Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Edes vahvat lääkkeet ei tuonut unta, vain sumuisen mielen

Vierailija
28.10.2021 |

Kärsin taas unettomuudesta. Menin väsyneenä sänkyyn, huone pimeä ja hiljainen. Ei mitään häiriötekijöitä. Olo hyvä ja rento. Sitten alkoi hetkittäiset sydämentykytykset. Sen myötä ajatuksiin hiipii että meneekö tämäkin yö nukkumatta. Otan sirdaludin joka mulle aiheuttaa väsymystä ja uneliaisuutta. Alan tuntemaan vaikutuksen, mutta uni ei vaan tule. Otan melatoniinin ja jatkan lepoa. Yritän rauhoittaa mielen ja lasken joka uloshengityksellä satasesta alaspäin.
Tunti siitä pää jo aika sekaisin nousen turhautuneena ja otan Triptylin, joka on viimeinen oljenkorteni.
Tunti triptylistä olen jossain hämärän rajamaila, mutta hereillä yhä. Taisin vilkaista kelloa jossain 3.30 tietämillä ja herätyskello soitti 5.20.

Nyt töissä ja lääkkeet vaikuttaa yhä. En pysty ajattelemaan tarkasti. Ai että mä antaisin mitä vaan hyvistä väh 8 tunnin yöunista.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota Triptyl tuntia ennen nukkumaan menoa.

Vierailija
2/23 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio, liikunta ja lepo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siihen lääkkeet auta kun vika on siellä korvien välissä.

Vierailija
4/23 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Some pois viikoksi kokonaan

Sänkyyn klo 9:00 viimeistään

Voit lukea kurjaa mutta tosiaan ei ruutuja edes iltaviihteenä

Lii kun tää on lisättävä iltapäivään

Vierailija
5/23 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imovanea vaan. Triptylit ja Sirdaludit on lasten lääkkeitä.

Vierailija
6/23 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ilmeisesti itse kärsi unettomuudesta? "Parhaat" neuvothan aina tulee hyvin nukkuvista.

Ja ap, hommaa hyvänen aika nukahtamis- tai unilääkettä, Triptyl ja Sirdalud ei kumpikaan niitä ole.

Vierailija
7/23 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin se nimenomaan valitettavasti on, eipä taida olla mitään lääkettä, joka takaisi luonnollista, sikeää unta vastaavan tilan. Juuri noin se tuppaa menemään, että vaikutus vaihtelee nollasta sekavuuteen.

Missään nimessä ei myöhään illalla/yöllä kannata ottaa noita väsyttäviä lääkkeitä, sillä lähinnä varmistaa sen aamupäivän huonon olon.

Pahoittelut, ettei ole mitään lohduttavaa kerrottavaa, t. itsekin unihäiriöinen. Jaksamista meille kaikille.

Vierailija
8/23 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vähentää energiajuomien ja kahvin lipittämistä illalla. Myös puhelin kannattaa unohtaa pöydälle tuntia ennen kuin alkaa nukkumaan.

Vierailija
9/23 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauan unettomuutesi on jatkunut ja mitä kaikkea on kokeiltu?

Vierailija
10/23 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otan iltaisin ketipinorin, imovanen ja melatoniinin. Sammun kyllä hyvin, mutta heräily alkaa neljän, viimeistään kuuden tunnin päästä.

Olet varmasti tokkurassa, jos otat triptylin vasta yöllä. Mä otan lääkkeet kahdeksan ja kymmenen välillä, nousen yleensä kuuden aikoihin.

Siirrä melatoniinin ja triptylin ottaminen ihan reilusti alkuiltaan, eikä viimeisenä oljenkortena. Mulla ainakin meni pari tuntia, ennenkuin triptyl alkoi vaikuttamaan, unetti tosin hyvin. Olis hyvä jos lääkkeen ja heräämisen väliin jäisi ainakin se kymmenen tuntia, ehdit heräillä tokkurasta.

Tiedän, että on vaikea olla stressaamatta, mutta se vaan pahentaa unettomuutesi kierrettä, yritä rauhoittua ja kello pois näkyviltä.

Vierailija
11/23 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stella toimii kuulemma.

Vierailija
12/23 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätähän täällä ei saisi sanoa, mutta itse olen saanut valtavan avun kannabiksesta. Pieni annos illalla ja nukun hyvän, levollisen yön ja herään aamulla pirteänä. Aamulenkki kulkee ja töissä jaksaa keskittyä.

Tämä on ollut minulle pelastus, kun vihdoin rankasta vastustelusta huolimatta uskalsin kokeilla. Ymmärrän, että aineella on stigma, mutta sitä en hyväksy, että sen hyvät puolet jätetään hyödyntämättä tuon stigman takia.

Vierailija
13/23 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee triptylistä myös vain sumuinen olo. Tunti koiran unta, ja sitten valvon 7h kunnes pitääkin jo nousta töihin. Ketipinorilla sama juttu + lisää haittavaikutuksia. Melatoniini, mirtatsapiini ja atarax yhtä tyhjän kanssa. Siinä ne lääkärin tarjoamat vaihtoehdot olivatkin. Välillä joutuu olemaan saikulla kun uni ei tule viikkoon.

Vierailija
14/23 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ilmeisesti itse kärsi unettomuudesta? "Parhaat" neuvothan aina tulee hyvin nukkuvista.

Ja ap, hommaa hyvänen aika nukahtamis- tai unilääkettä, Triptyl ja Sirdalud ei kumpikaan niitä ole.

Ensin pitää selvittää ne unettomuuden syyt. Esim ruokavalio, saako riittävästi sitä liikuntaan ja rauhoittaako sen illan riittävän ajoissa ennen nukkumaan menoa. 

Vierailija
15/23 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.terveyskyla.fi/naistalo/lis%C3%A4%C3%A4ntymisterveys/elinta…

Vierailija
16/23 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten hyvä, mutta klo 9 on oltava töissä, niin kurjaa kuin onkin lukea. Lii kun tää.

Vierailija
17/23 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Some pois viikoksi kokonaan

Kuka menee vasta aamulla nukkumaan?

Vierailija
18/23 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nuo ole mitään uni-, ei edes nukahtamislääkkeitä.

Mä nukun tenoxilla huonoina kausina.

Etsi vanha lääkäri, joka uskaltaa hoitaa unettomuuskausia jollain muulla kuin 24/7 turruttavilla psyykenlääkkeillä.

Ravinto, liikunta ja unihygienia on kunnossa jo. Unettomuuden syy on tutkittu ja diagnosoitu, muttei siitä sen enempää, kun oli harvinaisempi.

Vierailija
19/23 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unettomuudesta kärsivänä nämä liikunta, ruokavalio ym. ohjeet ärsyttää. Ihan kaikkea on unettomat kokeilleet, hankalaan tilanteeseen mistään vaan ei ole apua.

Ei edes siitä makuuhuoneen tuuletuksesta illalla.

Vierailija
20/23 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin pitää selvittää ne unettomuuden syyt. Esim ruokavalio, saako riittävästi sitä liikuntaan ja rauhoittaako sen illan riittävän ajoissa ennen nukkumaan menoa. 

Pitää joo, mutta ei niille aina vaan voi tehdä itse mitään juuri sillä hetkellä. Akuutti trauma, läheisen kuolema/sairastuminen, oma sairastuminen, rahahuolet, ihmissuhdeongelmat.

Mulla ainakin mieli käy niin ylikierroksilla stressitilanteessa että siinä ei ole apua muusta kuin rauhoittavasta. On kyllä koetettu joogat, meditaatiot, rauhoittavat yrttiteetä ja huolihetket.

Jos elämäntilanne on stressaavaa, niin liikunta voi myös vain pahentaa ongelmaa kun lepoa ei saa ja elimistö iskee ylikunnon puolelle.

Ja joo, ruutuja ei saisi tuijottaa ennen nukkumaanmenoa, mutta mä katselen iltaisin sängyssä kännykästä jakson tai pari emmerdalea ja simahdan siihen turvallisesti.

Exä kans nukahti paremmin kun katseli illasta jotain suosikkiaan ja nykyinenkin usein nukahtaa telkkarin ääreen, herää jossain vaiheessa ja siirtyy sänkyyn jatkamaan kuorsausta.

Ota some lääkkeet jo alkuillasta, niin simahdat aiemmin ja tosiaan koita pitää mieli levollisena, kellon vilkuilukin aiheuttaa vaan lisää ahdistusta.

Tsemppiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi