Uudet autot ilman valoja
Miksi uusia/uudehkoja autoja liikkuu maanteillä paljon ilman valoja, ilmiö on ikään kuin tullut takaisin sieltä jostain 80-luvulta?
Omat autot olleet (kaikki eri merkkiä) jotain 1995-2006 väliltä ja niissä aina valot menee päälle ja pois "itsestään" ja kytkin laitetaan vain erikseen "päälle" asentoon jos käytetään pitkiä valoja.
Kaverikin osti uuden auton ja juuri meni akku tyhjäksi kun jäi valot yöksi päälle, tällaista en muistakaan hetkeen tapahtuneet, ehkä viimeksi juuri joskus 80-luvulla.
Kommentit (16)
Olisi mielenkiintoista tietää millä merkeillä tämä on ongelma, ettei valoautomatiikka pelaisi oikein. Ongelma ei todellakaan kosketa edes enemmistöä millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista tietää millä merkeillä tämä on ongelma, ettei valoautomatiikka pelaisi oikein. Ongelma ei todellakaan kosketa edes enemmistöä millään tavalla.
Valoautomatiikka ei pelaa millään merkillä oikein koska ei se tajua esim tilannetta jossa on valoisaa mutta sumua.
Automatiikka pois ja asetus autoon että ne perävalot palaa aina kun auto käy, ei se sen kummempaa ole.
On pimeänä etuvalotkin, itse olen kuvitellut että olisiko joku valoisuuden mukaan säätyvä juttu jos laki olisi muuttunut ettei valoisassa tarvita valoja?
Ja näitä liikkuu paljon ja kaiken merkkisiä ja mallisia, tuo valoisuussäätö sentään selittyisi yksinkertaisella anturivialla ja niitähän on aina paljon kun tulee jotain uutta?? Tämä kuitenkin vain täysin arvailua!
Lisään vielä, että todella outoa ja pelottavaa, kun edes huomiovalot eivät pala.
Mulla näkyy merkkivalo, onko valot päällä vai ei. Kun sammutan auton ja avaan oven, kuuluu ääni, joka ilmoittaa et valot pitää sammuttaa.
Autoilijoiden kannattaisi ottaa se automaatti asetus pois päältä etenkin pimeään vuoden aikaan. Silloin palaisi etu- ja takavalot kuskin halun, eikö auton halun, mukaan. Toki varmaan kaikissa uusissa autoissa palaa ne ledi-etuvalot aina kun auto on käynnissä.
kaverilla uusi auto ja juuri vilkutteli vastaantulijat että valot ei ole päällä, hän laittoin ne päälle mutta ihmetteli itsekin mikseivät meni itsestään, hän kertoi myös että ei uskalla laittaa niitä erikseen päälle kun oli juuri unohtanut ne yöksi päälle ja aamulla akku oli tyhjä
Vierailija kirjoitti:
Autoilijoiden kannattaisi ottaa se automaatti asetus pois päältä etenkin pimeään vuoden aikaan. Silloin palaisi etu- ja takavalot kuskin halun, eikö auton halun, mukaan. Toki varmaan kaikissa uusissa autoissa palaa ne ledi-etuvalot aina kun auto on käynnissä.
Tämä ei varmaan ole monen autoilija tiedossa ja ilmeisesti on useita malleja joissa ei ole noita aina palavia etuledejäkään?
Taas onnistuttu korjaamaan jotain mikä ei ole rikki, asiathan tuli kuntoon joskus 90-luvun alussa ja nyt ongelma tuotu oikein tuomalla takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla näkyy merkkivalo, onko valot päällä vai ei. Kun sammutan auton ja avaan oven, kuuluu ääni, joka ilmoittaa et valot pitää sammuttaa.
Ja tätäkin ihmeteltiin kun kaverin uusi auto ei mitään hälyttänyt valojen päälle jäämisestä.
Asentoja on autoissa 4:
0 - edessä palaa päivävalot, takaosa pimeä
1 - ajovalot päällä edessä ja takana
p - parkit päällä edessä/takana
A - automatiikka päällä; vaihtuu valoisuuden mukaan
Iso osa näitä pimeistä autoilijoista ei tajua sitä, ettei automatiikka toimi jos sitä ei kytke päälle.
Polttimot kestää paremmin, Biden vaihtaminenhan on tehty mahdottoman vaikeaksi.
Mulla on erikseen päiväajovalot, eli siellä lyhyiden alla on pienemmät valot, jotka aina päällä. Lyhyet syttyy, kun tarpeeks hämärää. Ja kyllä ne syttyy ihan itse ja sammuu. Ei tarvi erikseen vääntää päälle ja pois.
Vierailija kirjoitti:
Polttimot kestää paremmin, Biden vaihtaminenhan on tehty mahdottoman vaikeaksi.
ei siihen nyt sentään presidenttiä tarvita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista tietää millä merkeillä tämä on ongelma, ettei valoautomatiikka pelaisi oikein. Ongelma ei todellakaan kosketa edes enemmistöä millään tavalla.
-oman havaintoni mukaan ongelma näkyy koskevan erityisesti Toyota-merkkisiä autoja eli missä pimeä perä niin siellä tojota! 🚗
-jostain kumman syystä tojota-kuskit eivät ole perillä valojensa toimivuudesta / toimimattomuudesta, liekö jaappanin miehen tekniikka heille liian monimutkaista? 😉
-itsellä erimerkkinen "länsiauto" niin siinä valoautomatiikka toimii hienosti, päivännäön aikana päällä etu/takaledit (päiväajovalot) ja kun alkaa hämärtään, on sumuista tai ajan tunneliin niin oikeat led-valot syttyvät automaattisesti samaten jopa pitkät valot se osaa vaihtaa automaattisesti päälle ja pois, katuvaloista tai muista vastaantulijoista / edellä menijöistä riippuen! On kyllä ollut yllättävän toimiva systeemi 👍
Valoautomatiikka ei pelaa millään merkillä oikein koska ei se tajua esim tilannetta jossa on valoisaa mutta sumua.
Automatiikka pois ja asetus autoon että ne perävalot palaa aina kun auto käy, ei se sen kummempaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Koska enää ei laki vaadi että takavalot olisi aina päällä.
Pitää katsos säästää muutama watti sähköä lisääntyneiden peräänajojen kustannuksella.
Tämähän kai se virallinen EU-peruste tosiaan oli. Kuinkahan monta wattia energiaa menee siinä, että yksikin ajaa korjaamolla ja korjauttaa peräänajon vauriot? Enemmän watteja säästyisi kun kiellettäisiin digitaaliset mittaristot, mutta ei siinäkään mitään järkeä tietenkään olisi.
Koska enää ei laki vaadi että takavalot olisi aina päällä.
Pitää katsos säästää muutama watti sähköä lisääntyneiden peräänajojen kustannuksella.