Gluteeniton ruokavalio - mitä pitää välttää?
Onko olemassa esim leipää joka on gluteenitonta? Jostain luin että täysjyvävilja on sellaista. Jos menen kauppaan ja paketissa lukee täysjyväleipä, niin voiko sitä syödä? Mitä kaikkea pitää jättää ruokavaliosta pois?
Kommentit (20)
ikaopas gluteenittomaan ruokavalioon
KUNTO PLUS opastaa gluteenittomiin elintarvikkeisiin.
Näitä voit syödä huoletta
Hedelmät, marjat ja vihannekset tuoreina, pakasteina ja kuivattuina
Kananmunat
Käsittelemätön liha
Käsittelemätön kala
Pähkinät ja siemenet
Jogurtti, skyr ja muut hapanmaitotuotteet (ilman mysliä)
Maito, voi ja kerma
Peruna ja bataatti
Riisi, tattari, villiriisi, amarantti ja kvinoa
Gluteenittomat versiot leivistä, kekseistä, myslistä ja puuroista. Valmistusaineina ovat yleensä maissi-, riisi-, soija- tai kookosjauho, amarantti, durra (sorghum- tai kaffelihirssi), tattari, tapioka (kassava, maniokki), kvinoa, kikherneet (kahviherneet) tai hirssi.
Gluteeniton kaura
Gluteenittomat jauhot
Öljy ja etikka
Gluteeniton olut
Gluteeniton verkkoyhteisö www.glu.fi sisältää runsaasti gluteenittomia ohjeita.
Tie pysyvään painonhallintaan - kokeile ILMAISEKSI
Ole tarkkana näiden kanssa
Tarkista tuoteseloste:
Makkarat, lihapullat ja muut lihajalosteet, jotka saattavat sisältää jauhoja
Einekset, kuten kastikkeet, keitot, pataruuat ja pakasteateriat
Pateet ja pasteijat
Soijatuotteet (sisältävät usein vehnää)
Makeiset (lakritsa, irtokarkit ja täytesuklaat)
Energiapatukat ja -juomat (usein vehnästä valmistettua maltodekstriiniä)
Jäätelöt ja mehujäät
Sokerittomat tuotteet, jotka on makeutettu makeutusaineella (saattaa olla vijapohjaista)
Maissihiutaleet ja muut aamiaistuotteet, vaikka ne olisi tehty muusta kuin vehnästä tai rukiista, ellei niissä ole mainintaa "gluteeniton".
Karta näitä
Leipä, pasta, pizza, keksit, näkkileipä, puuro ja kakut, jotka on leivottu vehnästä, durumvehnästä, speltistä (yksijyvävehnä), grahamjauhoista, sihtijauhoista, rukiista tai ohrasta, tai jotka sisältävät leseitä, alkioita tai jyviä näistä viljalaaduista.
Speltti, ohra ja muut jyvät
Nuudelit, elleivät ne ole gluteenittomia.
Kuskus
Maltaat ja mallastiiviste
Olut, ellei se ole tehty hirssistä tai riisistä
Sinappi, ketsuppi, valmiit salaatinkastikkeet, liemikuutiot ja paahdettu sipuli
http://kuntoplus.fi/ravinto/ravinto-ja-terveys/pikaopas-gluteenittomaan-ruokavalioon
Gluteenia. Sitä on kaikessa kotimaisessa viljassa. Et voi syödä kokojyvääkään.
Voit aivan hyvin syödä kokojyväleipää. Sehän ravinnon perusta.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 09:41"]Gluteenia. Sitä on kaikessa kotimaisessa viljassa. Et voi syödä kokojyvääkään.
[/quote]
Kauraa voi syödä, kunhan on puhdasta.
http://www.keliakialiitto.fi/liitto/horeca_ja_terveydenhuolto/tietoa_gluteenittomasta_ruokavaliosta/kaura/
Minulla on refluksitauti ja gluteenittoman ruokavalion sanotaan sopivan hyvin. Kukaan ei ole määrännyt minulle kyseistä ruokavaliota, siksi en tiedä siitä mitään. Enkä tiedä on refluksitaudista poteville omaa versiota kyseisestä ruokavaliosta.
ap
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 10:03"]Minulla on refluksitauti ja gluteenittoman ruokavalion sanotaan sopivan hyvin. Kukaan ei ole määrännyt minulle kyseistä ruokavaliota, siksi en tiedä siitä mitään. Enkä tiedä on refluksitaudista poteville omaa versiota kyseisestä ruokavaliosta.
ap
[/quote]
Kvg.
Jos yleistietosi on tuolla tasolla, niin tuskin kovin pitkälle pääset tällä ruokavaliolla.
Ehkäpä ei kannata lähteä noin hankalaan hommaan. Gluteenittomuus tarkoittaa omia henkilökohtaisia leikkuulautoja ja veitsiä jopa leivän leikkaamiseen. Ne joilla on oikeasti keliakia, saavat suolistoon tulehduksen ja suolinukkaa tuhoutuu jo leivänmurusta. Pelkkä viljojen vähentäminen ei ole gluteenitonta ruokavaliota nähnytkään.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 10:05"]
Jos yleistietosi on tuolla tasolla, niin tuskin kovin pitkälle pääset tällä ruokavaliolla.
[/quote]
Sitä varten asiasta kysellään. Idiootti.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 10:03"]
Minulla on refluksitauti ja gluteenittoman ruokavalion sanotaan sopivan hyvin. Kukaan ei ole määrännyt minulle kyseistä ruokavaliota, siksi en tiedä siitä mitään. Enkä tiedä on refluksitaudista poteville omaa versiota kyseisestä ruokavaliosta.
ap
[/quote]
Unohda sana gluteeniton. Jätä kaikki viljat pois ruokavaliosta, näin pääset myös refluksista eroon.
Melkein kaikissa kaupoissa nykyään on hylly gluteenittomille elintarvikkeille. Osta sieltä leipäsi ja muu viljatuotteesi. Ei sovi tavalliset viljaa sisältävät leivät yms, ei edes ne kokojyväleivät.
pakastimesta leipää, sämpylää tms missä lukee glut
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 10:03"]Minulla on refluksitauti ja gluteenittoman ruokavalion sanotaan sopivan hyvin. Kukaan ei ole määrännyt minulle kyseistä ruokavaliota, siksi en tiedä siitä mitään. Enkä tiedä on refluksitaudista poteville omaa versiota kyseisestä ruokavaliosta.
ap
[/quote]
refluksi.fi sivustolla on hyvä ja aktiivinen keskustelupalsta, jossa pyörii paljon asiantuntevaa porukkaa.
Jos on todettu refluksi, niin voit päästä ravitsemusterapeutille (jotka ovat koulutettuja ja linsensioituja), joka kyllä opastaa. Äläkä usko RAVINTOterapeutteja, joilla ei ole alalta minkäänlaista koulutusta.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 11:11"]
Jos on todettu refluksi, niin voit päästä ravitsemusterapeutille (jotka ovat koulutettuja ja linsensioituja), joka kyllä opastaa. Äläkä usko RAVINTOterapeutteja, joilla ei ole alalta minkäänlaista koulutusta.
[/quote]
Ei ravitsemusterapeutit sen kummoisempia ole.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 10:11"]
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 10:03"]
ap
[/quote]
Unohda sana gluteeniton. Jätä kaikki viljat pois ruokavaliosta, näin pääset myös refluksista eroon.
[/quote]
ap
[/quote]
Parhaat leivät on moilasen sämpylät pakaste, ja vuohelan herkun hapan ohut leipä, joka on ruisleivän kaltainen. Revityn saa myös pakasteena. Nyt on tullu myös porokylä, joilla htvä arinalimppu ja paahtari. Pakasteleivän laitan aina 20 sec mikroon ja on kuin tuore sämpylä
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 09:52"]
Voit aivan hyvin syödä kokojyväleipää. Sehän ravinnon perusta.
[/quote]
Pitäisi oikeasti laittaa tällaiset neuvojat syytteeseen pahoinpitelystä.
Syö hei sinäkin rotanmyrkkyä, se on koko ravinnon perusta!
Vittu mitä idiootti.
Ei voi syödä tod.