Osa-aikaeläkkeelle unettomuuden takia?
Hei!
Olen 34-vuotias nainen ja olen kärsinyt unettomuudesta 20-vuotiaasta lähtien. Mitä enemmän ikää tulee, sitä raskaammaksi käy unenpuute. Mietin, vaan, että olisiko minun mahdollista päästä näinkin nuorena Osa-aikaeläkkeelle unettomuudrn takia? Onko kukaan teistä kuullut, että joku olisi päässyt eläkkeelle tämän syyn vuoksi?
Kommentit (15)
Et pääse, mene nyt vain sinne töihin ja pane elämäsi kuntoon.
Tänne ei kannata unettomuudesta kirjoittaa. Pian tulee joku ilkkumaan että "kyllä aikuisen ihmisen pitää kahden kuukauden nukkumattomuutta sietää."
No et pääse.
Selvitä unettomuuden syy ja hanki mahdolliset lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Et pääse, mene nyt vain sinne töihin ja pane elämäsi kuntoon.
Sieltähän se jo tuli.
Lääkäriin mars mars. Sieltä löytyy asiaan apua, ja keinot selvitä arjesta.
En pidä todennäköisenä että eläkettä saisi pelkän unettomuuden takia, vaikka olen siitä itsekin kärsinyt. Nukahtamislääkkeistä on apua iltaan ja aamuyön heräilyihin olen vain todennut että unta on sitten jo tarpeeksi ja luen vaikka hetken kirjaa.
Ärsyttävintä on se kun muut perheestä nukkuu ja pitäis olla kuitenkin niin hiljaa ettei herätä muita.
Jos olet työsuhteessa, selvitä pääsetkö vuorotteluvapaalle tai opintovapaalle koulutustuella. Voit opiskella Avoimen yliopiston verkkokurssilla kellovapaasti.
Olen itse pitkällä sairauslomalla rankkojen syöpähoitojen takia, ja olen vasta nyt ymmärtänyt miten kamalaa on yrittää jaksaa tavallista elämänmenoa. Pitkä työura takana, nyt sielu ja keho lepää, kun ei ole pakko sitä kaikkea.
Tarkoitat varmaan osatyövyttömyyseläkettä?
Vierailija kirjoitti:
Tänne ei kannata unettomuudesta kirjoittaa. Pian tulee joku ilkkumaan että "kyllä aikuisen ihmisen pitää kahden kuukauden nukkumattomuutta sietää."
Kahden kuukauden. :D Oma lapseni heräsi 2-3 tunnin välein joka ikinen yö syntymästä lähtien 3-vuotiaaksi asti. Päiväunet olivat max 1 tunnin vauvanakin. Tein samalla vuorotyötä, olin äiti ja joten kuten selvisin hengissä. 2 kuukautta selviää kuka tahansa muutaman tunnin unilla. En ilku, mutta ei ihminen ihan helpolla unettomuuteen kuole niin kauan kun ei joudu onnettomuuteen sen takia.
Unettomuushan olisi helppo feikata lääkärille ja kaikki pääsisi sen varjolla pois työelämästä.
Oletko ollut sairauslomalla unettomuuden takia? Usein osakuntoutustukea (osa-aikainen työkyvyttömyyseläke) haetaan 300 sairauslomapäivän päälle.
Kriteerit ovat melko tiukat, etenkin kun olet vielä noin nuori, eli todennäköisesti saisit kielteisen päätöksen. Ja toki sitä ennen pitäisi löytää lääkäri, joka tuota kuntoutustukea suosittelisi. Kannattaa myös perehtyä siihen kuinka pieni tuo eläke olisi.
Vierailija kirjoitti:
Unettomuushan olisi helppo feikata lääkärille ja kaikki pääsisi sen varjolla pois työelämästä.
Toisaalta onhan ihmisiä muutenkin työttömänä vaikka avoimia työpaikkoja on paljon. Eli kyllä yhteiskunnan elätettäväksi pääsee ihan laiskuuttaankin ilman mitään syytä. Tuskinpa 34 vuotiaalla kovin paljon on ehtinyt kertymään joten saattaa olla mahdollinen sairaseläke pienempi kuin muut sosiaalipummituet. Eli ei siihen lääkärin päätöstä ap tarvitse.
Mulla haussa eläke ja kuntoutus, 46v. Huonosta nukkumisesta vuosia, sit oli aikaa vähä pysähtyä niin vielä paheni ja masennus 2017 diagnoosi, edelleen jatkuu, 5kk välissä noin niinku " työkykysenä " nyt sit taas saigonilla, että oikeesti mee lekurii, älä anna pitkittyy, tää on oikeesti veemäistä, saat siihen unettomuuteen varmaa heti viikon pari saikkuu
?