran viikossa.

- Juon paljon kahvia.

Vierailija
11/35 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 20:34"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 20:31"]

Kyllä hehkulamput saa laittaa sekajätteeseen, ap. Mutta hehlulamppujen käyttäminen on epäekologista. Tuota en ymmärrä, että laitat vaarallista jätettä kaatopaikkajätteen sekaan. Sehän imeytyy pohjavesiin ja juot itsrkin kohta myrkkyjäsi. Mun epäekologisuuteni: Minä ajan mukavuussyistä työmatkat autolla, vaikka bussikin kulkisi..

[/quote]

Ai saa? No hyvä tietää.

Mihin ne paristot pitää edes viedä?
[/quote]
Paristot voi viedä sinne, mistä ne ostit. Tai mihin tahansa niitä myyvään liikkeeseen tai kioskiin. Niissä on yleensä sellainen pahvinen keräysrasia esillä. Voit kysyä myyjältä.

Myös energiansäästölamput ja led-lamput voi viedä niitä myyviin isoihin liikkeisiin.

Vierailija
12/35 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Käytän lapselleni kertakäyttövaippoja. Minähän en paskaa pesukoneessani pyöritä. Hyi.
-Omistan auton
-Heitän myös lamput ja patterit sekajätteeseen. Sekä biojätteen ja metallinkin heitän sekajätteen mukaan, vaikka taloyhtiössä on niille omat keräysastiat. Ei minulla riitä kädet kiikuttamaan jokaista tonnikalapurkkia metalliastiaan kun on aina kädet täynnä käsilaukkua, lasta, koiraa, roskapussia yms kun ovesta ulos lähtee.

Vierailija
13/35 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin ja joskus pimeään aikaan jätän yhden lampun palamaan vartin mittaisen kauppareissun ajaksi, että olisi mukavampi tulla kotiin:-(

Vierailija
14/35 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lajittele bio- ja energiajätettä. Syy on se, että taloyhtiössäni on ainoastaan paperi ja sekajäte. Metallin, lasin, kartongit ja muun voin viedä kilometrin päässä olevalle juna-asemalle kauppamatkalla. Hieman omaatuntoa keventää, että nykyään sekajätekin poltetaan. Käyn myös pitkissä suihkuissa. Joskus koska kotonani on vain 16 astetta, joskus koska sheivaamiseen kuluu paljon aikaa, joskus koska se rauhoittaa paniikki-itkukohtaukseen.

Vierailija
15/35 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kierrätä muuta kuin pulloja. Heitän roskiin paljon käyttökelpoisia tavaroita. Vettä lutraan runsaasti. Ajan paljon autolla. En yleisestikään mieti ekologista puolta

Vierailija
16/35 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 20:49"]

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 20:34"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 20:31"] Kyllä hehkulamput saa laittaa sekajätteeseen, ap. Mutta hehlulamppujen käyttäminen on epäekologista. Tuota en ymmärrä, että laitat vaarallista jätettä kaatopaikkajätteen sekaan. Sehän imeytyy pohjavesiin ja juot itsrkin kohta myrkkyjäsi. Mun epäekologisuuteni: Minä ajan mukavuussyistä työmatkat autolla, vaikka bussikin kulkisi.. [/quote]   Ai saa? No hyvä tietää.   Mihin ne paristot pitää edes viedä? [/quote] Paristot voi viedä sinne, mistä ne ostit. Tai mihin tahansa niitä myyvään liikkeeseen tai kioskiin. Niissä on yleensä sellainen pahvinen keräysrasia esillä. Voit kysyä myyjältä. Myös energiansäästölamput ja led-lamput voi viedä niitä myyviin isoihin liikkeisiin.

[/quote]

Ostan paristot yleensä Citymarketista... Voiko sinne viedä? Vai johonkin esim. Giganttiin?

Vierailija
17/35 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lajittelen jätteet mielestäni hyvin. Mutta ostan vaatteeni uutena, ajan omalla autolla töihin (en tosin pääse muulla), tykkään matkustella.

Vierailija
18/35 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan pitkän työmatkani autolla, vaikka junalla pääsisi työpaikalta 2 km asemalle ja kotona 1 km. Mutta säästän ajassa useita tunteja ja rahassa myös vähäsen, vaikka auton kulutkin ja hinta lasketaan mukaan. Junilla olisi kaksi vaihtoa ja yksi 45 minuutin vaihtoväli menomatkalla. 

Vierailija
19/35 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistan yhden paljon ja kaksi todella paljon kuluttavaa autoa, joista kahdella jälkimmäisellä ajelen huvikseni.

Vierailija
20/35 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisautoilu. Juusto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi