Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen purennan korjaantuminen

Vierailija
02.01.2015 |

Onko kenelläkään kokemusta lapsen lievän alapurennan korjaantumisesta hampaiden vaihtumisen myötä? 3-vuotiaallani on todella lievä alapurenta eikä siitä esim hammashoitajakaan mitään kommentoinut, ja olen jotenkin automaattisesti ajatellut että se korjaantuu kun hampaat vaihtuvat pysyviksi. Mutta onkohan sittenkään näin, pitäisikö minun vaatia oikomishoidon aloittamista jo 4-5-vuotiaana?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sen ikäisenä vielä näe miten hampaat kehittyvät, osa vioista korjaantuu kasvun myötä. Oikomishoidot vaatii myös lapselta osallistumista ja sitoutumista, kyllä siinä pitää koululainen jo olla.

Vierailija
2/10 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noin nuorelle vielä mitään oikomishoitoja voida aloittaa, tarvii suussa olla niitä rauahampaita... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä oikomishoidot ovat alkavat lapsilla eskari/ala-aste ikäisinä koska jos 3-vuotiaalla on lievä alapurennan vika, niin se voi kasvun myötä poistua. Omalla tyttärelläni katsottiin 6 vuotta, että tarvitseeko raudat, ei sitten tarvinnut

Vierailija
4/10 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kolmella tytöllä raudat, aloitusikä vaihdellut 10-16. Usein kokeillaan silikoniaktivaattoria ensin. Ulkonäkösyistä ei oikomishoitoa julkisella "vaatimalla" saa, vaan vain vaikeisiin purentavikoihin. Esim mun tytöllä osuu alahampaat kitalakeen niin että kitalaki on haavoilla ajoittain. Itse maksaen oikominen on kai 2000-3000 euroa.

Vierailija
5/10 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nykyään näköjään voidaan aloittaa jo aikaisemminkin "Hampaiston oikomishoito voidaan aloittaa missä iässä tahansa. Nopeimmin tuloksia saavutetaan kuitenkin lapsilla, jotka ovat vielä kasvuiässä. Varhaishoito voidaan aloittaa jopa jo 4–5-vuotiaana, mutta useimmiten hoito aloitetaan 7–11 vuoden iässä. Lapsilla kasvun aikana kehittyvä purentavirhe voidaan yleensä korjata hampaiden oikomisen lisäksi ohjaamalla leukojen kasvua siihen tarkoitetuilla oikomiskojeilla." Tämän vuoksi kyselenkin kokemuksia, kun alkoi mietityttää, että teenkö väärin jos odottelen. 

T. Ap

Vierailija
6/10 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit mennä hammaslääkäriin kysymään mutta purentaseulaa ei taideta julkisella tehdä noin varhain. Luulen että vain graavimpi tapaus hoidettaisiin noin nuorena julkisella. Mutta jos on rahaa voi toki hoidattaa milloin haluaa.

Vierailija
7/10 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 18:59"]

Voit mennä hammaslääkäriin kysymään mutta purentaseulaa ei taideta julkisella tehdä noin varhain. Luulen että vain graavimpi tapaus hoidettaisiin noin nuorena julkisella. Mutta jos on rahaa voi toki hoidattaa milloin haluaa.

[/quote]

Juuri näin, eikä pari tonnia siihen riitä.

Vierailija
8/10 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy olla tosi paha purentavirhe, että 5 v aloitetaan, tiedän vain yhden tapauksen. Omalla tytölläni aloitettiin 8 v ja tuolla aktivaattorilla. Vanhempi lapsi on nyt 11v  ja käy edelleen kerran vuodessa tsekkauksessa korjaantuuko purenta itsestään. Todennäköisesti ei lähdetä oikomaan. Ylipäänsä kriteerit on tiukat julkisella puolella.

Vierailija
9/10 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi sai ristipurennan takia vuodeksi raudat tuossa 4-5-vuotiaana. Muuten en osaa sanoa asiaa mitään, kuin että todellakaan ei tarvitse niitä rautahampaita odotella.

Vierailija
10/10 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aion oiottaa joka tapauksessa lievänkin alapurennan, kunnallisesti tai yksityisesti. Itse kun olen saanut kärsiä lievästä ja siten korjaamatta jätetystä purentavirheestä (yläpurenta) koko ikäni, ja jos kerran voin, niin haluan lapselleni parempaa. Mutta onko kenelläkään siis kokemusta siitä, että juurikin lievä alapurenta olisi lapsella korjaantunut kasvun myötä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi