Millainen koiran haukunta on normaalia elämisen ääntä?
Asutaan rivitalossa, ja meillä on koiranpentu, joka välillä innostuu haukkumaan. Ei hauku klo 22 ja 7 välillä vaan nukkuu. Olimme iloisia isosta aidatusta takapihasta, mutta emme enää uskalla päästää koiraa sinne, kun naapuri tulee raivoamaan, jos haukuntaa kuuluu. Emme koskaan muutenkaan jättäisi koiraa pihalle haukkumaan, vaan otamme sen sisälle jos alkaa haukkua. Koira on alkanut reagoimaan myös sisällä ulkoa kuuluviin ääniin (muiden naapurien koirat), mutta vain ajoittain eikä jää pitemmäksi aikaa haukkumaan. Stressaan nyt jokaista haukahdusta, emmekä edes uskalla harjoitella yksinoloa, kun tilanne on tämä. Meidän seinänaapuriksi on sattunut juuri se ääniherkkä, ei esim. toisen haukkuvan koiran omistaja, joita niitäkin taloyhtiössä on. Naapurin kanssa on puhuttu, mutta en usko että sopu kestää kauan. Laki lienee puolellani, jos ruvettaisiin mittailemaan haukkumisen määrää, mutta toivottavasti sinne asti ei jouduta.
Kommentit (13)
Jos mun naapuri tulisi huutamaan/raivoamaan (mitä hittoa?) meidän puolelle minulle ja pienelle koiranpennulleni, se olisi soitto poliisille. Ei tuollaiseen reaktioon ole oikeutta jos koira päästää äänen. Jatkuva haukkuminen on eri asia, ja yöaikaan koiran ei saisi reagoida mielellään itse ääntelemällä mitenkään esim ääniin. Meiän koirat kerrostalossa öisin murahti jos oven takaa kulki joku, mutta ikinä ei haukkuneet. Murahdus ei aina herättänyt edes oman perheen väkeä eikä kuulunut rappuun asti.
Kaikki muu lienee normaalia elämisen ääntä, paitsi musiikin kuuntelu liian kovalla. Siltä ainakin vaikuttaa ja muuten saa mesota miten haluaa.
Just.
Ai että oikein ÄÄNIHERKKÄ naapuri, kun ei jaksa kuunnella teidän rakin louskutusta.
--- Ja juu, eihän teidän mustin haukunta voi häiritä, kun MUIDENKIN rakit louskuttaa.
En yhtään ihmettele, että koiria myrkytetään.
Vierailija kirjoitti:
Ei muuta kun käytät paljon aikaa ja koulutat sen, ettei joka asialle tarvii haukkua. Sitte paukutat kanssa kattilan kansia yhteen, ettei sitäkään tarvii noteerata. Menet sinne pihalle sen kanssa ja koulutat, ettei hauku.
Ei mulla koiraa ole, mutta näinhän se menee.
Sepä se, että kouluttaminen vie aikaa, ja sillä aikaa naapurin kierrokset nousee. Haukkuminen on koiralle luontaista eikä sitä lopeteta napista painamalla. Ap.
Miksi olet ottanut rivariin sen rakin?
Tarinassa on aina kaksi puolta...
Nykyään ei saa koira,ei kissa kulkee vapaana,äänihän se niilläkin..mun koira ei paljoa hauku,vaan kun toisen koiran näkee...ei koira sovi kerrostaloon eikä rivariinkaan..erohaukuntaa on,nukkuu tämäkin koira yöt
Vierailija kirjoitti:
Haukkuminen on ihan ok päivällä. AJOKOIRAN ULINA EI OLE!
Satunnainen haukahdus silloin tällöin on ok, mutta muu HAUKKUMINEN ja ulvominen ei. Edes päivällä.
Jollei viitsi/osaa kouluttaa koiraansa, niin kannattaa jättää hankkimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuta kun käytät paljon aikaa ja koulutat sen, ettei joka asialle tarvii haukkua. Sitte paukutat kanssa kattilan kansia yhteen, ettei sitäkään tarvii noteerata. Menet sinne pihalle sen kanssa ja koulutat, ettei hauku.
Ei mulla koiraa ole, mutta näinhän se menee.Sepä se, että kouluttaminen vie aikaa, ja sillä aikaa naapurin kierrokset nousee. Haukkuminen on koiralle luontaista eikä sitä lopeteta napista painamalla. Ap.
Taas olisi ollut koiranomistajan ajokortti paikallaan ENNEN sen koiran hankintaa..
Sun pitänee vaan ottaa se riski että naapuri suuttuu sulle ja valittaa. Pakko se koira on nyt kouluttaa siihen yksinoloon. Olette jo pulassa tosiaan kun totuttelua ei ole aloitettu. On totta ettei naapurin tarvitse sietää jatkuvaa haukkumista mutta en ymmärrä miten olette antaneet hänen raivota (?) teille ja koirallenne. Johan se koira pelästyy tuollaistakin. Päivällä haukahtelusta ei voi tehdä valitusta mutta jos on totta että naapuri tulee huutamaan teille kun koira haukahtaa pihallanne, se ei ole normaalia häneltä. Kuulostatte kaikki vähän oudoilta.
Naapurin raivoaminen valitettavasti vain huonontaa tilannetta, mutta tuollaiselle naapurille siitä sanominen tuskin auttaa tilannetta muuta kuin huonompaan suuntaan.. Satunnainen haukkuminen ei oikeuta valituksiin sen enempää kuin mikään muukaan meteli päiväaikaan. Toivotan sinulle kärsivällisyyttä ja pitkää pinnaa (naapurin) suhteen. Koira on vielä pentu ja toivottavasti saatte hänestä koulutettua kunnon koiran, yksinoloa on harjoiteltava olipa naapuri siitä mitä mieltä tahansa.
Ei mulla koiraa ole, mutta näinhän se menee.